Moeite met buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 07:56

Hallo,

Ik loop tegen de rechterbuiging van mijn paard aan. Wanneer ik druk houd op m'n rechterteugel, schud m'n paard met z'n hoofd en wordt hij boos. Op de volte krijg ik hem op een gegeven moment hier doorheen, maar moet ik hard en ver doorvragen (ik weet niet of ik het nog vragen mag noemen inmiddels). Ook achtjes rijden heeft is hierdoor lastig. M'n linkerbuiging gaat redelijk, maar bij het rechtstellen tussen de achtjes is hij geneigd linkerbuiging te houden. Daarna moet ik hem flink doorvragen naar rechts door een rechterbuiging. Op de volte zwenkt hij dan ook uit, met de buitenschouder. Na begrenzing hiervan, gooit hij z'n achterhand naar buiten. Na begrenzing van de achterhand, gooit hij z'n voorhand naar binnen en wanneer ik deze begrens slaat hij vast. Indien hij toch een rechterbuiging heeft, duikt/daalt hij vaak en loopt hij over de buitenschouder weg. :Y)

Zo heb ik ook iets met de galop. De galop op de rechterhand gaat traag, maar nog wel met voldoende sprong. Wanneer ik hem naar voren rijd is hij in 3 sprongen weer terug op het langzame tempo en als ik goed in m'n zadel ga zitten stopt hij met galopperen. Ik kan dus niet echt op m'n billen zitten. Op rechts springt hij veel actiever, wel door, met de achterhand onder de massa en met meer buiging. Z'n sprong is ongeveer 10 cm ruimer dan op rechts (op rechts schijnt hij hoger op te springen).

Ik train zowel links als rechts in m'n trainingen en pak altijd allebei de kanten mee om allebei de kanten sterk te maken. Rechts blijft echter duidelijk achter... We trainen minimaal 4 dagen in de week, maar deze strijd komt minimaal 2x per week voor. Ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn. -O-

Vanaf de grond heeft hij ook problemen met de buiging. Als ik met een snoepje werk, kan hij links volledig tot z'n buik buigen. Rechts kantelt hij z'n nek, komt z'n spier boller te staan en kantelt hij z'n hoofd. Hij kan met veel moeite z'n buik aanraken. Z'n nek lijkt ook standaard wat scheef te staan (wellicht natuurlijke scheefheid?) waarbij bij nageeflijkheid wel wat verschil te zien is tussen de bespiering van de linkerkant en rechterkant van z'n hals.

Hij kan ook heel stug zijn op m'n teugels, ondanks een schuimmond en knabbelen op het bitje. Een bitfitter lost alleen niet m'n lentebuiging op.. M'n instructeur zegt dat het geen rijtechnisch iets is. Bij hem zal m'n paard ook niet buigen geeft hij aan. Tot een half jaar geleden is hij elke maand behandeld door een sportmasseuse en 2 maanden geleden is hij 2x behandeld door een fysio. Sindsdien loopt hij lekker door z'n lijf, met veel meer swung, maar nogsteeds zonder buiging. Het is een werkwillig, braaf paard wat het niet met opzet zou doen. M'n instructeur adviseert hem op de foto te zetten, omdat masseurs/osteopaten bv artrose niet kunnen voelen. De bitfitter/craniosacraal therapeute adviseert een osteopaat om z'n rug en nek los te maken.

Ik twijfel, omdat z'n galop ook niet goed is. Ik denk eerst op de foto zetten en als daar niets uit komt daarna een osteopaat. Wat denken jullie? En wat is dan een goede kliniek? Ik woon op goeree overflakkee. En o ja, m'n ruin is 8 jaar en we rijden M2 dressuur. Ook handig om te weten.

Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal, pff. Vermoeiend. En naruurlijk de reacties. :)

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:06

Dat klinkt idd als iets lichamelijks, en de tandarts? En dan bedoel ik echt een arts en geen gebitsverzorger, wanneer is die voor het laatst geweest?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 08:15

Ik zou een osteopaat laten komen. Zij kunnen ook heel goed aanvoelen wanneer het beter is om langs de kliniek te gaan (mits je een goede hebt natuurlijk)

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:08

Geef je met je linkerteugel/hand/arm wel genoeg ruimte om naar rechts te kunnen buigen?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:13

Sowieso eerst na laten kijken of er medisch iets mis is, een osteo kan ook geen kwaad.

Wat je mist is activiteit van achteruit, je kan niet gaan rechtrichten/ lengtebuiging vragen als niet beide achterbenen even actief zijn. Het paard moet eerst van achter naar voren lopen, hoe actiever achter hoe lichter hij zal worden aan de voorkant/ in de mond.
Links is zijn holle kant en rechts zijn bolle kant, door het niet goede rijden..rijd je hem nu steeds schever waardoor er grotere problemen gaan ontstaan. Ik zou ook een andere instructeur zoeken want dit is niet de manier waarop je nu bezig bent om goed paard te rijden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:01

Ik zou eerst idd de DA laten kijken. Wat je vertelt van het buigen vanaf de grond (met een snoepje) lijkt er duidelijk een blokkade en niet rijtechnisch. Osteopaat laten komen kan natuurlijk ook, maar omdat er al een fysio bij is geweest denk ik dat je beter eerst naar de DA kan gaan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:09

Joelle1107 schreef:
De bitfitter/craniosacraal therapeute adviseert een osteopaat om z'n rug en nek los te maken.

M'n instructeur adviseert hem op de foto te zetten, omdat masseurs/osteopaten bv artrose niet kunnen voelen.


Ik heb de volgorde even omgedraaid (financieel plaatje ;) ). Wat ik zo lees kan het te maken hebben met 1 kant waar hij vastzit. Evt. scheefheid en blokkades kan een goede osteopaat (check even of deze is aangesloten bij het Ireo) je vertellen.

Lost dat niet genoeg op, dan verder zoeken, vanaf de grond rechtrichten, foto's maken etc.

Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 12:13

Caira schreef:
Dat klinkt idd als iets lichamelijks, en de tandarts? En dan bedoel ik echt een arts en geen gebitsverzorger, wanneer is die voor het laatst geweest?


Tandarts is een jaar geleden geweest, voor het 3e jaar op rij.

Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 12:18

Elisa2 schreef:
Sowieso eerst na laten kijken of er medisch iets mis is, een osteo kan ook geen kwaad.

Wat je mist is activiteit van achteruit, je kan niet gaan rechtrichten/ lengtebuiging vragen als niet beide achterbenen even actief zijn. Het paard moet eerst van achter naar voren lopen, hoe actiever achter hoe lichter hij zal worden aan de voorkant/ in de mond.
Links is zijn holle kant en rechts zijn bolle kant, door het niet goede rijden..rijd je hem nu steeds schever waardoor er grotere problemen gaan ontstaan. Ik zou ook een andere instructeur zoeken want dit is niet de manier waarop je nu bezig bent om goed paard te rijden.


Bedankt voor je reactie, maar wie zegt dat ik hem niet goed rijd? M'n instructeur zal in deze wel weten dat het niet in het rijtechnische zit. Daarnaast is juist omgedraaid, links is zijn bolle kant en rechts de holle.... Ik wil, en ga, hem niet doorrijden als ik al zo lang hiertegen aan loop en niet weet of hij het lichamelijk wel aan kan. En dat is meer m'n vraag, wat zou het lichamelijk kunnen zijn en wat/wie is dan het beste om mee te beginnen?

Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 12:25

Floortz schreef:
Joelle1107 schreef:
De bitfitter/craniosacraal therapeute adviseert een osteopaat om z'n rug en nek los te maken.

M'n instructeur adviseert hem op de foto te zetten, omdat masseurs/osteopaten bv artrose niet kunnen voelen.


Ik heb de volgorde even omgedraaid (financieel plaatje ;) ). Wat ik zo lees kan het te maken hebben met 1 kant waar hij vastzit. Evt. scheefheid en blokkades kan een goede osteopaat (check even of deze is aangesloten bij het Ireo) je vertellen.

Lost dat niet genoeg op, dan verder zoeken, vanaf de grond rechtrichten, foto's maken etc.


Ja precies! Dat is m'n dilemma... Op foto's weet je meer en kan een osteopaat gerichter behandelen, maar je kunt er ook mee beginnen... Dat vind ik juist moeilijk!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:52

Een goede osteopaat heeft in eerste instantie geen foto's nodig. Die voelt, en zodra hij bespeurt dat er meer aan de hand is kan hij foto's adviseren. Andersom mag ook, maar het is dan het kip/ei verhaal. Begin ergens, gewoon doorpakken.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:08

Ik zou ook een osteo aanraden, al vind ik dat een goede fysio dit ook zou moeten zien/voelen. Bij röntgen zal je geen spierproblemen zien.

En idd zeker niet zo verder rijden: als je door druk op de teugels je paard probeert naar de andere kant te buigen, en je paard vecht terug, dan maak je juist de verkeerde spieren sterker. Je mag een ophouding geven, maar daarna moet je de druk weer gelijk zetten. Gebruik je ook je binnenbeen om je paard te buigen? Werkt vaak makkelijker: voldoende teugellengte laten (voorwaarts-neerwaarts is altijd goed), en met binnenbeen stelling vragen.

Ik zou veel van hand veranderen (8-jes, slangenvoltes, diagonalen...) zodat je de slechte kant voldoende kan trainen zonder het paard chagrijnig te maken met moeilijke oefeningen. Ben zelf van het principe om toch iets meer de slechte kant te oefenen: bijv. slechte kant-goede kant-slechte kant, want teveel de goede kant trainen maakt het probleem natuurlijk niet beter, integendeel. Of op de slechte kant cirkels iets kleiner maken, op goede kant eens met buitenstelling rijden...

Maar dan moet het paard natuurlijk eerst wel kunnen buigen, zeker onbelast, dus die snoepjes oefening naar de flanken toe (op verschillende hoogtes) zou ik toch dagelijks proberen (in afwachting van de osteo), zonder dat het paard het hoofd kantelt, beter maar 10 cm correct buigen, dan een meter ver in een gekantelde houding.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:31

Joelle1107 schreef:
Bedankt voor je reactie, maar wie zegt dat ik hem niet goed rijd? M'n instructeur zal in deze wel weten dat het niet in het rijtechnische zit. Daarnaast is juist omgedraaid, links is zijn bolle kant en rechts de holle.... Ik wil, en ga, hem niet doorrijden als ik al zo lang hiertegen aan loop en niet weet of hij het lichamelijk wel aan kan. En dat is meer m'n vraag, wat zou het lichamelijk kunnen zijn en wat/wie is dan het beste om mee te beginnen?


Daar was ik ook van uitgegaan. Dat je als je M2 rijdt best een beetje kan sturen. Daarom stuur ik je ook naar de DA. Misschien kun je een combi DA / Osteo vinden (nog beter).
Het is vanuit kostenoogpunt ook zonde een Osteo te laten komen als dat niks oplevert omdat er echt fysiek wat in de weg zit. Vaak (zeker als ze zo vast zitten als ik uit je verhaal opmaakt) is 1 x behandelen ook niet voldoende en 1 behandeling is ook om en nabij € 100, -- Ik vind een Osteo prima, maar complementair.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

Heb je misschien een filmpje van het rijden ? Dan kunnen we jullie wat gerichter advies geven ipv gokken :o

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

Mijn advies is foto's maken van de hals en rug , mijn paard had dezelfde problemen ..op de foto gezet .. forse halsartrose en kissingspines met sclerose .'hoe oud is je paard ?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:38

Joelle1107 schreef:
Elisa2 schreef:
Sowieso eerst na laten kijken of er medisch iets mis is, een osteo kan ook geen kwaad.

Wat je mist is activiteit van achteruit, je kan niet gaan rechtrichten/ lengtebuiging vragen als niet beide achterbenen even actief zijn. Het paard moet eerst van achter naar voren lopen, hoe actiever achter hoe lichter hij zal worden aan de voorkant/ in de mond.
Links is zijn holle kant en rechts zijn bolle kant, door het niet goede rijden..rijd je hem nu steeds schever waardoor er grotere problemen gaan ontstaan. Ik zou ook een andere instructeur zoeken want dit is niet de manier waarop je nu bezig bent om goed paard te rijden.


Bedankt voor je reactie, maar wie zegt dat ik hem niet goed rijd? M'n instructeur zal in deze wel weten dat het niet in het rijtechnische zit. Daarnaast is juist omgedraaid, links is zijn bolle kant en rechts de holle.... Ik wil, en ga, hem niet doorrijden als ik al zo lang hiertegen aan loop en niet weet of hij het lichamelijk wel aan kan. En dat is meer m'n vraag, wat zou het lichamelijk kunnen zijn en wat/wie is dan het beste om mee te beginnen?


Omdat je hem niet van achteren naar voren hebt lopen, ik bedoel er niet mee dat je een slechte ruiter bent. Maar je kan niet rechtrichten zonder dat de motor achter aan staat en daar gaan zoveel ruiters/ instructeurs e.d de fout mee in. Ook op hoger niveau. En dat hij stug is in zijn mond komt daar uit voort.

Even heel simpel uitgelegd, een paard zet altijd een achterbeen er minder onder dan de andere, degene aan de holle kant. Als je dat been niet activeert dan worden de spieren op de holle kant steeds korter en lengtebuiging steeds moeilijker. Hoe schever een paard daar in word, hoe meer zijn rug/ hals vast komt te zitten en op een gegeven moment ga je een hakkeltje zien in het lopen.
Je kan aan de voorkant rechtrichten en buigen wat je wilt, maar zolang je het achterbeen er niet onder hebt aan de holle kant gaat dat niet werken.

Dit is een rijtechnisch/ revalidatie gedeelte..heb er zo al een hoop opgeknapt want dit komt zo vreselijk vaak voor.

Het kan natuurlijk dat er medisch iets niet goed zit, paarden kunnen dan ook gaan compenseren in hun lijf. Omdat je al goed bezig bent geweest met een sportmasseuse en een fysio zou ik hem wel na laten kijken op de kliniek. Foto's maken van nek, hals en rug...mocht daar niets uitkomen en je paard is verder gezond. Dan kan ik je aanraden om hem te gaan trainen aan de dubbele longe, liefst in het begin even met behulp van een expert erbij. Dat is namelijk een perfecte manier om een paard goed van achter naar voren en goed in de lengtebuiging te krijgen en zo te gymnastiseren/ rehabiliteren als je weet wat je doet.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:07

SuperZodiaX schreef:
Ik zou een osteopaat laten komen. Zij kunnen ook heel goed aanvoelen wanneer het beter is om langs de kliniek te gaan (mits je een goede hebt natuurlijk)


Zou ik ook doen. Een goed osteopaat kan inschatten en voelen of het iets is wat hij/zij kan oplossen of dat het probleem 'ergens anders' in zit.
Hoe gaat het verder qua training vanaf de grond? Ik lees alleen dat je werkt met snoepjes en dan buiging vragen, dus vanuit stilstand.
Longe werk, zowel enkele als dubbele lijnen kunnen hier ook erg goed bij helpen. Neemt je paard dan wel stelling en/of buiging aan? Deze wijze van trainen is een fijne manier om je paard onbelast (dus niet met zadel) te werken.
Als blijkt dat je vanaf de grond wel die stelling en buiging kan vragen, heb je aanknopingspunten.
Succes! :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:43

@TS: even een wat gekke vraag misschien.
Je rijdt M2, ik vermoed dat je dit dier al langer rijdt.
Is hij in deze tijd wel eens 'gewisseld', dus links "stug geweest", of was het altijd al rechts...?

Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:37

N4N4 schreef:
Mijn advies is foto's maken van de hals en rug , mijn paard had dezelfde problemen ..op de foto gezet .. forse halsartrose en kissingspines met sclerose .'hoe oud is je paard ?


Hij wordt dit jaar 9.

Joelle1107
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:41

Janneke2 schreef:
@TS: even een wat gekke vraag misschien.
Je rijdt M2, ik vermoed dat je dit dier al langer rijdt.
Is hij in deze tijd wel eens 'gewisseld', dus links "stug geweest", of was het altijd al rechts...?


Ja, klopt, ik rijd dit dier al veel langer. Hij is ooit wel een keer gewisseld, ik denk een jaar of 3 gewisseld. Ik weet alleen toen dat het me op viel, m'n instructrice destijds zei dat dat komt omdat hij dan nu zijn andere kant zwakker werd. Eerlijk gezegd weet ik alleen niet meer welke kant het toen was, dus of hij nu weer terug gewisseld is, sorry... :(

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:32

...mij is ooit geleerd, dat wisselende stugge kanten geldt als een teken van vooruitgang.
Plm 3 jaar lang dezelfde kant 'stug' vind ik lang - daarmee is de kans groter dat we praten over meer een medisch dan een rijkunstig probleem.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:23

Joelle1107 schreef:
Caira schreef:
Dat klinkt idd als iets lichamelijks, en de tandarts? En dan bedoel ik echt een arts en geen gebitsverzorger, wanneer is die voor het laatst geweest?


Tandarts is een jaar geleden geweest, voor het 3e jaar op rij.


Dan zou ik in ieder weer een goede tandarts voor controle laten komen. Na een jaar kan hij al best weer haken hebben. Sowieso doe je er goed aan om elk jaar het gebit te laten nakijken.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:15

PFT schreef:
SuperZodiaX schreef:
Zou ik ook doen. Een goed osteopaat kan inschatten en voelen of het iets is wat hij/zij kan oplossen of dat het probleem 'ergens anders' in zit.


Ook een goede osteo heeft geen rontgenogen. Vaak zeggen ze wel als het probleem na een keer of 3 te snel blijft terugkomen, eens langs de veearts te gaan. Maar dan heb je al 300 uitgegeven en dat is dan zonde.
Sommige osteo's sturen je niet door naar de veearts. Het is natuurlijk hun broodwinning.

Wat ben je van plan TS, weet je dat al?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:48

Citaat:
Ook een goede osteo heeft geen rontgenogen. Vaak zeggen ze wel als het probleem na een keer of 3 te snel blijft terugkomen, eens langs de veearts te gaan. Maar dan heb je al 300 uitgegeven en dat is dan zonde.

Welnee.
...gevleugelde uitspraak hier in huis: dan heb je voor 300 euro onderzoek verricht naar waar het probleem precies zit.
Want dat kan een goede osteopaat wel degelijk.

Daarna kun je gericht röntgen, scan etc laten doen.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Moeite met buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:00

Klinkt medisch of iets met de spieren.. ik zou de dierenarts, osteopaat of een paardenmasseuse er naar laten kijken denk ik