Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:39

knollentuin schreef:
Ja ben ik met je eens, maar dan weer wel pas met Een ruiter die dat aankan oftewel die het liefst de oefening beheerst ik zie genoeg ruiters met dingen bezig zonder dat de houding zit balans ok is. het vermogen tot mee zijn er is. En minstens zo belangrijk het begrip van de oefening is er vaak niet, hoe hoort het, waarvoor dient het en hoe moet het eruit zien en hoe voelt het

Uiteraard, het heeft alleen zin om te doen indien het correct wordt uitgevoerd. En natuurlijk heeft het slecht zin indien men weet indien men precies weet waar men mee bezig is. Maar dat is aan de instructeur om duidelijk te maken. Overigens uit uw reactie maak ik op dat u uit gaat van een 'les-geef-situatie'. Ik schreef echter gewoon over training in het algemeen.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:38

ik denk dat veel ruiters zich ook teveel spiegelen aan andere. oh kijk zij kan die oefening al, dat wil ik ook kunnen! Het is idd zo belangrijk om een goede basis voor zowel de ruiter als het paard te hebben. veel ruiters willen zo snel mogelijk een klasse hoger starten. En spijtig genoeg zijn er ook zeer veel instructeurs die hierop inspelen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:43

Nana_x0x schreef:
ik denk dat veel ruiters zich ook teveel spiegelen aan andere. oh kijk zij kan die oefening al, dat wil ik ook kunnen! Het is idd zo belangrijk om een goede basis voor zowel de ruiter als het paard te hebben. veel ruiters willen zo snel mogelijk een klasse hoger starten. En spijtig genoeg zijn er ook zeer veel instructeurs die hierop inspelen.



Precies!

Daarnaast is het zo afhankelijk van het paard welke volgorde je best hanteert. De ene biedt de contra gewoon aan terwijl de andere er nog veel aan gaat moeten werken, die zal dan wat sneller vooruitgaan met drafwerk.. ik zeg maar wat.

Ieder paard heeft sterke en zwakke punten. Wat niet betekent dat je ze niet kan uitbrengen. Er zijn paarden die nooit een perfecte piaffe kunnen laten zien. Is dat een ramp? Nee natuurlijk niet, die krijgen wat minder punten op de piaffe en scoren op andere dingen.

Ik vind wél vaak dat een combinatie daarop te sterk afgebrand wordt. Ook hier. Je kan gerust analyseren dat de piaffe niet mooi is en waarom, maar dat hoeft niet te betekenen dat het een slechte ruiter en/of paard is.

Ik denk dat de grootste fout die we allemaal maken (ook ik) het zwart-wit denken is. Het denken dat er 1 methode is voor alle paarden, het denken dat er slechts 1 manier van optomen echt paardvriendelijk is, het denken dat een combinatie ofwel goed is (perfect dus) ofwel slecht...

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:44

SinneJ schreef:
Nana_x0x schreef:
ik denk dat veel ruiters zich ook teveel spiegelen aan andere. oh kijk zij kan die oefening al, dat wil ik ook kunnen! Het is idd zo belangrijk om een goede basis voor zowel de ruiter als het paard te hebben. veel ruiters willen zo snel mogelijk een klasse hoger starten. En spijtig genoeg zijn er ook zeer veel instructeurs die hierop inspelen.



Precies!

Daarnaast is het zo afhankelijk van het paard welke volgorde je best hanteert. De ene biedt de contra gewoon aan terwijl de andere er nog veel aan gaat moeten werken, die zal dan wat sneller vooruitgaan met drafwerk.. ik zeg maar wat.

Ieder paard heeft sterke en zwakke punten. Wat niet betekent dat je ze niet kan uitbrengen. Er zijn paarden die nooit een perfecte piaffe kunnen laten zien. Is dat een ramp? Nee natuurlijk niet, die krijgen wat minder punten op de piaffe en scoren op andere dingen.

Ik vind wél vaak dat een combinatie daarop te sterk afgebrand wordt. Ook hier. Je kan gerust analyseren dat de piaffe niet mooi is en waarom, maar dat hoeft niet te betekenen dat het een slechte ruiter en/of paard is.

Ik denk dat de grootste fout die we allemaal maken (ook ik) het zwart-wit denken is. Het denken dat er 1 methode is voor alle paarden, het denken dat er slechts 1 manier van optomen echt paardvriendelijk is, het denken dat een combinatie ofwel goed is (perfect dus) ofwel slecht...


Dit is ontzettend goed omschreven hoe ik er mij bij voel.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:32

Inderdaad Sinne, ben ik geheel mee eens

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:37

Saai maar ik ben het er ook mee eens, en ja kadankovich, ik ga idd in mijn verhaal uit van de lesgeef situatie

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:22


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:02

FCSA schreef:
Dit is de replay van de webinar van Karen Rohlf, vinden jullie vast ook leuk: http://inbound.dressagenaturally.net/he ... i=61362318

Ja en nee. Het is fijn om weer eens de bevestiging te krijgen. dat is uiteraard goed.
Ik weet ook niet of het woord 'nee' de lading dekt van wat ik bedoel. De overwegende boodschap is ondertussen gesneden koek voor mij. Het is geen verwijt, maar er zit niets nieuws in. Natuurlijk zal men terecht zeggen, er komt niet elke 5 minuten nieuwe kennis erbij. Wat mij een heel klein beetje eraan irriteert is de indruk die de spreekster wekt dat ze uniek is. En dat kan ik met grote zekerheid ontkennen.

FCSA, aub, begrijp mij goed, de overwegingen hierboven zijn niet tegen u bedoeld. Ik wil er ook helemaal niet mee zeggen dat u dit niet had moeten posten. Integendeel zelfs. Ik beschrijf slecht het gevoel dat bij mij opkwam toen ik deze video zag. En wellicht maakt dit andere gedachten los onder de lezers van dit topic.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:00

Wil deze hier ook even posten, zijn van een tijdje geleden maar zou graag jullie mening eens horen.
Excuses voor de gsm kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel rijden we nog steeds zonder lesgever aangezien ik er nog geen gevonden heb en het heel druk is geweest... Ik vind dat het de goede kant begint op te gaan, vraag me alleen nog af hoe ik hem beter zijn voorbenen kan laten strekken, ik rij nu vooral heel voorwaarts maar omdat dit nog een groot werkpuntje is en mijn paard snel op de voorhand valt is dit niet altijd even slim...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:25

Foto’s zijn wel erg lastig ... wat mij als eerste opvalt is jou handhouding... is dat bewust?
En strekken van het voorbeen... wat doet het achterbeen nu? Zet die hem achter, in of over de afdruk van de voor hoef?
En er is verschil tussen voorwaarts en snel...

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:04

Van deze beelden is heel weinig af te leiden, zoals zo vaak van foto's.
Het strekken van de voorbenen kan pas echt tot ontplooiing komen als uw paard in evenwicht loopt, dus nu is dat een onderwerp dat nog niet aan de orde lijkt te zijn.
Indien u zelf constateert dat uw paard nog niet in evenwicht loopt en daarbij weet dat het door een hoger tempo daardoor meer op de voorhand komt te lopen, waarom doet u het dan ? Wat streeft er ermee na ?

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:30

Waar zijn achterbeen op dat moment zich bevind op de foto's is ongeveer waar hij hem ook zal neerzetten, verder gaat hij niet. Hij sleepte vroeger heel erg, dit heb ik door mijn tempo te gaan verminderen wel al beter te krijgen. Ik rij hem nu wat meer voorruit, omdat hij zich dan sneller gaat ontspannen, maar hierdoor raakt hij wel (zeker niet altijd) sneller uit evenwicht. Op de voorhand lopen is ook al veel geminderd, vooral in galop heeft hij hier nog veel last van. Soms raakt hij erg gespannen door de poort of andere paarden, dan probeer ik hem ook vooral door te rijden en dit helpt meestal ook wel. Mijn handen is inderdaad niet bewust en merk dit ook zelf op de foto's dat ik mijn handen meer rechtop moet houden ipv piano-handjes.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:24

Ach die piano-handen, ik weet niet,... ik til er niet echt zwaar aan. Er zijn echt wel belangrijkere zaken om nu direct op te letten.

u hebt in ieder geval duidelijk gemaakt waarom u een hoger tempo rijdt. Ik zeg het met het voorbehoud dat ik het paard niet heb zien bewegen, maar uit uw verhaal maak ik op dat het wellicht nuttig is om beide afwisselend te doen. Dus: een tijdje een rustig tempo om het dier tact, ritme en meer evenwicht te laten vinden, zodat het beter de 'beweging' af leert maken. En dan een tijdje een hoger tempo, om het paard toch aan te zetten om wat sneller te laten ontspannen. Beide manieren kunnen elkaar helpen te verbeteren. Wel zou ik het paard nooit zodanig rijden dat het lang uit evenwicht is. daardoor leert het zich een verkeerde manier van bewegen aan, bovendien is het erg belastend voor het gestel van het dier.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:06

Calipso ik denk heel veel te kunnen zien op je foto's , maar de kwaliteit is Ook slecht dat ik eigenlijk niks durf te zeggen omdat ik bang ben dat ik het verkeerde zeg.
Ik heb wel de vraag, wat bedoel je met de voorbenen strekken??

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:11

De kwaliteit van de foto maakt het idd moeilijk om te beoordelen, maar wat ik er vanaf denkt te kunnen zien is dat het lijkt alsof je je balans nog niet goed is en daardoor de vreemde handhouding. In ieder geval denk ik armen/handen te zien waar ook al zijn ze ontspannen en geen kracht gebruikt, heel weinig rek en elastischteit in zit.

Verder ben ik ook benieuwd wat je bedoeld met voorbeem strekken, want voorbeen strekken klinkt mij als een stekerig been en dat is juist niet wat je zou moeten willen.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:28

knollentuin schreef:
Calipso ik denk heel veel te kunnen zien op je foto's , maar de kwaliteit is Ook slecht dat ik eigenlijk niks durf te zeggen omdat ik bang ben dat ik het verkeerde zeg.
Ik heb wel de vraag, wat bedoel je met de voorbenen strekken??


Ik denk dat ze bedoelt te willen verruimen naar middendraf of draf uitstrekken. Maar daar moet het paard eerst veel sterker voor worden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:52

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
Calipso ik denk heel veel te kunnen zien op je foto's , maar de kwaliteit is Ook slecht dat ik eigenlijk niks durf te zeggen omdat ik bang ben dat ik het verkeerde zeg.
Ik heb wel de vraag, wat bedoel je met de voorbenen strekken??


Ik denk dat ze bedoelt te willen verruimen naar middendraf of draf uitstrekken. Maar daar moet het paard eerst veel sterker voor worden.

Dat denk ik ook !
Het lijkt me nu ook niet goed om er al te zeer naar te streven.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:50

Ik denk misschien doelt ze op de beperkte ruimte die dit paard heeft in het lopen bij de schouder om het voorbeen verder naar voren te gaan krijgen. Maar daarbij Zie ik zoveel meer waar eerst aan gewerkt kan worden , oji noemde al de zit, dat als eerste prioriteit in mijn ogen.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:54

Evenwicht is inderdaad echt iets waar we aan moeten werken, rechte lijnen lopen in stap is nog moeilijk. Probeer dan vooral de druk over mijn teugels gelijk te houden en met mijn benen bij te drukken waar nodig, probeer hem ook iets ruimer te laten stappen maar dit is dan weer moeilijk omdat hij heel snel begint te trippelen. Met de voorbenen strekken bedoel ik inderdaad ruimere passen en gaan verruimen. Iemand nog suggesties om aan ons evenwicht te werken? Oefeningen? Of vooral tempo gaan wisselen en zo verzameld mogelijk rijden?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:13

Het voorbeen volgt de hals, dus bij lengte in de hals zal het voorheen ook meer naar voren grijpen.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:18

Avanti schreef:
Het voorbeen volgt de hals, dus bij lengte in de hals zal het voorheen ook meer naar voren grijpen.


Maar niet als het paard daardoor op de voorhand valt. Verruiming komt vanuit (de draagkracht van) het achterbeen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:25

Maar een paard valt toch niet op de voorhand alleen door het uitschuiven van de hals. Dan is er een balans probleem.
Dan loopt het paard met een korte hals toch ook al op de voorhand?

Ik neem even mijn nieuwe paard als voorbeeld. Deze is bij het proefritten. Uit elkaar, op de voorhand en weinig lengte in de hals.
Afbeelding
Drie weken later nog steeds op de voorhand maar wel minder, en met lengte in de hals komt er ook meer ruimte voor het voorheen.
Afbeelding

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:44

Babootje schreef:
Avanti schreef:
Het voorbeen volgt de hals, dus bij lengte in de hals zal het voorheen ook meer naar voren grijpen.


Maar niet als het paard daardoor op de voorhand valt. Verruiming komt vanuit (de draagkracht van) het achterbeen.


Volgens mij, maar dat is ook maar mijn mening, hebt u beiden wel gelijk:
1)het voorbeen zal zeker wel de neiging krijgen iets verder vooruit neergezet worden indien de hals langer wordt,........Maar
2)Is dat nuttig als men daar door tevens het zwaartepunt nog verder weg legt van de achterhand, waardoor deze het zo moeilijk krijgt dat het helemaal niet meer instaat is de voorhand te dragen dus het alleen nog maar vooruit duwt [=pure stuwing].

Halslengte is vooral van belang om de het paard niet onnodig te belemmeren en de natuurlijk aan- en ontspanning van de spieren mogelijk te maken in een houding die de door de ruiter gewenste beweging het best faciliteert. Ik dit specifieke geval denk ik dat Halslengte goed is, maar teveel halslengte juist verdere ontwikkeling blokkeert. Hier lijkt mij daarom het ontwikkelen van meer [draag-] kracht inderdaad het meest op z'n plaats.

Maar dan heb ik het alleen over het paard, zonder rekening te houden met het totale plaatje.
En hier komen de opmerkingen met betrekking tot houding en zit van pas. Ik krijg de indruk dat de amazone beter zou moggen zitten waardoor haar inwerking ook beter wordt. Een goede rijleraar zou beide, paard en ruiter, parallel kunnen verbeteren.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:33

Hmm maar zodra het paard zijn gewicht goed heeft verdeeld tussen de schouders kan het zijn rug inspannen en zal het uit zichzelf al willen uitstrekken naar de hand.
Hierbij worden de achterbenen ook verder onder het lichaam geplaatst door het kantelen van het bekken.
Ik denk dat je vanuit dit lichaamsgebruik het beste verder kan werken.
Ik snap uw punt ook wel, maar als het paard zelf strekt naar de hand komt het naar mijn idee niet meer op de voorhand dan in andere houdinge
n.

Ik hou mijn handen wat ongelijk in hoogte zei mijn instructrice. Waarschijnlijk zit in vast in mijn schouders.
Probeer nu om de dag even wat van deze oefeningen te doen.
https://youtu.be/TlJAFLMKmtQ

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:26

Ik heb een goede foto als voorbeeld van ongeveer 1,5 jaar terug.
In de achterhand is mijn paard al actiever geworden en lijkt zijn been achteraan al meer neer de zetten dus ook minder te slepen, deze verandering merkt mijn hoefsmid ook.
Afbeelding
Hier is ook duidelijk te zien dat mijn paard niet actief was, en daardoor ook gewoon zweeft, hij zet zijn benen gewoonweg niet volledig neer en huppelt bij wijze van spreken gewoon wat. Hier rij ik hem met relatief langere teugel.