Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Fransje_70 schreef:Maar wat ik me afvraag Simpelman, de Cavaleristen die een groot deel van de ruiter en paardopleiding hebben bepaald hier in het noorden, dat is toch evengoed gebruiksrijderij?
Wat is dan het verschil met de gebruiksrijderij van de WE bijv?
De cavaleristen deden niet aan hogere dressuur, puur gebruiksrijderij, de officieren echter wel, zij hebben het Fei art mede bepaald, zij gingen boven de gebruiksrijderij uit naar de beoefening van de kunst van het rijden.
In de zin van "wie kan zijn paard het mooist laten bewegen" met als kader de natuurlijke bewegingen van het paard in het algemeen en met respect voor ieder individu.
Sizzle schreef:Ansie, impuls is opgewekt en onder controle van de ruiter.
Schwung is in feite niets anders dan zich los door het lichaam met veer bewegen.
Daar heb je niet perse aanleuning vor nodig.
Evenmin heb je perse teugels nodig om een paard te verzamelen. Maar in de wedstrijsport moet je nu eenmaal bepaalde richtlijnen zetten.
Ik geloof ook niet dat het het doel is van simpelman om andere rijdwijzen af te keuren, maar om de wedstrijd of semie-wedstrijd ruiter die in iedergeval volgens deze richtlijnen zijn paard rijdt of wil rijden verder te helpen.
Het topic heeft echt geen verheven doel om alle mensen tot FEI ruiters te bekeren.
Simpelman schreef:Het is de bedoeling van Simpelman mensen ertoe te verleiden om de werkelijke intenties van een bepaalde methode te doorgronden en er op een eerlijke manier mee te experimenteren zodat ze gaan begrijpen door te voelen.
Wat iedereen doet in welke vorm van dressuur ook moet hij voor eigen eer en geweten uitmaken.
Ik ben niet mijn broeders hoeder.
De methode die men hier in NL toepast noemt men in het algemeen Klassieke Dressuur.
De KD is gebaseerd op bepaalde principes, volg ze correct op en alles werkt, ik heb het nog niet anders gezien.
Paard blij, ruiter blij.
Het probleem is nu dat men op basis niveau alle mogelijke methodes door elkaar heen gebruikt, dat kan niet werken.
Wanneer iemand hoog gestegen is in de rijkunst en begrepen heeft waar het om gaat staat niets hem in de weg om wat dan ook te proberen.
Het is niet mogelijk om een paard aan de teugel te rijden met een vastgezette rug en zonder bewust gebruik van zijn buikspieren.
In andere vormen van dressuur doet men dat dan ook niet, dat kan omdat andere vormen van dressuur een ander doel hebben.
Ik schreef al, het doel van de KD is het het paard gezond en blij te houden, als uiterste doel heeft men schoonheid (volgens het idee van een gezond, sterk paard in vrijheid dat zijn macht toont aan anderen),
Hiervoor is het systeem KD geevolueerd, met schade en schande.