Goede hoefsmid/bekapper gezocht omg. Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Goede hoefsmid/bekapper gezocht omg. Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 23:01

Ik zoek een goede hoefsmid om onze Lusitano te bekappen. Hij staat niet op ijzers.

Onze huidige hoefsmid is in december voor het laatst geweest (wij hebben met de hele stal 1 vaste hoefsmid) en hij weigert gewoon om de hoeven van Xaviero te bekappen omdat deze volgens hem nog te kort zijn. Ook wil hij de hoeven niet bekappen omdat het paard in de molen loopt vijf keer per week. Dus moet hij maar op ijzers.

Het paard is, zoals veel barokke paarden, toontredend en heeft niet zulke grote hoeven. De verzenen zijn wel al vrij lang en ondergeschoven en aan de binnenkant van de hoef ziet het er ook al niet meer zo netjes uit. ook is er al aardig wat ruimte tussen de wittelijn (?) correct me if i'm wrong, en het uiteinde van de hoef. Ik zou zeggen: hoog tijd om te bekappen!

Ik snap gewoon niet wat het nut is om bij paarden van de "grote" hoeven te kweken als het dier van zichzelf gewoon mooie kleine hoefjes heeft.

IK wil verder niet de hoefsmid die we nu hebben helemaal af kraken. Maar ik ben wel opzoek naar een andere smid of bekapper.

Probleem bij is dat ik een beetje zweef tussen TB en NB. Ik vind NB op heleboel punten heel erg goed maar op sommige niet. (bv strasser methode en drastisch de stand gaan veranderen etc) En ik vind aan TB dat ze te snel denken "dan maar een ijzer eronder" en de verzenen heel lang laten worden zodat het paard op "hakken " gaat lopen.

Anyway, ik zoek dus een bekapper TB of NB die een beetje van beide stromingen doet
Lachen

PatsyDB

Re: Goede hoefsmid/bekapper gezocht omg. Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 03:50

Ronalds Aalders, die is echt super (maar heeft vermoedelijk wel een prijskaartje)
Mocht ik nog in Nederland wonen, dan zou hij voor mij de eerste keuze zijn. Hij is heel erg uptodate. Hij is zelfs bekend tot hier in Amerika! Hij is ideaal bij probleem gevallen!
Ik heb spijtig genoeg geen kontakt gegevens voor hem, maar als je eventjes rondvraagt, zou hij toch wel bekend moeten wezen. Andere bokkers uit omgeving Amsterdam, hebben waarschijnlijk wel een idee hoe je hem te pakken krijgt.

Succes. P.

PS : Ivm ondergelopen verzenen, hierbij eventjes mijn persoonlijke opinie, aangepast ondersteunend hielbeslag (bv heartbars voor enkele beurten) of open beslag met equi-build vettec, ondersteunen de volledige hoef, waardoor de verzenen meer & sneller de kans krijgen zich te corrigeren. Natural Balance hoefijzers zijn bv ook erg aangeraden in dergelijk gevallen, de 'breakover' wordt hierbij vervroegd, de gewichtsdruk wordt meer gebracht naar het midden, wijdste gedeelte van de hoef en het paard gaat meestal zienbaar vlotter stappen en vaak minder struikelen, wat men toch vaak ziet bij paarden met lange tenen & ondergelopen verzenen.
Equi build neemt bv de druk van de hoefwand weg, wat helpt voor een betere groei.
Ik heb hier zelf denderend succes mee gehad met 2 paarden!
In slechts enkele beslag beurten groeiden de verzenen opnieuw netjes naar onder toe, ipv vooruit.
Ik ben er ten zeerste van overtuigd dat ondersteunend beslag ondergelopen verzenen sneller kan corrigeren dan gewoon bekappen zonder ijzers.
Wanneer alles weer netjes is met de hoeven, dan kan je nog steeds terug naar natuurlijk bekappen.
Als het paard zonder ijzers kan, super en best zo te houden, maar soms moet men de natuur een handje helpen en juist beslag kan hierbij heel veel baat, hetzij tijdelijk, hetzij langdurig.
Indien het paard te kort is om te beslaan, kan de hoefsmid steeds glue-on shoes overwegen voor enkele beurten, opnieuw om de hoeven de kans te geven te groeien. Wel is het me opgevallen dat weinig hoefsmeden voldoende ervaring hebben bij het aanbrengen van glue-ons en aldus snel de eigenaar hierbij een negatief verhaaltje verkopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:49

Veplaatst: BeH -> EA-Gez Diensten.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:31

Waar ongeveer in de regio Amsterdam.

Deze regio is namelijk nogal groot. Ik weet namelijk wel een aantal hoefsmeden, maar deze zijn volgens mij voornamelijk aan de Noord kant van Amsterdam actief.

Weet er evt. ook 1 die ook in de regio van Hoofddorp bekapt en beslaat. Ikzelf was niet zo heel enthousiast over de kwaliteit van deze smid, anderen juist weer wel. Dat is toch altijd heel persoonsgebonden.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:31

Sylvia Roubos

Zij combineert en werkt met beide.

Even een stukje tekst van haarzelf gequote;
Hallo ik ben Sylvia Roubos, Sinds 2003 ben gediplomeerd Hoefsmid en heb in 2005 de cursus natuurlijkbekappen M1&2 gevolgd bij Piet Loof in Koewacht door deze technieken te combineren in de praktijk heb ik genoeg kennis om iedere klant naar tevredenheid te behandelen.

Je kunt contact met haar opnemen via onderstaand mailadres:

Alexhagenaars@hotmail.com

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:39

Ik heb een vrouw uit Almeren
Komt vaak in Amsterdam
Super lief mens en geen voorstander van ijzers maar wel op normale manier (sorry bedoel ouderwetse manier en niet natuurlijk Bloos )

Ook ken ik een hele fijne jongen uit Purmerend die vast nog wel tijd heeft

Telnr's via pb