Castreurs en ervaringen van bokkers gezocht! (omg schiedam)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Castreurs en ervaringen van bokkers gezocht! (omg schiedam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 23:11

Beste bokkers Haha!

Ik sta op het punt om een paard te kopen, het paard is een jaarling (zodra ik hem ga halen alweer bijna anderhalf) en dus hengst.
Nou mogen er op de stal waar hij gaat staan geen hengsten. Dus moet ik iets regelen om te castreren.

Wat is de beste manier van castratie bij een jaarling? (Tinker)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Van veel hoor ik dat plaatselijke verdoving het beste is, van andere narcose. De ene vind een castratie in een kliniek onzin de ander beveelt het aan. *zucht*
Ik weet het niet meer en heb prijzen zien varieren van 200 tot 700!!!

Nou 700 vind ik dus echt te gek.

Hoe gaat het allemaal in zijn werk, ik weet er echt niks vanaf, alleen bij kleine dieren, maar bij paarden nog nooit.

Weten jullie ook castreurs omgeving schiedam?

bedankt!

Uprica

Re: Castreurs en ervaringen van bokkers gezocht! (omg schiedam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:13

Ik heb me paardje op stal laten doen door meursing. Hij wordt verdooft in stal en dan gaat hij zijn gang.
Moet zeggen dat ik erg tevrede was ( geen complicaties gehad ), netjes gedaan en geen poespas met naar een kliniek te brengen.
geloof dat ik iets van 500 euro kwijt was, maar dat is alweer 3 jaar geleden. zou ze gewoon mailen of bellen met de vraag voor prijsindicatie? succes!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:19

Wij waren hier in omgeving den bosch 150 euro kwijt voor castratie van een jaarling belg. Het scheelt per DA en omgeving waar je woont.

De da heeft onze belg in de wei geholpen. Hij heeft eerst de belg platgespoten +verdoving. En toen is hij aan de gang gegaan. Nog geen 15/30 minuten laten (ongeveer) stond de belg alweer te wankelen en waggelde hij door de wei.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:56

Ik heb die van mij naar de kliniek toegebracht en was 170 euro kwijt voor de casteratie incl stalling voor 2 dagen, voor de na controle. Deze mis je meestal als je het op stal laat doen.

Verder kan het ook zijn dat je de eerste tijd niet meer bij je paard kan komen omdat die het eng vindt na zijn casteratie.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:04

@ Luna_Muse
Ook mijn paard is vorig jaar door Meursing gecastreerd. Gewoon onder plaatselijke verdoving en staand in zijn eigen vertrouwde stal. Ik was rond de EUR 275,- kwijt kan een paar euro schelen maar niet heel veel. Mijn paard was toen 3,5 jaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:26

Is het niet het overwegen waard om je tinker in de opfok te zetten? Als hij pas 1,5 is als je hem gaat halen, kan je nog niks met hem (najah, weinig) Dan hoef je hem ook nog niet te castreren.
Zelf zou ik gaan voor een castratie in de kliniek, vanwege de nacontrole.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:29

Jibbel schreef:
Is het niet het overwegen waard om je tinker in de opfok te zetten? Als hij pas 1,5 is als je hem gaat halen, kan je nog niks met hem (najah, weinig) Dan hoef je hem ook nog niet te castreren.
Zelf zou ik gaan voor een castratie in de kliniek, vanwege de nacontrole.

Opfok zitten vol in deze omgeving. En wil hem dicht bij huis hebben. Castratie gaat toch gebeuren hoe dan ook.
Dus dan kan hij net zo goed in een kudde gemengde leeftijden staan op de stal waar nu een box voor hem word vrijgehouden Knipoog
Opfok heb ik inderdaad aan zitten denken, maar nee, vind het niks, hij staat dan wel met leeftijdsgenootjes, maar wat leert hij daar nou van? Oudere paarden en jonge paarden gemengd vind ik beter, zo kan hij stoeien, maar ook op zijn kop krijgen van een alfa merrie.

Alleen ja, hij moet even gecastreerd worden, maar dat gebeurd anders ook als ik hem uit de opfok haal Knipoog

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:31

raven schreef:
Ik heb die van mij naar de kliniek toegebracht en was 170 euro kwijt voor de casteratie incl stalling voor 2 dagen, voor de na controle. Deze mis je meestal als je het op stal laat doen.

Verder kan het ook zijn dat je de eerste tijd niet meer bij je paard kan komen omdat die het eng vindt na zijn casteratie.

Kan je niet meer bij hem komen? Oef dan heeft hij er toch een hoop stres van gekregen denk ik? Of lag het ergens anders aan?
Kliniek lijkt mij ook veiliger, alleen ook weer stresvol om hem heen en weer te brengen, trailers is hij nog niet gewend.

Dus moet even goed voor en nadelen afstrepen denk ik...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:32

hippo schreef:
@ Luna_Muse
Ook mijn paard is vorig jaar door Meursing gecastreerd. Gewoon onder plaatselijke verdoving en staand in zijn eigen vertrouwde stal. Ik was rond de EUR 275,- kwijt kan een paar euro schelen maar niet heel veel. Mijn paard was toen 3,5 jaar.

Meursing. Ik ga er eens op googlen, dankjewel! Kan altijd informatie vragen Lachen

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:20

Luna_Muse schreef:
hippo schreef:
@ Luna_Muse

Meursing. Ik ga er eens op googlen, dankjewel! Kan altijd informatie vragen Lachen

Misschien heb je het al gevonden, zoniet dan hier een link

http://www.dierenkliniekmeursing.nl/

Even over dat castereren, als je dat toch zeker weet en zijn ballen zijn ingedaald dan zou ik ook niet wachten hoe langer je wacht hoe meer last ze ervan hebben.
Mijne was ook zo zielig Huilen

Succes!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:17

ik zou het persoonlijk niet door een castreur laten doen (ieder zijn mening) maar door een dierenarts, is wel zo diervriendelijk Lachen Bij mij op stal worden de paarden gewoon 'in het land' gecastreert (door de vaste da). Zorgt voor minder stress dan dat je hem naar een kliniek moet brengen. Ook zijn ze, als ze bijkomen, in hun eigen vertrouwde omgeving.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:31

moretje schreef:
ik zou het persoonlijk niet door een castreur laten doen (ieder zijn mening) maar door een dierenarts, is wel zo diervriendelijk Lachen Bij mij op stal worden de paarden gewoon 'in het land' gecastreert (door de vaste da). Zorgt voor minder stress dan dat je hem naar een kliniek moet brengen. Ook zijn ze, als ze bijkomen, in hun eigen vertrouwde omgeving.

Meursing is een dierenarts

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:41

Destijds een haf laten castereren door De Delta. Kwamen keurig met twee da's op stal. Brachten m onder narcose, deden de benodigde handelingen en binnen mum van tijd was ie weer op de been. Daarna nergens last van gehad. Wondjes zijn keurig genezen. Vaak belangrijker is het tijdstip te plannen. In voor en najaar zijn er nu eenmaal minder vliegen. Maar het is ook wel fijn als het niet te vochtig is buiten zodat ze zoveel mogelijk kunnen lopen. Overigens weet ik niet meer de exacte prijs maar het viel me erg mee.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:56

Door het op de kliniek te laten doen ben je minder geld kwijt en ik vindt de nacontrole ook erg belangrijk

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:59

Persoonlijk vind ik dat als je in de gelukkig positie van land bent je het beter thuis kunt doen. Bij ons is ook onze eigen DA geweest (hermans van dierenartsenpraktijkdegouwe.nl). Die van mij was ongeveer dezelfde leeftijd als jouw paardje. Hij is in het land onder narcose gebracht en was in een mum van tijd weer klaar. We hebben het zelf netjes bij gehouden en dan is er niets aan de hand.
Heb 1 plaatselijk verdoofde castratie mee gemaakt, maar dat vond ik toch niet alles. Kan natuurlijk ook aan DA liggen, maar vond die van mij liggend toch 'soepeler' gaan.
Hebben ook een keer een paard op de kliniek laten doen (naam kan evt per pb) en daar was ik niet over te spreken. Koste 3 dagen extra voor zogenaamd herstel, maar in het vervolg doe ik dat toch liever zelf..

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:40

Ik heb goede verhalen gehoord over de Delta kliniek, ik zou daar persoonlijk voor gaan, castreren doen ze toch bijna overal. Met Meursing heb ik slechte ervaringen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:54

hippo schreef:
moretje schreef:

Meursing is een dierenarts

Ik had het niet over Meursing Lachen In de titel vraagt de ts: Castreurs en ervaringen van bokkers.... Dus het was een reactie van mij op castreurs Lachen

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:57

Delta is ook goed, daar sta ik nu ook ingeschreven als er iets met me paardje aan de hand is. maar was toen goedkoper via meursing en had goede verhalen gehoord! en is dus ook goed bevallen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:21

Citaat:
Misschien heb je het al gevonden, zoniet dan hier een link

http://www.dierenkliniekmeursing.nl/

Even over dat castereren, als je dat toch zeker weet en zijn ballen zijn ingedaald dan zou ik ook niet wachten hoe langer je wacht hoe meer last ze ervan hebben.
Mijne was ook zo zielig Huilen

Succes!

Ja precies, dat had ik ook gehoord. Kan je het beter zo snel mogelijk laten doen. Ze zijn gelukkig goed ingedaald Lachen En bedankt voor d e link!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:23

An_J schreef:
Destijds een haf laten castereren door De Delta. Kwamen keurig met twee da's op stal. Brachten m onder narcose, deden de benodigde handelingen en binnen mum van tijd was ie weer op de been. Daarna nergens last van gehad. Wondjes zijn keurig genezen. Vaak belangrijker is het tijdstip te plannen. In voor en najaar zijn er nu eenmaal minder vliegen. Maar het is ook wel fijn als het niet te vochtig is buiten zodat ze zoveel mogelijk kunnen lopen. Overigens weet ik niet meer de exacte prijs maar het viel me erg mee.

Bedankt voor de info! Ga ook daar eens heen bellen!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:28

Citaat:
Ik had het niet over Meursing Lachen In de titel vraagt de ts: Castreurs en ervaringen van bokkers.... Dus het was een reactie van mij op castreurs Lachen

Ja bedoel ook gewoon een plek waar ze gecastreerd kunnen worden, wist even niet hoe ik dat kort kon neerzetten Haha! hahaha Haha! Maar wil dus van alles wat weten Knipoog

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:29

bedankt allemaal voor de reacties, ik hoor veel over meursing en delta dus die ga ik even bellen morgen Haha! Heel erg bedankt Haha!
Of ik het op stal laat doen (Weide beschikbaar) of op de kliniek moet ik nog even navragen bij de va zelf. Ik vraag gewoon hoe dat allemaal zit, wat nadelen en voordelen zijn. Moeilijke beslissing hoor, het is zo verschillend alle ervaringen van iedereen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:05

De, inmiddels 5 jarige ruin die ik momenteel uitbreng in de sport is op z'n 3e gecastreerd op de kliniek. Voordeel daarvan vind ik dat het via een klein sneetje in de lies gebeurt en je dus niet met een open wond zit.

Ook heb ik op een van mijn stage's een castratie van een 2 jarige hengst meegemaakt, deze werd onder plaatselijke verdoving gecastreerd.
Ook dat ging goed en snel.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:55

An_J schreef:

Mijn paard ook laten castreren door de Delta, gewoon in de stal, precies zoals jij omschrijft Lachen
Was er ook erg tevreden over, ook geen complicaties opgetreden oid.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 00:14

hoi allemaal Haha!

Heb de delta kliniek gebelt, en dat gaat em worden.
Ook nog paar andere gebeld maar daar had ik een minder fijn gevoel bij. Dus dan doe ik het al niet.
Behoorlijk prijzig, gasnarcose, 3 dagen verblijf, etc etc... Maargoed, het klinkt en voelt voor mij wel het beste en is niet ver hier vandaan. (ook fijn als hij daarna door moet naar zijn nieuwe stal, natuurlijk al genoeg stres, dus ben blij dat het wat in de buurt zit)
Ook de mevrouw aan de telefoon klonk heel behulpzaam en aardig Lachen
(de andere waren beetje snauwerig, word je niet echt vrolijk van Tong uitsteken)

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Het word dus delta Knipoog