[gz] iemand met verstand van haflingers en zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

[gz] iemand met verstand van haflingers en zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:00

Ik heb een inmiddels 4,5 jarige haflingermerrie.
Ik heb wel een zadel, Princeville, die ligt verder goed, maar is te krab geworden bij de schouders , na een jaar ontwikkeling, en moet opgevuld worden.

Ik ben benieuwd of dit kan, en ik wil weten of er iemand anders een zadel kan aanmeten op haar, aangezien ik al ongeveer 35 zadels op haar heb gehad, voordat ik dit zadel had, het is echt meen drama.
Ze is nl rond, heeft brede schouders en heeft amper schoft.

Ze staat in Zeewolde.

__Marije__

Re: [gz] iemand met verstand van haflingers en zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:29

Hoi!

Ik zou een zadelmaker laten komen. Als hij te krap is bij de schouders kun je bij sommige zadels de boom laten verbreden maar dat is niet bij alle zadels mogelijk. Welke boommaat heb je nu? Ik heb nog een extrabreed zadel namelijk die van mij is ook zo'n tonnetje Knipoog
Opvullen kan bij ieder zadel wel maar het aanpassen van de boom niet.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:17

hoi,
kijk eens bij passendzadel.nl
dat is een zadelmaker die zulk soort dingen kan.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:59

Ik heb geen idee welke boommaat ik nu heb, de zadelmaker heeft hem toen aangemeten bij haar, maar toen was ze 3, nu is ze 4,5 jaar.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:45

Hmm oke, dan is het echt jammer dat je ver weg woont. Anders hadden we bijvoorbeeld af kunnen spreken dat ik met het zadel langs kwam en dat de zadelmaker op dat moment er ook is om het te controleren...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:53

Mijn zusje heeft dit probleem ook met haar haflinger. Vanavond krijgt ze haar nieuwe
zadel aangemeten een speciaal zadel voor brede paarden, de Wintec XL. Als dit zadel
niet past wordt het waarschijnlijk best moeilijk om een goed passend zadel voor haar hafje
te vinden. Ook haar haf is het oude model, dus vrij breed en nagenoeg geen schoft.
Misschien is de Wintec XL ook een optie voor jouw hafje?
In ieder geval succes met de zoektocht naar een geschikt zadel en idd wat al verder gezegd
wordt, zorg in ieder geval voor iemand die verstand heeft van het aanmeten van zadels Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:19

Veel haflingers hebben problemen inderdaad. Dat is ook de reden waarom ik mijn zadels heb verkocht. Mijne is geen "oud model" maar juist een slanker typje. Probleem is echter dat ze vergeleken met een pony nog steeds tonnetje rond is maar dat ze wél schoft heeft. Bredere bomen komen uds te dicht op de schoft. Dus dat is ook nog weer iets om op te letten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:23

Dat is inderdaad ook heel lastig MissPromiss, als ze wel rond zijn maar wel schoft hebben.
Gisteren is het nieuwe zadel op de haf van mijn zusje gepast en het ligt super, ze hadden alleen de
breedste boom er in gedaan en die was tot onze verbazing toch iets te breed en lag op haar schoft, vandaag wordt de iets smallere boom die bij het zadel hoort er in gedaan en dan ligt het zadel super.
We zagen dat haar hafje het ook een fijner zadel vindt dan het vorige zadel, ze liep gelijk een stuk fijner en liep ook niet continue te spoken en zo Knipoog
Maar het allerbelangrijkste van een nieuw zadel kopen vind ik toch dat je er iemand bij haalt die er verstand van heeft eigenlijk Knipoog

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:32

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, ik wil er ook iemand bij die er echt verstand van heeft, mijn merrie is alles voor me, dus wil wel een goed zadel op haar hebben liggen.

Mijn merrie is ook niet het hele oude type, ze is niet heel slank, maar ook niet dat trekpaardentype van vroeger zeg maar.

Kent iemand de Princeville zadels?
Die heb ik nl en wil weten of de boom verbreed kan worden.