[GEZ] Een baantje !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

[GEZ] Een baantje !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:11

Heey,

Ik ben een meisje van 15 jaar oud en woon in Oosterhout. Ik zoek een baantje (het liefst tussen de paarden) voor de zaterdag. Ik zou graag op een handelsstal willen werken (parttime) omdat ik natuurlijk ook naar school moet. Het liefst in Oosterhout, Den hout, Teteringen, Oosteind. Ik vind het niet erg om stalwerk te doen maar wil ook rijden (vandaar liefst een handelsstal). Dit om een extra zakcentje te verdienen Lachen

Heeft iemand iets voor mij? Laat het dan weten !

Groetjes Bo

Booooo

Re: [GEZ] Een baantje !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 11:32

Niemand iets?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:33

Richting Etten-Leur is zeker te ver?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:34

Als je in de paarden wilt gaan werken is geduld een hele schone zaak, dus verwacht niet dat er na (in principe nog niet eens een dag) al een baantje onder je neus wordt geschoven Knipoog

Succes.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:34

@bromfiets: Ja helaas wel. Het liefst wil ik met de fiets maar me ouders zullen het ook niet erg vinden om me te brengen maar niet zo héél ver weg.

@Klaasje: Ik heb zin om te werken Lachen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:36

Ik zou ook mee kunnen helpen met zadelmak maken en dan verder doorrijden van jonge paarden Lachen Ik zou het ook heel erg leuk vinden om wedstrijdervaring op te doen, maar ik denk dat die kans klein is.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:10

1 tip: zonder ervaing/opleiding en gezien je leeftijd.. zul je weinig vinden. En vind je iets dan krijg je een vrijwilligers-contract aangeboden en moet je keihard helpen met het mesten, voeren, onderhoud, enz.enz. Ik zeg niet dat het zo gaat maar de kans dat ze een 15jarige aannemen (dan hébt je gewoon nog weinig ervaring) voor het in/doorrijden van jonge dieren, nee sorry die is erg klein (leert mij de ervaring). Dit is natuurlijk anders als je ergens al help en er in groeit, dat je er een keer op mag zitten met begeleiding, dat dat lekker gaat en rustig aan meer vrijheid krijgt.

Maar als je iets aangeboden krijgt, kijk goed na en maak duidelijke afspraken, want een extra mesthulp voor een paar € per dag zien veel stalhouders wel zitten!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:17

@ OoappeloO: Ik rij al 9 jaar. Ik heb 8 jaar op een manege gereden en heb nu al ongeveer 7 jaar verzorgpony's gehad. Heb een haflinger mee ingereden, rijd nu een fjord van 16 die 5 jaar lang geen zadel heeft opgehad. Ik heb héél erg veel geleerd met de dingen die ik heb mee gemaakt. Dus ervaring heb ik toch wel.. Maar ik snap je reactie Knipoog Bedankt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:20

Ja, maar doorgaans wordt als ervasring niet het inrijden van een haflinger bedoeld, maar referenties die je hebt op andere stallen en bij het professioneel inrijden ed. Knipoog

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:22

8 jaar manege ervaring..Klinkt veel he? Maar hoeveel, 1x in de week, tenminste, dat denk ik. Het is niet om je aan te vallen hoor meid, maar dat is echt gewoon weinig.
Dat je ervaring hebt met die pony's die je hebt 'ingereden', oké, maar lang niet alle paarden zijn gelijk. Met die 8 jaartjes manegepony's ervaring is dat dan toch weinig?

Ik merk het ook in m'n klas, ik doe Paardensport (ben de enige in m'n klas, rest is paardenhouderij). Zitten meiden in die denken alles wel even te kunnen e.d., net echt tegen het pennygehalte aan, en als je ze met een paard om ziet gaan kunnen ze helemaal niks. Ja, in een riijtje achter elkaar aan hobbelen..

Heel veel succes.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:28

Ik denk dat het slimmer is om gewoon langs een handelsstal in de buurt te gaan, aangezien je het op fietsafstand wilt hebben. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, Ik snap de standpunten van de reacties hierboven maar ik denk dat je altijd wel een poging kunt wagen. Als je met niet teveel verwachtingen naar een handelsstal gaat kan het ook niet tegenvallen. En als het echt niets wordt of ze vinden je echt te jong kun je altijd een ander baantje zoeken zonder paarden. Lachen

Veel suc6 met zoeken,

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:32

Op die leeftijd heeft het heel weinig nut om jezelf aan te bieden als 'amazone', zeker niet gezien de ervaring die je hebt(wat echt zeer weinig is!). 1 paardje zadelmak helpen maken, tja, dat betekent echt helemaal niets. Misschien kun je beter op vrijwillige basis ergens gaan helpen, daar leer je een stuk meer van en doe je veel ervaring mee op, vanuit daar kun je misschien wel verder komen. Maar met hetgeen je nu aanbied, lijkt het mij dat je weinig tot geen aanbiedingen zal gaan krijgen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:57

Echt denk je dat een stalhouder een 15jarige meid op een jong en duur paard zet? Met de kans dat het misgaat qua vallen maar ook dat je net de hulpen verkeerd aanleerd? En ze gaan op een stal echt geen tijd steken in het jou aanleren van inrijden/juiste hulpen geven als ze mensen hebben die het al kunnen.. Misschien als je er dus ingroeid dat je naast het mesten en de rest een keer erop mag bij een ondertussen als wat bevestigd paard. Dat is dan al heel wat.
Erop kunnen zitten al 8jaar lang betekend nog niet dat je een paard snápt, waarom doet 'ie niet wat ik wil? Hoe krijg ik hem wel in de juiste galop? (geheid dat je dan zen kop naar binnentrekt ipv naar buiten stelling vragen) Waarom gaat 'ie in de staak, waarom schrikt 'ie en hóe reageer ik dan?
Dát soort kennis moet je rustig aan opbouwen, ervaring krijg je door de tijd.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:07

Ik heb niet alleen op een manege gereden Zoals ik al eerder heb gezegt. Bedankt voor het verpesten van het topic hier kan een slotje op Knipoog

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:11

Booooo schreef:
Ik heb niet alleen op een manege gereden Zoals ik al eerder heb gezegt. Bedankt voor het verpesten van het topic hier kan een slotje op Knipoog

Je hebt idd hierboven uitgelegd wat voor ervaring je hebt, maar die ervaring is nog lang niet genoeg voor hetgeen wat jij wil!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:16

Booooo schreef:

Zeg ik dat dan? En het is geen verpesten, ok van je droom, maar beter om te weten dat het gewoon weg niet mogelijk is. En trouwens er zijn een hoop tips gegeven. Dus als antwoorden/reacties je niet aanstaan niet meteen om een slotje vragen!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:16

Waarom zouden anderen mensen van mijn leeftijd het dan wel kunnen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:20

zoveel andere mensne doen dat niet hoor, van jouw leeftijd betaald tussen paarden werken, en dan geen stalwerk maar rijden
je hebt weinig ervaring, bent erg jong en geen opleiding in die richting en bent afhankelijk van ov en fiets aangezien je geen brommer of auto hebt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:03

Idd. Er zitten een aantal 'geluksvogels' tussen die dure pa&ma hebben en een duur paard op een dure stal waar ze door anderen aangeboden krijgen om hun paard te rijden bijv. Of die ouders in de paarden hebben. Die doe dat werk wel.
Een goede vriendin die ZZ-L heeft gereden en best veel paarden naar de Z heeft gereden heeft het ook niet voor het oprapen/kiezen. Die doet paarden ook als hobby omdat ze er geen werk in kan vinden.
Werk zal er wel zijn, maar dan ben je een stalknecht, en ook écht een stalknecht. En naarmate je daar veel uren draaid en jij je van je goede kant laat zien, veel leert, ervaring opdoet en we al weer een tijd verder zijn mag je misschien een keer een stukje longeren overnemen (de basis bij het inrijden/africhten van een paard). Heb je namelijk al eens gelongeerd? Echt gelongeerd, met pessoa bijv.? En met goed kijken of een paard zijn lichaam juist gebruikt? Goed over zijn rug loopt, ontspannen is, de juiste spieren traint, de druk van de longeerlijn/bit aanneemt? Dat soort dingen bijv.
Dat zal je allemaal moeten leren door vanaf het begin ervaring op te doen. Door veel te kijken en luisteren naar ervaren mensen, door met begeleiding rustig aan te gaan oefenen en vooral door veel uren te maken en dus ervaring op te doen.
Dingen zien/opvallen, signalen herkennen, dat kunnen plaatsen en daarop juist kunnen reageren, dat is ervaring hebben. En zulke ervaring waar je altijd op kan vertrouwen, die heb je pas na jaren.

Ps. hiermee wil ik je niet onderuit halen, zeker niet! Maar alleen aangeven dat je droom/ideaal nú nog te ver weg is. Paarden inrijden/beleren/trainen is gewoon weg nog een stap te ver. Begin bij de basis en doe het als hobby. Als je ergens bij een stal kan helpen, ga veel vragen stellen en kijk goed naar anderen. En na verloop van tijd wees een 'brutaal' en vraag of iemand je wil helpen zodat je het ook eens kan proberen. Zo bouw je het op Lachen .

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:58

@ OoappeloO : Dank je wel voor de uitleg Lachen Ik zit nu in het laatste jaar van het VMBO en wil hierna misschien de opleinding paardenhouderij gaan doen. Maar ik twijfel of er later werk in te vinden is

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:02

Als je al twijfelt of er later, nadat je een opleiding hebt gedaan, werk in te vinden is, waarom verwacht je dan dat er NU wel werk in te vinden is?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:05

Voor later wil ik er wel brood mee op de plank krijgen natuurlijk, anders heb ik voor niks een opleiding gedaan. Nu is het gewoon voor een extra zakcentje het hoeft niet veel te zijn.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:55

ik doe ook de opleiding paardenhouderij en er is genoeg werk in te vinden maar weinig werk dat een beetje betaald...

ik heb geluk en heb een super baan waarmee ik een lekkere boterham op de plank krijg en waar ik elk jaar stijg in functie
maar je moet echt willen en jezelf elke keer bewijzen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:04

Hey hey

Bel eens naar Jespers in Oosteind, betaald zal je er vast niet krijgen maar Johan is vast niet te beroerd om je als vergoeding voor stalwerk op een paard te zetten.

Greetz