Tandarts??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Favre

Tandarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 10:42

Hallo,

Sinds gisteren zag ik dat mijn paard raar deed met zijn hooi,ik had het nat gemaakt,en hij begon heel raar te kauwen en uit te spugen,dus het natte hooi eruit gehaald en gewoon droog hooi gegeven (normaal krijgt hij altijd alleen droog hooi) Dacht dat het misschien door het natte hooi kwam,dat het misschien plakte ofzo. Maar de eerste happen deed hij ook weer vreemd,echt met zijn mond open kauwen en net alsof het vast zat ofzo,en dan kleine propjes eruit "spugen" . Dus echt symptonen alsof hij haken heeft zeg maar. En daarna ging hij gewoon zijn hooi eten,at het normaal,af en toe es tussendoor beetje raar kauwen,maar hij heeft wel al zijn hooi opgegeten. Dus vanmorgen voor mijn werk ging ik nog even kijken,toevallig werd er net hooi gevoerd,dus kon gelijk even kijken. En weer kauwde hij zo vreemd!
Hij heeft dus wel gewoon zijn biks allemaal opgegeten,en er lagen geen proppen of iets dergelijks,ook zijn hooi eet ' ie gewoon op,zonder proppen,alleen de eerste happen,en af en toe tussendoor raar...

Maar het vreemde is dus,dat hij in mei bij de dierenarts stond voor zijn allergische aanvallen,toen heeft de DA zijn kiezen ook gevijld en nagekeken. Dus zouden nu nog geen haken mogen zijn,want normaal word hij 1x per jaar gecontroleerd,en heeft nooit extreme haken. Maar nu is ook het probleem bij hem dat hij echt extreem lastig is,hij laat echt niks toe,en draait altijd helemaal door als een dierenarts/ paardentandarts iets met hem wil doen...de laatste keer heeft hij gewoon door de klem heen gebeten! Terwijl hij onder (zware) verdoving was... Ik vind het ook helemaal niet fijn om hem plat te spuiten,en ik ben ervan overtuigd dat er toch een paardentandarts moet zijn met veel geduld en die handig is,zodat hij rustig blijft...

Iemand die een goede,geduldige en vooral handige paardentandarts kent? Of iets herkennen in mijn verhaal? Want ik dacht dat paarden met haken continu moeilijk kauwen en proppen maken,dit doet hij dus niet de hele tijd...
Hij heeft gisteren wel in de bak gestaan en wat planten langs de kant gegeten (o.a. brandnetel) en hij staat niet in het weiland,hebben wij (helaas) niet. Dus in principe zie ik alles wat hij eet. MAar zou zijn keel of slijmvliezen misschien geirriteerd kunnen zijn van een bepaalde plant,dat kauwen pijn doet ofzo?

henny_w

Re: Tandarts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:02

Hoi,

Ik heb vorige week dezelfde ongein met 1 van mijn paarden gehad.
Ontzettend moeilijk doen met hooi en gras. Blijft eigenlijk voor in de mond, ze maakte proppen en liet alles weer uit de mond vallen
Beloningssnoepjes, stukjes appel en zemelenslobber ging er wel in.
Mijn paardentandarts was eind mei nog geweest. Ik heb hem gebeld en hij kon dezelfde dag nog komen.
Hij heeft haar hele mond nagekeken maar kon niets vinden. Het lag volgens hem niet aan het gebit.

De dag erna nog steeds geen verbetering. Ik ben met het paard naar de paardenkliniek gegaan. Daar hebben ze wederom haar mond bekeken.
Tsjee wat een drama.
Achterin had ze grote kapotte plekken van 4 a 5 cm in haar wangen. Het bloed sijpelde eruit.
Van alle 4 de kaakhelften waren de achterste 2 kiezen loeischerp Boos!
Ze heeft een ontstekingsremmer gehad en daags erna is de DA bij ons gekomen.
Het paard heeft een licht roesje gehad en haar gebit is grondig gedaan.
Voor de zekerheid mijn andere paard ook maar nagekeken.
Hetzelfde verhaal alleen waren haar wangen nog net niet stuk.
Voor mij geen paardentandarts meer. Voortaan gaan we naar de kliniek. Uitsluitend met een roesje worden ze nog gedaan zodat ook werkelijk de achterste kiezen goed gedaan kunnen worden.

Nog een bijkomend gevaar. Doordat ze niet goed kauwen loop je extra kans op verstoppingskoliek. Dat heeft mijn merrie er ook nog bij gehad.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 12:21

Jeetje wat heftig!!

Ik heb 5 verschillende paardentandartsen gehad,ze konden hem allemaal niet echt aan...dus nu heb ik dit jaar voor het eerst door de dierenarts laten doen,afgelopen mei dus... Maar wel een eng idee... ik kijk het even aan,want als hij eenmaal eet,ziet het er niet raar uit...
At jouw paard ook daarna normaal,of maakte hij de hele tijd proppen??

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:42

Heb zelf juist slechte ervaring met een dierenarts die zijn tanden niet goed had gedaan, dus ben toen overgestapt op een paardentandarts.Deze heeft me wel doorverwezen naar de kliniek in Bodegraven toen hij echt niet bij de achterste kiezen kon komen en de wolfstand eruit moest.
Ik weet niet welke paardentandartsen jij al hebt gehad? Maar ik heb John Kegge (komt uit Delft geloof ik).

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:33

Die man (John Kegge) heb ik vanmorgen gebeld,was gewoon een rijtje aan het afbellen die hier in de buurt werkzaam zijn,hij was heel vriendelijk,maar had niet gelijk tijd,en ik wil echt dat er vandaag of morgen naar hem gekeken word,want ik vind het zelf ook niet lekker als ik pijn in mijn mond heb haha!
Nu heb ik voor vanavond een afspraak met Kor paardentandarts,ben benieuwd...
Iemand die hem kent?

De manier waarop hij zijn werkwijze beschreef sprak me aan,veel geduld,eerst kennismaken met het paard ,op zijn gemak stellen e.d. In de hoop dat mijn paard zich netjes gedraagt,en het probleem verholpen kan worden!! Maak me nu al druk...bang dat hij zich weer heel erg gaat misdragen... Bloos Verdrietig

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:40

Als je echt een fijne paardentandarts wilt moet je Specer Schuman eens bellen.
Hij is heel geduldig en kan goed met paarden om gaan.
En daarbij is hij ook nog eens hardstikke goedkoop.
Zijn website is: www.paardenmond.nl

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:43

Ik zie op zijn website dat hij in Zwolle woont,mijn paard staat in Wassenaar... Lijkt me niet dat hij even komt?
Hij klinkt inderdaad ook heel netjes!

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:15

Jeetje zeg wat een verhalen... henny_w ik kom zelf ook uit Twente (Hengelo) en ik heb hier ook een tandarts gehad waar ik niet over tevreden was (meerdere). Op dat moment had mijn paard geen last van zijn tanden en heb ik het niet gemerkt. Een vriendin van mij heeft echter in die tijd de opleiding paardentandarts gedaan (Amerikaanse omleiding). Zij heeft hem vanaf die tijd ook behandeld en het bleek inderdaad dat 'beun de haas' erbij was geweest. Ik wil geen namen noemen maar voor mij niemand anders meer qua tandarts als degene die ik nu heb. Ze weet waar ze het over heeft en is niet iemand die alleen het voorste deel van de mond doet omdat je dat ziet en het lijkt alsof je wat gedaan hebt. Mijn paard was zo bang voor mijn oude tandarts dat hij steeds zwaar verdoofd moest worden. Nu mijn vriendin hem in behandeling heeft fluit ze hem erdoorheen. Gewoon rustig zijn, afleiden door te fluiten en respect hebben voor het dier helpen daarbij! En uiteraart kennis van zaken hebben.
De mond is zo belangrijk, maar zoveel mensen hebben er een 'mannetje' bij die er achteraf geen verstand van bleek te hebben maar daar ben je te laat mee als je er achter komt!

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:17

John Kegge is inderdaad een aardige man en hij behandelt de paarden ook zeer rustig en vriendelijk. Doet niks overhaast. Jammer dat hij op korte termijn geen tijd had. Snap dat je je paard zo snel mogelijk wil laten behandelen. Pijn in de mond is geen pretje. Hoop dat die Kor een goede is. Succes en hopelijk kan je paard straks wel weer goed kauwen.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:21

Nou gisteren is er dus een paardentandarts geweest,via John Kegge omdat hij zelf geen tijd had. Ik zal het kort houden,verder dan de deur van zijn stal is hij niet gekomen... Mijn paard liet echt helemaal NIKS toe...hij wilde hem aaien,rustig praten,en hij sprong zo naar de andere kant van de stal... Hij heeft veel geduld gehad,maar hij heeft em niet eens kunnen aaien...
Nu word ik dus echt een beetje moedeloos...

Misschien toch weer de dierenarts...dus weer platspuiten,praam enzo...wat ik uiteraard liever niet wil!het zal toch ook anders moeten kunnen??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:13

Miss_Favre schreef:
Jeetje wat heftig!!

Ik heb 5 verschillende paardentandartsen gehad,ze konden hem allemaal niet echt aan...dus nu heb ik dit jaar voor het eerst door de dierenarts laten doen,afgelopen mei dus... Maar wel een eng idee... ik kijk het even aan,want als hij eenmaal eet,ziet het er niet raar uit...
At jouw paard ook daarna normaal,of maakte hij de hele tijd proppen??

Hoi,

Mijn paard heeft nog 1 dag heel moeilijk gegeten en daarna ging het per dag wat beter.
Gisteren was het een week terug dat ze behandeld is. Gisteren at ze weer helemaal normaal. Da's nog snel want de DA zei dat het wel 2 weken kon duren, gezien de verwondingen in haar mond.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:18

Ulmi schreef:
Als je echt een fijne paardentandarts wilt moet je Specer Schuman eens bellen.
Hij is heel geduldig en kan goed met paarden om gaan.
En daarbij is hij ook nog eens hardstikke goedkoop.
Zijn website is: www.paardenmond.nl

Helaas Ulmi,

Mijn paardentandarts was ook heel geduldig en vriendelijk voor de paarden.
Hij nam alle tijd en de paarden deden nooit moeilijk.
Toch heeft hij bar slecht werk geleverd en hij was een aanzienlijk stuk duurder dan de tandarts die jij benoemd. Boos!