[GZ] Opfok in Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

[GZ] Opfok in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:28

Wij zoeken voor onze 1 jarige Friese hengst opfok. Zowiezo voor de winter, en er komt over een maand nog een veulen aan die we ook in opfok willen hebben.

iemand suggesties?

Kaisa

Re: [GZ] Opfok in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:50

Misschien is Stal Boreel wat voor je?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:24

Wij hebben op stal ook een hengst veulen alleen, en nog een stal over..

Is het misschien iets voor je?

PB me maar..

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:38

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:45

Foogul: ik heb ook even naar je link gekeken, heb je zelf ervaring met die stal?
Het algemene verhaal klinkt erg interessant, maar een ding als "ze worden elke dag een half uur vastgebonden om te eten, ze hebben bewust de tijd om zich te vervelen. Daar komen ze erachter dat trekken/hangen geen zin heeft" klinkt mij weer erg gevaarlijk in de oren. Ze hebben het over een groep van minimaal 5 a 6 veulens. Wat als er paniek uitbreekt?
Ben je erbij geweest als ze zoiets deden?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:54

@ GamblersCup: de tekst is inderdaad een beetje ongelukkig. Het idee is dat de veulens al op hun jonge leeftijd gewend raken aan mensenhanden en ook aan 'wachten'. De veulens krijgen te eten, hebben afleiding, dus ik verwacht geen paniek. Mocht er wat gebeuren, dan is er altijd toezicht aanwezing. Stukje opvoeding Knipoog

Pling Vraag het anders Moravita hier op Bokt zelf. Ze wil je vast graag zelf vertellen hoe het allemaal in z'n werk gaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:56

Ga ik doen!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 00:23

Zoals ik ook al in een berichtje aan bovenstaande bokker heb gestuurd hier nog even een korte reactie.

Inderdaad is de woordkeuze misschien iets ongelukkig Bloos Maar ik kan jullie verzekeren dat er altijd iemand bij aanwezig is hoor!! Waar het om gaat is dat de veulens leren om rustig aan een touwtje te staan, mee te lopen en zich te gedragen. Doordat ze gevoerd worden als ze binnen komen, vinden ze het prima om vast te staan. Onze eigen veulens kennen dit uiteraard al vanaf dat ze echt piepie waren maar niet iedereen heeft hier de mogelijkheid voor gehad en dus wordt het rustig opgebouwd. Eten vind bijna elk paard leuk Knipoog en zo is er dan ook een positieve link aan het vast staan (belangrijk voordeel is natuurlijk ook dat er praktisch geen voedernijd ontstaat en dat je "op maa"t" kunt voeren) . Langzaam aan wordt de tijd dat de veulentjes vast staan opgevoerd zodat ze zich dus ook inderdaad even vervelen. Denk aan het moment dat je paard straks op de poetsplaats staat en jij even rustig het zadel wilt halen... of dat je in de trailer je paard graag rustig en ontspannen wilt hebben staan. Natuurlijk gaat er dan wel eens een veulen trekken of hangen. Door het "lichtgewicht"en goed materiaal kan er niks knappen en heeft het dus ook geen functie om te hangen. De paniek ontstaat echt nooit op deze momenten!!!! Dat zou eventueel kunnen als een paard nog nooit heeft vastgestaan en dan ineens vast staat, wat dus hier niet het geval is!

Het grappige is dat je juist vaak een van de andere ziet kijken zo van; pfff wat maak jij je nou druk? Ach gut
Doordat we (zolang alles nog binnen de normale perken blijft) er dus geen aandacht aan besteden maar wel gelijk belonen op het moment dat het veulen weer normaal staat, leren ze ontzettend snel dat het niet leuk is om te hangen.

De persoon die aanwezig is is ook altijd wel met een veulen aan het tutten (zoals wij dat oneerbiedig noemen Haha! ) of daar een beetje aan het vegen en opruimen. Een rustige stem en een klopje zijn heel dicht in de buurt.

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken. Wat natuurlijk niet betekend dat mensen het ,met deze aanpak eens moeten zijn hoor! Maar dat hoor ik vast wel!!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:44

Mijn 2 kleine dametjes staan nu sinds een paar maanden bij Moravita in de opfok. Wij zijn daar verleden week zondag nog even wezen kijken. Zo te zien hebben ze het er prima naar hun zin.

Ze staan met andere veulens en kunnen dus lekker spelen. Doordat ze veel in handen zijn, vervreemden ze niet van de mensen. Ze zijn nog net zo knuffelig. Ook de andere veulens zijn lekker mensgericht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:17

Klinkt goed. En duur zijn ze ook niet!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:45

Jaaa.. die twee knappe kinderen van jou hengst.... zucht Kwijl

Misschien wordt hij ook werl de papa van ons veulen Go jij! Go jij!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:26

moravita schreef:
Jaaa.. die twee knappe kinderen van jou hengst.... zucht Kwijl

Misschien wordt hij ook werl de papa van ons veulen Go jij! Go jij!

Dat vindt Halley vast niet erg Knipoog

Ik hoop dat hij ons over 2 maandjes weer zo verrast. Waarom weet ik niet, maar denk dat Lagartera een hengstje krijgt en Chistosa weer een merrietje. Nog even afwachten.