ondernemersplan manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

ondernemersplan manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:46

mij is een aanbod gedaan om een (bestaande) manege/pensionstal te gaan runnen, is globaal een rijhal, 50 stallen, twee buitenbakken en 7,5 hectare grond, maar daar komt uiteraard wel eea bij kijken.
Omdat dit nogal rauw op mn dak kwam (ondanks meisjesdroom) vraag ik me af of er bokkers zijn die eerder met dit bijltje gehakt hebben en mij enigszins op weg kunnen helpen.

Ik zou dan de manege huren en zelf moeten leiden, de eigenaar doet er verder niks aan dan de boel kopen en tzt nieuwe stallen neerzetten. Ik zou dan de bedrijfswoning moeten kopen en wat voorraad nieuwe ruitersportartikelen.
Uiteraard komen daar de nodige vergunningen/verzekeringen/belastingen etc tevoorschijn en zal ik een ondernemersplan in elkaar moeten zetten, hoe hebben jullie dat aangepakt?

heb al een afspraak met een bank gemaakt voor oriënterend geprek.

iemand tips? do's en dont's?

Musicjohn

Re: ondernemersplan manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:57

Als het een reeds bestaande manege is, kijk naar de boekhouding en het verloop in het verleden, zowel bij de lesklanten als bij de pensionklanten. Is dit verloop erg sterk, zoek dan vooral naar de oorzaak. Continuïteit is natuurlijk het aller-belangrijkste.

Aan hand van het aantal rijklanten / pensionklanten kun je zelf eerst de balans opmaken of je de inkomsten af kunt zetten tegen de lasten. Daarbij is het natuurlijk zeer wenselijk als je aan het einde onder de streep nog wat over houd voor jezelf. Hou daarbij goed rekening met verzekeringen, zowel het vastgoed als de manegepaarden zelf, evenals een goede WA dekking voor je lesklanten / ontroerend-goed belastingen / grond- of millieuheffingen (mest afvoer e.d.) en de maandelijkse energie rekening. Er branden op een manege heel wat meer lampjes dan in de woonkamer. Haha!

Uiteraard moet je goed kijken naar de gezondheid / geschiktheid van de lespaarden evenals het aanwezige harnachement. Hierover heb jij dan ook de verantwoordelijkheid en voor je het weet zit je met torenhoge DA kosten opgezadelt, of grote investeringen in zadels, hoofdstellen, etc. Plus de tandartskosten / ontwormingskuren, etc.

Verder zijn zaken als personeel (stalmeester / stalhulpen / rij-instructrice's / bar personeel / etc.) een grote kostenpost.

Weet wel dat het kei en keihard werken is. Dagen van 12 tot 16 uur zijn eerder gewoonte dan uitzondering.

In ieder geval wens ik je heel veel zucces toe met het maken van je beslissing.

Oja, je mag me altijd even een PB sturen waar het is (als het door gaat) en wie weet, kan ik je ergens mee van dienst zijn als het in mijn regio is.

Gr. John

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:14

thanks voor de info, maar kun je zomaar de boekhouding van een te koop staande manege inzien? Ik ben in dit geval niet de kopende partij maar de toekomstige bedrijfsleider/lijder Lachen

ik weet dat het hard werken is, in mn jonge jaren heb ik wel les gegeven en ponykampen gedraaid.
Ben me er terdege van bewust dat ik dit niet in mn upje ga redden, graag zou ik ook nog tijd willen hebben om adem te halen en mn eigen paard te doen... Ben ook bang dat de overname van die inboedel me gaat nekken bij de bank. Als ik die inboedel zou overnemen heb ik in ieder geval géén tekort aan ruitersportartikelen Lachen

Vraag me ook af of uberhaupt de bedrijfswoning verkocht kan worden, volgens mij is er een regel dat er geen woning binnen een straal van x meter naast een 'agrarisch' bedrijf mag staan ivm stank etc.? Dus dan kan ze die woning helemaal niet verkopen los van de manege, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:14

cissy schreef:
thanks voor de info, maar kun je zomaar de boekhouding van een te koop staande manege inzien? Ik ben in dit geval niet de kopende partij maar de toekomstige bedrijfsleider/lijder Lachen

Lijkt me van wel.

Als je het vraagt en je krijgt een "NEE" als antwoord dan zou ik persoonlijk toch huiverig worden. Ik zou zelf geen kapitein willen zijn van een zinkend schip. Als het effe tegen zit krijg jij dan achteraf nog de schuld ook, terwijl er misschien bij aanvang al vanalles mis bleek te zijn.

Nee, ik zou hier beslist niet instappen zonder dat er openheid van zaken is omtrent de huidige financiële positie en de boekhouding van de afgelopen 3 jaar.

Wat betreft de verkoop van de bedrijfswoning...

Ik heb er helaas niet genoeg kaas van gegeten om daar een uitspraak over te doen. Maar een goede bedrijfsmakelaar kan jou het antwoord wellicht per telefoon verschaffen als je de situatie uitlegt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:03

gelukkig ben ik wel nuchter genoeg om niet zomaar ja te zeggen en een handtekening ergens onder te zetten zonder er eerst gedegen over te hebben nagedacht. Maar voorbeelden uit de praktijk heb ik niet dus vandaar hier mn oproep.
Heb van de week een afspraakje met een financieel adviseur en mn broertje is afgestudeerd als bedrijfskundige dus die kwam ook al met allerlei zaken waar ik op moet letten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:11

Hou er rekening mee dat de verzekering eist dat er iemand papieren heeft/bevoegd is om les te geven. Als je dat niet zelf hebt, moet er instructie komen met de benodigde papieren, en die zijn kostbaar. Tel er daar ook nog bij op dat je alle boxen niet zelf kunt gaan mesten als je nog tijd aan je paard wilt besteden, een ruitersportzaak wilt runnen en verder nog wat wilt lijden/leiden, dus dat je daar ook hulp bij nodig hebt.

Kijk naar de staat van onderhoud van de huidige situatie, kans is groot dat je eerst heel veel moet repareren/vervangen, voordat je er ook maar aan kunt denken om bij te gaan bouwen. Vraag ook even of en wat je er bij mag bouwen, en hoe het met het bestemmingsplan zit. En of daar veranderingen aan zitten te komen....

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:09

Dit lijkt wel heel veel op wat ik een twintig jaar geleden heb gedaan. Eerst gehuurd en daarna gekocht. Daarna weer verkocht, want het viel niet mee (hard werken voor weinig verdienste). Ik ben wel blij dat ik het gedaan heb, anders droomde ik er nu nog over... maar ben ook blij dat ik er weer vanaf ben. Ik was toen getrouwd met een paardenman en we runden samen de manege. Hij was ook nog eens timmerman en dat was hard nodig. Al met al een hele opgave, in je eentje haast niet te doen. Als je meer wilt weten van mijn ervaringen, mail me dan. Uiteraard kan mijn situatie heel anders zijn geweest dan die van jou nu is, maar misschien kun je je voordeel ermee doen. In ieder geval veel succes gewenst met je beslissing.