Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Billy

Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:25

Via via hoorde ik een verhaal van iemand die had met ene nieuw paard buitengereden.
Omdat hij vrij stuiterig kan zijn, had ze hem voor de zekerheid 2 streepjes Sedalin gegeven.
Persoonlijk vind ik dat not done, lijkt mij dat je niet op een gesedeerd paard gaat rijden, ook al staat hij niet te zwaaien op zn benen. Wat vinden jullie daarvan?
Buitenrit was verder prima verlopen, paard had zich heel aardig gedragen en ze hadden buiten lekker gedraafd en gegaloppeerd.
Wat vinden jullie?

Liezel1

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:28

Billy schreef:
Via via hoorde ik een verhaal van iemand die had met ene nieuw paard buitengereden.
Omdat hij vrij stuiterig kan zijn, had ze hem voor de zekerheid 2 streepjes Sedalin gegeven.
Persoonlijk vind ik dat not done, lijkt mij dat je niet op een gesedeerd paard gaat rijden, ook al staat hij niet te zwaaien op zn benen. Wat vinden jullie daarvan?
Buitenrit was verder prima verlopen, paard had zich heel aardig gedragen en ze hadden buiten lekker gedraafd en gegaloppeerd.
Wat vinden jullie?

dat kan dan ook bijna niet anders he?
ik vind het ook echt not done!!!
als je zo met je paard naar buiten moet kan ik maar 2 adviezen geven:
- verkoop het paard en zoek een andere die wel aan je verwachtingen voldoet en waarmee je wel "veilig" zonder sedatie naar buiten kan (al blijft een paard een vluchtdier..)
- laat de eerstkomende tijd iemand op je paard buiten rijden die wél competent genoeg is om zonder sedatie buiten te rijden.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:32

ff voor de duidelijkheid, ik was het niet, en ik was het er ook helemaal niet mee eens.
Maar dit was onder het motto: Als het werkt is het ok
Ben benieuwd wat dan het volgende is wat werkt.......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:33

Ik vind het ook belachelijk!!
Heb er geen woorden voor...
Moet je nou een paard kalmeren voor een operatie,of een ander noodzakelijk iets oke,maar voor een buiten rit???

En ze wist niet eens zeker dat ie zou stuiteren,maar hij KON wel eens gaan stuiteren,en daarom dan voor de zekerheid sedalin geven???
Echt bizar...

Als die persoon op alles zo ver vooruit kijkt,dan zou ze elk paard moeten verdoven,want elk paard stuitert wel eens...(of KAN dat misschien gaan doen...)

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:01

Ik heb geen verstand van dat spul, maar kan het ook zo zijn dat het paard op een gegeven moment heftiger kan reageren op het spul? In dat geval kan het nog wel eens gevaarlijk zijn denk ik dan.

Zowiezo vind ik het belachelijk om een paard eerst half te moeten verdoven zodat je naar buiten durft te gaan, ga dan niet of onder begeleiding.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:38

als het puur voor het buitenrijden is gedaan vond ik dat niet ok. Dan had ze maar eerst binnen moeten rijden. Maar als het als ie voor het eerst weer onder het zadel moet na een blessure en niet wil dat ie ontploft, dan vind ik het kunnen. Hou er rekening mee dat niet iedereen de luze heeft van een binnenbaan.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:04

sorry maar dan spoor je toch echt niet ...als je zo een paard rustig moet krijgen dan vind ik dit wel een hele kwalijke zaak!! Misschien kan ze beter het paard eens laten uitbesteden aan een ervaren iemand!!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:27

Billy schreef:
ff voor de duidelijkheid, ik was het niet, en ik was het er ook helemaal niet mee eens.
Maar dit was onder het motto: Als het werkt is het ok
Ben benieuwd wat dan het volgende is wat werkt.......

nee, dat weet ik, mijn opmerkingen waren in de de algemeenheid bedoeld

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:28

Tja, je moet er zeker niet te makkelijk mee omspringen, want sommige paarden lopen er 'doorheen' en dan wordt het pas echt gevaarlijk. Maar met blessures heb ik het ook gedaan hoor! Ik moest ook 6 maanden stappen onder de man op het harde en dan mocht ze echt niet op en neer gaan springen, voor paards bestwil dus, ik bleef zelf echt wel zitten bij het stuiteren. Beter vond ik valeriaan, maar echte debielen reageren er niet op. Gewoon voor een buitenrit zonder medische noodzaak omdat je onzeker bent is het medicijn misbruik met potentiele leverschade bovendien. Toch moeten jullie hier niet zo heftig op reageren, het kan best onwetendheid zijn. Dit meisje kan best van iemand 'geleerd' hebben dat het geen kwaad kan, en doet ze dat uit goed vertrouwen naar aanleiding van een advies. Niet iedereen heeft verstand van medicijnen, kijk maar eens naar de kilo's antibiotica die in paarden wordt gepompt bij wondjes, dikke benen en verkoudheden. Spreek haar er gewoon vriendelijk op aan en leg ook uit dat het paard zijn reflexen verliest en daarom ook gevaarlijk kan worden door dat de hulp niet meer doorkomt.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 17:49

Paard heeft geen blessure, en ruiter heeft voldoende mogelijkheden mbt binnen-en buitenbakken en verdere faciliteiten.
Dat is dus geen probleem.
Het ging puur om de eerste keer naar buiten voor een paard dat elke dag bereden wordt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:21

Dan is het nog belachelijker dan ik eerst al dacht...
Stom mens...ze moet een hobbelpaard gaan kopen,die stuiterd nooit,die hobbeld alleen maar...

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:25

Billy schreef:
Het ging puur om de eerste keer naar buiten voor een paard dat elke dag bereden wordt.

Hulpteugeltje als noodrem had beter op z'n plaats geweest zou ik denken.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:26

Euhm...volgens mij krijg ik zo een lading over me heen maar ik zeg het toch... Voor de eerste keer op buitenrit, dan kan ik het best nog begrijpen eerlijk gezegd. Je weet niet wat je paard doet, je kunt op deze manier toch een buitenrit maken en je weet dat ze zo rustiger blijven. Nou weet ik niet hoe sterk sedalin is hoor, vergeet dat ff niet aub!!! Bij mijn weten maken de paarden het op deze manier wel mee, maar houden ze zich rustiger en maken ze het niet heel erg bewust mee en reageren ze dus nooit zo heftig. De tweede keer kan het dan toch met minder en de keer daarna zonder?

Hulpteugels kunnen ze naar mijn idee nog altijd doorheen walsen, tenminste sommige wel toch...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:32

Ze kan ook het paard een blinddoek om doen,of een been opbinden,zodat hij niet kan gaan springen als ie gek gaat doen.
Tsss..kom op zeg...

Als ze echt zo bang is dat het paard gek gaat doen,waarom gaat ze dan niet met een mak paard naast haar mee naar buiten?
Of iemand die op de fiets mee fietst,
of iemand die haar aan een longeer touw begeleid de eerste rit..
Er zijn zoveel mogelijk heden om je paard rustig te houden,maar drogeren???
Ze had ook een paar rondjes in de binnenbak kunnen rijden,en dan naar buiten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:36

Elmond schreef:
Bij mijn weten maken de paarden het op deze manier wel mee, maar houden ze zich rustiger en maken ze het niet heel erg bewust mee en reageren ze dus nooit zo heftig.

Ja, dat heb je correct. Maar zie in mijn eerdere reactie ook even de gevaren ervan.
Ik weet ook niet om wat voor een paard het gaat, maar sommige dressuur 'top fok' (niet perse ook 'sport') kunnen zich volledig randdebiellig gedragen en hyper worden als ze niet dagelijks goed aan het werk gezet worden (dit zijn ook de paarden die niet zonder blessures de wei uit komen). In zulke gevallen kan ik er wel weer wat sympathie voor opbrengen.
Ik neem niet aan dat het hier om zo'n paard gaat.

Hulpteugels kunnen ze naar mijn idee nog altijd doorheen walsen, tenminste sommige wel toch...
[/quote]

Ook waar.
Een rustig en ervaren bij-paard is meestal afdoende (evt dus in combi met hulpteugel).

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:38

Wat een goed idee Nee, even zonder gekheid, opzich wel makkelijk denk ik, tenminste als ik aan mijn paard denk, die af en toe ook flink uit zijn panty kan gaan om niets. Maar toch lijkt het me niet verstandig. Ik zou het zelf tenminste nooit doen. En ik denk ook niet dat het de oplossing is.

Elmond schreef:
Euhm...volgens mij krijg ik zo een lading over me heen maar ik zeg het toch... Voor de eerste keer op buitenrit, dan kan ik het best nog begrijpen eerlijk gezegd. Je weet niet wat je paard doet, je kunt op deze manier toch een buitenrit maken en je weet dat ze zo rustiger blijven. Nou weet ik niet hoe sterk sedalin is hoor, vergeet dat ff niet aub!!! Bij mijn weten maken de paarden het op deze manier wel mee, maar houden ze zich rustiger en maken ze het niet heel erg bewust mee en reageren ze dus nooit zo heftig. De tweede keer kan het dan toch met minder en de keer daarna zonder?

Tja, maar als het met sedalin wel goed gaat en je daarna af gaat bouwen, zit je nog met hetzelfde probleem, een stuiterpaard blijft een stuiterpaard. Die van mij kan rustig aan een lang teugeltje langs een grote lawaai-makende vrachtwagen stappen en 5 minuten later uit zijn plaat gaan om een schaap die 30 meter van hem vandaan staat te grazen. Het uiteindelijke probleem verhelp je er nooit mee. Ook niet met hulpteugels trouwens, maar goed, daar zou ik dan nog liever naar grijpen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 19:07

Ik zie inderdaad ook een paar problemen:
Je lost er niks mee op
Je loopt het risico dat een paard, waarvan je het bewustzijn verlaagt dmv sedalin, ook minder alert wordt met lopen.
Bijv dat hij zn voeten niet goed optilt tijdens het galopperen.
Lijkt me toch problematisch.
Daarbij denk ik dat, als je niet met de normale voorzorgen naar buiten kunt (hulpteugeltje oid) je paard toch een maatje te groot voor je is, en je je moet afvragen of je wel de goede keus gemaakt hebt....

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:46

Je kunt wel iemand mee laten fietsen, maar dat haalt naar mijn idee niks uit…wat wil diegene doen als het toch misgaat? En hetzelfde geldt voor de longeerlijn of een touw tijdens de eerste rit. Als je een paard vasthebt en ernaast fietst, trekt ie je zo van de fiets…als je ernaast loopt houd je er volgens mij net zo weinig aan. Immers, als een paard wil gaan, dan gaat ie ook! Met een mak paard mee kan idd wel een hele hoop schelen en ook het eerst binnen rijden (dwz in een bak oid) en dan het bos in vind ik ook een hele goede!!!

Een stuiterpaard blijft ook idd altijd een stuiterpaard. Maar misschien blijft het paard de keren na deze keer gedrogeerd te zijn geweest rustig, omdat hij weinig tot geen negatieve ervaringen krijgt van de eerste keer. Kan natuurlijk wel door struikelen doordat hij suffig is! (ik denk hier even aan het voorbeeld van de voeten niet goed optillen in de galop, niet dat ik het verstandig acht om de eerste keer te gaan galopperen maar goed…dat niet meegenomen dan).

Groetjes Marit

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:37

Lijkt mij niet zo'n strak plan om een paard onder invloed van Sedalin buiten te rijden.
Stuiterig of niet, ik vind het geen rijden om je paard onder invloed te rijden tijdens een buitenrit.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:43

Voor een buitenritje drogeren

Er zijn zoveel andere mogelijkheden, hulpteugeltje, mee met ander paard etc. etc. etc..

Mi not done om een normaal gezond goed in het werk staand paard te drogeren voor een buitenrit (opbouw na blessure vind ik ander verhaal, ook omdat het dan waarschijnlijk gaat om enkel stappen op het harde terwijl hier ook gegaloppeerd werd).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:55

het gaat in dit geval om mij. Ik ben vandaag met mijn 6 jarige kanonskogel die mij gisteren nog alle hoeken van de bak heeft laten zien een ontspannend buitenritje gaan maken. beesie is heel beschermd opgevoed, weinig meegemaakt en ik moet wel twee drukke kruisingen over met veel vrachtverkeer. Daarnaast is het paard behoorlijk explosief en ik vind dat niet erg maar hij springt dan over de daken heen, en das niet leuk buiten. Zeker niet als je twee hele drukke wegen over moet steken om in een heel fijn buitenrij gebied te komen........ in het achterhoofd houdend dat dit dier naar mijn weten niet verkeers mak is, is het denk ik niet een domme beslissing .

je kan natuurlijk sedalin toedienen op een paard plat te krijgen. Maar als je weet dat je voor een LICHTE SEDERING 1 STREEPJE PER 35KG moet geven en mijn paard een kleine 675 KG weegt dan heeft hij dus voor zijn gewicht 1 tiende gekregen van wat hij zou moeten krijgen voor een "roes"

Ik heb de scherpe kantjes er voor ons beide afgehaald.........

En we hebben beide heel veel lol gehad........ daarnaast heb ik ook een aantal keren achterste voren gestaan omdat hij een bepaalde lichtinva; eng vond, in passage gezeten omdat er een shet in een weilandje stond en ruzie gehad om het water in te gaan Meneer had praatjes zat, alleen is hij wel netjes met 4 benen op de grond gebleven.

Noem mij maar gek, mag! Maar bij mij gaat veiligheid voor mijn paard en mij voor alles.

Nu weet ik dat hij niet op verkeer reageert, maar op prullenbakken en bankies......... en dat is voor mij belangrijk om te weten...... volgende keer kunnen we dat "roesje" missen want dan weet ik waar de valkuilen zijn

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:57

En dan vraag ik me af waarom je alleen op pad gaat met dit paard.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:58

even voor de duidelijkheid, ik heb er alles aan gedaan om de identiteit niet uit te laten komen. Maar we hadden hier idd een meningsverschil over.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:01

Ik dus ook, neem dan tenminste nog een ouder en doodmak paard mee.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:06

we waren ok met zijn tweeen Luna zijn vriendin ging mee, en daar hing hij ook erg aan..........

Logisch dat je niet alleen gaat

Ik vind afwisseling in werk heel belangrijk, daarom wil ik ook graag voor de meneer af en toe buiten rijden.....

Maar omdat hij zo explosief is moet ik wel eerst weten waar de valkuilen zitten ........... en zoals ik vandaag geleerd hebt zit het niet in het verkeer, en daar ben ik blij om..... Volgende week ga ik met een gerust hart zonder sedatie lekker het bos in .......... het verkeer maakt ik me zorgen om, maar we zijn op de terugweg een hele grote vrachtwagen op een heel smal weggetje tegen gekomen....... en daar heeft hij geen angst van dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.