hulpteugels etc. jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

hulpteugels etc. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:55

Heey

ik moet het even vragen en ik weet niet of de titel duidelijk was maar ik wist geen ander Haha!

ik zie zovaak dat mensen met hulp/slofteugels matringalen rijden... Ik ben echt verschikkelijk tegen zulke dingen (net als sommige mensen tegen sporen ofzo). als je echt een paard heb die met zijn hoofd heel hoog loopt dat het storend is of een paard die je er ECHT niet goed doorheen krijgt met dresuur etc. prima om af en toe zo'n ding erbij te pakken,
maar gewoon altijd ermee iedere dag de hele training weer. Ik vind het niet nodig... meest van tijd heeft het nog geen nut ook omdat je er geen 'druk' op heb du niet gebruikt of juist konstal strak erop trekken

Nou vraag ik jullie wat vinden jullie hier nou van... ben ik de enige die me aan zulke dingen ergert? en zijn er ook mensen die het doen? zo ja waarom?

Nu wil ik a.u.b. niet zo'n 'tipisch bokt topic' (zoals sommige mensen hiet dat noemen) met ruzie's en waardeloze en onzinnige berichtjes

enuh... er zijn hier als andere topics over (inderdaad ik weet het zelf ook) maar niet zo zeer over hetgeen wat ik hier nou aan jullie vraag

8nnemiek

Re: hulpteugels etc. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:05

Ik houd ook niet van al die hulpteugels en sporen.
Hoe ging dat gezegde ook alweer? Waar de kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpstukken..?
Ik vind het geen probleem om eens een martingaal in de les te gebruiken, een keer per week, maar ik vind niet dat je je paard constant in zo'n houding moet dwingen, zeker niet als zoiets ook rijtechnisch op te lossen is.

Enige hulpteugel die ik wel fijn vind is de pessoa, daar longeer ik wel eens mee. Maakt de paarden meer bewust van hun achterbenen, iets dat je niet kan zonder hulpteugel (alleen dan met dubbele longe)

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:10

MysticTinker schreef:
Ik houd ook niet van al die hulpteugels en sporen.
Hoe ging dat gezegde ook alweer? Waar de kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpstukken..?
Ik vind het geen probleem om eens een martingaal in de les te gebruiken, een keer per week, maar ik vind niet dat je je paard constant in zo'n houding moet dwingen, zeker niet als zoiets ook rijtechnisch op te lossen is.

Enige hulpteugel die ik wel fijn vind is de pessoa, daar longeer ik wel eens mee. Maakt de paarden meer bewust van hun achterbenen, iets dat je niet kan zonder hulpteugel (alleen dan met dubbele longe)

inderdaad af en toe in het pessoa doe ik ook wel eens maar dan niet echt in een houding dwingen zeg maar... sowieso vind ik het bij longeren een heel ander verhaal. dan hangt er niemand aan de 'hulpstukken' en als het goed is, is het zo dat als het paard het goed doet hij ook geen druk heeft (nergens) en bij het rijden zo je nog steeds zo vaak dat ook als het paard het goed wil doen diegene die eropzit toch vast blijft houden

nog even voor de duidelijk heid ik hoop dat nietmand zich aangevallan voelt Bloos zoiets gebeurt vaker met zulke topic's en dat wil ik graaaag voorkomen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:14

Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:01

Precies,je moet een paard niets gaan afdwingen op die manier dan ben je verkeerd bezig.De meeste mensen die ze gebruiken kunnen beter hun geld besteden aan een betere instructeur.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:05

Ik gebruik bijna altijd een martingaal.. maar dat vind ik gewoon kunnen..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:08

Ik rij alleen met zweepje en dan ''vergeet''ik die ook nog wel eens Haha!
Verder gebruikte ik met rijden niks,met longeren een bijzetje of touwtje.
Maaaaaaaar door een beperking kon ik mijn arm/schouder niet gebruiken en namen de paarden een loopje met me (en er zat i midden in zijn pubertijd wat ik zo dus niet aankon,anders wel)
en heb in overleg met m'n instructeur een slof eraan gehangen,tijdelijk dat wel want rij alweer zonder.
Maar heb'm ff nodig gehad en ik gebruikte'm wel met beleid!

Het zijn de teugels niet die een paard dwingen maar de ruiter die ze beet heeft

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:49

Hulpteugels kun je oordeelkundig en occasioneel eens gebruiken. Gebruik ze enkel als tijdelijk correctiemiddel tijdens het longeren. Ik hou helemaal niet van de pessoa. Enerzijds activeert hij wel mooi, maar als je paard dan wat minder loopt en het hoofd een beetje omhoog brengt, knalt hij zichzelf keihard in de mond bij elke pas. Ik gebruik wel een type gogue / horst becker bijzet en een halsverlenger van longeersingel, rond de billen, opnieuw naar de singel. Zo heb ik een veel mondvriendelijker pessoasysteem

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:58

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan geen verkeerde hulpteugels...er bestaan wel mensen met paarden die ze verkeerd gebruiken.

So true. De hulpteugels zijn geen slechte uitvindingen, de mensen die ze niet gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, dat zijn de mensen die zich wel eens achter de oren mogen krabben.
Nou is een bijv martingaal misschien niet het ernstigste hulpmiddel, maar wel het meest gebruikte.
Dat ding is er voor dat een paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien, niet als rem of alternatief voor slof met hefboomwerking, en dat is nu net waar hij het vaakste voor gebruikt wordt en dat maakt hem ernstig.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:03

pdjonghe schreef:
Hulpteugels kun je oordeelkundig en occasioneel eens gebruiken. Gebruik ze enkel als tijdelijk correctiemiddel tijdens het longeren. Ik hou helemaal niet van de pessoa. Enerzijds activeert hij wel mooi, maar als je paard dan wat minder loopt en het hoofd een beetje omhoog brengt, knalt hij zichzelf keihard in de mond bij elke pas. Ik gebruik wel een type gogue / horst becker bijzet en een halsverlenger van longeersingel, rond de billen, opnieuw naar de singel. Zo heb ik een veel mondvriendelijker pessoasysteem

Ik longeer ook met een pessoa, maar ik gebruik er een leren halster bij, NOG mondvriendelijker!

Hulpteugels doe ik overgens niet aan, vindt het idd iets waar te snel naar gegrepen wordt als het paard ff niet doet wat het baasje wil.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:10

ts ik snap geloof ik niet helemaal waar je misbruik van een martingaal vandaan haalt? Ik heb in ieder geval nog nooit zoiets gezien, bij mijn pony hangt de martingaal eraan bij buitenrijden en springen omdat ze dan nogal heet wordt, heel soms bij dressuur als ze wat drammerig blijft maar hij hangt eigenlijk vrijwel altijd losjes, zelfde als ik haar een x met slof rijd dan hangt hij over algemeen helemaal los door.

Natuurlijk horen de hulpteugels op een juiste manier gebruikt te worden, vaak zijn ze ook gewoon niet nodig, maar soms is het een handig HULPmiddel

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:40

aerdenhout1 schreef:

Afgod
en daar heb ik verder niks meer aan toe te voegen, het is nou eenmaal gewoon zo Knipoog

Ik ben helemaal niet tegen hulpteugels/sporen ed, mits goed gebruikt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:09

Helemaal mee eens! Ze hebben oorspronkelijk een "goede" functie, vaak zodat het paard z'n rug wordt bespaard, maaaaaaarrrrrr... dan moet je het goed gebruiken en dat gebeurt in mijn ogen steeds minder.

Zelf rij ik nooit met hulpstukken, ik kan me redden zonder en ik weet van mezelf dat ik gewoon te opvliegerig ben voor die dingen, ben bang dat ik het paardje dan verkeerd ga rijden. (ik kan er trouwens niet eens mee rijden, raak er mee in de knoop!)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:16

Ik hou ook niet van hulpteugels en gebruik er eigenlijk ook nooit een, alleen als ik op buitenrit ga met mijn nog jonge en onervaren pony gebruik ik een martingaal.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 12:29

trustHim schreef:
ts ik snap geloof ik niet helemaal waar je misbruik van een martingaal vandaan haalt?

Als je een goed om je heen kijk (mischien bij jou in de buurt toevallig niet) zie je dit toch regelmatig... maar ieder zijn eigen mening zoals ik al gelijk zij Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:33

Ik vraag me af hoe je een martingaal als alternatief voor de slof wilt gebruiken=

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:34

Daar gaan we weer.........houdt dit dan nooit op?

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:22

imke schreef:
Daar gaan we weer.........houdt dit dan nooit op?

jah inderdaad en ik dacht het duidelijk gemaakt te hebben in mijn begin post dat ik dit juist niet wilde Huilen

dus nogmaals
Hou het vriendelijk en maak er geen typisch bokt topic van ander kan je er gelijk een slotje op doen als we dat niet kunnen

@Billy: ik noemde maar een paar voorbeelden... maar ook martingalen kunnen verkerd gebruikt worden

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:37

Billy schreef:
Ik vraag me af hoe je een martingaal als alternatief voor de slof wilt gebruiken=

Door hem goed strak te zetten en maar te hijsen met die teugels.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:40

Ik vind

Dat hulpteugels nooit nodig zijn...Wat het probleem ook is het ligt altijd aan de ruiter of het materiaal wat gebruikt wordt(--->wanneer gezondheidsproblemen uitgesloten zijn).

Meestal is het een kwestie van: leer beter en met meer ontspanning rijden en de rest komt vanzelf.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:20

Ik ben geen voorstander van het gebruik van hulpteugels, maar soms kan het wel heel handig zijn. Zoals eerder al gezegd gaat het om degene die hem gebruikt.

Om pertinent te zeggen dat het niet nodig is vind ik ook kort door de bocht, want af en toe kun je er best veel hulp aan hebben. Daarbij waarom bwv een half jaar lessen nemen voor een probleem wat met 1 of 2 keer hulpteugel al min of meer opgelost kan zijn omdat dan het kwartje is gevallen.

Het gaat om rijden met beleid. Dit geldt voor de hele rijderij incl. gebruik hulpmiddelen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:58

Ik rij met zweep en sporen. Paard is altijd zo bereden en als ik me zweep niet in me hand heb dan heb ze dat in de gaten en dan doet ze niks meer. En sporen ter verfijning van me hulpen.

Tjha hulpteugels, Ik heb dr niks tegen maar mijn vz paard word altijd met slof of tiedeman gereden dus altijd als de eigenaar haar doet en daar ben ik wel op tegen want als ik dr opstap zonder hulpteugel komt ze in protest.Voor af en toe een keer een hulpteugel dr bij ben ik niet op tegen, Maar standaard elke keer met hulpteugel rijden vind ik niks!

Tenzei je paard echt een martingaal om moet ofzo.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:02

Eigenlijk zegt het woord hulpteugel al genoeg. Het is een middel dat je kunt helpen je paard beter te rijden. Alleen vind ik wel dat je na verloop van tijd het gebruik hiervan moet afbouwen omdat je het echt moet zien als een hulp en niet als een standaard uitrusting van het paard.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:11

ik vind dat een martingaal moet kunnen..
en ik vind dat hulpteugels niks mis mee is maar dat ze door veel mensen verkeerd gebruikt worden..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:08

zowieso wordt er soms te makkelijk naar een hulpteugel gegrepen. Echter zeggen dat het nooit mag is nonsens. Soms haalt een paard gewoon dingen uit de gevaarlijk kunnen worden en die dan op een veiligere manier kunnen worden aangepakt met b.v. een slof. Echter dient hier dan wel een vaardig iemand en les bij gebruikt te worden en weer afbouwen.

Zonder martingaal wordt die van mij met springen soms net ff oncontroleerbaar. Heeft niets te maken met de manier van rijden, maar puur enthaustme vanuit het paard, ook op buitenrit, waardoor ze eigenlijk alleen maar snel wil en dus dr hoofd omhoog gooit als je in wilt houden

hihi want probeer madam als ze dit soort spookdansjes doet maar bij je te houden
http://lh5.ggpht.com/dichteres/SNFdxgtN ... G_6152.JPG