wil ik toch nog een discussie voortzetten. Ik ben door het vorige topic nog eens goed na gaan denken en bij mezelf te raden gegaan en zit toch met een boel dingen op mijn maag.
Mijn grote vraag; Waarom moet alles zo snel? Op de paardvriendelijke manier, al dan niet op een geforceerde manier. Door mijn ervaring door de jaren heen en ook door naar mezelf te kijken is het tegenwoordig gebruikelijk om je paard zo snel mogelijk iets aan te leren, en hoe is dan niet belangrijk. We willen een paard dingen aanleren, wedstrijdklaar maken of gewoon trainen maar als een paard dan niet doet wat we vragen wordt dat nauwelijks nog met geduld of op een paardvriendelijke manier opgelost. Hup er gaat een hulpmiddel aan, hup we nemen sporen om of een zweep mee, hup we forceren als hij niet wilt luisteren. Maar waarom???
Wedstrijdpaarden moeten tegenwoordig maar zo snel mogelijk doorgroeien en als ze op hun 10e nog geen Z lopen zijn ze afgeschreven, om nog maar niet te beginnen over de paarden die klaargemaakt worden voor de keuring, hengsten die op hun 3e moeten doen alsof ze al 5 zijn, in het springen moeten 4-jarigen al L springen anders hoor je er niet bij. Waarom???
Als een paard staakt wordt er maar gedacht dat ie stout is en wordt er meteen een harde aanpak op losgelaten terwijl er niet eens wordt gekeken waarom het paard staakt. Natuurlijk zijn er paarden die de draak met je steken, maar er zijn er meer die de ruiter niet snappen of gewoon niet kunnen wat er gevraagd wordt, maar waarom niet even bij jezelf te raden gaan waar het probleem vandaan komt.
Ik zie het in alle lagen van de sport. Zowel recreatief als op topniveau. Op topniveau vind ik het helemaal bedroevend. Paarden zijn daar producten en er wordt op een zakelijke manier mee opgegaan. Forceren is daar niet onbekend alleen mensen zien het niet op die manier, maar hebben geleerd op een harde manier dingen 'op te lossen' waarom???
Op wedstrijd zie ik te vaak met inrijden dat ruiters een hoop moeten forceren om het voor elkaar te krijgen om het in de proef er goed uit te laten zien. Longeren voordat je gaat inrijden met het paard de kin op de borst heb ik inmiddels iets te vaak gezien. Waarom dat doen? Is het paard anders niet los genoeg? Heb je anders geen tijd om in te rijden? Waarom???
In het wilde westen worden paarden als ze 3 zijn uit de kudde getrokken en gebroken omdat dit lekker snel en makkelijk is, maar als je ziet hoe dat gaat schrik je je ook kapot. Wat nou horse wisperer? Gewoon keihard is het.
Ik zag net een mooi stukje van Hyperion, dit heb ik even gequote:
_Hyperion_ schreef:In de dressuurproef leer je eigenlijk vooral trucjes. En tussen de trucjes door ben je bezig met gymnastiseren (even heel zwart wit gezien). En ook om de trucjes zo goed mogelijk te kunnen doen (dus een galopwissel) moet je je paard gymnastiseren. Gymnastiseren betekent leniger en sterker, krachtige maken en dat doe je door lengtebuiging, stelling, overgangen, verruimen, verzamelen etc.. En door bijv. balkjes lopen, galoptraining in het bos...dat is allemaal gymnastiseren.
Als je kijkt naar de beoordeling van een dressuurproef dan is de beoordeling vooral gericht op het punten geven voor de "trucjes": het wijken, de schouderbinnenwaarts, het halthouden, het achterwaarts gaan, de wissels...etc.. Dingen die vroeger in de oorlogsvoering nut hadden en daarom aan de paarden geleerd werden, zijn nu achter elkaar gezet in een proefje. De dingen die je tussen de oefeningen/trucjes door doet worden pas in het laatste rijtje cijfers beoordeeld, maar niet iedere seconde dus apart. Dan wordt er dus een gemiddelde genomen hoe "gegymnastiseerd" je paard tussen de oefeningen/trucjes door loopt.
Ik vind dit een mooie omschrijving en laat eigenlijk meteen zien hoe bizar de sport eigenlijk is. Het maakt niet uit hoe je iets bereikt, zolang je het maar bereikt.
Toevoeging:
Wat nog vervelender is, is dat dit gedrag wordt gevoedt door federaties en instanties. Dravers moeten als ze 2 zijn de eerste koers lopen, 4-jarigen moeten L etc, op de keuring moeten ze 3 zijn en jury's zijn eraan gewend.
Waar ik heen wil, is dat het tegenwoordig maar heel normaal is hoe wij met paarden omgaan. er wordt dingen van paarden verwacht zonder er overna te denken wat het paard ervan vind. Waarom is dit geaccepteerd??? Waarom doen wij dit?
ik ben niet perfect, ook ik heb dingen fout gedaan en zie dat in. Daarin ben ik geschrokken hoe makkelijk het ook is om ten nadele van een paard te werk te gaan zonder dat je dat ziet. En ja er zijn uitzonderingen en kom niet aan van 'ik doe dat niet hoor', daar is het topic niet voor bedoeld. En JA uitzonderingen zijn er.