wie doet ook natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

wie doet ook natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 06:48

Wie heeft er nog meer ervaring met natuurlijk bekappen van je jonge pard dat nog nooit op ijzers heeft gstaan, 24/7 in de wei loopt en nog niet zo lang onder het zadel gaa? Wie heeft ervaring met n.b.-er Remco Sikkel van Soest? Die bekapt mijn Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie namelijk.

Arabesk

Re: wie doet ook natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:37

mijn paard was nog nooit beslagen geweest toen ik hem kreeg (2,5 jaar), ik heb toen de cursus natuurlijk bekappen gevolgd omdat alle hoefsmeden in de buurt vol zaten. Vanaf het begin heb ik hem zelf bekapt en hij loopt als een raket.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:49

nou zelf bekappen durf ik nog niet aan
maar allebei mijn pony,s van nu 4 en 5 jaar hebben nooit ijzers gehad
en lopen allebei op blote voetjes
ik heb wel is de rasp in handen gehad voor een randje te verwijderen
maar dat valt niet mee hoor pppff maar ik was te voorzichtig Tong uitsteken

wotabiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:51

Ik neem aan dat jouw jonge paard toch al zo'n 3-4jr oud is aangezien je al spreekt van onder zadel te gaan?
In dat geval kan je zelf proberen de hoeven mooi bij te houden met de rasp. Ik vond dat gemakkelijker dan met het mesje te moeten snijden. Het gaat wel beter als de hoeven niet keidroog staan want dan is het echt keihard materiaal! Zorg wel dat je goed weet waar je mee bezig bent en vraag toch wel dat iemand met ervaring mee nakijkt wat je doet.
Ik ben er zelf mee begonnen maar omwille van moeilijke omstandigheden tijdelijk mee gestopt.
Heb inmiddels ook een hoofjack besteld (heb eenn paard dat geweldig op me leunt en mijn rug kan dat niet aan) en hoop weldra terug zelf te kunnen beginnen.
Veel succes!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:12

Mijn paard wordt ook natuurlijk bekapt, ze is nu 3,5 en sinds 2 maanden zijn we bezig met inrijden. Hiervoor heeft ze ze alleen maar op de wei gestaan en vraag me af of de eigenaar het woord bekappen wel gekend heeft. Ze heeft ook een bokhoefje. Ik heb Simon Lingbeek als bekapper en hij doet het heel netjes en heb nooit problemen gehad ook niet met mijn vorige jonge pony die ook vaak op de weg liep. Plus dat hij super geduldig is met jonge paarden (die van mij is niet zo makkelijk) Extreme duivel
Zelf begin ik er niet aan om aan de hoeven te vijlen of snijden enz want je kan er een hoop aan verzieken.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:37

HEY LOUSJE zie mijn onderschrift Tong uitsteken
wat een toeval de zelfde bekapper hahaha

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:22

Lousje22 schreef:
Mijn paard wordt ook natuurlijk bekapt, ze is nu 3,5 en sinds 2 maanden zijn we bezig met inrijden. Hiervoor heeft ze ze alleen maar op de wei gestaan en vraag me af of de eigenaar het woord bekappen wel gekend heeft. Ze heeft ook een bokhoefje. Ik heb Simon Lingbeek als bekapper en hij doet het heel netjes en heb nooit problemen gehad ook niet met mijn vorige jonge pony die ook vaak op de weg liep. Plus dat hij super geduldig is met jonge paarden (die van mij is niet zo makkelijk) Extreme duivel
Zelf begin ik er niet aan om aan de hoeven te vijlen of snijden enz want je kan er een hoop aan verzieken.

Als je de site van Simon leest, beschrijft hij dat het juist goed is als de eigenaar zelf ook leert onderhouden en dat er eigenlijk maar één geval bekend is waarbij het mis ging. de-wel-bekende-anti-nb-site

Voor het laten vullen van gaatjes ga je ook naar de tandarts, maar je tanden poetsen doe je zelf. Zo is het met zelf bekappen ook. Jij houdt tussentijds te hoef bij, netjes afronden om brokkelen te voorkomen, en je nb-er beoordeelt jouw werk en doet eventueel het grote onderhoud.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:24

Heb je gelijk in inderdaad, vriendin van mij houdt het ook zelf beetje bij en Simon doet de grotere dingen en dat gaat goed. Dat geval waar je het over hebt is gewoon dom geweest ja. Aangezien die van mij die bokhoef heeft begin ik er liever zelf niet aan, maar als je het kan en je paard geen aparte dingen heeft is het niet zo dat ik het af raad hoor.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:21

Ik denk dat in het begin de natuurlijke bekapper er regelmatig bij moet komen tot je wat meer ervaring hebt. Ik raad het aan om wel een curses te doen. Hou gewoon de zool aan dan kan er weining fout gaan. Twijfel je? Bel dan gewoon de natuurlijke bekapper.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 00:20

Dus niemand meer, die ervaring heeft met NB (Natuurlijk Bekappen?) of is daar al een ander topic voor geweest, waar ik heen kan?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:46

terpentijn schreef:
Dus niemand meer, die ervaring heeft met NB (Natuurlijk Bekappen?) of is daar al een ander topic voor geweest, waar ik heen kan?

Hoi Terpentijn,

De mensen die hierboven schrijven doen aan NB.
Ik denk dat je deze vraag beter kan stellen bij de Naturals.
Overigens ken ik Remco goed en weet dat hij zijn vak verstaat en goed is met de paarden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:56

Nou, ik heb misschien makkelijk praten, want mijn paard is pas 3.5 jaar, heeft natuurlijk (haha) nog nopit op ijzers gestaan, altidj 24/7 in de wei, en ik ben toch echt niet een Natuurlijk Paard Houden, fundamentalist. Ik ben wel enigzins fundamentalistisch, moet ik eerlijk zeggen als het gaat om WEIDEgang. Ik heb al genoeg stallen (inderdaad:STALLEN) gezien, waar de vooral sportpaarden een leven hebben, waarvan ik NIKS kon zeggen, maar wel geprobeerd heb, met als resultaat dat IK kon vertrekken. (15 jaar gelden al, bijvoorbeeld, toen mensen nog niet echt wisten, wat een PAARD werkelijk was). IK denk wel eens: NB of niet, daar zijn sde meningen ook hevig over verdeeld, laat je paard toch PAAD zijn, mijn pard, op de stal waar ik sta, nu dan, staat 24/7 in de wei. Hij is de enige die ook in de nacht buiten blijkt, alleen een zwangere merrie met haar jong van vorig jaar lopen in de wei er naastr. De rest (Friezen etc, die normaal bij hem overdag in de wei staan) gaan NAAR BINNN. Waarom? Is me een raadsel. Is mij ook aangebodfen: zullen we Jaopie (Tinker x Fries ruin van 3,5 jaar) ook meteen naar binnen halen? Waarom? Alsjeblieft NIET, zeg! En dan zeker van 17.00-18.00 uur in de avond tot de andere dag 10.00 uur in de morgen binnen staan? ARE YOU CRAZY?
Zoiets wil ik niet voor mijn paard! Helaas zijn er enkele paarden die "niet alleen in de wei kunnen staan", ook paarden die bij mijn paard in de wei staan. Dan heb ik zoiets van: hallo, mijn paard staat er toch, ze staan dan toch niet aleen? Die onzin, sorry, maar ik vind het TOTALE ONZIN.
Paarden horen inde wei. PUNT UIT. Zo veel en zo lang mogelijk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:09

tja, wat heet natuurlijk bekappen Lachen Daar heb je ook weer verschillende stomingen in, van heel extreem tot aan bijna traditioneel.. En de jonge traditionele hoefsmeden direct van de opleiding bekappen ook weer anders als de ouwe rotten in het vak.

Mijn paarden worden gedaan door een traditionele moderne jonge hoefsmid. En in de zomer als ik wat meer rij, houd ik zelf de hoeven ook bij in de trant van de toon mooi rond houden, zodat ze geen velletjes krijgen..

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten in de wei en worden nu in de winter gemiddeld 1 keer per week gereden, niet erg veel, want ik heb geen verlichting op de Nieuwkoopse Plassen helaas Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:11

Precies Teuntje111, wat versta jij onder natuurlijk bekappen?

Ik bekap mijn IJslandse merrie ook zelf, vijlen dan wel te verstaan. Als je elke 2 weken bijvijlt dan hoef je nooit te knippen. Ze staat er nu echt keurig bij. De hoefsmid komt nog wel eens langs om te controlleren Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:14

in de zomer snij ik zelf bij mijn trekpaard ook de steunsels weg, verder inderdaad alleen rondvijlen.. De rest laat ik over aan mijn lieftallige smid Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:16

Hier hetzelfde, ik vijl alleen rond af en recht. Mijn merrie slijt haar achterhoef schuin af, waardoor het helemaal recht afslijt aan de voorkant in plaats van rond.

Dit is door regelmatig bijvijlen een stuk beter geworden Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:25

Ik bekap mijn ponies al jaren natuurlijk. Ieder jaar rij ik 1 of meerdere trektochten zonder problemen.
Ik ben zo eigenwijs om er geen bekapper bij te halen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:11

Verplaatst BEH --> EA-GZ.