Heb drie kwart jaar geleden een tweedehands Passier GG van marktplaats gekocht. En een naar mijn idee goeie zadelmaker laten komen en het zadel goed passend laten maken. Deze goede man had al een naar mijn idee rare theorie over zadels vullen. Volgens hem moest je elke vijf jaar je zadel helemaal leeg laten halen en weer opnieuw laten vullen vanwegen het wol wat na zoveel jaar zijn werk niet meer deed en ging proppen. Nou goed, ik kon er opzich wel een beetje inkomen dus heb dit door hem gelijk maar laten doen. Nadat hij klaar was vond ik het zadel gelijk al erg achterover liggen maar naar zijn zeggen moest dat omdat ik een voorsingel had en dus de druk met aansingelen het meest aan de voorkant zou gaan krijgen waardoor het zadel daar als eerste gaat zakken en dan na paar keer rijden precies goed ligt. Ik moest de goede man 200 euro afrekenen en na drie maanden weer terug laten komen omdat het zadel dan weer wat gevuld moest worden vanwegen de nieuwe vulling.
Ik ben gaan rijden, en gaan rijden maar zijn verhaal van dat het zadel voor zou gaan zakken ging bij mijn zadel dus echt niet gebeuren! Sterker nog, het ging steeds meer achterover liggen. Ik de goede man na een maand weer gebeld met heel mijn verhaal en is binnen een week weer terug gekomen en heeft het zadel achter weer bij gevuld. Nog steeds lag het zadel vanuit mijn oog hoek, iets achterover maar goed ben toch weer verder gegaan met rijden. Toch zakte het weer achterover dus ben binnen paar weken weer gaan bellen met de zadelmaker. Nu had hij als excuus dat het lag aan de voorsingel. De druk die daardoor onstaat kon bij de bouw van mijn paard verkeerd werken waardoor het zadel aan de achterkant los kwam met aansingelen. Na wat overleg met wat mensen heb ik hem de voorsingel om laten zetten naar de plaats van de andere singelstoot. Dit met veel resultaat moet ik zeggen want het zadel lag nu voor het eerst ook in mij ogen goed. Moest hem wel weer 50 euro afrekenen waar ik het niet mee eens was dus ook niet heb gedaan. Ik vind als je als zadelmaker zoveel keer terug moet komen voor het zelfde zadel, ook nog eens elke keer gemiddeld drie uur te laat op je afspraak aankomt je niet moet gaan zeuren om 50 euro.
Nu ben ik een half jaartje verder ongeveer en lag mijn zadel weer wat achterover. Wat natuurlijk goed kan na die periode en veel verandering van de bouw van je paard. Heb het net weggebracht naar een andere zadelmaker en die schrok zich rot van de wijze waarop het zadel gevuld is! Het was scheef gevuld, en er zat veel te veel vulling op plekken waar het niet hoort en veel te weinig vulling op plekken waar het wel hoort!
Nou is mijn vraag of er nog meer bokkers zijn die ervaring hebben met deze man? Zijn naam is Patrick..
P.S. Misschien is dit verder een hele goeie zadelmaker maar is het bij mijn zadel niet helemaal gelukt!