Leren Bandageren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearl_tje

Leren Bandageren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:03

Wie o wie in omgeving twente wil / kan mij goed leren bandageren?

piaelfje

Re: Leren Bandageren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:05

ik woon niet in twente aar ik heb zojuist gisteren geleerd hoe het moet:
je begint bovenaan en je gaat met halfjes naar beneden, als je op het punt bent dat je niet meer verder gaat zeg maar ga je weer naar boven en als het goed id komtet uit!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:11

Nou ik ga het morgen maar proberen totdat het lukt. Heb ook heel vaak dat de sluiting niet aan de buitenkant zit maar aan de binnenkant. Dus bovenaan beginnen en dan? Begin aan de buitenzijde of binnenzijde.

Ircolando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:13

ik begin in het midden, ga dan naar beneden, draai 2 keer om de kogel en ga dan weer naar boven Knipoog

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:27

@pearl_tje: Niet zomaar aan gaan klooien hoor! Het is lief bedoelt van piaelfje maar bandageren leer je niet via internet. Vraag inderdaad iemand uit de buurt die kundig is om je te helpen, want verkeerd aangelegde bandages kunnen gigantische nare gevolgen hebben.....

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:29

om het echt goed te kunnen leren moet je toch iemand bij je hebben die het wel kan, leren bandageren is oefenen oefenen en oefenen. Doe wel altijd onderlappen eronders! Veel mensen doen dat niet, maar je draait de pezen echt krom!
Er is toch wel iemand bij je op stal die het kan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:30

Ik zou er uberhaupt niet aan beginnen, je verkloot meer dan dat je er goed mee doet. Zelfs met 'correct' bandageren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:30

begin net onder de knie en maak de eerste 3 slagen wat strakker, daarna ga je door naar beneden ( ongeveer steeds de heft van de bandage bedekken bij elke slag) en draai je hem iets losser,maar niet te los Knipoog
zodra je bij de koot bent maak je een iets strakere slag en ga je weer los naar boven. je endigt een slag of 2 bij de knie en maakt de laatste iets vaster vast. op deze manier kenlt de bandage niet, heb je 3 punten waar hij niet kan afzakken en kom je altijd goed uit bovenaan Ja

en bij bandages met elastiek altijd onderlappen gebruiken, anders knelt de boel te veel af.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:05

Princess schreef:
om het echt goed te kunnen leren moet je toch iemand bij je hebben die het wel kan, leren bandageren is oefenen oefenen en oefenen. Doe wel altijd onderlappen eronders! Veel mensen doen dat niet, maar je draait de pezen echt krom!
Er is toch wel iemand bij je op stal die het kan?

Ik sta niet op een grote stal, het paard dat ik rij staat bij de mensen achter thuis! Beter en mooie kan ik het niet krijgen.

Maar ik ben er ook echt van bewust dat je moet leren bandageren. En daarom zet ik hier de vraag ook neer! Dus als iemand mij het wil leren!! Graag....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:38

Begin bovenaan net onder de knie, de bandage moet je als het ware om het been heen rollen.
Het uiteinde wijst schuin omhoog en je moet een deel over laten voor de omslag. meestal begin ik net aan de achterzijde van het been, also dan draai je een slag om het paardenbeen heen, het uiteinde sla je nu om de bandage heen. Dit heeft ten doel te voorkomen dat de bandage af gaat zakken. Nu bandageer je naar beneden.
Zorg ervoor dat de je iedere keer half overlapt, bandageer om de kogel heen tot onderzijde kogel dan ga je langzaam aan omhoog.
Houd rekening met de lengte van de bandage 3 meter of 4 meter daar moet je verschil in maken met overlappen. Maar de slagen moeten elkaar telkens een stukje overlappen.
Nu ga je dus door tot boven aan en maak je het klitteband goed vast. Netjes aandrukken.

Ik wil het je wel leren als het je niet lukt, zowel met als zonder onderleggers is geen probleem. Je kunt zo een keer langskomen rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:59

Te strak is niet goed, te los is niet goed, over de kogel of boven de kogel??? Transport, werk, stalbandage???
Even om uit te leggen dat het niet "zomaar" even bandageren is!
Een paar goede peesbeschermers ( er zijn legio modellen! )zijn denk ik veel handiger, minder werk, en je kan het bijna onmogelijk verkeerd doen!