[GZ] tips e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

[GZ] tips e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 12:18

heej bokkers,
ik rij nu al bijna 7 jaar en ben 14 jaar...(11 dec rijd ik 7 jaar en wordt ik 15..)
ik heb eerst 7 verzorgpony's gehad..kon ik alles mee doen wat ik wou,
heb ik ook les op gehad enzo..
nu heb ik 14 verzorgpony's,, kom er bijna elke dag...!
doe dan ook vanalles... rijden,longeren,mesten, knuffelen,poetsen, noem maar op!
maar eigenlijk mis ik toch nog iets...
een eigen paard...
ik wil dat echt al een tijdje heel lang, en ik heb nu met m'n ouders een regeling..
ik moet nog ff sparen tot na de zomervakantie..
krijg ik van mijn ouders nog 700 euro, en dan kan ik een paardje van 2000 kopen...
maarja.. toch heb ik nog wat vraagjes,,
is het wel verstandig?
heb ik al lang genoeg ervaring?
op zich zijn er op die privestalling genoeg mensen met veel meer ervaring als mij..die me wel kunnen helpen dan,,
maar toch,, kan iemand me nog tips geven met rijden, als die op hol slaat, of andere dingen waar ik op meot letten als je een eigen paard hebt?
begrijp me niet verkeerd, ik wil het echt DOLGRAAG!
maar het lijkt me verstandig om nog wat meer info op te doen Haha!

groetjes wendy

resdiray

Re: [GZ] tips e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:42

Als je iemand hebt die je les kan geven en tips lijkt het me niet een verkeerd idee hoor.
Bedenk wel van tevoren wat voor soort paard je wilt: rustig, 1 met pit, wat moet hij/zij kunnen, hoeveel tijd kun je eraan besteden, kun je de onkosten van hoefsmid, dierenarts, onderhoud, stalling betalen???
Stel die vragen eerst aan jezelf en kijk anders alvast rond naar wat voor soort paard je wilt.
Je mag me altijd mailen voor vragen. Ik heb zelf een tinker.

Gr. Froukjen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:46

Ik zou het niet doen.
Een paard wordt oud, gaat als het even kan nog jaren mee, om het zo maar te zeggen. Straks heb je het drukker met school of studie, enz, maar heb je nog wel een paard.
Als ik nu kijk: ik zou niets liever willen. Maar kan dat echt niet ophoesten nu ik op kamers woon.

Denk dus ook even aan de lange termijn, hoe fijn een eigen paard ook zou zijn. Knipoog

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:24

TurdusMerula schreef:
Ik zou het niet doen.
Een paard wordt oud, gaat als het even kan nog jaren mee, om het zo maar te zeggen. Straks heb je het drukker met school of studie, enz, maar heb je nog wel een paard.
Als ik nu kijk: ik zou niets liever willen. Maar kan dat echt niet ophoesten nu ik op kamers woon.

Denk dus ook even aan de lange termijn, hoe fijn een eigen paard ook zou zijn. Knipoog

dat heb ik allang gedan hoor Knipoog

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:33

een eigenpaard is inderdaad heel anders dan een verzorg paard. Als jij straks geen tijd hebt is het nog wel jou verantwoordelijkheid dat je paardje zijn eten krijgt naar buiten kan enz. Ik had op jou leeftijd de zelfde kans en heb het toen niet gedaan. Ik wilde studeren en dacht dat kan best samen, maar het valt vies tegen op kamers wonen is duur en je studie kost meer tijd dan je denkt. Een verzorgpaard is wat dat betreft veel makkelijker omdat je er niet de verantwoordelijkheid over draagd(althans niet zo erg als over je eigenpaard) Misschien kun je eerst een periode leasen en kijken hoe het bevalt?

Ik zou in iedergeval voor jezelf een lijstje maken
wat kost het per maand wat heeft hij nodig
als hij ziek is moet ik dat zelf betalen of niet
waar komt hij te staan zetten zij hem buiten
en denk vooral aan je toekomst en je tijd want als je je paard straks weg moet doen omdat je in bijvoorbeeld je eindexamen komt of je vrienden vragen meer aandacht is het zonde.

Kun je dit voor het paard in positieve zin beantwoorden kun je is een keer gaan kijken naar verschillende rassen.

succes!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:41

Fairytail schreef:
een eigenpaard is inderdaad heel anders dan een verzorg paard. Als jij straks geen tijd hebt is het nog wel jou verantwoordelijkheid dat je paardje zijn eten krijgt naar buiten kan enz. Ik had op jou leeftijd de zelfde kans en heb het toen niet gedaan. Ik wilde studeren en dacht dat kan best samen, maar het valt vies tegen op kamers wonen is duur en je studie kost meer tijd dan je denkt. Een verzorgpaard is wat dat betreft veel makkelijker omdat je er niet de verantwoordelijkheid over draagd(althans niet zo erg als over je eigenpaard) Misschien kun je eerst een periode leasen en kijken hoe het bevalt?

Ik zou in iedergeval voor jezelf een lijstje maken
wat kost het per maand wat heeft hij nodig
als hij ziek is moet ik dat zelf betalen of niet
waar komt hij te staan zetten zij hem buiten
en denk vooral aan je toekomst en je tijd want als je je paard straks weg moet doen omdat je in bijvoorbeeld je eindexamen komt of je vrienden vragen meer aandacht is het zonde.

Kun je dit voor het paard in positieve zin beantwoorden kun je is een keer gaan kijken naar verschillende rassen.

succes!

de prijzen weet ik al precies...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:41

als je tijd en geld en zin hebt wat houd je dan tegen.
let alleen op het ras en of het echt klikt
veel plezier en succes

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:38

Fairytail schreef:
als je tijd en geld en zin hebt wat houd je dan tegen.
let alleen op het ras en of het echt klikt
veel plezier en succes

dankjewel Haha!