[GZ] Hulp voor mij met mijn paard Bergschenhoek!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

[GZ] Hulp voor mij met mijn paard Bergschenhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:14

Hallo,

Gister ben ik met mijn paard voor het eerst uit zijn weide geweest. In een korte tijd heb ik hem van een stalling naar een wei met kudde gedaan en dit pakt zich voor hem heel goed uit. Gister nam ik hem samen met mijn vriend mee uit de wei, om hem op het bijliggende terein te gaan poetsen. Hij liep best mee, waarna hij plots luid ging hinneken en terug wou naar de wei. Ik ben niet zo sterk en kon hem gelukkig wel houden, er zit namelijk geen kwaad in. Hij wilt 'gewoon' terug naar de kudde. Goed, nadat hij een hele tijd rondjes om mij heen begon te draaien (ik draaide hem weer terug) was ik het zat en verloor ik mijn geduld. Heb hem terug op de wei gezet en hem zijn zin gegeven. Niet slim, ik weet het, maar ik was in mijn eentje..mijn vriend weet nog niet zoveel van paarden en wat hij zou kunnen doen. Ritselen met voer heeft niet altijd zin helaas. Goed..om verder te gaan.

Ik doe een poging om iemand te zoeken in bergschenhoek die verstand heeft met paarden en vooral met paarden die de wei niet uit willen, en die niet geheel verkeersmak zijn. Ik ben 17 jaar, ik zoek een volwassen persoon. Geen meisjes van mijn leeftijd of daaronder, ik merk dat ik er moeite mee had gister. Ik voel mij fijner bij een persoon met wat meer levenservaring, die ook weet hoe hij/zij mij dingen kan uitleggen als het niet goed gaat.

De bedoeling is dat we samen gaan trainen met het uit de wei halen, poetsen op een plek waar hij moet blíjven staan totdat wij hem terug zetten. We gaan met hem steeds een stukje verder van het terein af, de paden op. Op een gegeven moment komen we dan zover dat we naar de dichtsbijzijnde manege (of huurbak) kunnen lopen om daar te gaan dressuren. In de eerste instantie heb je er dus niet zoveel aan, je helpt mij en het paard maar verder valt er nog niet zoveel te doen. In dit paard zit geen gemeen dingetje, het is een lief paard en het komt door mij dat ik mijn geduld verloor gister, waardoor ik hem bijna niet meer aankon. Hij voelt mij heel erg aan en als ik zeg het is goed, dan is het goed. Echter ben ik soms niet zelfverzekerd genoeg om dit te blijven doen.

Nogmaals heb je er in de eerste instantie niets aan. Echter als we eenmaal kunnen gaan dressuren vind ik het goed dat je dit ook met hem oppakt in de lessen. Je kan dan een les nemen of vrijrijden, dat maakt mij echt niets uit.

Ik zoek iemand die in de avonduren kan. Vanaf een uur of 7. We gaan de komende weken geen uren naar buiten, ik ben al heel blij als hij tien minuten langs het erf kan lopen zonder vervelend te doen en mij de baas willen zijn.

Laat het vooral duidelijk zijn dat ik geen uitzonderingen maak voor jonge meiden. Ben je 18 of ouder vind ik het prima, maar het gaat ook om de klik tussen ons. Ik heb vooralsnog liever iemand met wat meer levenservaring, een volwassen persoon. Wedstrijden starten met dit paard is niet mogelijk, dit wil ik liever zelf doen. Wil je verder nog wat dingen doen met hem..stel het voor (springen, lange lijnen) zodra we merken dat hij er de lol van inziet vind ik alles best.

Paard staat op de rottebanddreef nummer vier. Mocht je hem eens zien, het is de linker weide met het grootste,donkerbruine (iele) paard.

Diamant191

Re: [GZ] Hulp voor mij met mijn paard Bergschenhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:02

Hoi, ik herken mijn eigen paard in jouw verhaal. Staat je paard in de kudde met merries? Zo ja, dan ben ik bang dat het een moeilijk probleem gaat worden. Ze zijn namelijk in de kudde erg aan elkaar gehecht en jouw paard voelt zich als man de beschermer van de merries. Tevens kan het zo zijn als hij alleen maar met ruinen in het land staat, dat hij bang is dat hij weggehaald wordt bij zijn vriendjes.
Je kan proberen om gewoon eerst rondjes aan de hand te stappen in de wei, telkens een stukje verder van de andere paarden af en hem direct corrigeert zodra hij raar gaat doen.
Mijn paard heeft ook geen kwaad in zich, maar is gewoon heel erg aanhankelijk. Hij begon ook keihard te bléren en brak zowat zijn stal af.
Ikzelf ben een volwassen persoon, maar kan je helaas niet helpen, want ik vind het een moeilijk probleem die ik bij mijn eigen paard ook nog niet heb opgelost. Echter, als ik mijn paard van de wei haal met een andere paard (bv. zijn lievelingsmerrie) dan is er niets aan de hand en gaat alles goed, dus misschien kan je dat ook eens uitproberen (voor in het begin ofzo).
Succes!!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:39

Hallo,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb hem inmiddels zover dat hij de wei uitkomt en met mij meeloop. Op het terein zelf krijg ik hem nog niet lang genoeg om hem helemaal te poetsen. Na een tijdje raakt hij in paniek en wilt hij weg..ik loop nu met hem langs de weide en hij is al zover dat als mijn vriend wegloopt naar zijn auto, op het terein..dat hij hem dan achter na wilt lopen. Vriend mag dus ook vaak mee haha. (of moet? Duivel ) Het zijn ruinen en merries, hij is met 1 haflinger heel erg bevriend maar als ik hem dan meeneem samen met deze (mocht achter de pony en baas lopen) raakt hij toch weer in paniek. Het is echt een combinatie met het niet weten wat alles is..en het weglopen van zijn vriendjes. Ik heb al aardig wat mailtjes gehad van mensen die willen helpen, voor nu hadden deze voorlopig nog geen tijd door een verhuizing en verkoop van een paard..dus ik heb de tijd nog om te kijken of ik het zelf kan oplossen. Gisteren ben ik bij hem geweest en heb ik hem de wei niet uitgehaald..heb hem samen met mijn vriend gepoetst in de wei..dagje niksen voor hem. Vandaag haal ik hem er weer uit, beetje afwisseling. Voor nu pakt hij het goed op..hoop dat het zo door blijft gaan.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:20

Kijk dat is al een hele vooruitgang. Denk dat het wel goed gaat komen Knipoog
Even een vraagje voor mezelf; is het weiland waar ook paarden in pensioen op staan het hele jaar door of niet?