Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

SavvyPony

Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 17:43

Wat doen jullie als ze niet mee willen werken?
Ik moet er altijd iemand bij halen.... :(

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:50

Die van mij probeert heel soms om achteruit te lopen als ik op wil stappen. Wat ik dan doen is hem zelf flink wat stappen terug zetten zodat hij ongeveer 3-4 meter van de muur af komt te staan met zijn achterkant. Vervolgens pak ik mijn rechterteugel wat korter zodat hij naar rechts kijkt en hij dus als hij gaat bewegen met zijn lichaam naar mij draait, mocht hij dit doen dan kan ik hem een por geven en zo zorg ik er eigenlijk voor dat ik een scenario creëer waarin ik de baas ben en hij niets anders kan doen dan het gevraagde. Het is nog nooit voorgekomen dat hij nog liep of naar mij draaide nadat ik hem achteruit heb gezet en mijn rechterteugel korter heb gepakt maar op deze manier heb ik wel een stappenplan mocht het wel nodig zijn!

Edit: deze manier hierboven werkt natuurlijk alleen als je paard ook achteruitloopt. Dit trucje/deze methode heb ik van mijn instructrice mee gekregen, en dus ook in het achterhoofd mijn kunnen/manier van doen en dit ook van mijn paard. Zoals jij hierboven beschrijft lijkt mij heel goed, zoek iemand die je met die probleem kan helpen zodat jij ook een situatie kan creëren waarin je paard alleen maar het juiste kan doen. Dit zal misschien ook weer per combinatie verschillen wat het beste werkt en daarom is iemand die jullie vanuit het echt helpt het beste!
Laatst bijgewerkt door Heleenzz2 op 16-02-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:53

Ik heb mijn paarden met clickertraining geleerd om zelf naast een krukje te komen staan en te blijven staan. En dan ook zo dat de stijgbeugel voor mijn voet hangt zeg maar, dus ik kan zo op stappen. Ze blijven ook tijdens het opstappen braaf staan tot ze hun beloning gehad hebben. En het leuke is, ze vinden het opstijgen op deze manier ook leuk dus doen hun uiterste best om goed voor het krukje te staan. Ze blijven ook niet staan omdat ze anders straf krijgen, maar omdat ze weten dat ze beloond worden als ze braaf blijven staan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:54

In het begin liep die van mij nog wel eens weg als ik opstapte, dan zwaaide ik mijn been er overheen en dan ging hij al! Ik werd dan ontzettend boos, dus sprak hem streng toe, zette hem direct achteruit terug naar de plek waar hij stond toen ik opstapte en liet hem daar dan weer halthouden (ongeveer 10sec). Na een tijdje consequent zijn deed hij het niet meer. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:56

Absoluut. Geen keus overigens, want ik stap via een ladder op (groot paard, geen stijgbeugels). Als hij het niet doet, dan zet ik hem terug naar waar ik wilde opstappen (en zet daarna de ladder weer exact goed). Als hij naar voren was gestapt, naar achter sturen. Naar achter gestapt, dan naar voren sturen, opzij gestapt, weer terug om sturen. Aan het begin betekende dat, dat ik soms wel 10 tot 15x het paard terug moest zetten.

Nu gebeurt het een heel enkele keer dat hij zijn kont een stapje om doet, maar dan zet ik hem altijd terug (zelfs als ik er toch op had kunnen komen. Voor mij betekent dat dat ik van de ladder af moet, deze een stukje aan de kant moet zetten, naar de andere kant van het paard lopen, omsturen, teruglopen, ladder goedzetten en weer de ladder op gaan). 9 van de 10 keer, is hij dan sowieso onrustig. Is er iets engs of heeft hij langdurig stilgestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:57

Niet stilstaan bij opstijgen heeft imo niets te maken met 'niet mee willen werken' maar slechts met onvoldoende opgevoed zijn of aangeven dat er ongemak is bij opstijgen (ruiter die vanaf de grond opstijgt bv) en in dat laatste geval heeft het paard wat mij betreft stomweg gelijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:58

Ik ken het hoor! M'n vriend moest het paard iedere keer vasthouden. Denk dat bij mij werkte: geduld. Ze staat nu (na 2 maanden) eindelijk stil met opstappen. Als ze wegliep, zette ik haar altijd terug. (Dus niet krukje naar haar, maar zij naar het krukje.) En ik stapte pas op als ze zo'n 10 sec stil stond.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:01

Mijn paard staat in principe altijd stil met het opstappen. Moet ook wel, aangezien ik via een opstapperron op moet stappen. Als hij wil weglopen, geef ik hem altijd en tik met de zweep.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:03

Die van mij vertrekt onmiddellijk en eerlijk gezegd heb ik er geen probleem mee :+
Als ik ergens op buitenrit moet afstappen en terug opstappen, blijft ze wel meestal netjes staan :)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:06

Paard wat ik rijd is heel netjes opgevoed en blijft dus altijd stilstaan met opstappen en mag ook pas weglopen als je dat aangeeft. Ben daar heel blij mee, heb hiervoor een pony gereden waar je echt rondjes achteraan hinkelt...

mala26

Gruwelijk consequent zijn. Geen enkele maar dan geen enkele pas mag er verzet worden als jij wilt opstappen.
Ik rij een paard dat ook vond dat ze zo maar weg mocht lopen, want dat mocht bij de eigenaar ook. Das leuk maar bij mij geld daarvoor andere regels. Ik met mijn korte pootjes heb toch echt een krukje nodig om op haar 1.78 te komen.
Ik ben bijna 2 maanden bezig geweest met bijna alleen maar op en afstappen. Zij ging naar voren,achteren zijwaarts. En elke keer zette ik haar weer terug op haar plek. Let wel boos worden heeft hier geen enkele zin. Consequent en geduldig zijn wel, emotieloos elke keer weer je paard terug op de plek zetten, weer opnieuw beginnen en voor elk ding dat ze goed doen belonen, door stem, klopje.
Duurt even en het is niet voor iedereen weg gelegd om daar emotieloos in te blijven corrigeren maar ik zweer erbij.

Kaus

Ik stap altijd op met een krukje, en soms draait ze dan haar kont weg.
Af en toe omdat ze gewoon geen zin heeft, en soms omdat ik een verkeerd signaal geef en ze denkt dat ze moet schikken.

Wat mij wel helpt als ze echt niet stil wil staan is haar in de hoek parkeren. Opsluiten met krukje. Halster touw om krukje, als je zit krukje weg tillen met halstertouw. En voila :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:08

Natuurlijk.

Super consequent zijn. Eventueel ook tijdens het rijden tussendoor eens afstappen en weer opstappen, zo creeer je meer oefenmomenten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:08

Wij zijn begonnen met een helper die ervoor zorgde dat het paard stilstond met opstappen, daarna liet de helper het paard los tijdens het opstappen, ging de helper wat verder weg staan en uiteindelijk kon ik gewoon opstappen zonder hulp. Overigens was dit een paard dat net beleerd was en dus alles nog moest leren. Ik heb er namelijk een hekel aan als een paard gaat lopen tijdens het opstappen.

Wat ook helpt is om niet gelijk weg te rijden na het opstappen, maar gewoon nog even stil blijven te staan voor een x aantal seconden. Op deze manier leert het paard niet dat opstappen gelijk staat aan meteen weglopen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:09

Mijn merrie liep altijd rondjes zodat ik een te grote stap moest maken :+
Elke keer een klap op de kont gegeven, gewoon met vlakke hand niks ergs, en toen begon ze het wat te snappen.
Nu staat ze gewoon altijd stil :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:11

Consequent zijn.

En wat Amable zegt en Frummels, 2 verschillende benaderingen die overigens elkaar niet uitsluiten, hoe je het voor elkaar kan krijgen.
Hier dus combi van de bovenstaande 2 gebruikt.

Heb een hekel aan vliegende starts, moet altijd mijn plastic beugel onder mijn deken uitvissen aan de rechterkant. Wel zo fijn als ze gewoon stil blijven staan in het verkeer etc. ook.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:13

Dat moet van mij. Ik stap op met krukje, is beter voor de rug en ik heb er geen zin om dan continue het krukje te verslepen. Ze vind het wel lastig om stil te blijven staan, dus dat trainen we.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:58

ja mijn paarden blijven stilstaan bij het opstappen, heb er echt een hekel aan als ze weglopen, moet je weer gaan slepen met dat krukje.
Bij mijn tinker heeft het wel wat tijd gekost, die was bang van het krukje maar inmiddels blijft hij netjes staan.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:01

Bij mijn verzorgpaard zit een parkeerstand.
Je zet hem neer bij het hek, je klimt op het hek en stapt op.
En met krukje idem, blijft keurig staan met opstappen, halthouden is weer een ander verhaal :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:05

Mijn staat nu in training om dit te leren. Bij het beleren is het opstappen niet goed gegaan bij hem dus heftig dit verkeerd opgeslagen. Opstappen is er vandoor. Nu wordt hem stap voor stap uitgelegd hoe het wel moet zodat hij dit wel goed kan verwerken en het voor hem niet meer spannend is.

Geduld, boos worden, etc, werkt allemaal niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:05

Ze staan wel stil maar zo gou als ik me er op wil zwaaien beginnen ze al te vertrekken ik vind dat geen probleem.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:10

Dit filmpje is door Loes en Jolien op bokt, komt uit dit topic: [PP] Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Weer even naar de basis dus. Het beste is wel om even de andere filmpjes ook te kijken. Die leggen je uit hoe het wijken voor druk werkt waaruit je dan verder kan werken naar het opstappen.

En uiteraard, eerst pijn uitsluiten: niet passend zadel, pijn in de rug,...
Laatst bijgewerkt door Leen op 16-02-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:20

Mijn paard staat prima stil.. Maar áls mijn paard gaat lopen drentelen, is het tijd om het zadel en haar rug te laten tjecken :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:27

Mijn jonge paard die vier wordt staat 9/10 keer keurig stil. Die ene keer dan hebben we even een meningsverschil.

Ze was is nerveus in de buurt van het krukje dus dat ben ik nu aan het oefenen, dan laat ik iemand haar gewoon vast houden. Als ik zeker weet dat dat krukje wel ok is voor haar, dan ga ik zonder hulp met krukje opstappen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:28

Ja les 1 stilstaan. Als ik eenmaal zit kan hij wel eens een pas verzetten, dat mag ook ivm evenwicht maar niet smokkelen tot gewoon aanlopen.
Tja hoe leer je het? Consequent zijn, ook als je een jong paard hebt/niet lekker bent/haast hebt whatever.
Heb je later heel veel plezier van dat je paard gewoon netjes is afgericht ;).