rijden zonder zadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

rijden zonder zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:49

nu het eindelijk zomer is en het morgen hier in Belgie 25 graden word en het zo zal blijven deze week vroeg ik mij af of ik niet een paar keer zonder zadel kon rijden..
ze is enkel nog al hevig en durft vrij heftig te reageren op hulpen... ik heb al gehoord dat rijden zonder zadel wel goed is om beter contact te hebben..

is het nou een goed idee om te gaan rijden zonder zadel en het rustig op te bouwen of moet ik er eerst voor zorgen dat ze met zadel rustig blijft ?

Vereentjex

Re: rijden zonder zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:52

ik volg even: maar mijn 'eerste' keer zonder zadel op mijn eigen paardje, was fantastisch ik heb het gewoon gedaan, ik bedoel vallen is vallen, met of zonder, je komt allebei op de grond ;) ik heb het gedaan en het was toen ook heel warm daarom was de mijne een beetje loom (had daarvoor al 3 kwartier gereden) dus heb ik haar zonder zadel uitgestapt en ik vond het super! dus als ik jou was zo ik het dan net na het rijden doen en dan steeds rustig opbouwen :) succes!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:56

Vereentjex schreef:
ik volg even: maar mijn 'eerste' keer zonder zadel op mijn eigen paardje, was fantastisch ik heb het gewoon gedaan, ik bedoel vallen is vallen, met of zonder, je komt allebei op de grond ;) ik heb het gedaan en het was toen ook heel warm daarom was de mijne een beetje loom (had daarvoor al 3 kwartier gereden) dus heb ik haar zonder zadel uitgestapt en ik vond het super! dus als ik jou was zo ik het dan net na het rijden doen en dan steeds rustig opbouwen :) succes!

dankjewel! maar ik longeer haar zowiezo altijd voor het rijden dus misschien gewoon longeren en dan nog wat los rijden zonder zadel gewoon wat stap en figuurtjes rijden

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:58

Mijn verzorgpaard is super gevoelig op beenhulpen, en schiet ook snel vooruit.
Toen ik voor het eerst zonder zadel ging merkte ik dat hij het lastig vond. Eerst uitgestapt zonder zadel een paar keer en daarna het draven erbij gepakt. Hij wist niet of hij nou moest gaan draven of niet, hij is zonder zadel minder gevoelig, en schiet dus ook niet zo snel vooruit :)
Ik zou zeggen gewoon proberen !

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:58

TsarinaZ schreef:
Vereentjex schreef:

dankjewel! maar ik longeer haar zowiezo altijd voor het rijden dus misschien gewoon longeren en dan nog wat los rijden zonder zadel gewoon wat stap en figuurtjes rijden

ja lijkt me goed plan!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:59

Anissa_B schreef:
Toen ik voor het eerst zonder zadel ging merkte ik dat hij het lastig vond. Eerst uitgestapt zonder zadel een paar keer en daarna het draven erbij gepakt. Hij wist niet of hij nou moest gaan draven of niet, hij is zonder zadel minder gevoelig, en schiet dus ook niet zo snel vooruit :)

dat klinkt als iets dat ik goed kan gebruiken dan :j

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:00

TsarinaZ schreef:
Anissa_B schreef:

dat klinkt als iets dat ik goed kan gebruiken dan :j

Hopelijk pakt het ook zo bij jou uit :D

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:02

Eens met Vereentje, vallen is vallen en wie niet waagt, wie niet wint! Rij je wel regelmatig zonder beugels? Anders eerst oefenen zonder beugels. Je kan ook een longeersingel omhouden of dekje + longeersingel zodat je wat gemakkelijker zit (paardenrug kan erg glad zijn met bepaalde rijbroeken). Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:02

Ik heb vorig jaar door een ritje zonder zadel mijn heup gebroken en blijf hier de rest van mijn leven de nadelen van ondervinden...
Misschien moet ik verder niets zeggen :P

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:03

hahaha ach ja als ik val dan val ik he ik kan net zo goed vallen met zadel dus het is het proberen waard. heb ook gehoord dat het vaak helpt bij ontwikkelen van een goede houding ? klopt dit ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:04

Misschien kun je een barebackpadje ( of een dekje met dekensingel ) gebruiken ?
Dan zit je toch net ietsjes stroever ...

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:05

Shirley schreef:
Misschien kun je een barebackpadje ( of een dekje met dekensingel ) gebruiken ?
Dan zit je toch net ietsjes stroever ...

zal dit de eerste keer wel doen denk ik maar zit die single dan niet in de weg?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:05

Robijntjah schreef:
Ik heb vorig jaar door een ritje zonder zadel mijn heup gebroken en blijf hier de rest van mijn leven de nadelen van ondervinden...
Misschien moet ik verder niets zeggen :P

Oei, dat is niet zo goed nee :')

Ik heb altijd de 1e keren gewoon gedaan. Zonder te twijfelen of er enkel maar over na te denken. Dan dacht ik hmm, ze is braaf. Even het zadel eraf. En de rest zag ik dan wel. En meestal ging het goed. Soms ene kleine rodeo. maar de paarden wende snel genoeg.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:06

TsarinaZ schreef:
hahaha ach ja als ik val dan val ik he ik kan net zo goed vallen met zadel dus het is het proberen waard. heb ook gehoord dat het vaak helpt bij ontwikkelen van een goede houding ? klopt dit ?

Klopt allebei! Ik heb altijd geleerd dat een zadel en beugels 'valse' veiligheid zijn. Het is inderdaad makkelijker te blijven zitten met zadel, maar vallen kan altijd. Je zal zien dat als je regelmatig zonder beugels / zadel rijdt je zit enorm verbeterd.

xjasmijntjjx

TsarinaZ schreef:

Ja dat heb ik ook gehoord geloof dat het wel waar is :)
Maar ik zou gewoon zonder zadel gaan, het geeft je echt een band met je paard, en je maakt contact met haar dus gaat ze je misschien beter begrijpen(denk ik)

Vereentjex

TsarinaZ schreef:

ja want je voelt (dat vind ik tenminste) de bewegingen van het paard beter, en zo krijg je een wat stevigere zit, ik heb heel vaak zonder zadel moeten galopperen enja het heeft me echt geholpen! en het helpt je meer je evenwicht te bewaren en een betere balans te krijgen, maar ik zou ook eerst als je het nog niet helemaal vertrouwt zonder beugels of de beugels gekruist (dus gedeelte over de hals) :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:09

Ik deed het vandaag nog ongeveer 8 km in totaal en geloof me ik heb spierpijn overal :')
Krijgt er wel een betere zit van heb ik het idee al is de mijne door dracht nu wel net een bankstel.
Heb vaak zonder zadel gereden en verschilt per paard of het lekker zit.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:10

ik heb al eerder zonder beugels geprobeerd met haar maar als ze los hangen word ze helemaal gek en over haar hals gekruist net hetzelfde de beugels er uit halen is een hele klus.. wel ree ik vroeger met 'mijn' manege paard vaak zonder beugels of zadel..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:17

Als ik zonder zadel rij zit ik idd wel beter ja... Wel.. als ik niet hang aan het paard omdat ik me balans effe kwijt ben (nog nooit gevallen zonder zadel, ik vind me balans weer snel genoeg terug tot nu toe). Alleen ben ik erachter gekomen dat geen zadel en ziek zijn geen goede combo is, had 3X meer last van kwijt raken van balans in galop :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:19

Ik vind 't heerlijk :D

Heb een maand of 5 zonder zadel gezeten, 5 maanden lang zonder zadel gereden. Gewoon L/M niveau gereden, alles op mijn zit gereden en mijn eigen zit is er nog 10x meer op vooruit gegaan! Er zijn nog weinig paarden die mij er snel afhebben, dan moet er toch echt even een rodeo voor zijn gekomen. (Helaas doen die 't meeste pijn :') )

Ik zou zeggen, gewoon doen! Voordeel van zonder zadel is ook dat je er echt in no time weer langs staat, mocht er iets zijn. Je bent er zo langsaf gegleden :P

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:22

Gewoon doen. Als je valt dan probeer je niet er op te blijven zitten en kan je ook makkelijker vallen

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:24

oke heel erg bedankt allemaal zal het eens uittesten en laat julie nog wel iets weten (:

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:26

Veel plezier *\o/*

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:31

Geniet ervan het is echt een super gevoel

xveerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:07

Ik zou het gewoon doen :D. Ik vind het zelf altijd heel leuk (behalve als je de botten heel erg voelt :+), je bouwt er een extra goede band mee op en het is heel erg goed voor je houding. Allemaal pluspunten dus. Verder is het vallen toch een risico dat je moet nemen.