Ervaringen met paardentandarts Olav Frantzel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Ervaringen met paardentandarts Olav Frantzel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 21:51

Morgen komt voor het eerst paardentandarts Olav Frantzel mijn paardjes doen. Ik heb via via al veel goede verhalen gehoord over hem, maar zou graag nog eens horen wie zelf ervaring met hem heeft en zijn werkwijze.

Ik hoop dat hij wat kan betekenen voor mijn bejaarde merrie die een heel slecht gebit heeft en moeite met eten.

Wie heeft wel eens van zijn diensten gebruik gemaakt?

simodi

Re: Ervaringen met paardentandarts Olav Frantzel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:28

Niemand?

wappie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:36

laat aub niet een oud dier (20+) met een vijl behandelen. Ze hebben korte wortels aan de kiezen, je trekt ze zo los.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 10:10

wappie1 schreef:
laat aub niet een oud dier (20+) met een vijl behandelen. Ze hebben korte wortels aan de kiezen, je trekt ze zo los.

Ik neem aan dat een paardentandarts wel meer oude dieren behandelt ....
Hoe moeten de kiezen dan worden behandeld tegen haken? Verward

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:26

het is denk een jaar of 12 geleden, toen was het "mijn"instructeur bij rijvereniging stad en lande ruiters in blaricum, hij was toen werkzaam bij de (bereden?) politie, hij heeft zich omgeschoold tot paardentandarts en naar ik begrijp doet hij zijn werk goed, een ontzettende aardige man.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:27

En hoe is de behandeling gegaan??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:28

MD-->EA GZ diensten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:25

Update: hij is inmiddels geweest en heeft onze drie paarden gedaan, waaronder mijn 20+ merrie die enorme angst heeft voor tandenbehandeling. Of eigenlijk moet ik zeggen: angst had!
Want ze bleef voor het eerst heel erg rustig toen ze door Olav behandeld werd. Hij maakt eerst rustig kontakt met de paarden, gaat heel rustig te werk, het is onbegrijpelijk om te zien want eigenlijk zie je niets bijzonders!

Hij vijlt eerst rustig de bovenkiezen, daarna gaat de mondklem in. Bij mijn merrie lukte dit zelfs met sedatie niet in het verleden, nu ging ie er zo in! Er moesten bij haar ook nog 2 loszittende kiezen verwijderd woren, geen enkel probleem, geen verzet, en dit alles zonder verdoving!
Ik stond verbijsterd!

Ben zo blij dat ik hem heb laten komen. Bij alle drie de paarden (en ook de andere op stal) ging alles rustig en goed. Helemaal top!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:34

Raymond Ramakers, de enige fatsoenlijke paardentandarts beste van Europa en dus Nederland...
Hij zegt dat veel mensen zich voordoen als tandarts en die kloemelen dan wat aan, wat dus helemaal niks helpt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:38

sethlover schreef:
Raymond Ramakers, de enige fatsoenlijke paardentandarts beste van Europa en dus Nederland...
Hij zegt dat veel mensen zich voordoen als tandarts en die kloemelen dan wat aan, wat dus helemaal niks helpt.

De vraag was eigenlijk wat ervaringen zijn met Olav Frantzel, niet wat jij de beste (andere) vindt ...

Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn mijn paarden inmiddels door hem behandeld en heb ik mijn (positieve) mening al kunnen vormen.
De vraag was bedoeld om info vooraf te krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:40

simodi schreef:
Update: hij is inmiddels geweest en heeft onze drie paarden gedaan, waaronder mijn 20+ merrie die enorme angst heeft voor tandenbehandeling. Of eigenlijk moet ik zeggen: angst had!
Want ze bleef voor het eerst heel erg rustig toen ze door Olav behandeld werd. Hij maakt eerst rustig kontakt met de paarden, gaat heel rustig te werk, het is onbegrijpelijk om te zien want eigenlijk zie je niets bijzonders!

Hij vijlt eerst rustig de bovenkiezen, daarna gaat de mondklem in. Bij mijn merrie lukte dit zelfs met sedatie niet in het verleden, nu ging ie er zo in! Er moesten bij haar ook nog 2 loszittende kiezen verwijderd woren, geen enkel probleem, geen verzet, en dit alles zonder verdoving!
Ik stond verbijsterd!

Ben zo blij dat ik hem heb laten komen. Bij alle drie de paarden (en ook de andere op stal) ging alles rustig en goed. Helemaal top!

Wat geweldig voor je dat het zo goed gegaan is! Knipoog

Het schijnt dat paarden geen zenuwen in hun tanden hebben, waardoor ze niks voelen. ben daar erg jaloers op. Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:44

sethlover schreef:
Wat een extreem kortzichtige opmerking.

Fijn dat de behandeling bij Olav goed ging. Mijn ervaring is ook dat hij geweldig werk levert met moeilijke paarden en sowieso zijn vak heel erg goed verstaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:26

Het zou idd niet best wezen als er maar 1 fatsoenlijkwe rondliep- alleen al in NL- dan zou die man toch overspannen moeten zijn met die 400.000 paarden in NL?... Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:29

[quote="detour
Het schijnt dat paarden geen zenuwen in hun tanden hebben, waardoor ze niks voelen. ben daar erg jaloers op. Clown[/quote]

Nee, dat is niet waar. Paarden kunnen juist veel pijn hebben door bijv loszittende kiezen! Mijn merrie heeft dat ook, daarom zijn er nu 2 loszittende kiezen verwijderd. Olav vertelde dat ze daar erg veel last van hebben.
Dus ze voelen wel degelijk wat hoor!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:47

Maar dat zit toch in de kaak zelf dan? paarden hebben toch geen zenuwen in de kiezen zelf?
Als dat wel zo is, dan hoor ik dat graag, haalt weer fabeltje weg. Knipoog

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:45

simodi schreef:
[quote="detour
Het schijnt dat paarden geen zenuwen in hun tanden hebben, waardoor ze niks voelen. ben daar erg jaloers op. Clown

Nee, dat is niet waar. Paarden kunnen juist veel pijn hebben door bijv loszittende kiezen! Mijn merrie heeft dat ook, daarom zijn er nu 2 loszittende kiezen verwijderd. Olav vertelde dat ze daar erg veel last van hebben.
Dus ze voelen wel degelijk wat hoor![/quote]

Er zitten geen zenuwen in de tanden,
Als er een tand los komt te zitten, komt dat door het tandvlees.
Je paard heeft dan een tandvleesontsteking, waardoor het tandvlees zich steeds verder terugtrekt, waardoor de tand los komt te zitten en dat is hetzelfde als een rotte kies.