[GZ] Zadelmak/keuringsklaar maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[GZ] Zadelmak/keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 21:18

Hallo,

Al enige tijd ben ik me weer aan het orienteren op stallen en personen die ervaring hebben met het zadelmak- en keuringsklaar maken van jonge sportpaarden. Dit omdat ik voor mijn - nu 2 jarige - zwarte KWPN merrie (v. Odermus, uit de tina D stam) voor begin 2009 nog op zoek ben naar een geschikt persoon die haar zadelmak- en keuringsklaar kan maken. Echter zie ik zelf door de bomen het bos niet meer, en heb ik de (actieve) hippische wereld zelf al weer enkele jaren verlaten... Tips, en ervaringen met stallen of particulieren met ervaring, zijn dan ook van harte welkom!

Babsanna is een aanhankelijke, zachtaardige, normaal gebouwde KWPN merrie met een stokmaat van 1.68. Ze heeft 3 goede gangen, prima stalgedrag, maar is wel een beestje met karakter.

Er zijn enkele dingen die ik erg belangrijk vind, om ervoor te zorgen dat Babsanna daadwerkelijk haar kwaliteiten leert benutten. Kortom, de eisen: Knipoog
[*]Aantoonbare ervaring met het zadelmak- en keuringsklaar maken
[*]Paardvriendelijke, nette benadering
[*]Zachte hand, wel consequent
[*]De tijd geven tot ontwikkeling
[*]Manieren bijbrengen (Netjes meelopen, stil staan)
[*]Mogelijkheid tot voorbrengen op keuringen
[*]Naderhand op L-niveau brengen
[*]Trailermak maken
[*]Eerste kennismaking met buitenritjes
[*]Begeleiding van paard&ruiter

In principe wil ik Babsanna vanaf medio februari/maart '09 beschikbaar stellen. De bedoeling is haar alle tijd te geven om rustig opgeleid te worden tot rijpaard, zodat ze daarna nog even een jaartje weideseizoen kan mee pikken.

Heb je zelf een goede positieve ervaring, of ken/weet jij iemand aan wie ik mijn paard kan toevertrouwen? Laat het ons weten!

Casarell

Re: [GZ] Zadelmak/keuringsklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:21

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 21:29

Bedankt voor je reactie, ik zal binnenkort eens contact met ze opnemen. Maken zij ook zadelmak? De website liep hier zojuist vast, maar ik zag alleen 'keuringsklaar maken' staan, maar wellicht heb ik er overheen gekeken. Zometeen nog eens proberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:34

Pinda_Dipje schreef:
Bedankt voor je reactie, ik zal binnenkort eens contact met ze opnemen. Maken zij ook zadelmak? De website liep hier zojuist vast, maar ik zag alleen 'keuringsklaar maken' staan, maar wellicht heb ik er overheen gekeken. Zometeen nog eens proberen.

Keuringsklaar maken, voorbrengen, zadelmak maken, uitbrengen etc... wat jij wilt..
Bovendien worden de paarden met respect behandeld, en als een paard wat meer tijd nodig heeft, overleggen ze dat met je en nemen er ook de tijd voor..
Maar alles op basis van respect en wederzijds vertrouwen..!!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 22:49

Klinkt als dat wat ik zoek. Heb je daar zelf je paard laten beleren? Of heb je enkel de ervaringen van anderen gehoord? Lachen

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:22

Gerdine Hoeve, dat is Paul van Rijswijk toch? Die doet het hele jaar zo'n beetje niets anders dan de dingen waar jij om vraagt...!!! Nuchter, vriendelijk, zakelijk, duidelijk, en ZEER ervaren, bovendien gewoon een aardige vent vond ik.
Hij is ook bij ons op stal geweest om adviezen te geven over hoe onze merrie keuringsklaar te maken (wij deden het zelf) , daar hebben we veel positieve dingen van geleerd, maar er zaten ook wel wat dingen bij die we NIET hebben opgevolgd. O.a. de hoeveelheid brok t.o.v. de hoeveelheid ruwvoer vond ik zeer dieronvriendelijk, wat mij betreft moet een paard, keuringspaard of niet, kunnen doen waar de natuur 'm voor gemaakt heeft, en daar hoort voldoende ruwvoer eten hebben zeker bij! En ze mogen niet in de wei in de zon, want dan verkleuren ze...dus hoogstens even in de ochtend buiten... Tsja... Ik ga m'n paard daar dus niet voor binnen houden, desnoods gooi ik er een vliegendeken op, maar naar buiten gaat ze!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:53

Dat is idd Paul van Rijswijk.

Ik heb daar vroeger stage gelopen, en zo ontzettend veel geleerd!!!!

Over het wel of niet buiten lopen, durf ik niks over te zeggen, daarvoor is het te lang geleden..

Maar als ik mijn paard weg zou brengen om te beleren (wat ik dus zelf doe), zou hij de eerste en de laatste zijn..!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:54

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:40

toevallig zelf juist op dit moment 2 paarden staan die bij de gerdinehoeve geweest zijn en die helemaal verpest waren.
Als je wilt dat je paard binnen 20 minuten gepoest, gereden en afgespoten is moet je hem daar naar toe brengen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:40

chertunzi schreef:
toevallig zelf juist op dit moment 2 paarden staan die bij de gerdinehoeve geweest zijn en die helemaal verpest waren.
Als je wilt dat je paard binnen 20 minuten gepoest, gereden en afgespoten is moet je hem daar naar toe brengen

Verpest??? Bij Paul??
Never dat ik dat geloof..
Ben benieuwd naar waarom hij jouw paarden verpest zou hebben....

Maar over die 20 minuten, dat zou heel goed kunnen..
Hij pakt de paarden 3-4 keer per week, maar niet te lang, omdat ze het ook geestelijk moeten kunnen verwerken.. en als dat bij sommige paarden maar 10 minuten rijden is, heeft hij daar echt wel een goeie reden voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:01

Omdat hij/zij zelf ook paarden zadelmak maakt, misschien even een steek onder water voor de concurent?

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:27

Absoluut niet, ik heb een keer een paard van mezelf daar heen gebracht en was zeer tevreden. Nu heb ik alleen 2 paarden op stal staan van klanten die er absoluut niet tevreden over zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:17

chertunzi schreef:
Absoluut niet, ik heb een keer een paard van mezelf daar heen gebracht en was zeer tevreden. Nu heb ik alleen 2 paarden op stal staan van klanten die er absoluut niet tevreden over zijn.

Ok..
Maar zegt dat dan iets over Paul zijn werk, of iets over die klanten?
Kijk, Paul is altijd eerlijk tegen zijn klanten, en als dat toevallig iets is wat die mensen niet willen horen.. dan is Paul natuurlijk de gebeten hond..

Maar dat zijn meningen van anderen, ik kan alleen namens mezelf praten..
En dat is dat Paul een grote, goeie leerschool voor mij is geweest.
Hier heb ik geleerd hoe met jonge paarden om te gaan, en aangezien hij er rond de 40 heeft staan, met verschillende karakters en ervaringen, kan ik wel zeggen datik er heeeeel veel geleerd heb, met name hoe met respect met verschillende paarden om te gaan....

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:53

Ook wij maken keuringsklaar en zadelmak. Je kunt altijd een kijkje op de site nemen om te zien of onze aanpak je aanspreekt. We vinden het heel erg leuk als eigenaren af en toe langs kunnen komen zodat we samen een mooie basis kunnen leggen voor een toekomst als rijpaard.

Voor vragen kun je natuurlijk altijd PB en of even bellen.
Ivm Equitana de komende dagen ben ik vanaf morgenmiddag alleen even computerloos Bloos