Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:44

Ik wil niet de eindeloze discussie starten wanneer je nou het beste op een paard kan stappen.
Ik ben benieuwd naar onderbouwde meningen over iets waar ik adh van de theorie en de groeischijven tegen aan ben gelopen en benieuwd ben of hier meer duidelijkheid/onderbouwing voor is.

Mijn punt van discussie is eigenlijk:

De groeischijven in de rug en dergelijke sluiten op de leeftijd van 5,5 - 6 jaar.
De 'rest' is al gesloten op 4 jarige leeftijd.
Normaal gesproken is mijn mening dan ook dat je met 4 jarige leeftijd rustig met het inrijden kan gaan beginnen.
Maar is dit wel waar? 'Moeten' we niet wachten tot 6 jaar met er op zitten?

Op basis van dit artikel begrijp ik dat je aan de rug van het paard schade aanricht op het moment dat je erop gaat zitten zo lang de groeischijven in de rug nog niet volgroeid zijn.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Op het moment dat je op 4 jarige leeftijd op het paard gaat zitten, ben je dan wel echt goed bezig? Of ben je dan net zo 'verkeerd' bezig als mensen die op een 2,5 jarige/3 jarige gaan zitten (gekeken naar de rug)?

Ik heb op dit moment geen jong paard of iets dergelijks, dus het is puur een theoretisch iets waar ik nieuwsgierig naar ben.
Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd naar mensen die hun paard pas vanaf 6 jaar zijn in gaan rijden.
Als ik dit zou moeten geloven, zou het ideaalst zijn als men begint met het voorbereiden voor onder het zadel vanaf een jaar of 4,5 / 5 (dmv (dubbele) longewerk, grondwerk, lange teugelen etc).

Ik ben benieuwd of er Bokkers zijn die er voor mij meer duidelijkheid in kunnen scheppen en hoop dat er een respectvolle discussie komt.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:55

En die discussie wil ik dus al niet eens starten ;) Ik ben overigens geen diehard natural ofzo... Wel leuk dat je altijd standaard in vakjes wordt gepropt :D Daarom heb ik ook verkeerd tussen haakjes gezet, voor de mensen die zich snel op de teentjes getrapt voelen en omdat ik DIE eeuwenoude discussie niet wil voeren.

Ik vraag mij gewoon af, is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen het inrijden op 3 jarige leeftijd of op 4 jarige leeftijd (gekeken naar de groeischijven) of 'moet' je gewoon wachten tot 6 jarige leeftijd gelet op het sluiten van de groeischijven van de rug.

Edit:
Huh, wow, Ffortuna, durf je toch niet je bericht te plaatsen :D

Anoniem

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:57

Heb besloten om mijn bericht te verwijderen inderdaad :D ik geloof niet dat ik zin heb in die discussie. Maar goed, jij ook niet. Dus succes! Er zijn vast mensen die het met je eens zijn :)

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:58

Is goed hoor, dáár heb ik dit topic ook niet voor geopend (want daar zijn er al talloze van op Bokt) :D

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:01

Mijn paard is net zeven geworden in is vorig jaar zomer zadelmak gemaakt en pas op zijn 6 1/2 daadwerkelijk ingereden en doorgereden. Het zadelmak maken heb ik zelf niet gedaan toen had ik het paard nog niet het inrijden en doorrijden doe ik wel zelf. De reden die de eigenaar zij is dat ze dacht dat die veel groter zal worden en die nog niet uitgegroeid leek ze wilde daar eerst mee wachten totdat die zelf sterk genoeg was. Nu rijd ik hem voor de eigenaar en had hem in 4 maanden klaar voor wedstrijd met meteen een wp dus goede ervaringen tot nu toe met het vanaf 6 jaar beleren

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:05

Eerlijk? Ik mis de onderbouwing van die website.
Ik kan werkelijk niets vinden over dat het mogelijk slecht is, mis de goede argumentatie namelijk. Dus ik vind rustig op 4 jarige leeftijd beginnen echt geen probleem dat moet je als eigenaar zelf inschatten of het paard er klaar voor is.

Mijn pony heb ik rustig ingereden op 3 jarige leeftijd en als ik terug in de tijd kon gaan en opnieuw moest kiezen, had ik het weer gedaan.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:06

Mijn merrie is in het begin van dit jaar begonnen met te berijden, ze werd in april 3

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:10

Vuurneon: Daarom ben ik ook juist op zoek naar die onderbouwing.
De onderbouwing die er wel te lezen valt, heeft te maken met het sluiten van de groeischijven in de rug op 5,5-6 jarige leeftijd (wat ook op het welbekende plaatje valt te zien):
Afbeelding

Maar meer info over dat kan ik inderdaad niet echt vinden.... Hoop dat er bokkers zijn die het wel weten.
Overigens is mijn paard inmiddels 9 en op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (NIET door mij, door de handelaar destijds). Ik vind dat persoonlijk zonde, en had liever pas vanaf 4 gehad, maar dat kan ik niet terugdraaien. NU zou ik eerder bewust voor een 3 jarig groen paard kiezen, dan heb je zelf de keuze.

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:14

ik ga die van mij ook pas na haar 5e jaar inrijden en doorrijden...wel wil ik haar vanaf haar 3e voor de kar gaan beleren en eerst zo een tijd aan de slag..
ik ben er zeker niet tegen dat een paard op jongere leeftijd wordt ingereden maar ik heb zelf geen haast en neem het zekere voor het onzekere dus rijd ik haar pas op latere leeftijd in..daarbij vind ik mennen ook erg leuk (A)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:15

Ook ik vraag me altijd hetzelfde af als TS. Op die site staat bijvoorbeeld ook dat er vooral schade in de rug ontstaat. Maar ik lees bijna nooit verhalen van paarden die last hebben van hun rug door vroeg inrijden? Vaak komt dit door verkeerd rijden, niet door de leeftijd van het inrijden? Artrose ontstaat volgens mij (hoor en lees ik vaak) meestal in de benen, maar die zijn juist al gesloten op 3-jarige leeftijd, dus dat kan daar ook niet aan liggen lijkt me. Dat is dus ook iets waar ik erg benieuwd naar ben, hoe erg is het en zijn er ook echt voorbeelden van paarden met schade?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:18

Site geeft inderdaad als voorbeeld; het pensioen van sportpaarden.
Maar; dat is natuurlijk weer een hele andere belasting dan recreatiepaarden en laten nu de meeste paarden in Nederland recreatiepaarden zijn. Weinig paarden zitten echt in de top immers.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:18

Diane_ Fijn dat er iemand is die net als ik, méér er over wilt weten. Dan pas kan je een goede beslissing nemen lijkt mij :)

Ik vind de ervaring van iedereen leuk om te lezen, maar wil vooral toch oproepen naar onderbouwde meningen naar mijn vraag: Op het moment dat je op 4 jarige leeftijd op het paard gaat zitten, ben je dan wel echt goed bezig? Of ben je dan net zo 'verkeerd' bezig als mensen die op een 2,5 jarige/3 jarige gaan zitten (gekeken naar de rug)?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:19

Ik denk ook dat je geen antwoord zal krijgen op die vraag eerlijk gezegd.
Er is geen wetenschappelijk onderzoek die er licht op schijnt en het blijft natte vinger werk.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:22

Ja daar ben ik ook bang voor vuurneon.... Wellicht een idee voor een onderzoek in plaats van een onderzoek naar dat paarden langzamer zijn tijdens het op- en afdalen van heuvels :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:22

Ik vind het wel een interessant onderwerp :j De website heb ik niet gezien, maar ik volg de redenering wel. Heb nu 2 jonge paarden ingereden vanaf de leeftijd 3,5 à 4 jaar met bewuste aandacht voor hun groeiproces, en dat loopt tot nu toe heel goed. De eerste was net zadelmak begin 2009 toen ze bijna 4 was (paard was van mei, zadelmak was in februari) en de andere is deze week net 4 geworden en is zadelmak sinds maart/april. Hem rij ik pas "door" sinds begin mei.
Wat bedoel ik met doorrijden? 1x/week half uurtje privéles en werken aan soepel worden, voorwaarts blijven en de hulpen kennen en beenhulpen snel opvolgen. Lukt prima.

Elke keer heb ik bij beide paarden een stop ingelast als ik merkte dat ze een groeischeut kregen en zich weer even gingen ontwikkelen. De ene is er intussen 7 en pas sinds vorig jaar inderdaad uitgegroeid (gaat om een tuigermerrie trouwens). De andere is nu 4, hengst, is een laatbloeier en ook daarmee doen lesgeefster en ik het bewust rustig aan. We gaan hem nu stilaan leren om het neusje iets meer naar de loodlijn te brengen en om de achterhand actiever te gaan gebruiken. Dit met 1x/week +/-45min les en paar keer per week naar buiten, veel rechte lijnen in stap om het hoofd fris te houden. Ook hier ben ik van plan om nog steeds elke x tijd een week of 2 weken gewoon complete rust in te lassen. Paarden lopen hier 24/7 in het land.

Pas als hij 5 is willen we echt klaar zijn om het intensieve wedstrijdgerichte werk te doen, al gaan we nu ook daar wel al aandacht aan besteden maar het is zeker geen hoofddoel. Het is en beetje aftasten wat al bij hem past en wat niet, de rest zien we wel. We houden bij de lessen ook rekening met zijn bouw en fysieke ontwikkeling, we vragen niks waar hij het fysiek nog te lastig mee zou hebben.


Waar ook wel rekening mee gehouden moet worden is de volgende factor: Hoe wordt het paard ingereden (rustig aan of gelijk intensief) en wat voor ruiter zit er op? Iemand die alleen maar stoort of iemand die net een pluimpje lijkt? En hoe is de ruiter zelf gebouwd? Elk ruitergewicht zal wel invloed hebben op de rug, maar ik kan me voorstellen dat een klein dik persoon van 85kg veel meer invloed heeft op een c-pony dan een jong kind van misschien 45kg...

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:22


MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:25

Het is denk ik ook van belang wát je ermee gaat doen als je eenmaal opzit.
Ga je gelijk met 3 jaar erop en is je paard op z'n 4e al naar de z gereden, is dat toch weer heel anders dan een paar keer per week een rustig buitenritje.
Een lichaam in de groei kun je wel belasten, stel je voor, anders kunnen kinderen niet meer gymmen, maar de soort belasting kan wel van belang zijn.
Dus ik denk dat het niet schadelijk hoeft te zijn (wel zeker pas na 3 jaar) maar geen intensieve training.
Want dat is ook voor mensen in de groei schadelijk, daar houdt ik me maar aan vast.
Zelf ben ik met 4 begonnen, daarna ook heel rustig aan gedaan en dat doe ik eigenlijk nog steeds, whaha! (hij is nu 10)
Mijn vorige paardje heb ik met 3 jaar ingereden, (dat was in 1986) die heeft nooit een nadelige gevolg gehad, maar daar reed ik het eerste jaar ook alleen mee buiten, geen intensief werk.

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:26

Ik vond deze informatie;

Zolang een paard nog groeit worden de botten langer. Een bot bestaat uit drie onderdelen: diafyse, twee metafysen, en twee epifysen. Bij nog niet volgroeide paarden zit er tussen de metafyse en de epifyse een groeischijf. In zo’n groeischijf wordt nieuw bot gevormd dat er voor zorgt dat het bot langer kan worden.

De groeischijven bestaan uit niet verkalkt kraakbeen. Kraakbeen is minder sterk dan bot. Pas als een dier volwassen is, verkalken de groeischijven. Raakt een groeischijf tussentijds beschadigt dan wordt het bot minder lang. Hormonen sturen de groei aan. Tenzij je bepaalde hormonen gaat inspuiten bij je paard, is er aan het hele proces niets te versnellen of te vertragen.

Het paardenlichaam zit vol met dit soort groeischijven: in de benen en in de rug. Het verbenen van het kraakbeen in de groeischijven, ook wel ‘sluiten van de groeischijven’ genoemd, begint onder in het lichaam van het paard. Bij de geboorte is de groeischijf van het hoefbeen al gesloten. Dit moet ook wel, als je bedenkt dat een veulen binnen een aantal uur moet kunnen meelopen met de kudde en het hoefbeen dus direct al best veel te verduren krijgt. Dit onderdeel moet dus al ‘af’ zijn en direct klaar voor gebruik.

Dat de groeischijven in de benen gesloten moeten zijn voordat je op een paard stapt dat weten de meeste mensen nog wel. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ook in de ruggengraat en heup van het paard groeischijven zitten. Die gaan pas sluiten nadat de groeischijven in de benen gesloten zijn.

De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?
Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.


Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan. In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:03

Ik vind dit altijd lastig, kan me wel vinden in meerdere (voor en tegen) argumenten... ik ga ervan uit dat het hele gesloten-groeischijven-op-6-jarige-leeftijd verhaal betrouwbare informatie is, daarentegen ben ik mijn eigen paard nu aan het inrijden met 3 jaar. Waarom? Ten eerste bestaan er zo ongelooflijk veel paarden die met (krap) 3 jaar zijn ingereden en als 25-jarige nog steeds fit en gezond zijn, probleemloos bereden kunnen etc.. tja hoe is dat dan uit te leggen? Als ik mijn logisch verstand gebruik (dit zijn dus geen feiten of onderbouwt door onderzoek oid) zou ik denken dat als een jong paard bijvoorbeeld 3x per week 40 minuten bereden wordt, dit is dus in totaal 2 van de 168 uur die in een week zitten!! dit nooit heel veel schade kan aanrichten. Dan ga ik er natuurlijk vanuit dat het gaat om een gezond paard, passend zadel, ruiter die niet veel te zwaar is en een onafhankelijke zit heeft etc etc..
Volgens mij heeft een paard die bijvoorbeeld tot en met zijn 5de in de opfok/hengstenkudde staat het een stuk zwaarder te verduren, waarbij ze tijdens hun 'spel' met het volle gewicht op elkaar springen en beuken, dit zijn heel wat meer kilo's dan de gemiddelde ruiter :D
Daarnaast moeten bij mensen 12 jarige kinderen ook met een rugzak vol boeken op hun rug rondsleuren en gaan genoeg 8-jarigen al naar een sportclubje, moet dit ook verboden worden omdat ze nog niet uitgegroeid zijn?
Imo zal een paard dat als 3 jarige wordt ingereden en waarbij dit proces langzaam wordt opgebouwd (eerst 2x pw 10-20 minuutjes, een maand later een half uurtje, na een paar maanden 3x per week etc) bot gezegd, gemiddeld langer 'meegaan' dan een paard die als 4 of 5 jarige wordt ingereden en meteen 5x per week 3 kwartier wordt bereden, het ligt natuurlijk aan de manier waarop.
Van mij mogen mensen hun paard pas met 6 jaar inrijden, dat is hun eigen keus en vind ik prima.. maar ik ben ook heel erg benieuwd in hoeverre dit per se 'nodig' is/hoe schadelijk het is als je eerder begint, dus ik volg deze discussie :)

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:03

Ik zie nu dat ik een beetje dezelfde visie heb als MirandaFuego :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:11

Klimop schreef:
Ik zie nu dat ik een beetje dezelfde visie heb als MirandaFuego :D

Ja, klimopje, wij hebben er gewoon verstand van 8-)

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:50

Dat wilde ik dan juist net niet zeggen... :') worden we straks nog arrogant genoemd _O-
Maar ik ben wel heel benieuwd of nog meer mensen met boeiende theorie komen :j *wacht in spanning* :D

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:57

Ik vind het ook erg interessant vooral omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb en het inrijden van dit jonge paard toch wel erg leuk vind :) Maar even een vraagje stel je rijd je paard vanaf zijn 6e in zou je dan in theorie ook gewoon meteen volop kunnen trainen (natuurlijk wel luisteren naar hoelang je paard het volhoud) en dan bedoel ik wedstrijdgericht enz.

readyornot
Berichten: 58
Geregistreerd: 30-04-09
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:09

6 jaar is echt wel oud hoor

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:14

De betreffende website is van mij. Ik heb het zekere voor 't onzekere genomen. Mijn paard is wel ingereden met 3 (toen was ie niet van mij), maar toen heb ik 'm vervolgens een tijd laten staan en pas opgepakt met 5 a 6 jaar. Opvallend is dat hij een hele rechte rug heeft.