Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ojajoh schreef:ik ben 27 kilo zwaarder dan dat ik nog fanatiek reed, moet wel zeggen dat ik nu minder snel geneigd ben om op elk paard te stappen, grote of stevige paarden doe ik wel,
maar pony's rijden zoals vroeger is er niet meer bij
ik vind dat vollere mensen absoluut wel kunnen rijden,maar dan wel op een paard wat past bij hun gewicht
Daphneeeej schreef:Maar hoe zit het dan eigenlijk met voltige? Dan zitten er 2 mensen minimaal op een paard en veelal 3 mensen. Dat is dus best een flink gewicht wat misschien opgeteld zwaarder is dan 1 ruiter met overgewicht lijkt mij. Hoe zit dat? Waarom kan voltige wel met "overgewicht" en gewoon rijden niet?
(ik ben zelf wel dat ik vind dat je eerst aan je gewicht moet werken om op een paard te willen en mogen stappen. Ben er wel voor dat er eigenlijk een richtlijn opgesteld moet worsen welke gewichtem op wat voor paarden/pony's moeten kunnen.)
Ojajoh schreef:ik ben 27 kilo zwaarder dan dat ik nog fanatiek reed, moet wel zeggen dat ik nu minder snel geneigd ben om op elk paard te stappen, grote of stevige paarden doe ik wel,
ik vind dat vollere mensen absoluut wel kunnen rijden,maar dan wel op een paard wat past bij hun gewicht
ZusJacobs schreef:Ojajoh schreef:ik ben 27 kilo zwaarder dan dat ik nog fanatiek reed, moet wel zeggen dat ik nu minder snel geneigd ben om op elk paard te stappen, grote of stevige paarden doe ik wel,
Mee eens, maar voor sommige mensen is er gewoon geen geschikt paard. En dan moet je ook heer eerlijk naar jezelf maar vooral naar je paard kunnen zijn en er gewoon niet opstappen.. Ik heb op een gegeven moment ook gezegd dat ik eerst wilde afvallen voordat ik op een paard zou stappen.. En dan is wel dat extra duwtje geweest, nu voel ik me weer prima en durf ik erop te stappen zonder me schuldig te voelen naderhand!.
Dinopino schreef:Eigenlijk is het interessant om te weten welke onderzoeken er nu openbaar zijn over de kracht die een ruiter op een paard uitoefent. Het is bekend dat wanneer men op een stilstaand paard een g kracht heeft van 0. Beweegt een paard in draf en komt de ruiter niet goed mee, dan verdubbelt zijn gewicht.
Voltige vind ik dus ook een rare sport. Wanneer je zo graag wil turnen pak een turnapparaat en laat een paard met rust.
Dinopino schreef:john heb al heel veel mogen lezen over biomechaniek van het paard en de anatomie. In een 2003 gepubliceerd stuk stond dat een ruiter van 50 kg bij het draven zijn gewicht verdubbeld in 100 kilo. Dacht is misschien interessant. Nog interesanter zou het zijn te weten wat de g kracht van een paard in galop is, en hoe groot dan de massa= gewicht wordt. Men kan dus stellen dat het gemiddelde paard dat niet stilstaat al een gewicht van over de 100 kilo moet dragen.
freeride schreef:Misschien is het ook nog een idee om de mening van mensen te vragen over de volgende stelling:
Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?
Een voorbeeld:
Ik vind dat iemand van 1.90m van 85 kilo nog best op een gezond fit en sterk/stevig paard mag, maar iemand van 1.60m van 85 kilo beweegt in mijn ogen meer dan gecontroleerd, en daarvan vind ik dus dat diegene niet meer op een paard mag. Wat is de mening daarover onder de bokkers?
john57 schreef:Even een korte tekst met uitleg, want waar zou het vorige topic mee geeindigd zijn als het niet vakkundig door een aantal topicleden in het gareel werd gehouden. Ik ben dan welliswaar de topicstarter maar dat neemt niet weg dat het overgrote deel van het vorige topic "Dikkere mensen te paard" in goede banen werd geleidt door de volgende mensen:
Gummie, Colway, Freeride, Tessa-1, Hyppolyte, Buitenzinnig. Ik nodig dan ook deze mensen uit dit topic weer in goede banen te leiden. Ongetwijfeld ben ik tal van topicleden vergeten die ook hun bijdrage hebben geleverd maar bedenk dat ik 60 + ben en dus vergeetachtig
Dinopino schreef:Wanneer iemand van 1.90 in draf uit het zadel wordt geworpen en die van 85 kg mooi in draf in het zadel blijft zitten, dan is die laatste dus voor het paard een mindere zware belasting. Een lang iemand zal de kracht en snelheid op bijvoorbeeld de beugels nog meer
versterken en een dus nog grotere massa vormen en dus zwaarder voor het paard.