paardenmassage!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siempje

paardenmassage!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:45

Hallo,

Ik heb wat problemen met mijn paard. NU komt de dierenarts er niet uit. Hij dacht aan een spierprobleem. Nu heb ik wel eens wat over sportmassage gehoord. Kennen jullie iemand die dit doet of ben je er een laat het me weten.
Vooral ook wat een goede is en wat de kosten ongeveer zijn. En wat gaan hij/zij dan doen?
Bedankt.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:47

www.spierproblemen.nl

Ellen Immink is bij mijn paard geweest. Bij meerder paarden op stal trouwens. En ik heb alleen maar goede reacties gehoord. Zij gaat eerst je paard 'bekijken' daarna gaat ze overal 'voelen' als het ware. En daarna gaat ze alles los masseren als je het zo kan noemen. Het staat helemaal op de site uitgelegd. Sommige paarden reageren er heel heftig op omdat het zoals een echt sportmassage ook zeer doet..
De kosten staan ook aangegeven, deze weet ik zo niet meer uit mijn hoofd

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:44

sportmassage is preventief. Net als de sportmasseur van bv de voetbalvereniging. Als je paard eenmaal blessures heeft, kun je beter een dierfysiotherapeut inschakelen. Je kunt ze onder andere vinden op www.nvfd.nl, of zie de links van mijn site. Veel suc-6

Ps: de prijzen liggen ongeveer gelijk aan de humane tarieven (dit komt neer op ongeveer 50 euro per uur).

joriwester

Re: paardenmassage!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:43

Weet je zeker dat het alleen een spier probleem is en dat er niet onderliggende wervels geblokkeerd zijn? Een osteopaat bekijkt het paard in zijn geheel, botten, spieren en organen. Je pakt het probleem dan bij de kern aan. Spierpijn is meestal een gevolg van.

Succes

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:50

Kath_ schreef:
www.spierproblemen.nl

Ellen Immink is bij mijn paard geweest. Bij meerder paarden op stal trouwens. En ik heb alleen maar goede reacties gehoord. Zij gaat eerst je paard 'bekijken' daarna gaat ze overal 'voelen' als het ware. En daarna gaat ze alles los masseren als je het zo kan noemen. Het staat helemaal op de site uitgelegd. Sommige paarden reageren er heel heftig op omdat het zoals een echt sportmassage ook zeer doet..
De kosten staan ook aangegeven, deze weet ik zo niet meer uit mijn hoofd

Ik ken iemand die haar paard ook door Ellen Immink heeft alten behandelen en inmiddels zelf ook de opleiding heeft gedaan. Haar eigen paard was 'opgegeven' als sportpaard door een blessure door vastliggen in de stal. Was nog een jong paard. Inmiddels is ze M2 dressuur met dit paard, de blessure is toch helemaal overgegaan.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:57

Ik weet niet wat je moet doen, maar ik wil je toch een tip geven.

Let er alsjeblieft op dat je iemand vind die een reguliere opleiding heeft gedaan. Dus eerst een opleiding voor mensen-fysio en daarna nog een opleiding voor dieren/paarden. Er zijn een heleboel mensen die ook eens een cursusje gedaan hebben, en zich dan uitgeven voor masseur of fysio, maar aangezien je paard echt een fysiek probleem heeft is het heel belangrijk dat de behandelaar verstand van zaken heeft (en dus daarvoor een opleiding van 6 jaar heeft gevolgd). Ik erger me kapot aan sommige mensen die dan 3 maanden 1x per week op cursus zijn geweest en dan zeggen dat ze je paard beter kunnen maken.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:25

joriwester schreef:
Weet je zeker dat het alleen een spier probleem is en dat er niet onderliggende wervels geblokkeerd zijn? Een osteopaat bekijkt het paard in zijn geheel, botten, spieren en organen. Je pakt het probleem dan bij de kern aan. Spierpijn is meestal een gevolg van.

Succes

Ja, dat doet een fysio ook....

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:45

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle tips.
Zoals ik het nu bekijk zijn de menigen behoorlijk verdeeld. De ene gaat voor een fysio de andere voor een osteopaat. Het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is. Kan iemand mij dat mischien uit leggen? En dan heb je ook nog sportmasseurs. Hiervan heb ik er ook een aantal op internet gevonden. Nu komt bij jullie alleen Ellen Immink ter sprake. Maar heeft er iemand ervaring met Angelique Scheurs van Massage Hippique?
EvaSuzanne had het over mensen die 3 keer op cursus gaan en zich masseur noemen. Is dit van Massage Hippique? Ik zag namelijk dat die een cursus verzorgen?
Help want het word allemaal wel heel ingewikkeld.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:47

ik heb de basiscursus gevolgd, maar ben dus geen sportmasseur, want de basiscursus is een soort introdictie

ik ben geweest bij www.massagehippique.nl
ze heet angelique, en is een hele leuke vrouw!

ze komt gewoon bij je op stal, kosten zijn geloof ik 50 euro
beste is wanneer je meteen 3 keer kan laten masseren, en ik geloof ook dat je dan een korting krijgt

groetjes! en succes

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:36

Hoi Marshaha
Jij hebt dus ervaring met massage hippique. Hoe vond je het? En waarom heb je alleen de basis gedaan en niet de vervolg cursus? Heb je ook al meegemaakt dat er een paard door haar werd gemasseerd? En hoe was dat. Werkt het?

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:56

ja ik heb dat vorig weekend pas gedaan, vandaar dat ik de vervolg nog niet gedaan heb
maar ik ben wel enthousiast!!

in het begin von dik het teveel 'gezweef' en verhalen van'hoe goed het wel niet zou werken. toen was ik wat terughoudend, ik ben niet zo'n zwever, en wou het eerst wel eens zien.
uiteindelijk kregen we blaadjes en een oefening om de spieren (plaatsen ervan) te herkennen, en de functie vd spieren. daarna een oefening hoe je dus iedere spier behandeld.
en toen vond ik het GEWELDIG!
we mochten zelf een paard doen (gedeeltelijk) en het paard stond echt te genieten! ook mijn eigen paard vind het heerlijk!

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:22

ik ga 1 juli de cursus ook volgen
en dan in september : 3 weekenden na elkaar.
ik zou nadien graag humane sportmassage gaan volgen en dan de opleiding op spierproblemen .nl

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:22

Oke dus jij bent wel enthosiast. Wat goed. En ga je ook het vervolg doen? En dan ben je masseur? Hoe werkt dat kun je dan voor jezelf beginnen met het masseren van paarden van klanten ofzo? Enhoe lang duurt die opleiding dan?

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:26

Hoi Veronake,
Zo jij bent aardig wat van plan? Je hebt je er wast ook goed in vediept. Kun je mij vertellen wat het verschil is tussen Massage Hippique en spierproblemen.nl? En waarom ga je ook het humane doen? Wil je ook mensen gaan masseren? Het valt me op dat er veel mensen zijn die hier mee bezig zijn. Maar dat je bij niemand echt weet hoe het werkt.

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:29

Ik zou er eerst een osteopaat/fysio bij halen voor jezelf wat gaat proberen. Ik ben de laatste die zal zeggen dat massage niet goed is voor een paard maar als je niet zeker weet wat hij heeft is lijkt het me geen optie om zomaar ergens mee te beginnen. Mijn paard zit ook een tijdje niet lekker in d'r vel op spier gebied en staat bij Steffi van der Laarse in behandeling.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:32

ik ga eerst humane doen omdat je deze voorlopleiding moet gedaan hebben om de jack meagher methode te mogen volgen.
Je zal zoiezo nog meer leren over de spieren , al is het dan bij de mens.
De jack meagher methode is heel precies. De blokkade van de spier is maar soms een duim groot. Het is dus heel belangrijk om de juiste plaats te vinden.
Je moet ook 25 jaar zijn voor deze methode, het is dus echt niet zomaar een cursus die iedereen zo maar even kan volgen.
vandaar dat ik deze ook wil volgen.

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:09

Oke dan snap ik het verschil. Maar kun je na de cursus van Massage Hippique niet voor je zelf beginnen dan? Want ik neem aan dat dit jou bedoeling is? En hoe weet ik nu dat ik te maken heb met een masseur die weet waar hij mee bezig is? Want als ik iemand bij mij paard haal wil ik wel dat het goed gebeurt. Ik weet niet wat ik moet kiezen zeg maar.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:13

Er zijn al ZOVEEL topics geweest waarin ik het verschil heb uitgelegd tussen fysiotherapie en osteopathie! (zie zoekfunctie) Het komt er in het kort op neer dat beide methodes werken en ook hetzelfde doel nastreven: namelijk een gezond paard.

Fysiotherapie is humaan bekender en geheel geintegreerd in de gezondheidszorg. De therapie is geheel gericht op het bewegingsapparaat (botten, gewrichten,spieren, pezen, banden). Osteopathie betrekt ook de organen en hun ophanging dmv vliezen erbij.

Nogmaals: gewone massage of sportmassage is niet bedoeld om paarden met blessures te behandelen. Het is bedoeld om blessures te voorkomen. In sommige gevallen is het namelijk helemaal niet aan te raden om te masseren. De kennis en kunde van sportmasseurs is in dat opzicht te beperkt om hier een inschatting van te kunnen maken. Het is namelijk niet hun taak om een diagnose te stellen.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:17

ps: zowel massagehippique als spierproblemen.nl laten lijken of ze daadwerkelijk geblesseerde paarden behandelen. Dit is wettelijk niet toegestaan! (Dit geldt trouwens ook voor osteopathie, hoewel dit misschien nog gaat veranderen in de toekomst, het vak is nog betrekkelijk 'nieuw').

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:45

Hoi Dewi,
Ik ben nog niet zolang op het forum dus ik ken de eerdere verhalen niet. Ik zal hier straks eens naar gaan zoeken. Ik ben blij dat je dit uitlegt hierdoor zal ik denk ik eerder voor een fysio/osteopaat kiezen dan voor een sportmasseur. Want ik begrijp nu dat hun kennis te klien is om een paard echt te kunnen helpen. Bedankt voor het advies. Heb jij trouwens ervaring met Kerry Sharp? Deze naam kwam ik ook tegen op het net.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:21

bij mij is het niet de bedoeling om geblesseerde paarden te genezen, ik weet da ik dit niet zal kunnen , omdat ik geen opleiding fysio of ostheopathie gevolgd heb.
Ik wil gewoon mijn paarden soepel kunnen laten bewegen zonder dat ze pijn hebben. en aan andere tonen dat je verder kan geraken met een andere manier van rijden verder komt.
als je een paard hebt met echt een groot probleem dan kun je idd beter fysio ofzo laten komen

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:32

zou het dan beter zijn om sportmassage opleiding te volgen en nadien fysio? dan kan je bij problemen combinaties maken? of zie ik het verkeerd??
Is wel lange opleiding geloof ik voor fysio of ostheopaat?

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:17

@siempie: kerry sharp is masseur. trek zelf je conclusie...
ik ken hem alleen van naam, hoor wel eens positieve dingen.

@veronake: het ligt er natuurlijk aan wat je wilt bereiken met die opleidingen. Als je gewoon lekker een beetje wilt masseren volstaat een cursus massage. Wil je er serieus werk van maken:

Dierfysiotherapie
-fysio voor mensen (3 of 4 jaar HBO)
-fysio voor dieren (eerst 1 jaar werkzaam met mensen, dan 2 jr deeltijdstudie)

osteopathie:
- (para)medische vooropleiding (bijv. fysio, verpleegkunde)
- 2 of 3 jaar deeltijd opleiding osteopathie

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:09

ik snap niet zo goed wat het probleem nog is; het is inmiddels door een hoop mensen duidelijk gemaakt, dan er alleen mensen met een gedegen opleiding (dierfysiotherapie, ostheopathie, diergeneeskunde) aan een geblesseerd paard mogen zitten.
niks tegen paardenmassage, maar dat is echt bedoeld als extraatje voor gezonde paarden.
neem het zekere voor het onzekere met je paard met spierpijn->schakel gedegen hulp in.
heel veel succes & beterschap gewenst!

Siempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:51

Hoi Dewi,

Ik begrijp dat Kerry Sharp ook met shaihatsu werkt. Dta is natuurlijk wel een andere manier van masseren. Maar voor mijn paard ben ik er uit. En ik denk dat de dierfysio het het beste vertaald. Ontspanning en losmaken van de spieren als ondersteuning van training en herstel hiervan ik oke maar echte problemen horen bij een fysio/osteopaat of arts.
BEDANKT voor alles.