Die van mij probeert heel soms om achteruit te lopen als ik op wil stappen. Wat ik dan doen is hem zelf flink wat stappen terug zetten zodat hij ongeveer 3-4 meter van de muur af komt te staan met zijn achterkant. Vervolgens pak ik mijn rechterteugel wat korter zodat hij naar rechts kijkt en hij dus als hij gaat bewegen met zijn lichaam naar mij draait, mocht hij dit doen dan kan ik hem een por geven en zo zorg ik er eigenlijk voor dat ik een scenario creëer waarin ik de baas ben en hij niets anders kan doen dan het gevraagde. Het is nog nooit voorgekomen dat hij nog liep of naar mij draaide nadat ik hem achteruit heb gezet en mijn rechterteugel korter heb gepakt maar op deze manier heb ik wel een stappenplan mocht het wel nodig zijn!
Edit: deze manier hierboven werkt natuurlijk alleen als je paard ook achteruitloopt. Dit trucje/deze methode heb ik van mijn instructrice mee gekregen, en dus ook in het achterhoofd mijn kunnen/manier van doen en dit ook van mijn paard. Zoals jij hierboven beschrijft lijkt mij heel goed, zoek iemand die je met die probleem kan helpen zodat jij ook een situatie kan creëren waarin je paard alleen maar het juiste kan doen. Dit zal misschien ook weer per combinatie verschillen wat het beste werkt en daarom is iemand die jullie vanuit het echt helpt het beste!
Laatst bijgewerkt door Heleenzz2 op 16-02-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt