Ervaringen Toeran Paardentrailers en info bodem vervangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Ervaringen Toeran Paardentrailers en info bodem vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:41

Hallo,

Ik wil mijn trailerbodem laten vervangen, nu ben ik een beetje bij verschillende bedrijven aan het zoeken naar prijzen. Dit loopt zeer uiteen. Van 300 euro tot rond de 1000 euro. Dit zal uiteraard te maken hebben met het gebruikte materiaal en de grootte van de trailer, maar ook met het bedrijf zelf natuurlijk.

Kan iemand mij helpen met de keuze voor het materiaal van de bodem, gietvloer of gewone rubbermatten, en dan los of vast? Wat zijn de mogelijkheden en wat is het beste en wat is echt niet aan te raden?

En heeft iemand ervaring met Toeran Paardentrailers? Deze is namelijk vrij goedkoop en ik zou graag willen weten of er ondanks de prijs toch goede ervaringen mee zijn (ik kan het wel goedkoop laten doen, maar het moet wel echt goed zijn, de bodem is zeer belanrijk)

Ik ben dus niet uit op een koopje, maar naar een goede bodem, en dan komt de prijs op de tweede plaats.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Noortje

cissy

Re: Ervaringen Toeran Paardentrailers en info bodem vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:11

het hangt er van af hoe de bodem in je trailer zit, zitten de tussenwanden naast de bodem of zijn ze er op geplaatst? oftewel is het veel of weinig werk om de bodem te vervangen, in het tweede geval zal de hele trailer uit elkaar moeten om erbij te kunnen.

wat betreft materiaal kan ik je niet adviseren maar bijv Ikke wel. Ik ken het merk Toeran ook niet als trailermerk dus kan je daar ook niks over zeggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:35

De enig goede keuze is een meranti multiplex buitenkwaliteit watervast verlijmd, 25mm. Deze vloer zeer goed in de lak zetten. Let erop of het mogelijk is één plaat te gebruiken, 153x305 cm is een handelsmaat waar je niet zomaar aan kunt komen, maar die op verzoek vaak wel geleverd kan worden. Kun je niet met één plaat toe, let er dan op dat de naad op een dragend deel uitkomt, gebruik deuvels, messing-en-groef of soortgelijke verbinding voor de overgang.
Kijk even: viewtopic.php?f=158&t=822846&st=0&sk=t&sd=a&start=0 op de berichten van Rob_H over het gebruik van lak. Het is niet altijd even eenvoudig om aan de gesuggereerde lakken te komen, maar een PB zal je vast aan enkele merken/leveranciers helpen.
Die discussie over bodemdiktes vergeet maar even. Hij gaat uit van wat een leverancier zegt en ik heb de wetgeving nog niet teruggevonden om het met hem eens te zijn, danwel hem te bestrijden; vandaar ook mijn advies van 25mm. Als de door Rob genoemde 21mm nu inderdaad wetteijk voldoende is, staat het je vrij om een dunnere plaat te nemen, zonder de wet te overtreden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:04

of kiezen voor alu bodem, kan niet rotten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:41

pantarhei schreef:
of kiezen voor alu bodem, kan niet rotten

Uitgerekend jij zou beter moeten weten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:53

Sorry? Ik hoor over Alu veel goede berichten, ik weet dat Alu kan corroderen,maar het wordt dusdanig behandeld dat dit niet gebeurd. Er wordt door een aantal gerennomeerde merken zeer lang garantie gegeven op Alu vloeren. Overigens zit in mijn Blomert trailer ook al ruim 12 jaar de houten bodem erin en die is nog in prima staat. Ik moet wel eerlijk toegeven dat die eerste 10 jaar vrijwel altijd binnen heeft gestaan in een loods. Recent nog helemaal gecheckt door trailerbedrijf, die ook verlichting heeft vervangen althans de kabelboom ik werd gek van de corroderende stekkertjes en daardoor uitvallende lampjes Boos!

Als ik een nieuwe trailer koop wordt het een vol poly esther met een alu vloer met rubber, gewoon uitvegen en klaar. Staat nu ook buiten dus heeft het toch zwaarder.

Overigens heb ik hem nu onder een ademende caravanhoes staan (gekscherend zijn pyama genoemd) en nu blijft die mooi droog. Inregenen gebeurde toch via voordeurtje, dakluik en achterzijde (wel/niet zeiltje dicht maakt niets uit, maar droogt die ook minder), nu pak ik hem er steeds mooi droog onderuit. Heb losse rubbermat op de vloer, die ik voor en achter terugklap om de vloer lucht te geven. Middendeel check ik wekelijks op vochtplekken, want mat kan eventueel ook over de voorstang, maar dat is lastiger te doen, dus als neit nodig.... Ik gebruik mijn trailer veel nu, elke week 2 a 3 keer (les, wedstrijd, buitenrit)

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:58

Ik heb hele goede ervaringen met Toeran Paardentrailers, ze hebben onze bodem vervangen inclusief gietvloer en het ligt er super in.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:29

ikke schreef:
Die discussie over bodemdiktes vergeet maar even. Hij gaat uit van wat een leverancier zegt en ik heb de wetgeving nog niet teruggevonden om het met hem eens te zijn, danwel hem te bestrijden; vandaar ook mijn advies van 25mm. Als de door Rob genoemde 21mm nu inderdaad wetteijk voldoende is, staat het je vrij om een dunnere plaat te nemen, zonder de wet te overtreden.

Hierop even terugkomend de vloer moet idd minimaal 24 mm hechthout zijn:

stukje gequote uit:
http://cms.aid.nl/CMS/GWW/30/download

Citaat:
§ 2. Eisen waaraan het voertuig moet voldoen
Artikel 10

1. De laadvloer van voertuigen, bestemd voor het vervoer van vee, bestaat uit: hardhout met een dikte van ten minste 30 mm, zachthout met een dikte van ten minste 50 mm, hechthout met een dikte van ten minste 24 mm, lichtmetaal met een dikte van ten minste 20 mm en met een trekvastheid van tenminste 29 kg per mm2 of uit ander gelijkwaardig materiaal van ten minste dezelfde sterkte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:23

Sadie schreef:
stukje gequote uit:
http://cms.aid.nl/CMS/GWW/30/download

Citaat:
§ 2. Eisen waaraan het voertuig moet voldoen
Artikel 10

1. De laadvloer van voertuigen, bestemd voor het vervoer van vee, bestaat uit: hardhout met een dikte van ten minste 30 mm, zachthout met een dikte van ten minste 50 mm, hechthout met een dikte van ten minste 24 mm, lichtmetaal met een dikte van ten minste 20 mm en met een trekvastheid van tenminste 29 kg per mm2 of uit ander gelijkwaardig materiaal van ten minste dezelfde sterkte.

De wetgeving is sindsdien veranderd. De keuring is bijvoorbeeld niet meer verplicht. Ik weet dat ook de eisen aan auto/trailer zijn herzien, maar ik weet niet wat er nu wel en niet is veranderd. De eisen zijn, voor zover ik weet, niet zwaarder geworden, dus als je dit dokument aanhoudt, zit je waarschijnlijk wel goed Haha!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 07:48

Heb het nog gecheckd. Op zich heb je gelijk Ikke met alu en staal echter mits goed behandeld hoeft dit geen enkel probleem te zijn, het wordt in meerdere industrie vormen toegepast en is dan ook succesvol. Belangrijk is dat het staal of alu verzinkt is of van een goede coating is voorzien, anders gaat het verhaal wat je meld volledig op. Dan kun je binnen ca 2 jaar genoemde problemen verwachten (bron chemicus)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:03

pantarhei schreef:
Heb het nog gecheckd. Op zich heb je gelijk Ikke met alu en staal echter mits goed behandeld hoeft dit geen enkel probleem te zijn, het wordt in meerdere industrie vormen toegepast en is dan ook succesvol. Belangrijk is dat het staal of alu verzinkt is of van een goede coating is voorzien, anders gaat het verhaal wat je meld volledig op. Dan kun je binnen ca 2 jaar genoemde problemen verwachten (bron chemicus)

Dat is dus het probleem; die behandeling wordt niet uitgevoerd! Die trailerbouwers bouwen alu en staal koud tegen elkaar, zonder enige vorm van scheiding of bescherming.
Voor de puristen: het maakt niet uit of je staal, gegalvaniseerd staal of RVS gebruikt, dit reageert allemaal met aluminium, in volgorde van heftigheid. Ik heb de eerste, vrijwel nieuwe, trailers al gezien waarbij het aluminium begon te reageren met het gegalvaniseerde staal!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:24

tja dan wordt het verhalen op de leveranciers als zijnde constructie fout