Ellen heeft mijn merrie behandeld met acupunctuur.
Ik wilde mijn merrie al eerder laten behandelen door Ellen, op het moment dat ze niet helemaal fijn liep. Ze liep niet kreupel, maar wat typisch en stijf achter. Omdat Ellen erg druk is, is het nogal moeilijk om een afspraak te maken. Met name als ze voor het eerst op stal komt. (had bij ons op stal 2 maanden geduurd)
Omdat het aanvankelijk te lang duurde heb ik mijn merrie bij een kliniek laten onderzoeken voor haar typische loopje. (knieen waren slap)
Na een zware spierbevangenheid verliep het herstel nogal langzaam. Omdat Ellen voor een aantal andere paarden op stal kwam, besloot ik haar toch maar eens naar mijn merrie te laten kijken.
Bij een behandeling is het de bedoeling dat je je paard uit de stal haalt en op een (rustige) plek laat staan aan een halster met voldoende ruimte eromheen. Dan bekijkt Ellen je paard op stand en "vraagt" ze je paard waar het pijn doet. Dat doet ze d.m.v. met een soort pennetje van oor tot staart met hele lichte druk lijnen te trekken over het lichaam. Daar waar het pijn doet, reageert een paard, als het geen pijn doet, blijft het gewoon rustig staan.
Vervolgens draait ze heel voorzichtig op de benodigde plaatsen de naalden erin. Hier voelt een paard weinig van en doet geen pijn. De naalden moeten er ongeveer een half uur in blijven zitten. Daar waar de werking klaar is, laten de naalden langzaam los. Sommige naalden vallen er vanzelf uit. Als je geinteresseerd bent, legt Ellen veel uit bij wat ze doet. Na de eerste behandeling krijgen de meeste paarden het advies om eerst een dag of 2 boxrust te geven en alleen wat korte stukjes te wandelen. Daarna een dag of 3 "vakantie". (paddock / wei / wandelen) en daarna heel rustig aan het rijden op pakken. Daarbij moet je heel goed letten op wat je paard aangeeft. Bij de meeste paarden volgt een maand later een tweede behandeling.
Mijn merrie was ook nogal scheef in haar lichaam. Ze was krom naar rechts toe, daardoor was haar ene heup lager, werden de benen ongelijk belast en was de bespiering niet gelijk. (achteraf zou de scheefheid iets met de spierbevangenheid te maken kunnen hebben) Ik had overigens mijn paard in de periode daarvoor regelmatig na laten kijken door verschilende dierenartsen, fysio's en een osteopaat en niemand die me op haar scheefheid wees. Heb dan ook geen idee hoelang ze al scheef was.
De eerste keer nadat ik weer ging rijden na de behandeling moest ik heel erg wennen. Mijn paard was heel erg zoekerig. Ze moest zelf ook erg wennen aan haar "rechte" lichaam.
Ik heb het idee dat mijn merrie een stukje losser in haar lichaam is geworden na de (2) behandelingen. Ook zie ik nu dat als ik recht achter haar sta, haar heupen op gelijke hoogte staan. Maar heb er wel een paar kanttekeningen bij:
het is heel belangrijk dat je na de behandelingen op de juiste manier verder traint. Een paard moet weer wennen aan z'n nieuwe lichaam en dat moet op de juiste manier bevestigd worden, anders valt 'ie weer heel makkelijk terug in oude gewoonten. En dat is erg moeilijk! (ik ben zelf bepaald geen beginner, rij 20 jaar, maar dat vond ik erg moeilijk)
Waar ik verder een beetje moeite mee heb, is dat mijn merrie alleen op stand bekeken is en dat Ellen haar geen meter heeft zien lopen. Dat is meer mijn gevoel. Waarschijnlijk weet ik te weinig (hoewel ik Ellen helemaal suf heb gevraagd) over de manier van behandelen, en zal dat eerder mijn gebrek aan kennis over acupunctuur zijn. Maar goed, ik ben gewend dat een paard pas goed beoordeeld kan worden als je hem in beweging ziet.
Ik kan voor wat betreft mijn merrie niet goed zeggen hoe het uiteindelijke resultaat nu precies is. Maar dat komt dat we nogal een moeilijke periode achter de rug hebben (nou ja, we zitten er nog een beetje in) waarbij het ene probleem na het andere zich voordeed. O.a. een korte pas met de voorbenen vanwege niet juist beslaan. Ze heeft langere tijd medicijnen gekregen, heeft een zware klap van de spierbevangenheid gehad, enz. Daardoor is het voor mij erg moeilijk om een oorzaak - gevolg relatie te kunnen zien. We zitten nog steeds in een opbouwende fase, dus kan moeilijk het resultaat beoordelen. Maar ik krijg van veel mensen om me heen te horen dat mijn merrie nu makkelijker beweegt.
Nou nogal een lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kan.
succes met jou paard.