[GZ] Hulp bij het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

[GZ] Hulp bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:26

Hallo Allemaal.
Ik weet niet of het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden.
Ik heb een probleem met rijden. Ik krijg mijn paard niet meer linksom op de volte.
Ik weet dat de fout bij mij ligt, maar ik weet niet wat ik fout doe!
In de wei gaat het soms wel goed. Dan krijg ik haar in galopt wel op de linker volte.
In de bak wil het echter maar niet lukken. Ik ontspan, kijk naar de hoek waar we heen willen, begrens haar met mijn teugel en been, maar op de één of andere manier wil het niet lukken. Ik weet dat ze het kan, want met longeren heeft ze geen problemen en het lukt in de wei soms wel. Ik denk dat de fout bij mij ligt. Misschien ben ik te gespannen of zo.
Nou is dit echt al wel een jaar het geval. Een volte van e-b-e is geen probleem. Alleen van a-x-a of c-x-c is een probleem.
Ik heb al eerder gevraagd wat ik er aan kon doen op een ander forum en het antwoord was dat ik maar niet meer in de bak moest gaan rijden en lekker buiten moest gaan rijden. Ik begin erg te twijfelen aan mezelf. Ik wil haar niet straffen voor iets wat ik doe!
Nou kunnen jullie zeggen dat ik les moet nemen en dat ben ik dan ook van plan! Ik heb ongeveer een jaar privéles gehad en daarvoor ook een paar lessen. Ik heb echter al wel 5 jaar een eigen pony. Ik weet dat ik lessen nodig heb, maar ik mag van mijn ouders niet naar de manege en privéles moet ik zelf betalen. Dat is opzich prima maar ik had privéles en dat was twintig euro in het uur en dat kan ik gewoon niet betalen twee keer in de maand. Daarom is mijn vraag of er iemand mij wil helpen voor wat minder geld. Het duurde een poosje voordat ik het hier durfde neer te zetten, want wie rijd nou paard zonder les! Tja ikke dus. En nou kan iedereen gaan zeggen dat ik geen paard waardig ben, maar toen ik twaalf was en van mijn vader een pony mocht was ik natuurlijk dolgelukkig en dan zeg je niet dat je het niet wilt! Ik heb daarvoor wel ongeveer een jaar bij mijn buren gelopen die me de verzorging en de basis van het rijden hebben geleerd. Voor de rest heb ik een super band met Larony en doet ze niks.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Edit: Ik woon in Wezep (ligt in de buurt van Zwolle)
Laatst bijgewerkt door Mloei op 27-02-08 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Re: [GZ] Hulp bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:36

Waar woon je Als ik vragen mag.
Wat doet je paard aan de longe?
Probeer als je de bak rond gaat van hand te veranderen. OP de plek waar ze het moeilijk krijgt. begint ze met afwenden dan ga jij haar voor zijn en zet je haar weer terug op de rechter hand. En zo ga je dat uitbreiden met steeds een pasje meer.

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:42

probeer je haar te sturen met je buitenteugel of binnenteugel ?

Mijn paard kan soms (vooral in galop) moeilijker te sturen zijn op de volte en oplossing is dan buitenbeen aanleggen zoals je stelling zou rijden en buitenteugel aannemen (tegen de hals) ipv binnenteugel.
Probeer de hals dan ook rechter te maken. Als je paard zijn hals naar binnen buigt loopt hij weg over de buitenschouder met als gevolg dat je niet gedraaid krijgt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:47

Als de volte e-b-e geen probleem is, dan moet het idd ook lukken bij C & A. Kan je de volte niet langzaam opschuiven?

Is inderdaad wel handig om te vermelden waar je woont.
Heb je geen vriendinnen in de buurt die een keer kunnen kijken naar wat er mis gaat of bijv. een filmpje van je rijden kunnen maken. Dan kan je misschien ook zelf zien wat er mis gaat.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:05

Bedankt voor de reacties!

Ik heb even vermeld waar ik woon, indd wel handig Knipoog
Ik heb wel vriendinnen natuurlijk, maar niet echt vriendinnen die in to de paarden zijn. Ik zou één vriendin wel kunnen vragen, dat is misschien ook wel een idee.
Als ik de volte rij probeer ik haar te begrensen met mijn rechterhand. Ik leg deze hand tegen de hals aan (de teugel) en mijn buitenbeen hou ik er aan. Ik probeer hetzelfde te doen als in de rechtergalop, alleen lukt het me niet.