Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:43

Er zijn al zoveel discussietopics geweest over bit en bitloos maar heb er eigenlijk nog geen gezien over zadel en zadelloos?
Nu heb ik even een uitleg mogen lenen die meer zegt dan alleen maar een hoop geklets dus hier komt die:

De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Afbeelding

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Afbeelding

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Afbeelding

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Afbeelding

Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!

Ik dacht dat dit voor o.a veel natural horsemanship mensen wel interessant zou zijn aangezien er dan zonder bit én zonder zadel wordt gereden. Blijkbaar lijd het paard pijn als je er zonder zadel opstapt, voordat ik dit wist reed ik ook af en toe zonder zadel omdat ik dacht dat het prettig zou zijn. Met deze informatie ben ik daar maar mee gestopt. Nu vraag ik me af of jullie met deze informatie nog zonder zadel op het paard zouden stappen, en zoja wat de beweegredenen dan zouden zijn.

Jolliegirl

Re: Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:45

Hmm waarom is mijn pony dan toch zo ontspannen zonder zadel?

Ik vind het erg interessant hoe je dit schrijft en maakt! Ik blijf dit topic even volgen!

Wel vind ik dat het kussenkanaal wat je hebt getekend erg wijd is, dat is lang niet bij alle zadels zo. :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:47

Interessante bewerking. Ik moet zeggen dat ik dit al min of meer wist, en derhalve ook niet heel vaak zonder zadel rijd, af en toe een stap rondje met een bare-back pad. Wat bij mij dan ook weer de vraag geeft wat dat ding dan "dempt" (of juist niet?)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 14:09

Nu moet ik zeggen dat ook niet ieder paard zo dik is als getekend hihi, het is een schematische tekening die moet je niet te nauw nemen. Het gaat om het principe dat het zadel de drukt verdeeld en de 'snelweg' uitspaart. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe het met een bare-back pad zit, ik kan me zo voorstellen dat ze de druk min of meer opvangen maar niet zo kan verdelen als een goed passend zadel.
Ik geloof overigens ook niet dat dit een ondraaglijke pijn zal zijn of iets dergelijks, evenmin als ik geloof dat met bit een ondraaglijke pijn veroorzaakt maar ik geloof wel dat het minder plezierig is dan mét zadel. Als ik dan de keuze heb, dan zou ik kiezen voor een zadel.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:13

Jolliegirl schreef:
Hmm waarom is mijn pony dan toch zo ontspannen zonder zadel?

Ik vind het erg interessant hoe je dit schrijft en maakt! Ik blijf dit topic even volgen!

Wel vind ik dat het kussenkanaal wat je hebt getekend erg wijd is, dat is lang niet bij alle zadels zo. :)

Maar het is wel zo (vind ik) dat als hij kleiner is, dat hij dan te klein kan zijn, toch? :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:15

9 vd 10 zadels sparen die snelweg echt niet :n
Ga eens kijken naar het tussenkanaal van een stubben of een kieffer, die zijn soms zo smal dat je er 3 vingers tussen kunt stoppen. Dan heb je nog niet eens de breedte van de ruggegraat, laat staan de snelweg die er omheen loopt ;)
Er zijn maar weinig zadels die zo'n breed kanaal bieden hoor.

Bovendien wordt ook geadviseerd om niet langer dan 20 minuten zonder zadel te rijden, juist ook voor de drukverdeling.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:55

Ik weet niet hoor, maar als ik zonder zadel rijd (en dat is veel) rust er minstens even veel gewicht op mijn dijen als op mijn kont. En dan ben ik niet bepaald iemand met een perfecte ruiterhouding.

Ik denk dat dit allemaal niet zo'n vaart loopt. Het zal ongetwijfeld een groot deel afhangen van de bouw van het paard in kwestie, bij de een is alles gevoeliger of juist dieper weggestopt dan bij de ander, en van de manier van zitten van de ruiter. Als je gewend bent aan altijd met een boomzadel rijden heb je geen idee hoe je in hemelsnaam op een paardenrug moet zitten in plaats van op dat stuk hout, zo iemand zal natuurlijk meer last geven dan iemand die mooi ontspannen zit.

IK geloof in elk geval niet dat onze paarden last van me hebben wanneer ik zonder een zadel op hun rug klim.
Maar ach, er zijn ook mensen die het verschrikkelijk zielig vinden om op een paard te springen of om zonder krukje op te stappen, moeten ze vooral vinden, zolang ze het goed vinden dat ik me niet aan hun mening stoor. :)

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:14

ik vind zonder zadel fijn en mijn pony geloof ik ook

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:15

zonder zadel kun je je paardje beter aanvoelen en dan leer je ook beter doorziten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:18

Maar moeten drukpunten altijd pijn doen? Van zodra we op een paard kruipen is er druk, maar is dit altijd de onaangename vorm? Ik heb daarnet ongeveer een vijftal minuten met handen onder mijn bips gezeten (ook benen en voeten vrij zodat echt heel mijn gewicht op mijn handen zou rusten). En ik voelde idd een druk, maar tot mijn verbazing deed het niet pijn. Ik voelde mijn zitbeenknobbels, maar totaal niet scherp, er zat een mooi laagje bescherming omheen. Daarna ben ben ik zowel mijn bips als mijn handen beginnen bewegend (als je rijdt beweeg je namelijk) en ook nu wel druk, geen pijn. Het enige wat ik denk dat er zou kunnen gebeuren is dat mijn hand zou kunnen gaan "slapen", maar een mensenhand is ook geen stevige paardenrug.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:23

Maar, wat ik me dan nu afvraag, ligt die snelweg niet nog onder bot? Er zijn toch ook nog ribben?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:13

Marjoow, spieren zitten over de botten heen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:30

Spieren zitten zo'n beetje overal, maar ik heb het over die snelweg ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:35

Interessante theorie... Ik ga binnenkort eens aan de gang met verschillende paarden en impression pad.
Eens kijken hoeveel druk er nou daadwerkelijk op en om de wervels,spieren en zenuwen komt te liggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:41

Toch merk je aan een paard dat een slecht passend zadel heel erg oncomfortabel is, meestal roept zonder zadel rijden niet dat soort heftige reacties op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:41

Ik ga vrijdag even iets uitzoeken w.b de spieren/botten van het paard.
Heb vrijdag de mogelijkheid weer om alles van binnen te bekijken.

Ben nu wel nieuwschierig geworden.
Want een blote paardenrug(dus echt het vet/spieren/bot) zie je echt alleen spieren zitten/voelen. Het bot zit pas veel dieper. Maar de zenuwen lopen wel vrij oppervlakkig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:47

Ik hou het even in de gaten, ben wel nieuwsgierig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:53

Jolliegirl schreef:

Want een blote paardenrug(dus echt het vet/spieren/bot) zie je echt alleen spieren zitten/voelen. Het bot zit pas veel dieper. Maar de zenuwen lopen wel vrij oppervlakkig.

Welke zenuwen, huidzenuwen, spierzenuwen?
De rest van de zenuwen (enorme bundel zenuwen oftewel ruggemerg) ligt er goed verscholen in het bot hoor, daar kom je niet zomaar bij ;)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:56

Even een stipje

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:25

Nou als het goed is ís de snelweg spier. Als ik kijk naar de rug van mijn haflinger, breed, goed gespierd, ietwat vet en een verzonken ruggegraat; die vind het totaal geen probleem als ik er zonder zadel op zit, die heeft inlages van zichzelf om het zo maar te zeggen.
Mijn andalusier is anders, ietwat onbespierd, geen grammetje vet, opliggende ruggegraat en flinke schoft; daar zal ik het zelf niet eens fijn vinden om op te zitten :') Maar die bouwt nu als een razende spieren op naast de ruggegraat en de schoft en dan zie je de ruggegraat 'ingepakt' worden. Dat betekent dat het voor haar steeds minder onprettig wordt om er op te zitten. Juist door de verpakking die om de rug, zenuwen etc heen komt te zitten.

Dan heb ik het dus wel over een paard wat geen blokkades, overgevoeligheden etc in het lijf heeft. Dat zijn andere gevallen natuurlijk.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:46

Ik denk niet dat het schadelijk is want anders hadden paarden het al lang laten merken.'
En hoe zit jij op je paard ?
Met al je gewicht op zijn rug dus op je bilbotten ?
Ja dan doet het pijn want dan krijg je het effect dat jou bilbotten(wete niet hoe ze heten:P ) in je pony ze rug prikken .
Maar ik heb zonderzadel dat het gewicht deels op me billen en het andere deel op me benen....
wel een heel goed toppic hoor : :D
Laatst bijgewerkt door daphnijntje op 12-01-11 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:49

Kasmir wat bedoel je precies met Snelweg? Bedoel je daar de ruggenmerg mee? of ook de zenuwen die vanaf het ruggenmerg naar de huid en spieren lopen?

@Daphnijntje: Ik denk dat het wel schadelijk kan zijn als je altijd alleen maar zonder zadel rijd. De druk blijft dan alleen maar op 2 punten zitten, waardoor er zenuwen in compressie kunnen raken.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:51

ik volg ook even!
ik denk dat het niet te vergeten is dat we ook nog een staartbeentje hebben? bij mij steekt het niet echt uit maar ik voel het wel als ik zit, ik denk niet dat het mijn zitbeenknobbels zijn (ben nogal mager, daarom)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:51

sanne83 schreef:
Jolliegirl schreef:

Welke zenuwen, huidzenuwen, spierzenuwen?
De rest van de zenuwen (enorme bundel zenuwen oftewel ruggemerg) ligt er goed verscholen in het bot hoor, daar kom je niet zomaar bij ;)

Vanalles.
Kan ''alles'' te zien krijgen wat ik wil. :)
Ik heb ook al eens enkel een rugspier in mijn handen gehad. Da's het voordeel dus van in een slachterij staan.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:01

ik rijd wel eens in de zomer zonder zadel, en dan zie je echt duidelijk zweetplekken bij mijn pony op de plek waar mijn dijbenen liggen, en minder op de plek waar mij zitbeentjes zitten..
ik weet niet wat beter is