Hoefsmid gezocht met veel rust en geduld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Hoefsmid gezocht met veel rust en geduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 10:35

Onze Whisper is 3 jaar, net beleerd bij Stal Blakheide en doet het super. Alles is goed, wassen, poetsen, sokjes bijknippen, manen trekken en vooral het mennen loopt boven verwachting. Verkeer is geen probleem, hij danst voor de wagen.

Maar voetjes geven heeft hij vanaf dag 1 dat hij hier kwam doodeng gevonden. Hij was toen een half jaar oud en eigenlijk waren we zelf te schijterig om door te zetten. Zodra je een voorvoet pakt, haalt hij flitsend snel uit mijn zijn achterbeen, met het risico dat hij je dus tegen je hoofd slaat. Hij doet het zo venijnig en snel, dat hij niet eens uit z'n evenwicht raakt op twee benen.

Hij is overigens wél al die tijd keurig bekapt, met veel liefde, geduld, nog eens proberen, beetje aaien, beetje borstelen en dan uiteindelijk lukte het onze smid wel om hem rondom te kappen. Wel met praam op z'n neus. Kan misschien niet vriendelijk zijn, maar niet bekappen is nog minder vriendelijk.

Op Stal Blakheide hebben ze ook kennis gemaakt met z'n snelle beentjes en is iemand behoorlijk op z'n borst geraakt. Ze hebben daar wel doorgezet en hij geeft daar voetjes, maar dan wel na een hele rustige benadering tijdens het poetsen en verzorgen. Hij is daar voor de eerste keer netjes rondom beslagen, maar wel met een roesje (Sedalin).

Probleem is dat wij zelf gewoon té bang zijn om geraakt te worden en het dus weer niet proberen. Ik mag zijn benen tot onderdaan borstelen, aan zijn sokjes knippen, alles aanraken, maar oppakken durf ik nog niet. Toch denk ik, ook na een gesprek met Blakheide daarover vanmorgen, dat dat moment wel komt. Hij tilt af en toe al voorzichtig zijn voetje op als ik hem aanraak, dus het moment dat ik het pak en hem uitgebreid daarvoor ga prijzen, komt wel. Kwestie van vertrouwen winnen.

Maar nu de smid: afgelopen maandag kwam hij langs om even te kijken hoe ze terug gekomen waren van Blakheide. Alleen maar heel prima dat hij dat even doet, maar het ging mis met Whisper. De voorbereiding (rust, niet op de wasplaats gezet, even kletsen/aaien) was er niet, ook omdat wij zelf net in een moeilijk gesprek zaten met iemand die onverwacht was gekomen. De smid wil Whispers voorbeen pakken, Whisper haalt uit en gaat achterover in het touw (rubber) hangen. Hij raakte gelukkig de smid niet, maar die verloor de controle over zichzelf en werd woest op het paard. Wat er precies gebeurde, laat ik even in het midden, iedereen kan in schrik weleens te ver gaan, ik waardeer hem te zeer als mens om daar nu over uit te wijden.

Gisteren heb ik een gesprek met hem hierover gehad, excuus gekregen en besloten samen verder naar een oplossing te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat je bij een gevoelig paard als Whisper niet terug hoeft te komen met deze smid. Daarvoor is de confrontatie maandag te heftig geweest. De smid geeft zelf aan weinig zin in Whisper te hebben, ondanks roesjes of praam of wat dan ook.

We willen nu zelf echt rustig aan proberen makkelijker voetjes te krijgen, zijn best bereid een paar keer terug naar Blakheide te gaan om hem daar nog eens te laten beslaan, maar zullen toch een smid moeten vinden die het wel aan durft met onze kleine angsthaas (die trouwens ongeveer 1,63 is nu).

Wie o wie kent een geduldige, lieve maar toch stoere smid die ons hiermee kan gaan helpen? We wonen in Beesd, tussen Utrecht en 's Hertogenbosch.

Kabouterdans

Re: Hoefsmid gezocht met veel rust en geduld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:42

Monique, je hebt een pb Ja

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 16:20

Citaat:
Hij tilt af en toe al voorzichtig zijn voetje op als ik hem aanraak, dus het moment dat ik het pak en hem uitgebreid daarvoor ga prijzen, komt wel.

Ongeloofelijk, dat heeft ie dus net gedaan en het ging super!

grupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:45

ik ben zelf hoefsmid en heb ook aardig wat paarden goed gekregen met het probleem voetje geven
kwaad worden heeft geen zin en correctie mag alleen wel meteen en dat kan volstaan met een tikje op je stem (dus niet kwaad een schop of knal geven)
echter jullie zullen voor een goede basis moeten zorgen, dwz elke dag oefenen, want de smid komt maar eens in de zoveel tijd
meestal komt het toch wel goed
suc6

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:12

Ik weet dat we zelf veel zullen moeten doen. Eerlijk gezegd was ik gisteren heel blij verrast dat ik zomaar toch twee voorvoetjes van hem kreeg, in alle rust. Ik mocht ze ook een tijdje vasthouden en heb hem natuurlijk uitgebreid de hemel ingeprezen. Het komt goed, dat voel ik aan mijn water én aan mijn paard trouwens.

Maar hij zal toch over een paar weken opnieuw beslagen moeten worden (we rijden hem voor de wagen) en ook zijn grote broer moet nieuwe ijzers. Ik heb trouwens wél de afspraak met de huidige smid dat hij 'grote broer' nu nog doet, maar ik ben gewoon niet van plan met twee hoefsmeden te moeten blijven werken als hij Whisper niet wil doen.

Ik heb van Levi al een paar namen per pb gekregen en ik ken ook wel wat smeden hier in de buurt en doe ook wel wat navraag. Iemand trouwens ervaring met Maaike van Lunsen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 07:13

De bovengenoemde smid belde al snel dat hij helemaal niet meer zou komen. We hebben Maaike van Lunsen gevraagd en die is deze week gekomen om hem eens te bekijken en te praten. Zij heeft me geleerd hoe ik hem zonder pijn of angst voetjes kan laten geven en het werkt nog ook. Ik ben er zó blij mee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:50

misschien een stomme opmerking Haha! maar misschien heeft het pak op zn sodemieter van de smid wel degelijk geholpen aangezien je nu een stuk makkelijker zijn voetjes op kan pakken????

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:26

Dat idee heb ik idd ook.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat van mij bang zijn mag, maar uithalen zou hij bij mij ook voor op zn sodemieter krijgen.
Ben blij dat ik geen hoefsmid ben Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:34

Ach, laat ik niet op beide opmerkingen in gaan, ik heb geen zin in natrappen naar deze smid.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 13:14

Update: Whisper heeft vanmorgen twee nieuwe voorijzers gekregen van onze nieuwe smid Maaike van Lunsen. Ik heb heel veel geoefend met voetjes geven en vanmorgen ging het prima. Zelfs het branden en nagelen onderging hij rustig.

Om hem niet té lang te belasten, doen we volgende week de achterhoeven.

Wij zijn erg blij!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 16:40

YES, onze kleine vriend (nou ja, 1.65 denk ik ...) staat rondom keurig op ijzers en is ook nog heel vriendelijk geweest tegen onze nieuwe smid. Hij 'trekt' alleen ontzettend met de achterbenen bij het optillen en weer loslaten, soort rare spierspanning, maar dus niet gemeen of zo. Bráááf paard.

Dit is een soort 'hanetred' die hij heeft bij het optillen en neerzetten van zijn been. Hij doet het ook als hij net strijklappen omgekregen heeft.

Afbeelding

Maar dit doet hij dus nu ook zonder problemen en daar zijn we héél blij mee:

Afbeelding

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:50

Wat goed dat het nu met geduld van een rustige en kundige smid is gelukt.
Mijn drie jarige geeft wel goed voetjes, maar het is telkens maar voor hele korte duur zullen we maar zeggen maar ze snapt het wel goed. Bekappen gaat ook wel goed, en zaterdag krijgt ze ook haar allereerste ijzertjes, wij geven haar dan Sedasan. Ik hoop dat dat ook goed gaat. Wij hebben gelukkig ook een hele geduldige smid.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:30

Succes ermee zaterdag! Ik vond het zo geweldig dat het nu wel lukte. Je hebt zo'n paard van veulen af en wilt gewoon dat jouw vriendje geen problemen maakt bij zoiets essentieels als beslaan. We hebben nu zelfs helemaal geen sedatie nodig gehad, maar ik had het zeker gedaan als het niet anders zou kunnen.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:55

Ja dankje!
Met bekappen hebben we ook niets nodig, maar ik neem vooral voor de eerste keer het zekere voor het onzekere en we sederen haar.
Kunnen het de volgende keer zonder proberen.