welk zadel en welke zadelmaker?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

welk zadel en welke zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:10

Sinds afgelopen zaterdag heb ik er een paard bij...
Dit paard heeft een heel hoge schoft en ik heb dikke billen...Hier moet dus een goed passend zadel voor gevonden worden...
Ik wil een veelzijdigheids zadel met terug gesneden kamer en een ruime 18"
Nu ben ik her en der al wat winkels afgeweest en heb op wat Kieffer veelzijdigheid zadels gezeten... die zaten erg lekker!
Helaas heb ik over deze zaken weer een hoop nare verhalen gehoord wat betreft het passen en meten, dus wil het risico niet lopen dat ik straks een duur zadel heb waarvan ik denk dat het past, wat niet zo blijkt te zijn...
Ook zat er ruim 400 euro verschil in bij hetzelfde model en type... de moeite waard hiernaar te kijken denk ik zo.

Welk zadel raden jullie mij aan? ( hoge, verdoorlopende, smalle schoft, min. 18 inch, veelzijdigheid, prijs uiterlijk tot 1000 euro ongeveer) en vooral... welke zadelmaker? Ik woon in de omg. van Utrecht, maar van daarbuiten is ook prima.

Alle tips zijn van harte welkom!

Caroline1985

Re: welk zadel en welke zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:12

Hallo Rosita,

Het schijnt dat een man van de Horseland (zadelmaker/passer) erg goed is. Geloof dat hij niet meer voor de horseland werkt maar er wel voor gewerkt heeft. Hij komt binnekort bij mij op stal (in zeist) misschien een idee voor jou?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:17

Heb je misschien een naam of website ofzo? Lachen

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:18

ik ga straks even voor je kijken als ik naar stal ga weet het zo niet uit mijn hoofd sorry!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:20

Zie mijn onderschrift. Hij werkt ook voor bestfitzadelservice. Beide heren hebben voor horseland gewerkt..dus kan goed zijn dat Caroline het over deze heren heeft.
Zelf heb ik altijd John Kool erbij.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:38

De heuvelhoeve is ook aan te bevelen. Zij is gediplomeerd MSF.
Zit vlakbij Utrecht.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:14

Heb je een nieuw paardje? Leuk! Is ie al dikke maatjes met Toos en Donder?
Maar voor een goede zadelmaker.
Er zit er ook eentje in Heinkenszand (in de buurt van Goes), Arie Boer. Daar hoor ik hier in de buurt altijd goede verhalen over, maar misschien is het voor jou te ver weg.

En wat voor soort zadel....Pffff, da's moeilijk te zeggen. Je weet zelf iig wat je precies wilt hebben en ik denk, als je dat zegt, dat de zadelmaker je dan toch wel heel goed moet kunnen helpen!

Succes en heel veel plezier met m!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:57

Waarom geen boomloos?

linkyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:10

Vooral voor paarden met een zwaardere ruiter alsjeblieft geen boomloos............. puntbelasting, moet je weer schokdempende onderpads............. neem gewoon een 18, 18½ of 19 inch veelzijdigheidszadel, mag best een tweedehandsje zijn, van een goed en degelijk merk zoals Stubben, Hopfner, Schumacher, Lemetex (vroeger Schontal) met het liefst een houten/metalen boom, geen kunststof. (Dat wil nog wel eens vervormen). Let ook op de kamerbreedte, die is erg belangrijk voor je paard.
De oude Kieffers waren wel goed trouwens.
Elk zadel hoort ruim achter het schouderblad te liggen, waar de singel komt is afhankelijk van de bouw van je paard.
Voor moet je er toch wel 3 vingers tussen kunnen steken, en de achterkant hoort wat hoger te liggen dan de voorkant. Als je er of voor, of achter op drukt mag het nooit "kiepen", het moet als een huis liggen en pas het zonder chabrak o.i.d. En als je twijfelt, niet doen! Een zadel kun je niet op maat maken met gelpads, vullingen e.d. Het past of het past niet.
Let er wel op dat het zadel niet te lang wordt voor je paard, het mag nooit op de zwevende ribben dragen.

Succes meid, en zoek liever wat langer dan dat je een overhaaste beslissing neemt, maar er is vast ergens een goed passend zadel voor zowel jou als je nieuwe paard!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:17

Izzy ik heb nu voor Toosje een boomloos zadel, wat wel erg goed bevalt, ben dus absoluut niet tegen, ook niet met mijn gewicht......
Ik heb dit zadel gepast en her en der wat heen en weer gebeld om te kijken wat er mogelijk is, maar de schoft ruimte bij dit zadel is echt te weinig, ook met hoog boogje.

Linky, dank je wel voor de tips, dit zijn ook de dingen die ik allemaal mee laat wegen. Gelukkig is zijn rug vrij lang, dus een grote inch maat is prima. Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar een Kieffer, maar ben op zoek naar een echt goede zadelmaker, ik wil niet zelf aan het passen gaan....kan aardig inschatten wanneer een zadel niet goed ligt, maar niet wanneer het wél goed ligt.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:24

stubben meastoso,, ligt super op paard met hoge schoft.. of een kieffer ook!.. deze hebben beide ook best ruim zit vlak en sluiten niet te veel op (kieffer wel iets meer trouwens..

ik ga zelf altijd naar tom van de brink die heeft geen zadles te koop maar maakt wel op maat..

ook divoza in leek heeft veel 2e hands zadels

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:01

Ik heb heel lang op een oude kieffer wien dressuurzadel gereden. De eigenaar van het paardje had voor zn andere een nieuwer model, maar daar kon ik niet mee overweg. Het oude zat perfect.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:06

Misschien Fugers uit Soest?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:16

Laatst bijgewerkt door Steph86 op 16-05-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:23

Ik zou ook voor John Kool gaan van Bestfit zadelservice. Met Fugers heb ik qua zadels minder goede ervaringen. Hij verkocht mij een te klein zadel (16,5 inch en ik ben 1.75 maat 38), ik moest er maar aan wennen, tuurlijk! Hij maakt overigens wel mooie teugels! Over HorseDiverse zullen we hier maar niet hebben.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:24

Ik zag trouwens dat Olaf altijd van jou is geweest. Daar heb ik vroeger menig uurtje op gereden!!! Leuk om te lezen dat ie het zo goed heeft gehad bij jou!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:58

Horse Diverse is toch geen erkende zadelmaker? Nee ik rijd liever 3 km door naar Fugers. Heb een keer mn zadel door hem op laten vullen en dat deed hij wel netjes.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:16

jaa maar kijkt die daarnaa ook of het goed erop ligt?

John kool is zeer goed!
bestudeert je paard zeer goed, de rug etc..
gaat aan de hand daarvan een goed zadel kiezen of je zadel goed aanpassen.. opvullen! en als die dat gedaan heeft komt die weer kijken om te passen en of het goed ligt of dat het hier en daar toch nog wat minder ligt..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 12:29

Thnx voor alle tips!!

capraibex, wat leuk dat je Olaffie kent!!!Van Silvia's Hoeve??? Heb je geen oude foto's meer??

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:37

Klopt, ik reed heel vroeger bij Van der Maat. Ik zal eens kijken of ik nog iets heb. Ik mocht altijd graag met hem springen! Ik weet dat hij toen verkocht is (aan jou dus), maar dat is echt al heel lang geleden!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 12:39

capraibex70 schreef:
Klopt, ik reed heel vroeger bij Van der Maat. Ik zal eens kijken of ik nog iets heb. Ik mocht altijd graag met hem springen! Ik weet dat hij toen verkocht is (aan jou dus), maar dat is echt al heel lang geleden!

Jup, bijna 16 jaar geleden Lachen

Over Fugers heb ik trouwens wel vaak positieve verhalen gehoord, niet over de zadels, maar wel over de service....
Moeilijk, moeilijk, moeilijk hoor!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:41

Service bij Fugers is goed, geen klachten over!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:19

De tip van Capraibex over John Kool van Bestfit kan ik onderschrijven, ben er erg tevreden over!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:57

Fugers heeft het zadel van mijn bijrijdpaard opgevuld maar het past nog steeds niet. Hadden ze ook moeten kunnen zien toen ze kwamen kijken, lijkt mij, het paard heeft namelijk een erg rechte rug en het zadel is te "krom" voor hem. Zadel komt ook bij Fugers vandaan en het heeft gewoon nooit goed gelegen in de zin dat het paard nu niet meer fatsoenlijk te rijden is. Voor mij heeft Fugers afgedaan qua zadelpasgebeuren.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:54

Mm wisselende verhalen dus over fugers als zadelmaker...Nou maakt het niet echt makkelijker voor de ts Nagelbijten / Gniffelen