ik heb mijn vakdiploma als instructeur en manegehouder (staatsdiploma sinds 1977) daarnaast heb ik BHV, reanimatie en EHBO en ik ben een van de weinige zelfstandige instructeurs die een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft.
Verder ben ik in dienst van deze Instelling als Recreatieleider.
Ik ben dus aan de ene kant " therapeut' en aan de andere kant Instructeur. MET PAPIEREN!
Ik weet als geen ander hoe zeer men aansprakelijk is als instructeur, ik heb juridische achtergronden en via mijn omgeving veel met letselschades te maken/gehad.
Inderdaad zijn de meeste goedbedoelende instructeurs en- trices nog te weinig op de hoogte van deze materie; je bent door toename van oa amerikanisme van de verzekeraar en klant maar ook door de gewijzigde eigen aansprakelijkheid als beroepsbeoefenaar erg kwetsbaar en persoonlijk aansprakelijk te maken!!!!!!!. Er is wel voor manegeboeren een fijne belangenvereniging die de manegeboer troost als er iemand ernstig getraumatiseerd raakt maar de instructeur is vrijlopend wild. Daar heb ik me in het verleden wel even mee bezig gehouden maar nu niet meer. Men is op NHB-niveau hier wel mee bezig geweest maar ik heb daar verder niets meer van gehoord. Je kunt goed de mist ingaan als je A) geen papieren hebt (handelingsbekwaam en handelingsbevoegdheid) en B) niet persoonlijk verzekerd bent voor beroepsaansprakelijheid (is geen bedrijfsaansprakelijkheid!)
Bij mij zit dat dus wel goed, trouwens, voor aanbieders van hun paard; omgeving Apeldoorn zou fijn zijn.....