ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:48

Vaak zie je dat paarden/pony's op hun 3e al zijn 'ingereden'. Ik vroeg me af wat je kan doen met een 3-jarige qua werk? Zelf zou ik pas op een paard van 4 gaan zitten, waarom kiest men ervoor om dit al met 3 te doen?

Bedankt voor de reacties vast!

Mechelfan

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:49

een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:51

Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon beetje stappen draven. Evt. galloperen en balkjes draven. Springen doen wij niet gelijk.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:52

je kan een paard prima met 3 jaar inrijden, en dan met 4 pas weer oppakken, dan gaat het veel sneller omdat ze het al kennen. als je een paard van 3 al aan het werk zet, echt belastend dus spieren en pezen trainen, dan kan er beschadiging optreden. de botten en pezen zijn namelijk nog helemaal niet voldoende uitgegroeid. die krachttraining duurt minimaal een jaar, terwijl de spieren er zomaar zijn.

danlijkt een paard dus al mooi bespierd en dergelijke maar daaronder kan dus schuil gaan dat de pezen zwaar overbelast raken. dit heeft in zijn minst erge geval alleen gallen tot gevolg.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:55

ja dat het geld kost begrijp ik, maar bedoelde meer van particulieren. Stel je hebt een paard al als veulen of jaarling dan maakt dat ene jaar toch niet zoveel uit?

Zou je met een 3-jarige net zo aan de slag kunnen gaan als een paard van 4?

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:56

ik heb momenteel ook een c-pony'te van drie die helemaal ingereden is. ben er begin deze zomer mee gestart super op het gemakje op het tempo dat zij aangaf.
ik werk max 3x per week met haar. zeker niet lang en zeker niet zwaar. ongeveer kwartier/20 minuutjes. Maar meestal werk ik 2x/week ivm tijdsgebrek. Voor de rest loopt ze 24/7 in het land met vriendjes.

ondertussen zit de basis er helemaal in. stap-draf-galop figuurtjes. je kan met haar zo een lesje meerijden. Je kan er mee op de baan, op transport.
beestie is superslim, doodbraaf en kan het perfect aan. Ze is heel leergierig.
na 1x iets gedaan te hebben is ze er meteen mee weg, ze is vlot, alert, oortjes naar voor en heeft er plezier in.

ik zie het probleem niet?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:57

Ongeacht of het paard groot, klein, sterk of breed is, een paard van drie jaar is nog niet klaar om bereden te worden. Waarom niet? Lees bijvoorbeeld hier: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Waarom het toch gebeurd? Tsja, tijd is geld ofzo? Onwetendheid en ongeduld zal er ook wel wat mee te maken hebben...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:57

Hangt er vanaf denk ik of je welof niet wil investeren in de toekomst met je paard.
Groeischijven sluiten zich pas veel later. Ik vind het nogal wat, drie jaar.

Paard is dan nog een kind.

Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:00

iemand bij mij op stal zat er over te denken een 3-jarige te kopen die al is ingereden. Wij vroegen ons gewoon af wat de mogelijkheden zijn, zonder dat je het paard gaat overbelasten. Bv. 3x per week wat stapritjes met een beetje draven etc.

Ik zie zelf het probleem ook verder niet,toch zou ik altijd wachten tot 4, maar het duurt neem ik aan wel lang voordat je er 'echt' mee aan de slag kan?

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:04

er is natuurlijk een verschil.
neem het voorbeeld van mijn pony hierboven. over echte 'belasting' spreek ik niet. Is gewoon wat rondhobbelen aan contactteugeltje met wat figuurtjes. even galop lingsom, even rechtsom, uitdraven en klaar. Altijd ik erop met voldoende ervaring, of nichtje of moeder die even uitstapt. Pony zal nooit echt in het zweet gewerkt worden gewoon simpel ervaring opdoen

ik ken andere 3jarigen op een stal die meteen ingezet worden in de lessen zowel dressuur als springen als ze ingereden zijn. vaak werken ze 2u na elkaar. Soms pony's met volwassenen op. ook minder ervaren ruiters erop die al te bruut in de handen zijn.
DAAR kan ik niet tegen.

maar het kan wel als je het goed doet op het tempo van je pony met een goede portie gezond verstand in je hoofd!

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:06

Daar sluit ik me bij aan. Toch zou ik zelf liever tot 4 wachten.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:08

Die van mij heb ik zadelmak gemaakt met 3, en daarna heeft hij dik een half jaar mogen spelen. Met 3,5 ben ik begonnen met rijden. Heel simpel meer niet.
In het voorjaar mee genomen op een paar wedstrijdjes en van die winter daarna aan het werk gezet. Paard was toen 4,5 jaar.
Die van mij is nu 6 en mag aan het echte werk gaan beginnen in de trainig.
Met 3 ingereden maar geen gallen of andere weekere delen. Het is maar net hoe je met een 3jarige omgaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:11

Paardentango schreef:
Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

het gemidelde sportpaard word 7....... :x

3 is gewoon te jong.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:14

Wat ik nou uit de hele discussie over op welke leeftijd inrijden niet begrijp: waar is het onderzoek dat daadwerkelijk uitwijst dat het beter is ze op latere leeftijd in te rijden en dat ze dan langer meegaan...
Zolang er veel paarden zijn die met 3 of zelfs 2 1/2 ingereden zijn en met 20 jaar nog steeds vrolijk rondlopen gaat het verhaal niet op.
(tenzij bewezen wordt dat een paard dat met 6 ingereden wordt het uithoudt tot z'n 30e)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:25

Het onderzoek staat in alle boekjes, niet die van de cowboys want die stappen er geloof ik al op met 1 1/2. :=
Is het niet gewoon een beetje je eigen hersens gebruiken en snuffelen op biologie, fysieke ontwikkeling etc. beetje kijken naar wanneer is een paard uitgegroeid, fysiek èn mentaal.

Onderzoek is altijd pas achteraf, als het kwaad al is geschied.

Je bent met levende dieren bezig, niet met 'rijmachines'.
het voordeel van een kind is dat ze makkelijk te intimideren zijn omdat ze in hun hoofd nog erg jong zijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:45

Het is inderdaad een kwestie van je hersens gebruiken.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Het is natuurlijk onzin dat onderzoek altijd achteraf is. Aangezien veel paarden met 3 worden ingereden moet het mogelijk zijn die te vergelijken met paarden die op 6 jarige leeftijd worden ingereden.
Maar het moeilijke is de trainingsmethode.
Je zou een groep van laat zeggen 50 ruiters 2 paarden moeten laten rijden (een van 3 en een van 6) en die gaan vergelijken.

Dan zou er inderdaad wel eens uit kunnen komen dat het niet goed is om een 3-jarige een uur écht aan het werk te zetten.
Alleen kan iedereen met hersens dat bedenken.
Het gaat om de resultaten bij gepaste arbeid (zoals bv Laauwrah omschreef). Vind je daar een verschil????
Als je ze met beleid rijdt, zie je dan dat een 3-jarige kapot is met 7 en een 6-jarige tot z'n 20e doorloopt??

Als DAT onderzocht is (en die conclusie is getrokken) zie ik graag het artikel om mijn mening te herzien.

(typfoutje)

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:48

ik heb mijn paard op haar 4e weggebracht om ingereden te worden
bij willy vos en norbert poda echt super netjes doen ze het :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:50

Die van mij is nu bijna 3.5 en wij gaan dan ook straks langzaam aan beginnen..ik ken een 3 jarige die al HC mee gaat op concour..ook niet mijn ding :n die van mij heeft de tijd echt nodig gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:53

Ik ben ook niet zo'n voorstander van jong inrijden. Puur om dat ze lichamelijk niet goed zijn volgroeid. Hetzelfde als dat je met een pup geen kilometers moet lopen, dat is gewoon niet goed voor lijf en leden.
Die van mij is 4 jaar geweest en het enige wat hij op zijn rug heeft gehad is een vliegendeken. Hij wordt volgend jaar beleerd, dan is hij bijna 5, dan rijden we hem licht 2 a 3 maanden door en dan gaat hij weer op het land tot hij bijna 6 is. Ik heb de tijd. Sinds hij 5 maanden oud is, heb ik hem en ernaast is ook genoeg te doen.

Wat is een argument voor particulieren om er al wel met 3 jaar op te gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:55

de regels zijn in nederland niet voor niets veranderd, je mag een driejarige pas na 1 oktober starten in de dressuur en eigenlijk vind ik dat nog niet goed genoeg want dat betekend dat een late driejarige met tweeenhalf al zadelmak gemaakt moet worden om een proefje te lopen, in handen van ervaren mensen is dit niet zo'n probleem maar er zijn steeds meer mensen zonder gezond verstand bezig in de sport en die gaan wel vrolijk elke week op wedstrijd met een net drie jarig paard of pony.
beter om de regel te veranderen : alleen starten in het vierde jaar, krijgen ze iets meer tijd om van jonkie naar puber te gaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:57

Persoonlijke zou ik zelf ook wachten tot 3,5/4 jaar. Nu rijd ik een paardje van 3 jaar (net 2 maanden) die 6 weken onder het zadel is. Zelf rijd ik hem nu 2 weken.
We doen qua werk erg weinig. Ik longeer hem 5 minuten aan iedere kant (Dus 10 minuten) en doe dan stap, draf en galop.
Onder het zadel doe ik nu alleen stap en draf (Ivm te kleine bak voor galop) We draven alleen hoefslag, ik verander regelmatig van hand, en af en toe een grote volte ertussen. Dat is alles. Bak is groot zat voor stap en draf, maar het paardje heeft nog te weinig balans, en heeft veel ruimte nodig met galop onder het zadel.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:59

bij ons worden ze wel op 3 langzaam zadelmak gemaakt, elke week of nog minder es 20-30 min werken, stapje, drafje, af en toe galopje en grote voltes. Ze lopen wel 24/24 in de weide en verder niet veel spel errond.

Met 4 heb je dan een ietwat stabieler paard, waarmee je echt ah werk kan.

Met 3 echt inrijden lijkt me sterk, paard heeft nog weinig evenwicht en balans dan.

En ja, ik weet het, het is niet goed voor het paard, maar als je er altijd voorzichtig mee omspringt en niets forceert, denk ik ook niet dat je de paarden echt om zeep rijdt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:15

lientjeds schreef:
En ja, ik weet het, het is niet goed voor het paard, maar

:x

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:50

Ik ben van mening dat zoiets heel erg afhangt van paard tot paard... de ene heeft wel al de zelfhouding en kracht om al wat te werken, de andere heeft dat helemaal niet.

Ik merk het aan mijn eigen jonge paarden, mijn merrie heb vorig jaar in februari zadelmak laten maken en hebben we nadien nog een beetje gereden (2 tot 3x per week) en in de winterperiode hebben we haar terug rust gegeven om weer wat door te groeien (ze is ondertussen 1m74).
We merkten dat ze nog teveel reserves verloor aan het groeien en besloten daarom haar wat rust te gunnen.

Nu is mijn 3jarige ruin weg om zadelmak te maken en het ziet er naar uit dat hij helemaal het omgekeerde is, hij is nu ruim een maand weg en is nog steeds zo fris als een hoentje! Is nog steeds heel mooi bespierd en loopt elke dag alsof hij 2 maanden niet gewerkt heeft, enorm veel energie!!
Hij is dus ook niet het type paard dat je ff aan de longe zet en zomaar opstapt als hij een dagje niet gewerkt heeft dus ik ga de eerste tijd hem toch heel regelmatig werken...
Hij heeft op zich al 20min longe nodig vooraleer hij z'n overtollige energie kwijt is. Stel je voor dat je dat niet doet, zo kan je paard ook zware blessures oplopen door ongecontroleerd door te weide te razen!
Ik heb al gedacht dat hij misschien wat teveel energie in z'n eten meekrijgt maar ze hebben met verzekerd van niet, hij zou heel veel ruwvoer krijg en amper krachtvoer dus daarvan kan het ook niet zijn...

Maar ik denk er nu zeker nog niet aan om hem op wedstrijd te rijden, dat alles behalve!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:22

Het is net als investeren.
Eerst heb je nauwelijks rente, en pas na een paar jaartjes wordt de rente leuk !

Veel mensen rijden alvast vroeg paarden in, waarom zou je ook wachten.