Ik moet voor een waterpomp bij mn paarden een nieuw leertje aanschaffen. Schoenmakers hier in buurt hadden niks geschikts, weten jullie een plek waar ik dat kan vinden moet ongeveer 3 mm dik zijn en doorsnede ( of heet dat diameter ) van 16 cm
Het leer in een waterpomp kan je niet zomaar zelf snijden. Helaas. Dit is namelijk een ring met opstaande kanten. In de pompbeweging sluit deze opstaande rand de pomp af, zoals bij een fietspomp.
hoe zou ik het dan moeten maken, of waar kan ik dat halen dan?
Kijk eens waar jij woont en waar ik woon. Ik ben al blij als ik Limburg kan vinden! Probeer het eens bij een loonwerkbedrijf. Die zullen je wel een adresje kunnen geven.
Moet het speciaal van leer zijn. Tegenwoordig heb je ook hele goede afsluitingsringen (O-ring) van rubber. Die worden in de industrie al jaren gebruikt.
ja, mn vader is nu die handpomp aan maken en zei dat het leer kapot was ( pomp al vrij oud) en dat ik maar neiwu moest regelen. Ik heb dus bij alle schoenmakers ernaar gevraagd, maar niemand had iets wat geschikt was. waar kan ikd ie ringen dan krijgen?
Tuigleer kan ik je zo leveren maar ik kan er geen rand aan velzen. En juist die rand heb je nodig voor een goede werking van de pomp. Maar als je het gewoon wil proberen kan ik je wel wat toesturen.
als ik jou was zou ik echt voorham even bellen. Die doen diepboringen, maar hebben ook verstand van handpompen ed, eigenlijk van alle soorten pompen, bewateringsinstallaties ed. Als ik het me goed herrinner hebben ze ook leren ringen, en anders kunnen ze je ook aan een goede rubberen helpen.
Mijn man heeft vorige week onze handpomp gebruiks klaar gemaakt, hij had het toevallig ook over een rubbertje dat hij vervangen had, ik weet alleen niet meer hoe hij het opgelost heeft. Hij heeft nachtdienst en is nu niet thuis, je hoort het morgen.
Kun je die niet gewoon bij de boerenbond kopen? Vorig jaar was dat bij de onze ook kapot en de man van wie de wei was heeft dat daar besteld geloof ik.
ga vanmiddag nohgmaals met mn vader over hebben, anders bel ik de Bb eens op, kijken of hun wat hebben wat beter werkt dan nieuw leertje alvast bedankt voor meedenken van jullie
Even mijn man geraad pleegd dus. Hij zegt het onderste leertje is gewoon te verkrijgen??? Het bovenste heeft hij gemaakt van een oude teugel. Hier een rondje van gevormd in de juiste groote en er nog 1 gemaakt en die er op geplakt. Dit zou goed moeten zijn, want hij pompt als de beste (ook pas een paar weken, dus op lange termijn is het nog afwachten