Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellymeup84

Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:14

Hallo mensen,

Ik wil even een discussie uitlokken en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Deze discussie is niet om mensen te beledigen of te kleineren maar om te zorgen dat er meer begrip komt voor stevige/forse mensen in de paardensport.

In de paardensport is er helaas een ideaal beeld van een ruiter.Het gebruikelijke ruiterbeeld is een slanke en niet te lange ruiter.
Een ruiter met veel overgewicht of een stevige bouw wordt al snel beledigd of gekleineerd.Deze mensen krijgen dan te horen dat de rug van het paard doorzakt als ze er op gaan zitten of dat het geen gezicht is om zo'n dikzak op het paard te zetten.Hier ben ik zelf erg op tegen.Zelf hou ik er helemaal niet van om iemand te kleineren of te beledigen.Ik ben van mening dat iedereen van deze mooie sport moet kunnen genieten.En dat iedereen eventueel aan de wedstrijdsport moet kunnen deelnemen?
Hebben deze mensen ook niet gewoon het recht om te genieten van de paardensport?????Worden ze al niet genoeg beledigd en gekleineerd in de maatschappij?

Graag wil ik weten wanneer jullie een ruiter te fors/stevig/dik vinden voor het rijden op een paard.En wat jullie vinden van deze stelling?

Groetjes van een jurylid die graag wil dat iedereen gelijk is!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 15-01-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelling verbeterd voor een betere leesbaarheid. Vors=fors

berdien85

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:18

Tuurlijk is iedereen gelijk, maar daarnaast moet je toch ook wel rekening houden met de gezondheid van je paard. Als deze komt te lijden onder je gewicht..

Ik ben het verder volledig met je eens, mits het dus geen schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid van het paard..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:22

Poeh ik denk dat je hiermee best een discussie opgang krijgt hoor ;)

Ik ben heel eerlijk als ik zeg. Dat ik me er soms aan kan storen als ik een gezet persoon op een rank paardje zie rijden.... Dan wordt er in mijn ogen geen rekening gehouden met het paard..

Verder vind ik wel dat je zelf hoort te weten wat je je paard zou kunnen aandoen als je te zwaar bent ;)

Misschien voor mij makkelijk praten..ben slank en niet al te groot ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:23

Het zou hardstikke mooi zijn als iedereen kon genieten van de paardensport, zeker :j En dat kan ook, alleen misschien niet altijd vanaf de rug van het paard.
Er zijn nu eenmaal beperkingen, net zoals je bij volleybal nooit een topper zult worden als je maar 1,40 lang bent zul je in de paardensport tegen beperkingen aanlopen als je zwaarder bent. Bovendien heb je met dieren te maken, en ik vind wel dat je het welzijn van dieren voor het plezier van de ruiter moet stellen. Dus, een écht te zware ruiter zou wat mij betreft niet op moeten stappen. Gezondheid van het paard gaat voor. Er zijn nog zoveel andere dingen die je kan doen met een paard die ook voldoening geven zonder dat je er op zit, denk aan werken aan de hand, vrijheidsdressuur, mennen :) (dan heb ik het niet over iemand die "gewoon" fors is en op een stevig paard uit de voeten kan, maar als alternatief voor mensen die écht heel zwaar zijn)

Wanneer iemand te zwaar is kun je wat mij betreft niet zomaar zeggen, dat hangt af van de combinatie ruiter/paard, maar ook van de ervaring van de ruiter :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-11 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:25

Daar heb je wel gelijk aan.Je moet je paard wel aanpassen een je eigen bouw.Als je vors/stevig bent moet je natuurlijk niet op een te iel of klein paard gaan zitten.Ook is het niet zo dat je dan direct op een Shire moet plaatsnemen.dank je voor je reactie.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:29

Hoi Loody,

Je had het over "wat je een paard kan aandoen"
Waar doel je dan op?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:31

Sommige mensen irriteren zich te snel. Dan zien ze het paard voor de eerste keer met die ruiter erop en dan meteen denken: 'ach arme wat een zielig beest'
Terwijl misschien die ruiter alleen even wil uitstappen voor iemand anders? Mensen veroordelen gewoon te snel en kennen de hele situatie niet om maar te spreken over het paard zelf ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:31

Mwa, je kunt het zelf toch ook aanvoelen? Ik ben zelf 1.76 en heb maar een iel ponytje van 1.40. Ik zal nooit boven de 65 willen wegen, en als ik merk dat ik die kant opvlieg minder ik gewoon wat. (Ideaal zo'n stok achter de deur, ben je altijd bikiniproof :+ ). Ik vind dat je zelf ook moeite en eisen moet stellen als je een bepaalde sport wilt beoefenen, dat is met alle sporten zo.

Ik zie soms ook ruiters, eigenlijk vooral op maneges (waar je zou verwachten dat ze daar op letten) die echt te veel wegen voor het paard waar ze op rijden. Vooral omdat dit in combinatie is met een nog niet goede rijstijl is dat in mijn ogen echt wel schadelijk! Dat gestuiter..

Conclusie; Train niet alleen je peerd, maar ook jezelf! :D En mocht je hiertoe niet in staat zijn vanwege gezondheidsproblemen oid, dan is paardrijden wellicht niet de juiste sport voor jou. Dan zou ik eerder aan mennen denken als je echt graag met paarden werkt.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 11-01-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:32

kellymeup84 schreef:
Hallo mensen,

Ik wil even een discussie uitlokken en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Deze discussie is niet om mensen te beledigen of te kleineren maar om te zorgen dat er meer begrip komt voor stevige/vorse mensen in de paardensport.

In de paardensport is er helaas een ideaal beeld van een ruiter.Het gebruikelijke ruiterbeeld is een slanke en niet te lange ruiter.
Een ruiter met veel overgewicht of een stevige bouw wordt al snel beledigd of gekleineerd.Deze mensen krijgen dan te horen dat de rug van het paard doorzakt als ze er op gaan zitten of dat het geen gezicht is om zo'n dikzak op het paard te zetten.Hier ben ik zelf erg op tegen.Zelf hou ik er helemaal niet van om iemand te kleineren of te beledigen.Ik ben van mening dat iedereen van deze mooie sport moet kunnen genieten.En dat iedereen eventueel aan de wedstrijdsport moet kunnen deelnemen?
Hebben deze mensen ook niet gewoon het recht om te genieten van de paardensport?????Worden ze al niet genoeg beledigd en gekleineerd in de maatschappij?

Graag wil ik weten wanneer jullie een ruiter te vors/stevig/dik vinden voor het rijden op een paard.En wat jullie vinden van deze stelling?

Groetjes van een jurylid die graag wil dat iedereen gelijk is!!!!!!!!!!!!!!!

Met het vetgedrukte ben ik het niet eens. Paardrijden is geen recht! Je hebt altijd te maken met dieren. Zo kun je ook wel zeggen dat iedereen toch op een falabella moet kunnen zitten. En tuurlijk, alle mensen mogen het, maar omdat je met dieren te maken hebt kun je er best voorwaarden aan verbinden, hoor...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:32

Ik vind paardrijden helemaal geen recht. Waarom zou iemand het recht hebben om op een paard te gaan zitten als dat voor het paard te zwaar is?
Je stapt alleen op een paard als jij voor het paard een niet al te grote belasting bent. De ruiter is al een belasting voor het paard, dus het moet gewoon bij elkaar passen.

Ik ben ook niet de ideale ruiter. Ik ben lang, heb een gezond gewicht, maar ik kan natuurlijk niet op een D'tje gaan zitten. Zou je ook niet moeten willen, lijkt mij.

Dus een recht? Absoluut niet!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:33

Ik bedoel dat je je paard behoorlijk in de weg kan zitten met je gewicht...

En er zijn nog teveel mensen die niet een paard kiezen die bij hun past....( kiezen snel voor een lief bekkie, terwijl het paardje te iel is bijv)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:42

Ik ben het helemaal met je eens dat ook zwaardere mensen van deze sport mogen genieten, met als enige belangrijke voorwaarde dat ze het paard niet overmatig belasten. Dit houdt in dat ze een groter/sterker gebouwd paard zullen moeten rijden. En als dit betekent dat je niet kunt gaan voor een fijngebouwde KWPN, die ze in de wedstrijdring graag voorbij zien komen, dan kun je dat inderdaad zien als een beperking.
Vergeet niet dat er zoveel andere rassen en soorten paarden bestaan die wel geschikt zijn voor mensen met een maatje meer en die ook nog prima een leuke proef neer kunnen zetten. Een geschikt paard vinden is dus niet het grootste probleem.

Wat wel vaak gebeurt en waar TS waarschijnlijk ook op doelt, is dat juryleden snel de zwaardere mensen gaan vergelijken met het ideaalbeeld. Natuurlijk zou er beoordeeld moeten worden op hoe er gereden wordt, maar vaak (niet altijd!) ziet bijvoorbeeld het doorzitten er onrustiger uit wanneer iemand wat zwaarder is. Daar kan diegene zelf dan misschien weinig aan doen, maar op zo'n onderdeel (houding) vind ik dat een jury dan ook lager mag punten. Een jury beoordeelt wat er wordt laten zien en als het beeld niet netjes is, mogen daarvoor punten worden afgetrokken. Er zijn immers nog veel andere onderdelen waar zo iemand toch nog heel goed punten op kan pakken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:44

Hier spreekt iemand met overgewicht (1.70 m en 79 kilo (was 83) en een paard van bijna 1.80 m)
Toch ben ik van mening dat het beter is voor je paard en jezelf als je een gezonde BMI hebt :-)

Als je fysiek het eea van je paard verwacht, moet je toch ook aan jezelf werken, is het niet qua gewicht dan igg je conditie!
Als je slanker bent zit je ook veel makkelijker en zit je vet je niet in de weg (ik spreek uit ervaring, mn het vet bovenbenen en kont!)
Overgewicht heeft toch zeker invloed op je houding en inwerking op je paard!
Veel ruiters met overgewicht zitten vaak wat onrustiger op hun paard als slankere mensen, puur het overtollige vet wat meeveert/schud.
Dit is trouwens mijn mening uit eigen ervaring :-)

Ik heb vorige zomer trouwens 2 ruiters gezien met zware obesitas, waar het paard wel degelijk last had van
het gewicht van de ruiter (paarden drukken de rug weg en ruiters kunnen niet meer rustig zitten).
Hoe moet een jury dit beoordelen, zo'n paard loopt dan toch niet meer goed....

Dus (licht) overgewicht oké, maar een BMI van boven de 35 nee!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-01-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:45

ik denk dat als je je paard aanpast op je eigen bouw en het dier verantwoord traint het lang goed gaat , wanneer je te zwaar bent , ik denk als je niet met de bewegingen van het paard mee kan komen want ik denk dat je gewicht wat aan je spieren en skelet hang toch een fractie later zal zijn als dat je zelf dan graag zou willen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:48

Het hangt er ook vanaf hoe de ruiter rijdt.
Een vrij zware ruiter kan wel 'licht' bewegen zodat het paard geen hinder van de ruiter heeft.
Een lichtere ruiter kan 'zwaar' zitten en tegenwerken in de beweging wat wel hinderlijk voor het paard is.

Ik heb wel eens gezien op de manege waar m'n paard een tijdje heeft gestaan,
dat ze een groot, fors persoon op een klein, rank paardje zetten.
Het is dan niet zo'n mooie combinatie om te zien en het ziet er niet comfortabel voor het paard uit.

Maar volgens mij als de ruiter goed kan meegaan in de bewegingen scheelt het al veel.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:53

Zodra de ruiter een belemmering vormt voor het paard ... Daar kun je geen gewicht aan vast hangen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:01

Ik heb overgewicht en ben in September gestopt met paardrijden, omdat ik gelukkig gezond verstand heb en doorhad dat mijn gewicht niet op een kleine D-pony kan.

En mijn nieuwe paard (1,60) is nog geen 3 en staat dus nog lekker op de weide.
Ik stap pas op haar als ik afgevallen ben, tot die tijd rijd mijn zus haar alleen. (als ze 3 is)

Ik vindt dus dat je met overgwicht kunt paardrijden, áls het paard het aankan :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:17

Denk dat veel mensen wel weten dat je met veel overgewicht niet op een iele pony moet gaan zitten, maar gewoon voor een steviger paardje moet kiezen die het beter kan hebben. Paardrijden doe je tenslotte om er zelf plezier aan te hebben, maar denk daarbij ook aan het paard en of die er eventueel hinder van ondervind.

Nog een topic gevonden wat hier mee te maken heeft...
[RT-D] Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:28

Ik ben van mening dat je gewicht niet uitmaakt maar dat het wel afhangt van of je paard een rugprobleem heeft of niet.
als je maar goed bent voor je paard!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:35

marilla90 schreef:
Ik ben van mening dat je gewicht niet uitmaakt maar dat het wel afhangt van of je paard een rugprobleem heeft of niet.
als je maar goed bent voor je paard!

Op mijn iele paard zonder rugproblemen mag anders echt niemand boven de 70 zitten hoor, dat is vragen om problemen, en dan denk ik niet eens meteen aan de rug maar ook aan de pezen..! :x

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:02

nou een maximaal gewicht van 70 kg op een paard vind ik echt overdreven , als het nu een kleine pony was.
Waar moeten mannen op rijden dan?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:35

ik vind dat mensen boven de 90 a 100 kilo niet op een paard mogen. dat vind ik niet goed voor de rug van het dier. verder gewoon iemand die te lang is vind ik ook niet mooi en niet lekker voor het dier zelf. maar het ligt er natuurlijk aan of het een shetlander is of ene forse tinker...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:05

liberty22 schreef:
nou een maximaal gewicht van 70 kg op een paard vind ik echt overdreven , als het nu een kleine pony was.
Waar moeten mannen op rijden dan?

Het gaat wel om een pony van 1,40, vergeten erbij te vermelden. :+

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:35

Ik ben het helemaal met je eens dat deze mensen ook gewoon op een paard moeten kunnen gaan zitten zonder commentaar en dat ze ook heus wel kunnen en mogen paardrijden, maar;
Ze moeten niet op een kleine, al is het een stevige, pony gaan zitten!
Ze moeten zelf wel doorhebben dat ze, doordat ze fors zijn echt een grotere pony of zelfs een paard moeten rijden, omdat ze gewoon te zwaar zijn voor zelfs forsere pony's.
Misschien moeten ze zelfs wel op een paard van 1.70 of een tinker van 1.65, maarja, dan gaat het paard er tenminste niet aan onderdoor.
Forse/zware mensen mogen/kunnen heus wel paardrijden, als het maar op het juiste, groot en sterk genoege paard is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:48

Dat is het mooie aan paardrijden. Je vindt áltijd wel een paard dat je prima kan dragen (tenzij je natuurlijk tegen de 200 kg aan zit) Net zoals dat er verschillende maten in mensen zijn, zijn die er ook in paarden :)

persoonlijk vind ik de stevigere personen hier op bokt bijna altijd supernetjes rijden. Zwaarder betekent niet minder conditie of slechtere houding.