Mensen die wel 'ns een programmaboekje hebben gemaakt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mensen die wel 'ns een programmaboekje hebben gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:28

Ok, excuses als dit fout staat, maar ik had werkelijk geen idee waar ik dit zou kunnen plaatsen...

Dit najaar zou ik twee keer fotograferen voor een koor dat voor desbetreffende concerten ook een programmaboekje in elkaar zal draaien. Totaal niet paardgerelateerd dus, maar bij "programmaboekje" moet je je wel iets soortgelijks voorstellen als bij de (grotere) concoursen. Info over het evenement en advertenties.

Good, beetje raar gegaan: "lever je dan ook nog even een advertentie aan?" "joah is wel goed!"

Nooit meer aan gedacht, tot ik me gisteravond plotseling bedacht dat vandáág de deadline was voor het aanleveren... Eigenlijk nooit geinformeerd naar hoe ze de advertenties aangeleverd zouden willen zien.

Heb gister en vandaag al wat zitten knutselen. Ben met logisch nadenken al zover gekomen dat het vast de bedoeling was dat ik maximaal een halve pagina (half A5'je) in beslag zou nemen en dat het vast een simpel zwart-wit geprint (copyshop-)boekje zou worden. Dus ontwerp in zwartwit, das logisch...

Maar....

Hoe lever ik het precies aan? Als jpg? Als pdf? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met full-color drukwerk en professionele ontwerpers... Ik heb al allerlei doemscenario's in m'n hoofd gehaald van programmaboekjes die in elkaar worden geflanst met Word enzo...

Daarom mijn vraag: wie maakt er wel eens dergelijke programmaboekjes, en hoe willen jullie de advertenties dan aangeleverd hebben?

Het moge duidelijk zijn dat er een beetje haast bij is, maar met één of twee reacties ben ik al blij, dan heb ik in ieder geval iets een indicatie.

Kaisa

Re: Mensen die wel 'ns een programmaboekje hebben gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:01

Voor een stamboek blad heb ik wel eens wat advertenties aangeleverd, in jpg bestanden maar op 300 dpi. Lachen Dit was echter niet in een word programma.
Heb je geen idee hoe ze het boekje klaar maken?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:11

Op 300 dpi en aanleveren als JPG of PDF en klaar ben je.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:17

-> EA GZ Diensten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:49

Dit soort aanlever vragen moet je stellen aan de organisatie, die kunnen dat precies voor je beantwoorden, want zij zijn degene die het in een bepaald formaat willen hebben voor de drukker.

Meestal is dat .jpg of .pdf maar sommigen gebruiken zelfs nog Word bestanden om naar de drukker te sturen (niet echt ideaal, maar 'k heb het al meerdere keren meegemaakt).

Ook het formaat en de resolutie, kun je eigenlijk alleen maar aan de organisatie vragen. Wij kunnen wel wat roepen, maar wij weten niet wat er met de betreffende drukker is afgesproken Knipoog

Dus: even bellen met de organisatie, dat is je beste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:49

Om even jullie vragen te beantwoorden:

Kaisa: de boekjes in kwestie hebben in het verleden in ieder geval altijd een nogal Word-achtig uiterlijk gehad...

Femke (en Hilda): 300 dpi lijkt me logisch. Verder denk ik überhaupt niet dat er sprake is van een "drukker", wat ik al zei: mijn idee zegt Word in combinatie met copyshop. Verder is organisatie bereiken dus juist het probleem; die hebben met z'n allen repetitie vanavond Clown Vandaar ook dat ik het hier even vraag. Ik had er ook gewoon eerder aan moeten denken, dat weet ik ook wel.

Verder zei m'n gevoel al "jpg of pdf", 'k zal het ze zo dan denk ik maar als allebei aanleveren, dan zal het in ieder geval goed zijn. Qua formaat heb ik een kleine helft van een A5'je genomen, rekening houdend met printermarges en dergelijke. Zal vast goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:59

Ook voor het drukken bij een copyshop wordt er vaak digitaal aangeleverd, en dan is het dus goed om te weten in welk bestandsformaat enzo... En 300dpi is dan helemaal niet zo logisch, de meeste boekjes worden op 75dpi gedrukt (kranten kwaliteit).

Dus vandaar: proberen uit te vogelen wat ze gebruiken, en dan kun je eigenlijk pas goed aan de slag.

Er is niets zo irritant als veel werk steken in een advertentie, en er achter komen dat er toch wat fout is gegaan met 't aanleveren waardoor bijvoorbeeld je tekst totaal onleesbaar is geworden, of je foto's zijn uitgerekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:26

Komen geen foto's in in ieder geval, dat scheelt.
Heb inmiddels besloten het gewoon op 5 verschillende manieren aan te leveren, moeten ze maar kijken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:32

Goed, aangeleverd als zowel JPG als PDF, 300 en 170 (krant) dpi.
Persoon bij wie ik het aan moest leveren dacht dat het ok was.

Lekker simpel gehouden: www.[***].nl/advertentie_[***]_klein.jpg

Bedankt voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:44

Dat ziet er goed uit Nouks!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:50

Lekker strak design Anouk. Complimenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:37

Dank jullie wel! Ben benieuwd hoe 'ie er straks uit ziet in het programmaboekje. Of 'ie er een beetje uitspringt Lachen