Aan de teugel door stelling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:16

Vraag: ik lees soms dat paarden aan de teugel worden gereden door stelling te vragen, en dan met de binnenhand nogal in te werken.

Wie kan mij uitleggen hoe dat werkt? En waarom knikt een paard dan in?

Imo is het niet correct, klopt dat, ik heb altijd geleerd dat een strenge binnenhand het binnenachterbeen blokkeert.

Anoniem

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:18

Ik kan inderdaad mijn paard aan de teugel vragen op deze manier, maar niet door de binnenhand, maar door gewoon stelling te vragen 'volgens het boekje' (dus buitenteugel tegen de hals etc.)

Met je binnenhand naar binnen, dan vraag je erom dat hij over zijn schouder weg gaat lopen en inknikt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:18

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat wel kan is als je een paard veel stelling vraagt en laat inbuigen dat die dan eerder los laat en nageeflijk wordt, maar dat heeft niks te maken met een strenge binnenhand, maar met het soepel maken van het paard. :)
Volgens mij wordt dat gedaan, met de binnenhand stelling vragen en met de buitenhand kneepjes geven om hem in de krul te rijden.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:19

Bizzybijtje schreef:
Ik kan inderdaad mijn paard aan de teugel vragen op deze manier, maar niet door de binnenhand, maar door gewoon stelling te vragen 'volgens het boekje' (dus buitenteugel tegen de hals etc.)

Met je binnenhand naar binnen, dan vraag je erom dat hij over zijn schouder weg gaat lopen en inknikt.

:j

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:22

Ook ik kan de ponys waar ik op rij zo aan de teugel vragen. Ik denk dat als je met goede stelling rijdt op een volte, je paard daar 'door' kan buigen. Moet wel zeggen dat het rechtstellen daarna een stuk lastiger is, om hem weer uit die stelling te rijden. Daarom vind ik dat ook niet zo'n fijne manier.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:22

als je het goed doet, loopt ie niet weg over de schouder. je vraagt buiging door het hele lijf naar binnen, binnenhand van de hals al en aan de buitenkant begrens je met je hand en met je been. tevens is het dan heel goed om de volte te openen en sluiten, wordt ie nog soepeler van. een paard wat soepel door het lijf wordt (gereden) treed met het achterbeen verder onder (ook op de volte) en gaat dan dus zakken in de hoofd/halshouding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:25

saskiakefie schreef:
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat wel kan is als je een paard veel stelling vraagt en laat inbuigen dat die dan eerder los laat en nageeflijk wordt, maar dat heeft niks te maken met een strenge binnenhand, maar met het soepel maken van het paard. :)
Volgens mij wordt dat gedaan, met de binnenhand stelling vragen en met de buitenhand kneepjes geven om hem in de krul te rijden.

Nee, echt serieus, ik hoorde een instructrice zeggen dat de leerling stelling moest vragen, en dan ging het paard aan de teugel.

En ik zie ook wel dat hij dan onknikt, ik snap alleen niet waaróm. Het is dan niet van achter naar voren rijden.

Wat jij beschrijft is iets anders, dat is een paard de spieren opwarmen,en hem soepel maken en het is logisch dat hij dan de buikspieren makkelijker wilt aanspannen en de rug loslaten. Dat kan ik ook wel plaatsen, maar dit snap ik dus niet.

Joanne: dat snap ik, dan zou hij méér moeten zakken, maar dan heeft hij de nek en kaakgewricht al losgelaten en komt al omhoog vanuit de schoft.
Maar ik bedoel echt stelling, dus alleen de hals, niet het hele lijf, en verd* het beest knikt in. Hoe werkt dat? Waarom knikt hij dan in?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:27

waarschijnlijk door flink wat ruk en pluk werk en een hand die vast gezet wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:28

Ik rij ook wel eens op die manier, door stelling en buiging te vragen wordt een paard losser in het lijf. Maar dan is het de vraag hoe je dat doet. Ik werk nooit en te nimmer terug met mijn binnenhand. Ik houd begrenzing op de buitenhand om het paard niet over de buitenschouder te laten lopen en recht te houden, mijn binnenhand doe ik op dezelfde hoogte naar binnen toe. Met mijn buitenbeen begrens ik en met binnenbeen druk ik door en vraag ik nageeflijkheid mee, het binnenbeen moet dan actief ondertreden, het paard laat los van voren en zoekt aanleuning op in mijn hand. Dit is een proces wat lang kan duren, omdat veel paarden niet gewend zijn om zelf contact te moeten zoeken en hun hele lijf moeten gebruiken.

Het help dus om het binnen achterbeen te activeren en kan ook weer helpen met het rechtrichten door nageeflijkheid op been te verlangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:28

Door de juiste stelling (buiging) op de volte te vragen (dan valt ie niet meer over de schouder de bocht om maar loopt ie op 4 benen) kan een paard de rug ontspannen en dan gaat ie nageven. Het is dus niet dat je door stelling te vragen zomaar een nageeflijk paard krijgt.

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:30

Een bij mij bekende methode is om stelling te vragen door allereerst ervoor te zorgen dat het paard goed voorwaarts is, maar als het paard vervolgens geen aanleuning aanpakt, met je buitenteugel tegen de hals en je binnenhand van de hals af. Hiermee werk je niet terug maar opzij waardoor er ''echte'' aanleuning ontstaan en het paard niet in een houding wordt getrokken. Met deze methode kan je het paard soepeler maken, zonder iets te forceren. Zodra het paard loslaat in de hals/kaak richt jij het paard weer recht. Als het paard weer ''uit de aanleuning stapt'' stel jij hem weer naar binnen in en herhaal je dezelfde stappen.
Natuurlijk moet je wel goed oppassen dat het paard niet ongelovelijk over de buitenschouder gaat weglopen! Om dit te voorkomen moet je goed je buitenteugel en binnenbeen erbij houden.
Met deze methode heb je dus geen strenge binnenhand, en anders doe je toch echt iets verkeerd! Je moet ook niet vol continue blijven trekken natuurlijk, maar gewoon rustig opzij stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:35

Joanne1987 schreef:
waarschijnlijk door flink wat ruk en pluk werk en een hand die vast gezet wordt...

Dus gewoon het wijken voor druk dan zeg maar, gewoon goed rukken aan de teugel, en het paard wordt geeft uiteindelijk wel toe.......

Nogmaals pieps, ik ken het verschil tussen stelling en buiging, en dit gaat echt om stelling, dus alleen de hals.
En ja, instructie zei: stelling vragen (in dit verband was het woord vragen niet correct trouwens)! Ja, alleen de hals, en dan gaat deze aan de teugel.

en ik wil dus weten waarom het paard inknikt, dus niet nageeflijk, maar in de krul.

Heb het even vet gemaakt, om even duidelijk te maken wát mijn vraag precies is.

Appelflap, zo leer ik het ook, binnenhand opzij en naar voren meegeven, buitenteugel eraan houden, been erbij. Dan zoekt die van mij ook de hand op (overigens zoekt ze nu ook aanleuning zonder dat ik dat doe). Maar dat weet ik dus wel, en dat snap ik ook.

Maar mijn eerdere vraag gaat over een stukje biomechanica wat ik niet begrijp, en ik wil weten waarom en hoe het werkt. Dát het werkt (paard knikt idd in) heb ik al gezien.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:39

kwam het paard tijdens het inwerken of na het inwerken in de krul?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:40

Volgens mij is het simpel: met je hoofd opzij kan je minder hard terugtrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:40

Dorienn schreef:

Tijdens, en na.

Sheran: dat klinkt logisch :D thanks :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:45

Ik heb een theorie welke ik erop baseer dat ik op de lange zijde ook wel eens stelling (dus geen buiging) vraag. Hierbij wil ik dat het lijf recht blijft en de hals inbuigt. Dan moet ik het paard met mijn been recht houden, dus dan werk je logischerwijs in met je binnenbeen om je paard recht te houden onder je. Aangezien ik met been nageeflijkheid vraag van mijn paard, zal mijn paard nageven en mijn binnenhand volgen. Maar dat zou dan niks te maken moeten hebben met je hand, maar puur met het sterker inwerken van je binnenbeen om hem niet naar binnen te laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:49

Kun je dat ook alleen als je binnenhand helemaal niet inwerkt? Dus: binnenbeen en buitenbeen + buitenhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:50

Ja want ik wil juist dat hij mijn binnenhand opzoekt, dus door mijn hand naar binnen te brengen moet hij deze volgen, doet hij dat niet, druk ik door met mijn binnenbeen zodat hij actief doorstapt en voor de hand weer opzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:52

Dus je doet je hand opzij en mee naar voren?
Hmm, krijg er geen plaatje bij nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:55

Ja alleen opzij,pas als hij aanleuning aanneemt kun je je hand naar voren plaatsen en de hals uitschuiven, ook met stelling. Als de aanleuning goed is, zou je paard ten aller tijde de hand in gelijke druk moeten volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:56

Sorry, ik snap wat je vertelt, maar het biomechanische plaatje erachter krijg ik niet rond. Maar geeft niet, ik vraag wel aan iemand om uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:58

Ja ik denk dat je dat zal moeten zien in t eggie, is moeilijk uit te leggen :j
Het heeft ook met een gevoel te maken, ik vind het ook moeilijk om het zo theoretisch uit te leggen.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:59

Wat Joolien hier zegt is eigenlijk je paard rechtrichten -> de voorhand correct plaatsen ten opzichte van de acherhand. Dus niet recht langs de wand rijden maar de schouders er iets af en stelling vragen in de hals, dan komt het paard in balans en zal het zich gaan oprichten.

Op de volte kan je ook stelling vragen, Door het stretchen van de buitenkant van het lichaam, wordt de rugspier aan die kant lang. Een lange rugspier kan het hoofd niet omhoog houden, waardoor het paard zijn hals als het ware laat ''vallen''.
Als het paard zijn rug los laat, kan het paard zijn hals voorwaarts neerwaarts laten zakken. Dit gebeurt dus 'automatisch' als je je paard op de juiste wijze op de volte laat lopen.

Hierbij heb je uiteraard ook de buiging voor nodig maar als je meer stelling vraagt door een kneepje te geven met je binnenhand en dan weer LOS te laten versterk je dit. Je kan daar ook je binnenbeen voor gebruiken ;-)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:59

Het inknikken komt denk ik door een vastgezette binnenhand, met kneepjes op de buitenhand waarbij het paard toegeeft. Het knikken komt zegmaar door die binnenhand, die makkelijker vastgezet kan worden op een volte.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:00

Yamcha schreef:
Dorienn schreef:

Tijdens, en na.

Sheran: dat klinkt logisch :D thanks :D

Ik kan het me wel voorstellen dat als jij druk uitoefent op de binnenkaak, en er spanning ontstaat daar, het paard na het lossen zijn hals zal strekken om die spanning weg te werken. En tijdens is gewoon logisch, paard wijkt voor de druk..