ik heb 2 jaar terug een osteopaat aan mijn paarden gehad, heeft gewerkt maar niet voor lang, nu is mijn vraag wat is jullie ervaring en met wie? goed en slecht mag allemaal, en ect aanbevelingen van osteopaten regio limburg!!
ik ben er wel voor, bij mijn vorige paard heb ik er ook een bijgehaald, hij knapte direct op, na een tijdje zakte hij weer wat terug en heb ik hem nog een keer laten behandelen, daarna kwam het probleem niet meer terug, hij had last van zijn rug en knieen
Ik kan niet voor m'n paarden spreken, maar wel voor mezelf. Ik loop sinds een half jaar ook bij een osteopaat ivm hoofdpijn klachten, en ik moet zeggen dat het zeker wel erg goed helpen bij mij.
ja dat heb ik ook ooit gedaan 3 x achter elkaar want zat van nek tot onderrug scheef, en bij paarden is de ervaring niet slecht maar als ik zo overal lees wordt er gezegd dat er verbetering is over langere tijd, maar ik moet zeggen toen mijn paarden gedaan waren heb ik er denk ik een kleine 2 maanden verbetering in gevoeld maar merkte daarna dat t moeilijke punt er weer was, vandaag de vraag je ervaring en met welke persoon.
het probleem is soms dat je opdezelfde manier doorrijd als wat je eerder deed, het probleem komt dan snel weer terug! ook kan het zo zijn dat het paard in de wei raar doet waardoor het weer een blokkade krijgt. Ook kan het zo zijn dat de osteopaat wel iets gedaan heeft wat even hielp maar dat de oorzaak van het echte probleem niet is aangepakt. Het beste is om dan een goede dierenarts je paard helemaal na te laten kijken, neem het zadel ook mee en kijk of deze echt wel goed past. het is echter zeer moeilijk om een diagnose te stellen bij rugproblemen (en kreupelheid wat daarmee samen kan hangen).
Bij ons komen geregeld osteopaten op stal. Ik kan alleen maar spreken vanuit mijn ervaringen en het is zo dat mijn paard er absoluut lekkerder van in zijn lijf komt te zitten. Wel is het belangrijk te blijven voelen en kijken of je het paard los in het lijf houdt. Want anders is het exact zoals _marlies_ zegt dat het probleem terugkomt wanneer je de oorzaak niet weghaalt. Vaak is het ook noodzakelijk dat de ruiter zich laat behandelen en begeleiden in houding en zit.
Zeer positieve ervaringen hier, voor alle paarden. Ook als er geen klachten waren. Ik heb Mariëlle Kamphorst, en haar praktijk werkt door het hele land.
Ons paard is veel beter gaan lopen na regelmatige behandeling door de ostheopaat. Hij ging op de linkerhand ineens veel beter buigen, en lief veel minder met je te vechten. Hij bewoog veel losser en wilde veel harder voor je werken. Ik vind de ostheopaat echt een aanrader!
Ik heb een tijdje terug een osteopaat erbij gehad en ik ben er zeer over te spreken. Ook zijn er meer mensen bij mij op stal die een osteopaat hebben laten komen voor hun paard en allemaal positief. Maar zoals hierboven al aangegeven staat dat als je door gaat met de zelfde manier van rijden dat het idd zo kan zijn dat de klachten weer terug kunnen komen. Mij is ook aangeraden om op een andere manier m'n paard te rijden en met succes dus. Ikzelf heb Sandra van Leeuwen.
Ik zelf heb alleen nog maar slechte verhalen (helaas) gehoord over een osteopaat. Ik denk dat je ook heel erg moet zoeken naar een goede osteopaat en niet zomaar de eerste de beste nemen, informeer in je omgeving. Ik vind het alleen nogal bedenkelijk dat een osteopaat bij mensen al best moeite heeft iemand te (kraken), want hij gebruikt daarvoor zijn eigen gewicht en mensen zijn dan eigenlijk nog niet zo zwaar. Dus laat staan dat iemand van 80kg een paard van 600kg moet kraken. Ben er dus zelf een beetje sceptisch over, maar dat komt eigenlijk ook door maar 1 persoon. Zelf heb ik wel de fysiotherapeut bij mijn paard gehaald en daar ben ik wel zeer over te spreken. Deze heeft al bij menig paard bij ons op stal "wonderen" verricht (ook daar waar de osteopaat juist kwaad had aangericht). De fysio legt ook zeer goed uit wat hij aan het doen is, geeft precies aan waar de zwakke plekken zitten en wat je er zelf nog aan kan doen. Wellicht ook iets om uit te proberen?
Kraken heeft helemaal niets met kracht te maken Bovendien heeft een paard door de grotere uitsteeksels een veel grotere trillingoverdracht dan een mens. Wat ervoor zou pleiten om JUIST minder kracht te hoeven zetten dan op een mens
Nethanja Pruijsen is ook een hele gode paardenosteopaat.Mijn paard had erge rugklachten en is goed uit de behandeling gekomen.Ze heeft 3 behandelingen gehad, niet alleen het rugprobleem is opgelost, mijn paard ging zich in z`n algeheel veel beter voelen.Betere werking van de darmen,lekker ontspannen en veel rustiger, ze zat gewoon veel beter in haar vel. Ben dus overtuigd van de werking van osteopatie en ik doe de behandeling nu jaarlijks gewoon preventief. Ze vinden het bovendien nog gewoon lekker ook .
zorg wel dat je dan een goede osteopaat zoekt; iemand met een gedegen, afgeronde (!) opleiding achter de rug. in tegenstelling tot dierenfysiotherapeut, is osteopaat namelijk geen beschermde titel, wat feitelijk betekent dat Jan-en-alleman zich osteopaat mag noemen. kaf en koren scheiden dus!
verder zie ik hier wat mensen osteopathie voor mensen en paarden vergelijken, iets wat m.i. niet juist is. een mensenlichaam of een paardenlichaam maakt toch nogal uit. ik heb zelf ook goede ervaring met humane osteopathie (loopt er zelf ook), maar met paardenosteopathie heb ik over bepaalde dingen serieuze twijfels.