(gz) goede manege voor strandrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

(gz) goede manege voor strandrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:51

Ik rij inmiddels al 14 jaar in een bos rijk gebied. Als ik met mijn paard de manege dam af reed was ik al in het bos. Ik heb 3 jaar les gegeven op deze manege en bijna dagelijks bosritten begeleid. Aangezien ik het bos na al die jaren wel zo'n beetje gezien heb wil ik een keer een strandrit gaan maken. Niet alleen maar met mijn nicht die het rijden na lange tijd weer heeft opgepakt.

Ik wil alleen absoluut zeker weten dat het een goede manege is. Geen onregelmatige paarden die moeten lopen. Geen gratenpakhuizen. Geen slecht tuig op de paarden. Geen paarden met grote drukplekken etc. Gewoon een goed stel gezonde paarden.

Ook rijd ik niet mee in grote groepen omdat ik ook de nadelen daarvan maar al te goed ken dus stal moet ook met alleen ons 2 (misschien dat er nog 1 of 2 mee gaan) rijden

Ik heb na al die jaren mijn ruiterbewijs opgezegt aangezien ik die nog nooit nodig heb gehad dus die heb ik niet meer, ook mijn nicht heeft er geen dus je moet er geen ruiterbewijs nodig hebben.

Voor mijn nicht wil ik een 100% betrouwbaar paard. Er mag best wat pit in zitten. Ze kan netjes rijden maar ik wil geen hete stuiterbal mee paard moet gewoon braaf achter mij aan kunnen lopen. Voor mij zelf wil ik minimaal een paard wat een stuk sneller is als haar paard zodat als er iets gebeurd ik haar in kan halen en haar kan stoppen. Voor veel zal dit nu raar klinken maar ik heb zelf al genoeg mee gemaakt met buitenritten begeleiden en ik had zelf altijd het snelste paard van stal mee en dat heeft al vaak grote ongelukken weten te voorkomen paarden blijven dieren dus er kan altijd wat gebeuren dat weet ik maar zo verklein ik de kans daarvan een beetje
voor mij zelf moet er dus een snel paard staan maar wel braaf, ik rij die rit voor de lol en wil dus geen bokkende knol onder mn kont hebben Haha! Het gaat mij er alleen om dat ik haar kan inhalen als er wat gebeurd.

ik wil niet een stal ergens op ameland ofzo het moet wel een beetje te doen zijn kwa kilometers vanaf nunspeet.

Ik weet het een hoop eisen maar misschien is er een goede stal waar het kan Haha!

dus wie weet er een leuke stal waar wij terecht kunnen graag met prijs en of het met of zonder begeleiding is.

Apple

Re: (gz) goede manege voor strandrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:54

www.manegejonker.nl in Katwijk

Je krijgt altijd begeleiding mee, maar de groepen zijn niet groot.

Wel zijn nu in de winter de paarden potentieel wat frisjes en ja het kan ook zijn dat je zomaar het 'gratenpakhuis' mee krijgt (het doodbrave paard dat aan het einde van deze zomer naar 't Olde Manegepeerd op pensioen gaat).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:55

De manier van 'paard voor andere paard parkeren' heb ik trouwens minder goede ervaringen mee. Sterker nog, laat maar even lopen, stopt vanzelf weer als de rest ook gestopt is.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:56

Manege Poelenburgh? Ik vindt het zelf een goede manege, waar je heerlijke buitenritten kan maken. (http://www.poelenburgh.nl)
eigen paard mag mee op een rit Knipoog (dacht ik)

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:57

Jaa! Manege Poelenburgh in Schoorl!! *LOL*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:57

Poelenburg is prima, wel vaak grote groepen en het duurt een 50 minuten voordat je op het strand bent. Strand is vaak rengalop heen, rengalop terug en weer terug door het duin.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:02

Apple schreef:
De manier van 'paard voor andere paard parkeren' heb ik trouwens minder goede ervaringen mee. Sterker nog, laat maar even lopen, stopt vanzelf weer als de rest ook gestopt is.

ik heb meerdere jaren buitenritten begeleid en was maar wat blij dat ik altijd de snelste van stal mee had heeft meerdere malen ongelukken weten te voorkomen.
als er 1 gaat gaan ze allemaal. en ze stoppen echt niet altijd want heb vaak zat gehad dat er 1 gewoon blind werd en in volle rengalop zonder de rest naar huis rent en de ruiter er halverwege afknalt. Zo heb ik eens een paard gehad langs de weg die er vandoor ging die ik kon vast pakken voor de rest ging en meerdere malen op een grote zand vlakte dat alles er vandoor ging en dus niet stopte, dan haalde ik de hele groep in, pakte de voorste vast en liet die stoppen dan stopte de rest ook. Voor mijzelf vind ik dat soort dingen niet erg maar met vreemde paarden heb ik liever dat mijn nicht heel huids terug komt en ik haar dus kan helpen als er wat gebeurd als ik op een paard zit die het niet bij kan houden kan ik haar ook geen aanwijzingen etc geven Haha!

ik wil absoluut niet mee met grote groepen want dan heeft de begeleider 0,0 overzicht en gaat er vaker wat fout als met een klein groepje en dat weet ik ook uit ervaring Haha!

Het is ook wel een beetje dat ik mijn eigen manege paarden gewent ben, ken ze stuk voor stuk en wist ik preccies waar ik haar op mee kon nemen, ze kan makkelijk een heet paard hebben maar hij moet niet gaan bokken ofzo gewoon braaf zijn.

mijn ervaring met maneges is dat ze meestal gewoon een paard mee geven dat over is en dat wil ik dus absoluut niet. Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat ze zeggen paard 100% braaf is maar paard 9 van de 10 keer wat uit vreet Knipoog dus ik ben er wel een beetje voorzichtig mee Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:15

Tsja gut, dat ken ik ook wel hoor. Ook van de andere kant, dan geef je een 100% braaf paard mee en dan blijkt hij toch ergens van te schrikken, of blijkt de ruiter hem zo strak te houden dat het paard helemaal opgefokt raakt, of blijkt na uitdrukkelijk verzoek toch het paard op een plek gehouden te worden waar het niet goed gaat (achter/voor/midden in/aan de zijkant) noem maar op.

Over 'snel paard en inhalen' dat lukt op het strand niet. Met een beetje pech knalt je hele groep er in rengalop van door en zie maar dat je ze terug krijgt.

Gewoon rustig galopperen, paard voorop waar alles achter geparkeerd kan worden en als er dan eentje vandoor knalt naar het mulle zand laten toesturen en de rest naar draf (in je eentje in rengalop is namelijk niet leuk Haha!).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:54

daarom wil ik dus graag de snelste mee, ik heb een keer een groep van 8 gehad wat er allemaal vandoor ging ik ben er in eerste instantie niet achter aan gegaan in de hoop er wat zou blijven staan en de rest zou stoppen maar alles ging, ik ben er toen achter aan gegaan en heb het hele spul in gehaald en toen de voorste gestopt. Dit is meerdere malen gebeurt, vandaar dat ik het prettig vind de snelste te hebben dan kan ik teminste wat doen als er wat gebeurt. Ze zeiden op stal ook weleens als we een paard te kort hadden neem jij de minder brave mee (die anders niet mee zou gaan) zodat we een paard over hadden maar dat heb ik nooit gedaan, ik kan niks beginnen met een paard die ik zelf onder controle moet houden ik moet een makkelijk snel beest hebben zodat ik de rest kan helpen en niet mezelf hoef te helpen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:20

Manege Heemskerk. Niet de meest grote, mooie en luxe manege maar de paarden zijn braaf en gezond.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:28

Meeuwenoord in Noordwijk aan zee. Ritten met begeleiding (of ze zonder begeleiding doen weet ik niet), kosten weet ik ook niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:17

zijn daar ook websites van?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:18

Meeuwenoord is volgens mij gestopt Scheve mond. Dat was inderdaad een prima plek geweest, eerst een stukje door het duin en dan het strand op.

appelkroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:30

waar is meeuwenoord mee gestopt ?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:13

Manege Smit in Noordwijkerhout. Prijzen weet ik niet uit mijn hoofd, maar heb wel een papier thuis van ze.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:27

Ik heb ook begrepen dat manege Meeuwenoord is opgeheven of verder gaat als pensionstal of iets dergelijks. Smit is idd. een goeie (http://www.manegesmit.nl), of anders manege Bakker (http://www.manege.nl), ze zitten vlak bij elkaar en vlak bij de duinen en het strand.
Je zou het eventueel ook bij manege 't Langeveld (http://www.sollasi.nl) kunnen proberen, van die manege weet ik zeker dat 'ie aan je wensen voldoet. Ik durf alleen niet te zeggen of zij nog buitenritten met onbekenden doen. Sowieso mag je daar niet zonder begeleiding, en eerlijk gezegd denk ik bij die twee andere maneges ook niet.