Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 09:23

Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen. De beginpost van het andere topic werd door sommige mensen gezien als een persoonlijke aanval of een aanval op dikke mensen in het algemeen. Ook bleek het voor sommige mensen een oproep om een mening te geven en niet een uitnodiging tot een discussie. Daarom in dit topic een nieuwe poging om toch die discussie te krijgen die de TS van het originele topic eigenlijk had willen bereiken.

DE STELLING:
Ruiters boven een bepaald gewicht zouden niet op een paard moeten stappen omdat ze door hun gewicht schade kunnen aanbrengen aan het paard.

VERDERE VRAGEN:
- Is er voor jou een grensgewicht, en zo ja, hoeveel is dat? Of als je het per paard bekijkt wat is voor jou de grens voor bijv. een KWPN van 1.60, een KWPN van 1.75, een Belg van 1.65 en een Shire van 1.85.. (als iedereen hetzelfde type/dezelfde grootte voor zich heeft vergelijkt het makkelijker)
- Wat zijn voor jou verder de belangrijke factoren die meespelen om die grens te kiezen? (Denk aan lengte ruiter, bouw ruiter, bouw paard, schofthoogte paard, niveau ruiter, niveau paard, tak van sport, blessuregevoelig, etc etc)
- Mogen bijvoorbeeld manege eigenaren een grens aan gewicht stellen en mensen weigeren?
- Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?

Verder nog even een paar verduidelijkingen/verzoeken:

1.
Het discussiepunt in dit topic is niet:
- Een vraag naar waarom iemand overgewicht heeft, maar wel een vraag naar wat jij vindt van op een paard stappen als je overgewicht hebt.
- Een aanval op dikke mensen. (Of een ophemeling van dunne mensen).

2.
Graag het een beetje beleefd houden. Probeer je niet meteen persoonlijk aangevallen te voelen en ga een nette discussie aan.
(Termen als 'klerenhanger', 'spiet' en 'vetzak' kunnen bijvoorbeeld prima uitgedrukt worden met wat minder beledigende termen als 'een zwaarder/lichter iemand', 'een (te) dun/(te) dik persoon' etc..)

En denk eraan: We zitten niet voor niks op een paardenforum, dus je bent waarschijnlijk niet de enige die van paarden houdt

http://www.juryplatform.nl/site2/main.p ... 776fa32b7b

Met dank aan Tessa-1 voor bovenstaande tekst...

Ojajoh

Re: Dikkere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:41

ik ben 27 kilo zwaarder dan dat ik nog fanatiek reed, moet wel zeggen dat ik nu minder snel geneigd ben om op elk paard te stappen, grote of stevige paarden doe ik wel,
maar pony's rijden zoals vroeger is er niet meer bij

ik vind dat vollere mensen absoluut wel kunnen rijden,maar dan wel op een paard wat past bij hun gewicht

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:05

Ojajoh schreef:
ik ben 27 kilo zwaarder dan dat ik nog fanatiek reed, moet wel zeggen dat ik nu minder snel geneigd ben om op elk paard te stappen, grote of stevige paarden doe ik wel,

ik vind dat vollere mensen absoluut wel kunnen rijden,maar dan wel op een paard wat past bij hun gewicht

Mee eens, maar voor sommige mensen is er gewoon geen geschikt paard. En dan moet je ook heer eerlijk naar jezelf maar vooral naar je paard kunnen zijn en er gewoon niet opstappen.. Ik heb op een gegeven moment ook gezegd dat ik eerst wilde afvallen voordat ik op een paard zou stappen.. En dan is wel dat extra duwtje geweest, nu voel ik me weer prima en durf ik erop te stappen zonder me schuldig te voelen naderhand!.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:07

Maar hoe zit het dan eigenlijk met voltige? Dan zitten er 2 mensen minimaal op een paard en veelal 3 mensen. Dat is dus best een flink gewicht wat misschien opgeteld zwaarder is dan 1 ruiter met overgewicht lijkt mij. Hoe zit dat? Waarom kan voltige wel met "overgewicht" en gewoon rijden niet?

(ik ben zelf wel dat ik vind dat je eerst aan je gewicht moet werken om op een paard te willen en mogen stappen. Ben er wel voor dat er eigenlijk een richtlijn opgesteld moet worsen welke gewichtem op wat voor paarden/pony's moeten kunnen.)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:09

Eigenlijk is het interessant om te weten welke onderzoeken er nu openbaar zijn over de kracht die een ruiter op een paard uitoefent. Het is bekend dat wanneer men op een stilstaand paard een g kracht heeft van 0. Beweegt een paard in draf en komt de ruiter niet goed mee, dan verdubbelt zijn gewicht.

Voltige vind ik dus ook een rare sport. Wanneer je zo graag wil turnen pak een turnapparaat en laat een paard met rust.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:10

Daphneeeej schreef:
Maar hoe zit het dan eigenlijk met voltige? Dan zitten er 2 mensen minimaal op een paard en veelal 3 mensen. Dat is dus best een flink gewicht wat misschien opgeteld zwaarder is dan 1 ruiter met overgewicht lijkt mij. Hoe zit dat? Waarom kan voltige wel met "overgewicht" en gewoon rijden niet?

(ik ben zelf wel dat ik vind dat je eerst aan je gewicht moet werken om op een paard te willen en mogen stappen. Ben er wel voor dat er eigenlijk een richtlijn opgesteld moet worsen welke gewichtem op wat voor paarden/pony's moeten kunnen.)

Een van de redenen dat ik voltige ook niet zo'n mooie sport vindt. Ja het is knap! Dat zeker, maar voor mij niet eerlijk tegenover het paard (al heb ik geen idee hoe trainingen bij voltige gaan, korte sessies of hele lange etc.)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:11

Hier in de buurt staan veel "kapotte" voltige paarden van de diverse rijverenigingen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:11

Ojajoh schreef:

Ben ik helemaal mee eens.
Zie hier op bokt wel eens foto's langskomen dat ik denk: "ooooh arme pony! :wow: "

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:27

Ik lees zo nu en dan wat mee over dit onderwerp, en wil nu toch eens reageren. Ik vind het een moeilijk onderwerp, en het is heel gevoelig natuurlijk. Zelf splits ik heb probleem in 2 onderdelen.

Het gewicht van de ruiter kan op een gegeven moment zo hoog zijn dat een paard puur van het gewicht last heeft. De ruiter is gewoon te zwaar voor het paard. Dan hebben we het echt over hoog gewicht, maar dit is gewoon objectief meetbaar.

Daarnaast kan het gewicht van de ruiter de bewegingen nogal gaan beperken, waardoor je minder goed rijdt, waardoor het paard er extra last van heeft. Dit is volgens mij veel ingewikkelder in te schatten, omdat iedere ruiter zijn gewicht anders draagt, en omdat de rijkunsten van de ruiter er ook toe doen.

Zelf ben ik een stuk zwaarder geweest dan ik nu ben, en ik merkte vooral dat ik het voor de beenligging vervelend vond. Ik merkte bij mezelf dat ik minder goed kon rijden met extra gewicht. Hetzelfde probleem zie ik soms ook bij andere ruiters, maar soms zie ik ruiters die veel zwaarder zijn die het wel goed doen.

Het lijkt me goed om het bespreekbaar te maken zoals in dit topic, als ruiter moet je toch zelf beslissen of je wel of niet opstapt en hoe zwaar je dan traint. Bij die beslissing kan zo'n discussie helpen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:29

ZusJacobs schreef:
Ojajoh schreef:

Mee eens, maar voor sommige mensen is er gewoon geen geschikt paard. En dan moet je ook heer eerlijk naar jezelf maar vooral naar je paard kunnen zijn en er gewoon niet opstappen.. Ik heb op een gegeven moment ook gezegd dat ik eerst wilde afvallen voordat ik op een paard zou stappen.. En dan is wel dat extra duwtje geweest, nu voel ik me weer prima en durf ik erop te stappen zonder me schuldig te voelen naderhand!.

maar die mensen die echt zo zwaar zijn moeten (vind ik) idd ook niet op een dier stappen
dat is gewoon niet eerlijk naar het dier toe
ik ben dan 78 kilo nu, dus ik mag mijzelf , vind ik, nog wel op de grote paarden en stevige pony's scharen (fjorden, haflingers, wel de stevige type's)
maar iemand die 130 kg weegt....nee :n dan zou ik iig nooit opstappen :n

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:30

Even een korte tekst met uitleg, want waar zou het vorige topic mee geeindigd zijn als het niet vakkundig door een aantal topicleden in het gareel werd gehouden. Ik ben dan welliswaar de topicstarter maar dat neemt niet weg dat het overgrote deel van het vorige topic "Dikkere mensen te paard" in goede banen werd geleidt door de volgende mensen:

Gummie, Colway, Freeride, Tessa-1, Hyppolyte, Buitenzinnig. Ik nodig dan ook deze mensen uit dit topic weer in goede banen te leiden. Ongetwijfeld ben ik tal van topicleden vergeten die ook hun bijdrage hebben geleverd maar bedenk dat ik 60 + ben en dus vergeetachtig :D

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:49

Ik ben zelf vrij fors en daar ben ik mij van bewust. Ik zal dus nooit op pony's of tengere paardjes stappen. Gelukkig gaat mijn voorkeur ook uit naar paarden boven de 1.70 ;) (of zou er een verband zijn). Ik stap ook altijd met een krukje op, omdat ik het niet vriendelijk vind om met mijn gewicht aan de zijkant van een paard te hangen. Ik merk nu ook dat als ik meer uit mijn rijden wil halen ik meer aan mijn eigen conditie moet werken. De enige plek waar ik echt last heb van mijn omvang is bij mij bovenbenen. Ik denk dat deze beter zouden liggen als ze wat smaler zouden zijn.

Ik denk dat een hoop mensen met een maatje meer zich er zelf ook van bewust zijn en er naar handelen. Helaas zien je het soms toch wel eens fout gaan. En het is ook een onderwerp dat ook nog wel eens erg persoonlijk kan worden. Ik heb ooit iemand moeten vertellen dat paardrijden met 120+ kg het echt niet ging worden, hoe graag ze het ook wilde.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:36

Dinopino schreef:
Eigenlijk is het interessant om te weten welke onderzoeken er nu openbaar zijn over de kracht die een ruiter op een paard uitoefent. Het is bekend dat wanneer men op een stilstaand paard een g kracht heeft van 0. Beweegt een paard in draf en komt de ruiter niet goed mee, dan verdubbelt zijn gewicht.

Voltige vind ik dus ook een rare sport. Wanneer je zo graag wil turnen pak een turnapparaat en laat een paard met rust.

Anatomische bouw en biomechanische aspecten van rug en lendenen bij het paard. Als je deze link plakt in je browser kun je lezen wat je zoekt. Helaas zijn de document eigenschappen om de link direct aan te klikken beveiligd. veel leesplezier :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:58

Fijne openingspost! Ik las mee in het vorige topic maar ben op een gegeven moment afgehaakt. Hopelijk gaat dit topic op deze fijne manier door!

Ik ben zelf inmiddels 100 kilo en das voor mij de grens om op een paard te stappen. Ik woog nog meer en heb toen met mezelf afgesproken dat ik er gewoon niet meer op stap tot ik onder de 100 ben. Sowieso moet het wel een erg stevig paard zijn en een recreatief ritje, anders vind ik het niet eerlijk naar het paard. Mijn streefgewicht is 80 kilo (1.80 en stevige bouw) en dan durf ik denk ik pas weer echt lekker te rijden. Ik heb zelf een 6jarige fries x kwpn, erg veel massa en mooie stevige rug. Iedereen roept dat ik er zo op kan maar zelf voelt dat niet goed omdat hij nog niet ingereden is en ik dat zeker niet ga doen met dit gewicht! Dan maar wat lager grondwerk, lange lijnen etc.

Toen ik nog op een manege reed, was mijn keus van paarden zeeeeer beperkt, aangezien er maar een paar sterk genoeg waren om mij goed te dragen. Het is echt even slikken als je te horen krijgt dat je te zwaar bent om op pietje of jantje te rijden, maar ik heb het altijd heel logisch en terecht gevonden.

Ik wil er wel bij zeggen dat gewicht lang niet altijd wat zegt over soepelheid, meekomen met de beweging etc. Ik ben zelf een appel en mijn overgewicht zit op mn buik/romp en absoluut niet aan mijn benen want die zijn nog altijd "slank" en gespierd. Met 110 kilo kon ik net zo goed meekomen als met 85, maar wellicht ben ik hier uitzonderlijk in?

Ik heb wel wat problemen met vaste richtlijnen en vaste kilo's. Iedereen draagt gewicht anders en elk paard is anders. Ik vind dat je altijd moet blijven kijken naar je eigen bouw, de bouw van het paard, rijtechnisch vermogen, doel van het rijden, frequentie en vooral ook de reactie van het paard. Kilo's als richtlijn is helemaal prima en voor manege's begrijp ik het wel, maar het valt me op dat er vaak zo zwart-wit naar gekeken wordt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:05

Titel van het nieuwe onderwerp had misschien moeten zijn: Zwaardere mensen te paard. Aangezien men in het eerdere onderwerp tot de conclusie kwam dat het niet uitmaakte hoe of waarom iemand wat weegt (man, vrouw, bouw, aanleg etc.) Te zwaar is te zwaar. Is ook minder beledigend denk ik. "Zwaardere mensen" klinkt al heel anders dan "dikkere mensen " en daar vallen dus ook mensen onder die gewoonweg te groot zijn, zoals sommige mannen.

Persoonlijk denk ik zeker dat er een maximum is aan wat paarden kunnen dragen en wat nog verantwoord is en ik denk dat de vaak gebruikte grens van maximum 90 kilo, eigenlijk wel goed in de buurt komt van wat een gemiddeld paard kan dragen. Onder gemiddeld paard vallen dan niet hele lichtgebouwde paarden en ponies uiteraard.
Voor trektochten in Spanje die ik wel eens heb gedaan, was 90 kilo ook het maximum. En dit ware hele intensieve trektochten in de bergen van een week op niet al te zware of grote paarden.....PRE's en cruzado's. Maar daar kwam dan nog wel een zadel bij....Grotere mensen kregen daar wel duidelijk ook grotere paarden dus er werd duidelijk gekeken naar het gewicht van de ruiter en welk dier daar goed bij pastte. Dit waren allemaal zeer goed opgevoede, fitte paarden die geen blijk gaven van rugproblemen en dergelijke. Elke avond werden alle ruggen bevoeld en bekeken om te zien of alles in orde was...
Dit leek mij een hele gezonde en werkbare manier om om te gaan met het gewicht van ruiters...maar er was dus wel echt duidelijk een maximum. Dit is heel goed te doen voor manege's en andere professionele paardenbedrijven.
Maar ja ik weet niet hoe dat dan zou moeten met eigen paarden op wedstrijden bijvoorbeeld. Mensen komen daar op hun eigen paarden dus je kunt die mensen niet dwingen op een weegschaal te gaan staan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:11

john heb al heel veel mogen lezen over biomechaniek van het paard en de anatomie. In een 2003 gepubliceerd stuk stond dat een ruiter van 50 kg bij het draven zijn gewicht verdubbeld in 100 kilo. Dacht is misschien interessant. Nog interesanter zou het zijn te weten wat de g kracht van een paard in galop is, en hoe groot dan de massa= gewicht wordt. Men kan dus stellen dat het gemiddelde paard dat niet stilstaat al een gewicht van over de 100 kilo moet dragen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:25

Misschien is het ook nog een idee om de mening van mensen te vragen over de volgende stelling:
Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?
Een voorbeeld:
Ik vind dat iemand van 1.90m van 85 kilo nog best op een gezond fit en sterk/stevig paard mag, maar iemand van 1.60m van 85 kilo beweegt in mijn ogen meer dan gecontroleerd, en daarvan vind ik dus dat diegene niet meer op een paard mag. Wat is de mening daarover onder de bokkers?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:08

Dinopino schreef:
john heb al heel veel mogen lezen over biomechaniek van het paard en de anatomie. In een 2003 gepubliceerd stuk stond dat een ruiter van 50 kg bij het draven zijn gewicht verdubbeld in 100 kilo. Dacht is misschien interessant. Nog interesanter zou het zijn te weten wat de g kracht van een paard in galop is, en hoe groot dan de massa= gewicht wordt. Men kan dus stellen dat het gemiddelde paard dat niet stilstaat al een gewicht van over de 100 kilo moet dragen.

Bij Paard Natuurlijk zijn enkele van deze discusssie geweest en uitgediept echter in de hoedanigheid zoals "nu over dit thema wordt gesproken" is weinig tot geen exacte omschrijving ergens beschreven. Zal weer eens gaan spitten :j

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:49

freeride schreef:
Misschien is het ook nog een idee om de mening van mensen te vragen over de volgende stelling:
Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?
Een voorbeeld:
Ik vind dat iemand van 1.90m van 85 kilo nog best op een gezond fit en sterk/stevig paard mag, maar iemand van 1.60m van 85 kilo beweegt in mijn ogen meer dan gecontroleerd, en daarvan vind ik dus dat diegene niet meer op een paard mag. Wat is de mening daarover onder de bokkers?

Het is jammer dat we de beginpost niet meer kunnen veranderen anders had deze er zeker in moeten staan :j Ben ook benieuwd hoe andere Bokkers hier
over denken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:10

Wanneer iemand van 1.90 in draf uit het zadel wordt geworpen en die van 85 kg mooi in draf in het zadel blijft zitten, dan is die laatste dus voor het paard een mindere zware belasting. Een lang iemand zal de kracht en snelheid op bijvoorbeeld de beugels nog meer versterken en een dus nog grotere massa vormen en dus zwaarder voor het paard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:30

john57 schreef:
Even een korte tekst met uitleg, want waar zou het vorige topic mee geeindigd zijn als het niet vakkundig door een aantal topicleden in het gareel werd gehouden. Ik ben dan welliswaar de topicstarter maar dat neemt niet weg dat het overgrote deel van het vorige topic "Dikkere mensen te paard" in goede banen werd geleidt door de volgende mensen:

Gummie, Colway, Freeride, Tessa-1, Hyppolyte, Buitenzinnig. Ik nodig dan ook deze mensen uit dit topic weer in goede banen te leiden. Ongetwijfeld ben ik tal van topicleden vergeten die ook hun bijdrage hebben geleverd maar bedenk dat ik 60 + ben en dus vergeetachtig :D

Thanx! *\o/* Om te voorkomen dat ik in herhaling val, post ik even niet.... Maar lees ik wel aandachtig mee :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:14

Dinopino schreef:
Wanneer iemand van 1.90 in draf uit het zadel wordt geworpen en die van 85 kg mooi in draf in het zadel blijft zitten, dan is die laatste dus voor het paard een mindere zware belasting. Een lang iemand zal de kracht en snelheid op bijvoorbeeld de beugels nog meer
versterken en een dus nog grotere massa vormen en dus zwaarder voor het paard.

Neenee, je hebt de 2 verschillende "mensen" uit mijn voorbeeld en vraag niet helemaal goed begrepen:
1 persoon is 1.60m en weegt 85 kg
1 persoon is 1.90m en weegt 85 kg
Zelfde totaal gewicht dus, maar anders samengesteld zeg maar, de vraag is dus of er verschil is in de mate van belasting voro het paard door deze 2 personen. ;)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 08:50

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:11

freeride de langere persoon heeft toch, na ik aanneem langere benen dan de persoon van 1.60 m?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:39

Prima opzet voor een nieuw topic zo :-) Als er nog iets veranderd moet worden in titel of beginpost stuur dan maar even een PB'tje. Dan pas ik het gelijk aan (en wordt het topic verder niet verstoord).