Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MagicDay schreef:Idd!! Sommige paarden zijn er echt nog niet aan toe, maar er zijn ook werkwillege paarden die echt nood hebben aan meer uitdagingen...Daarom, paard voor paard bekijken, elk dier is anders!
.
. het is niet zo dat alleen het inrijden (dus er op) zo slecht is. Mensen die hun 2 - 3 jarige paard elke dag in het zweet longeren zijn in mijn ogen ook niet helemaal handig bezig want dan werken de benen toch ook in een onnatuurlijk kleine ronde?
en jij maar vasthouden
EskeGirl schreef:MagicDay schreef:Idd!! Sommige paarden zijn er echt nog niet aan toe, maar er zijn ook werkwillege paarden die echt nood hebben aan meer uitdagingen...Daarom, paard voor paard bekijken, elk dier is anders!
.
Hierin ben ik het met je eens, maar er zijn genoeg andere manieren om een paard uit te dagen.
Je kan bijvoorbeeld gaan Lange Lijne of vrijheidsdressuur doen, voordat je gaat inrijden.

als je het paard wel vanaf 3-4 in de hand hebt en pas met 5 a 6 opkruipt is weer een ander verhaal, want dan weten ze heel goed wie de baas is en op wie ze kunnen bouwen en vertrouwen dan zal het ook niet zo'n probleem zijn. maar echt een groen paard van 5 is al gauw te sterk precies zoals denisedewith zegt. 
MagicDay schreef:Ik geloof meteen dat VD de band versterkt, maar ik geloof ook dat je datzelfde bereikt met bv lekker met je paard de bossen in te gaan, wandelen, los in de bak en er mee spelen ed...ik had een enorm sterke band met Magic...
dat gezegd hebbende, deze discussie is eindeloos...er zijn voorstanders en tegenstanders. Ik denk dat het er op neer komt dat de paarden die voor de handel zijn al op 3 jarige leeftijde beleerd worden, en dieren die prive zijn, eerst lekker mogen uitgroeien, daar is vaak geen haast bij!