Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van anderen op je pony laten?

Ik doe het regelmatig en heb er geen moeite mee.
60 (27%)
Ik laat niemand anders erop, ik merk dat het trainen dan minder gaat.
19 (8%)
Ik rijd er alleen zelf op, mijn paard is mijn paard.
73 (33%)
Ik laat regelmatig er iemand anders op,al vind ik dat niet altijd zo prettig.
24 (11%)
Anders, namelijk... (reactie)
42 (19%)

Totaal aantal stemmen: 218


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 18:47

Wat vinden jullie hiervan?
Is in jullie ogen andere ruiter(s) op jou paard gaan not done?
Of hebben jullie hier geen moeite mee?

Ik laat nog regelmatig een vriendin van me erop rijden, al
wil ik dit veranderen. Ik heb een jonge pony (heb m een halfjaar)
en wil deze liever niet 'verpesten' door veel andere erop te laten.

Hoe denken jullie hierover? Vinden jullie dit aanstellerij of zijn jullie
het met me eens?
Ben benieuwd! :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:51

Waarom zou een paard verpest worden als een ander er op gaat rijden?

Op mijn paard rijdt af en toe iemand anders en ik merk nooit dat hij dan anders is. Wel laat ik natuurlijk niet iedereen op mijn paard die zegt te kunnen rijden. Maar als er een nette basis inzit zie ik het probleem niet.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:52

Ikbjeb zelf nu een bijrijder voor Wilco. Zij rijd er het neeste op en ik vind dat best wel moeilijk. Het scheelt dat het een vriendin is en ik haar al heel lang ken. Ik heb wel tegen haar gezegd dat ik het gewoon best moeilijk vind en dat snapt ze ook wel. Ik heb hem 7 jaar voor mij alleen gehad. Maar het gaat wel heel goed tussen hun gelukkig.

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:52

Mijn pony is heel een kennig, er mag wel iemand op dat laat D'amour ook toe, maar ze vindt het wel raar en let dan ook mij. Ze luisterd naar mijn stem en heeft wel eens gebokt met andere mensen op haar. Ik het liefst geen beginners erop en anders loop ik er naast. Wel vindt ik het altijd fijn hoe die gene rijd. Voor de rest mogen andere mensen alles met haar doen, dit vindt ze heerlijk, lekker knuffelen, poetsen of wandelen.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:52

Ik vind het persoonlijk niks als een ander op mijn paard gaat. Van instructie kan ik het nog wel hebben, maar verder... Nee bedankt, doe het liever zelf.

Ook alle problemen die ik met rijden tegenkom wil ik zelf oplossen. Wellicht kan een ander het sneller, maar het is mijn paard, het zijn vaak problemen die ik zelf veroorzaak dus die wil ik ook zelf oplossen. Anders leer je er niks van.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:53

Laat wel is iemand op mijn dieren rijden, maar bij die mensen ben ik er ook zeker van dat ze ieder geval kunnen blijven zitten en het dier aankunnen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:57

Nope, ik rij zelf op mijn paard. Ik heb er altijd erg veel moeite mee gehad om anderen op mijn paard te laten rijden. Hij is mijn rijstijl gewend en weet goed genoeg wie er op hem zit. Zo heb ik ooit mijn beste vriendin op hem laten rijden, ging goed voor 2 rondjes, maar erna begon hij als een gek te bokken, terwijl die vriendin van me helemaal niet slecht rijdt ;).
Als ik op vakantie ga laat ik wel altijd een meisje erop rijden, maar ik ken haar manier van rijden en weet dat ze erg zacht is, dus daar heb ik geen problemen mee :).

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:06

ik laat er echt niemand anders op rijden, never nooit niet. ik vind dat zelf heel erg moeilijk..
mijn pony is het gelukkig met me eens, als er iemand anders op komt, bokt ze diegene er zo af..
koste mij ook 1 jaar,voordat ze mij accepteerde..

ze is super eenkennig, als ik op vakantie ben, heeft zij ook vakantie.
ik laat mijn zusjes er ook wel eens op.. maar die liggen er dan na 5 min alweer naast..

er mag ook niemand in haar stal komen, laat ze ook niet toe, ook als ik haar op het land zet, mag alleen ik het doen. ook met binnenhalen moet ik het doen, als mijn zusjes het proberen galoppeerd ze het hele land door.. & laat zich ook niet pakken of wat dan ook..

eigenlijk wel heel grappig haha :j
ze hinnikt naar mij, & verder naar niemand, super lief allemaal :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:09

Ik heb wel eens iemand anders op mijn paard gelaten om haar een beetje te katen galopperen omdat ik dat nog niet durfde. Maar sinds 2 maanden is dat veranderen en doe ik het voornamelijk zelf, om eens iemand op der te laten vindt ik geen probleem als ze maar kunnen rijden en het onverwachte doen verwachten. :p

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:10

Geen problemen mee. Ik vind het een teken van een goede (basis)opleiding als iedereen met mijn paarden weg kan rijden. Ik kan er dan ook echt van genieten om een ander probleemloos met één van mijn paarden weg te zien rijden. Op de paarden die nog niet zover zijn laat ik niet zomaar iedereen. Maar soms is een andere manier van rijden of de mening van een ander net wat je nodig hebt om weer een stapje verder te komen.

LolaCindy
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-12-13

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:13

Ik ben echt z'n eigenaar van wie niemand en niets aan haar paard mag komen. Ik kan het zelf best, mijn paard is niet zo moeilijk, is 14 jaar en dus al lang al beleerd door iemand anders en ik zelf heb genoeg tijd en ben niet vaak ziek, en al ben ik eens een keertje ziek ga ik gewoon bij der langs zonder te rijden. Als iemand aan mijn paard komt heeft ie echt veel te grote problemen, wil je niet weten.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:14

Ik laat alleen mijn instructrice erop rijden. Zo kan ze voelen wat ik voel, eventueel aanpakken en tips geven. Verder heeft de staleigenaaresse erop gezeten toen ik op vakantie was. Anders bleef ie alleen achter (hij staat met 1 ander paard). Dit vonden ze beide vreemd, maar ging wel goed.

xPony

Berichten: 39
Geregistreerd: 19-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:19

Er rijdt niet echt iemand anders op mijn paard, als er eens een vriendin langskomt en zegt "goh, ik wil er wel eens op" (ze staan aan huis) vind ik dat geen probleem. Een rondje stappen aan een touw op een braaf paard stelt natuurlijk niet echt "rijden" voor, maargoed. :D Ik denk wel dat ik het iets moeilijker zou vinden om iemand bv iedere week te laten rijden, zou ik toch zoiets hebben van 'het is mijn paard' :o Maar een vriendin vroeg mij eens of ze eventueel mijn paard kon lenen als ze haar A/B brevet wil halen, zoiets vind ik dan weer geen probleem en gezellig om aan mee te helpen. :) Hetzelfde met lessen, soms als ik iets steeds maar niet kan oplossen/begrijpen, kruipt mijn instructeur erop en doet het eens voor, dat helpt me dan direct erg goed op weg.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:21

Ik vind dat heel erg afhankelijk van het opleidingsniveau, karakter en de ervaring van zowel de ruiter als het paard, en voor hoe vaak het is. Stel je voor dat je een ZZ paard hebt en je laat er 4x per week een manege ruiter op rijden, daar zou ik niet blij van worden. Maar als je paadje zelf een B proef loopt dan zou een ZZ ruiter juist wel weer welkom zijn dunkt mij. :)

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:27

Ik heb er ook veel moeite mee om iemand anders op mijn paard te laten. Alleen mijn springinstructeur rijdt haar voor mij eens in de twee weken en daardoor gaan wij als combinatie wel veel vooruit

Met mijn dressuurinstructeur was het niet echt een succes. Dus dat doe ik niet meer, terwijl hij wel prima bij ons past voor les

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:25

Leuk om zo de verschillende meningen te lezen :D

Ik heb zelf destijds mijn jonkie ingereden en er na een tijdje " bewust " andere ruiters ( die ik vertrouwde) op gezet :j . Meer met het oog van: stel dat er ooit iets met mij gebeurd, dan kan hij iig aan de gang blijven en leert ie dat er nog andere ruiters zijn !

Helaas is dit in loop van jaren dus ook voorgekomen door gebroken vinger en wat vond ik het fijn dat er andere hem reden :j . Vorig jaar heeft ie ( bij gebrek aan ruiter) bijna half jaar stilgestaan en dat was geen pretje -O- Vervelend op stal, te dik en veelste blij ohz }:)

Dus toen afgelopen jaar ( wegens thuissituatie) ik weer veel minder kon rijden, heb ik een ander voor 2 x in de week gevraagd. Paard loopt inmiddels z, bijrijder ietsjes minder dus ja, ik mot hemnu wat bij spijkeren -:)
Maar dat vind ik veel minder erg dan dat ik iedere x op een ~~}> paard zit omdat hij te weinig loopt en het dus vechtpartij gaat worden ! Dus bijrijdster blij ( zij leert van paard), paard blij ( want die loopt nu regelmatig) en ik blij (want ik heb iig een tam rijbaar paard als ik rij) *\%/* !!

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:29

op een manege rijden er ook heel veel mensen op eenzelfde paard (in een week soms wel 20) en die beesten zijn vaak afgestompt...
Maar als er 1 eigenaar is, en die laat er maar 1 ander op rijden, naast zichzelf lijkt me dat geen probleem. 20 ruiters kunnen erg in rijstijl wisselen, bij 2 mensen ook, maar dat is makelijker te bespreken..

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:37

Ik vind het heel belangrijk dat iemand anders ook op mijn paard kan wegrijden.
Reden, stel dat ik langere tijd uit de running ben en het is geen weideseizoen? Dan zal mijn paard toch ook door een ander gereden moeten kunnen worden.
Stel om wat voor reden dan ook, moet je je paard verkopen, ook dan moet een ander erop kunnen rijden.
En ja, ik weet het iedereen roept, die van mij verkoop ik NOOIT, alleen ook die paarden worden doorgaans ooit verkocht.

Bovendien is mijn persoonlijke ervaring dat je paard er niet door verpest wordt, die van mij weten donders goed wie er op hun rug gaat zitten en wat die wil. Ik zeg niet dat iedereen er op mag, maar voor een keertje heb ik er geen problemen mee. (behalve in de mond trekkers, die mogen er naast blijven staan).


DeEenhoorn, niet helemaal met je eens. Manege paarden hoeven geen stugge knollen te zijn.
Mijn pony liep in de manege lessen (5 dagen in de week) en met mij. Met mij actief Z paarden dressuur.
Toen ze daar kwam was ze boshobbel paard, alles dus geleerd terwijl ze ook als manege paard functioneerde.
Zo ook die van andere mensen op die vereniging, dus het kan prima.
Paard wist het altijd precies als ik er weer op zat, geen enkel probleem, knop manege stand weer uit.
Heb nu een bijrijder, daar weet Sjol nog heel goed de knop manegepony AAN weer te gebruiken, aan de bijrijder om dat te overwinnen.

femkefloris
Berichten: 86
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: horssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:38

Vorig jaar toen ik mijn schouder brak wilde mijn vader perse dat mijn wedstrijdpaard in ritme zou blijven. We hebben toen met zijn alle besloten hem door een zeer fijne ruiter (M/Z niveau) te laten rijden voor 2 keer per week. De rest was longeerwerk. Moet toegeven dat mijn paard er niet slechter van geworden is, maar wat vond ik het moeilijk. Heb vaak moeten slikken langs de kant, maar zo blij dat ik het heb laten doen. Anders had ik mijn paard 2 maanden stil moeten laten staan en helemaal opnieuw moeten beginnen. Dus als het niet hoeft niet en anders een ruiter/amazone waarvan ik weet dat die met mijn paard overweg kan.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:42

Sjolvir schreef:
DeEenhoorn, niet helemaal met je eens. Manege paarden hoeven geen stugge knollen te zijn.
Mijn pony liep in de manege lessen (5 dagen in de week) en met mij. Met mij actief Z paarden dressuur.
Toen ze daar kwam was ze boshobbel paard, alles dus geleerd terwijl ze ook als manege paard functioneerde.
Zo ook die van andere mensen op die vereniging, dus het kan prima.
Paard wist het altijd precies als ik er weer op zat, geen enkel probleem, knop manege stand weer uit.
Heb nu een bijrijder, daar weet Sjol nog heel goed de knop manegepony AAN weer te gebruiken, aan de bijrijder om dat te overwinnen.

Ik rij dus op een manege waar er een stel slome tussen zitten, eigenlijk zijn ze allemaal de 10 ook wel gepasseerd, dus lopen allemaal al een best lange tijd mee. maar bij ons lopen ze 2/3 uur achter elkaar met een max. van 4 uur lopen op een dag.vind ik nog te doen, zou echt erg zijn als er 25 paarden in 1 les moeten, in een 20x40 bak, en dat 3 uur achter mekaar, of langer...

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:45

echt iemand erop laten trainen gebeurt niet zo snel, alleen mijn lesgever doet dat af en toe. Maar het gebeurt vaak genoeg dat een vriendin van mij er gewoon mee uitstapt, dat kan volgens mij weinig kwaad

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:48

DeEenhoorn schreef:
Ik rij dus op een manege waar er een stel slome tussen zitten, eigenlijk zijn ze allemaal de 10 ook wel gepasseerd, dus lopen allemaal al een best lange tijd mee. maar bij ons lopen ze 2/3 uur achter elkaar met een max. van 4 uur lopen op een dag.vind ik nog te doen, zou echt erg zijn als er 25 paarden in 1 les moeten, in een 20x40 bak, en dat 3 uur achter mekaar, of langer...


Als ze 10 zijn geweest zijn ze niet afgeschreven hoor!
Maar wat jij omschrijft zou niet mijn manege zijn.

En 25 in een 20 x40 bak? Die passen achter elkaar er niet eens met fatsoen in.
Niet mijn manege.
Dan maar paar euro meer en betere manege.

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:50

Het is verschillend per ruiter als je een ruiter hebt en het paard gaat daardoor achteruit dan zou ik het niet doen maar is het een goede ruiter waarbij je merkt dat het paard goed loop heb ik er geen moeite mee :)

fresley

Berichten: 2293
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:51

My god, ik zou nooit een andere ruiter op mijn paard laten hoor, naar 1 rondje valt hij vast dood neer! -O- :')

Leuk voorbeeld: Ik kwam dit voorjaar bij een stal terecht en ging met mijn beginnend B niveau op een paard zitten die Intermediaire I liep. De eigenaar reed er weinig mee en haar vraag was of ik met haar paard wilde rijden op de dagen dat ik werkte/ stage liep daar, want het paard had wat beweging nodig.
Ik wist niet wat mij over kwam.. Ik kon dat echt niet!! En ik zou heel haar paard verpesten!!

Langzaam heb ik in de blokstage's allerlei oefeningen geleerd en heeft het paard mij dat geleerd en nu rijd ik zelfstandig met dat paard allerlei oefeningen en gaat de eigenaar het paard in het voorjaar weer starten.

Inmiddels ben ik ook aangenomen als stal hulp en rijd ik de paarden als dat nodig is.

Het paard word er echt niet slechter van als een ander ermee gaat rijden, en je moet een beetje geluk hebben bij het inzicht van de ruiter. Maar de eigenaar van het paard waar ik op rijd zegt altijd dat ze erg blij met mij is...

Nu rijd ik ook andere paarden op een hoger niveau en dat maakt mij wel trots natuurlijk :o

En dat had ik nooit verwacht :D
Laatst bijgewerkt door fresley op 26-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:51

Ik laat met een gerust hart anderen op mijn paarden rijden. Er zijn er 4 onder het zadel en als ik ze allemaal aan de gang wil houden zal ik wel moeten. Het grote voordeel vind ik dat de paarden erg makkelijk worden, ze worden er niet anders van en ze krijgen op deze manier afwisseling en hebben een super conditie. Zelf rijd ik regelmatig wedstrijden en ik moet zeggen dat ik er vooral profijt van heb.
Twee lessen ook met mijn paarden, bij een andere instructeur, maar ook dat vind ik geen probleem. En ook bij mij lopen ze soms 2x op een dag, maar dat kan een gezond paard prima aan.