Paardenverhuur op Texel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 17:22

Ik heb ff een vraagje.
Een vriendin van mij gaat deze zomervakantie naar Texel op vakantie. Ze wil daar graag een paard huren, maar heeft geen ruiterbewijs.
Volgens mij is het bij de meeste verhuurders verplicht om er een te hebben, maar weten jullie of je ergens op Texel ook paarden kunt huren, zonder dat je een ruiterbewijs hebt???

Bartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 17:31

is een ruiterbewijs voor elk persoon dat een paard huurt nodig dan..? Scheve mond\

*..Bartje kijkt Kimmetje ff met een vragende blik aan..*

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 17:42

Dat weet ik dus niet zeker. Verward Ik hoor wel vaak dat sommige verhuurders alleen paarden willen uitlenen als de ruiter in het bezit is van een ruiterbewijs.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 18:15

Kan het me bijna niet voorstellen, aangezien de meeste maeges groepsritten doen.
Misschien wel als je een paard alleen wilt meenemen, ook al is het een kleine garantie dat je je paard heel terug krijgt.
Ik weet natuurlijk niet hoe het op texel is, ben er nooit geweest, maar hier op Ameland kun je geen paard alleen huren. Je moet altijd met begeleiding mee.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 18:48

het wordt bijna nergens meer gedaan, dat je een paard zonder begeleiding mee kan krijgen, ik ken maar 2 maneges waar ik dat kan, bij een werkt een vriendin van mij, dus ik heb privebegeleiding, dan mag het, en bij de andere manege heb ik 8 jaar gereden en kennen ze me zo goed dan ze dat vertrouwen in me hebben, voor groepsritten hoef je geen bewijs te hebben, alleen geld om je paard te huren Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 20:57

Hoi

Even een reactie. Ik werk deze zomer weer 8 weken op texel op een manege waar ik toeristen begeleid. Dat doe ik samen met kim (ook hier van bokt). Ik kan je er dus alles over vertellen.

Op texel zijn in de koog 3 maneges naast elkaar, zoetelief, kikkert en nog één. Daar geven ze aan iedereen pony's mee en mag je een halfuurtje wegblijven ofzo. Iedere malloot kan een pony meekrijgen, de pony's staan de hele dag in de volle zon opgezadeld klaar voor toeristen.
Tja, daar heb ik het dus niet zo op.

Ik werk (en woon) op manege Nieuw Bornrif in de koog. Daar kun je alleen rijden onder begeleiding, dat is voor de bestwil van de paarden. Er zijn paarden van groot naar klein, van appaloosa tot tinker, van shet tot kwpn'er en van arabier tot fjord. Voor ieder wat wils dus.
Het voordeel van begeleiding is dat je op veel mooiere plaatsen kan komen, en het is natuurlijk veiliger.

De paarden bij ons zijn allemaal (veel te) dik en krijgen goed te eten. IEDER paard heeft een gelpad, dat zie je niet zo vaak. Ook mogen de paarden maar een beperkt aantal uren per dag lopen, en dat word nauwkeurig bijgehouden. Het is ook echt een manege, en geen paardenverhuurbedrijf. Er worden lessen gegeven en ook ponykampen.

Ritten voor toeristen worden ingedeelt op rijkwaliteit. Er zijn max. 8 mensen per rit.
Voor de beginners zijn er stap/draf ritjes van 1 uur op makkelijke paarden.
Voor de gevorderen zijn er bosritten van 1 uur, of strandritten van 2 uur. De echte goede ruiters krijgen echt gave paardjes, de iets mindere wat rustige paardjes. Voorwaarde voor een gevorderde rit is dat de draf en galop door de ruiter perfect word beheerst, anders kan ie niet mee.

Tja, als je meer wilt weten zeg je het maar. En nee, dit was echt geen reclame ofzo hoor!!!!

Groetjes Carola.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 21:20

He maarre Carola. Dan ben ik wel benieuwd hoe je die mensen indeeld. Hoe weet jij nou dat ze zo gevorderd zijn dat ze 2 uur naar het strand kunnen?

Ik heb dus ook op een rijstal gewerkt, jaren lang. Je hebt ze er tussen die in vol ornaat aan komen zetten en dan vrolijk met hun rechterbeen in de stijgbeugel stappen. *LOL*
Wij gingen altijd met de hele groep op pad met twee begeleiders. Voor we bij het strand waren een stuk draven en dan kun je ze gaan schiften. De mensen die het hardst schreeuwen dat ze kunnen rijden, blijken soms de slechtste te zijn. We splitsten de mensen dan op, de goede naar het strand om lekker te galoperen en de minderen door de duinen. Al onze paarden waren braaf, nou ja hahahaha, bijna alle. Zo af en toe sprong er weleens eentje uit de band, lachen was dat.
Ik mis het soms heel erg dat werk, maar ben blij dat ik het niet meer hoef te doen!

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 22:26

Bedankt voor jullie reacties!!
Mijn vriendin heeft al een tijdje niet meer gereden en wil binnenkort weer beginnen.
Dan kan ze dus gewoon in een groep onder begeleiding mee zonder ruiterbewijs, begrijp ik?? Verward
Thnx!!! Lachen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 07:25

Ja, ze kan gewoon in een groep zonder ruiterbewijs mee.

En jantina:

Het is inderdaad moeilijk om te weten of iemand echt goed genoeg is voor een strandrit van 2 uur. En het is ook zo dat degene die het hardste schreeuwen, er juist niets van kunnen.

Bij het reserveren vragen we altijd al hoelang ze rijden,of ze draf/galop echt goed kunnen en of ze voorkeur van druk/rustig paard hebben.

Dan zien we al hoe en of de mensen poetsen en opzadelen, of dat wij het voor hun moeten doen.

Als iedereen klaar is, dan gaan ze allemaal in de bak en laten we ze een paar rondjes draven. Als het echt niet gaat, dan kan je ze er daar al wel uit halen.

We gaan ook met 2 begeleiders op pad, dus als er een aantal zijn die toch niet willen/kunnen galopperen ofzo, dan splitsen we de groep op.

Zo gaat het altijd wel goed!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 12:09

Ha das mooi Carola, dat jullie er een bak bij hebben. Dat hadden wij niet en zadelen enzo deden we zowieso zelf. Wisten we zeker dat het goed gebeurde.
Ik reed echt op een rijstal. Dus een schuur met land waar de paarden staan en dan buitenritten maken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 13:55

Malle babbe: ja, er zit een bungalowpark daar in de buurt bij die 3 maneges.

Jantina: Wij laten de mensen poetsen en zadelen als ze dat zelf willen, maar alles word wel grondig gecontroleerd. En een bak is dan echt ideaal ja!

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 17:54

Hoi, Ik ben ik dus Kim die even eerder in het verhaal voor kwam.
Ik dacht daar tegenover Zoetelief en Elsehof ( dat is die met alleen maar haflingers, carola) alleen een camping zat en een hotel. In de omgeving van de koog stikt het wel van de overnachtings plaatjes. Vlakbij Nieuw Bornrif zit wel een groot bunglowpark.
Verder sluit ik me volledig bij carola aan, de paarden van Zoetelief en Kikkert schijnen alleen maar haver te krijgen wat dus zorgt voor pony's en paarden skeletten met energie ( bij Kikkert schijnen erin de winter trouwens veel paarden te overlijden doordat ze niet goenoeg voer hebben of dood gaan door kou!!! Dit zijn roddels maar daar zit vaak wel iets van waarheid in.
Elsehof is niet slecht ( werken ook aardige menssen die je groeten als je langs rijdt!!)
Met als nadeel dat de haflingers de hele dag op stands staan en veel uren maken.
Bij ons is dat laatste niet het geval aangezien we land hebben naast de bak enz dus ze gaan zo lang het kan ( al is het maar voor een half uur) weer het land in.
Groetjes Kim en misschien zien we jullie wel op texel dat lijkt me leuk.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 21:02

Tja, ik sluit me weer bij kim aan. Maar kim, het lijkt wel een beetje of we reclame maken hoor! Maar ja, het is wel echt zo...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 21:18

Jee, had ik dat maar geweten! Ben net in mei 4 daagjes op Texel geweest. De Koog nog wel..
Ik had graag een strandrit gemaakt maar had er een hard hoofd in om 'zomaar'een manegepaard te huren. Maar als ik jouw verhaal hoor Carola, zit dat allemaal wel snor. Volgende keer dan maar?!

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:49

Hoi, Elsehof staat in de Bit het gaat over zadels.
Kim

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:02

Ik ga al heel lang naar Texel, en heb daar elke keer bij manege kikkert gereden. Die paarden eten niet de hele dag door haver, maar hooi. Ze staan wel in stands, maar niet opgezadeld. Dat iemand zomaar een pony meekrijgt is wel raar, maar dat zijn alleen maar shetjes of andere kleine pony's. Buitenritten zijn altijd met begeleiding. En elke keer dat ik weer terugkwam, hadden ze nog steeds dezelfde paarden, dus het lijkt me stug dat er pony's/paarden in de winter overlijden. Ook zitten ze in de winter niet aan de bosrandweg, maar op hun winterverblijf aan het Oude Dijkje.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:11

Nee niet vaak verplicht, ik heb geen ruiterbewijs en heb al zeker op 4 verschillende plekken gewoon gereden!

Tanja

Re: Paardenverhuur op Texel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:14

Adressen gezocht.
VSW-->EA-GZ Diensten