cursus natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirl74

cursus natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:01

wie heeft er een cursus gevolgd natuurlijk bekappen en hoe bevalt dat? graag reacties het lijkt mij heel goed om het zelf te onderhouden maar wil eerst verhalen horen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:13

Hoi, er zijn heel veel verschillende cursussen, zelf heb ik die van Paard Natuurlijk gevolgd. Het is een echte aanrader, je leert erg veel over hoeven maar ook over hoe je je paard het beste kunt houden.
Het werk aan de hoeven (iedere week bekappen) is vooral in het begin erg zwaar, ook omdat je dan nog een achterstand in te halen hebt. Maar naarmate je zelf de technieken door krijgt en je paard steeds makkelijker voetjes gaat geven, gaat de bekapping steeds sneller.

Wel heel belangrijk: laat in het begin een professionele bekapper je werk controleren, op paardnatuurlijk staat een hele lijst met bekappers.

Als je nog vragen hebt, lees ik het wel.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:01

Ik ga helemaal met Arno8 mee! echt een aanrader!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:00

De cursus van Paard Natuurlijk is bijzonder goed! Je komt er duizelend van alle informatie vandaan en tijdens het middagprogramma kun je je eerste (dode) hoef bekappen.

Alleen vond ik niet dat ik daarna meteen mijn eigen paarden zelf kon gaan bekappen. Daar was (vond ik) toch wat meer kennis, inzicht en ervaring voor nodig. Ik ben dus alles gaan lezen wat los en vast zat wat met hoeven te maken heeft en kwam tot de conclusie dat de methode AANHCP mij het beste ligt. Vervolgens cursus gedaan bij Wout Overbeeke (AANHCP bekapper & instructeur). Daarmee won ik weer veel meer inzicht in de praktijk. Toen voorzichtig mijn eigen paarden gaan doen. Onder begeleiding. Toen ik daar wat beter zich op begon te krijgen, heb ik een cursus gedaan bij Pete Ramey, schrijver van het superboek: Making Natural Hoofcare Work For You. Als je Engels leest, is dit een absolute aanrader!!!! Heel duidelijk omschreven en met hele duidelijke foto's. Ik neem het boek nog regelmatig in handen! En als je de kans krijgt naar een clinic van hem te gaan: DOEN!!! Die man heeft zoveel ervaring! Zowel als traditioneel smid als als natuurlijk bekapper. Hij kan dus op meerdere manieren naar een hoef kijken.

Ik ben nu ruim anderhalf jaar "bezig" met bekappen en pas nu vind ik dat ik er echt zicht op begin te krijgen. Dan nog laat ik de hoeven van mijn paardenbeesten elke paar maanden bekijken door een professional.

Da's mijn aanpak (heel verhaal ) maar misschien kun je er wat mee.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:19

Ik ging naar diezelfde cursus omdat..... ik geen hoefsmid kon vinden in de buurt en toen uit pure nood maar de bekapcursus van paardnatuurlijk.nl ben gaan doen. Daarna heb ik me helemaal verdiept in het natuurlijk bekappen van paarden. Veel gelezen en van alles bekeken. Ik bekap nu mijn paardje op de natuurlijke manier. Ik doe ook een aantal paarden en ponies voor andere mensen inmiddels.

Ik ging naar de cursus met een enorm vooroordeel over het 'natuurlijk' dat er voor stond. Ik ben niet zo'n zwever, homeopathie met verdunningen boven D6 vind ik ook onzin (suikerklontje in een zwembad en hier weer een theelepel van nemen).

Tijdens de cursus veranderde mijn mening en ook nog daarna toen ik me er verder in verdiepte. IJzers en beslaan dat is moeilijk. Maar het onderhouden van paardenhoeven, dwz natuurlijke slijtage nabootsen is heel simpel echt waar! Je kan er ook weinig aan verprutsen omdat je gereedschap heel eenvoudig is.

Als je je paard bijvoorbeeld in de winter als het land toch te nat is, op een puinpad zet hoef je helemaal nooit meer te vijlen en of te snijden. Het enige dat je doet met natuurlijk bekappen is de slijtage die ontbreekt door onze zachte nederlandse bodem toch toepassen op de hoeven. Daarom vijlen we ook meerder keren per maand en niet eens in de zes of acht weken.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:40

Ik ga met jullie mee, ik heb zelf een pony die niet op een normalen manier bekapt kon worden , moest helemaal onder de methadon gezet worden zodat er een smid bij kan komen( Het dier is in het verleden waarschijnlijk vernagelt geweest) Ik vond dat elke keer weer zo erg, dat ik me met hulp van de smid het bekappen ben gaan leren en ook zo bij paardnatuurlijk terecht ben gekomen , door te zoek en op het internet.

Ik heb de eerste 2 jaar wel regelmatig mijn smid laten kijken of het allemaal goed gaat en heb enorm veel geleerd, ook veel lezen idd, is erg belangrijk en het inzicht hebben.
Nu doe ik al mijn eigen paarden bijhouden , en af en toe bel ik eens de smid(geen natuurlijk bekapper) om te kijken of het er allemaal nog goed uit ziet en dat is ook steeds het geval, het feit dat mijn paardjesa allemaal nog goed lopen en de hoefjes net stenen zo hard zijn , geeft mij vertrouwen om er gewoon mee door te gaan

Er word ook veel tegengsa gegeven over het bekappen van je eigen paaren, je moet perse volgens sommige een smid opleiding hebben eer je het zel fkan,

Maar het bekappen van een paard is echt niet zo heel moeilijk, als je maar het inzicht heb en voorzichtig te werk gaat en goed weet waar je mee bezig ben , en niet als een wilde gek te keer gaan op de hoeven , maar zien hoe je paard slijt en loopt .
Ik heb de curses natuurlijk bekappen gedaan , maar heb niet al mijn paardje helemaal laag staan van achter , omdat ik heel erg per paard kijk hoe de hoefjes groeien en slijten.
Het si gewoon de hoefjes van je paard leren kennen en dan is er eigenlijk niets mis mee om je eigen paard te bekappen.

Ik zou het iedereen so ie so aan raden om eens zo iets te gaan doen , ook al ben je niet van plan om het zelf te doen , maar je leert zoveel en je gaat dingen zien en je kan dan zelf ook eens een vijltej er over halen als er iets af brokkelt en het duurt nog t elang voor de smid komt.

opala

Re: cursus natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:12

cowgirl74 schreef:
wie heeft er een cursus gevolgd natuurlijk bekappen en hoe bevalt dat? graag reacties het lijkt mij heel goed om het zelf te onderhouden maar wil eerst verhalen horen.

Ik heb de cursus gevolgd om tussen de hoefsmidbezoeken door brokkeltjes af te kunnen vijlen. Cursus is zeer intensief en leerzaam. Met deze theoretische en praktische kennis ben ik - heel behoudend - zelf begonnen met het hoefonderhoud. Daarbij ben ik zo veel mogelijk info gaan lezen (nog steeds) wat maar betrekking heeft op de hoeven. Jammergenoeg zijn er maar weinig sites hierover in NL-taal. Inmiddels doe ik het nu ruim anderhalf jaar zelf. Mijn paard loopt beter dan ooit. Het bekappen is en blijft een levenslang leerproces, want de hoeven van je paard zijn heel veranderlijk door allerlei factoren. Wanneer je paard (zoals de mijne) buiten de weideperiode stalarrest heeft, zie je jezelf geïnvesteerde vijlwerk met rasse schreden wegkwijnen. Mijn grote motivatie om toch door te gaan, is wel dat er zo veel verbeterd is op allerlei fronten, ondanks de stalarrest.

cowgirl74

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:25

bedankt voor alle reacties en ja de site van paardnatuurlijk heb ik al goed doorgelezen en het lijkt me wel te doen maar zou het wel laten controleren door een hoefsmid zeker in het begin ja maar hebben jullie gelijk het materiaal aangeschaft of eerst geleend van iemand?

opala

Re: cursus natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:42

Meteen aangeschaft, maar niet het goede. Ga meteen voor goed aangeschreven merken, want goedkoop blijkt toch uiteindelijk duurkoop. Mocht je koper zijn bij Ebay Duitsland, scheelt het aanmerkelijk in de kosten voor de hoefmesjes van F. Dick en het Zwitsers slijpertje.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:00

Ik heb gewoon het spul dat bij de cursus wordt aangeboden aangeschaft, maar ik denk er nu over om een andere vijl te kopen.