Waar rijlessen voor mensen met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Waar rijlessen voor mensen met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:20

Vroeg mij af of er ook mensen zijn op Bokt die weten waar er rijlessen worden gegeven voor mensen met een lichamelijke beperking?
Ik heb n.l. een beperking i.v.m. mijn evenwichtsorgaan, dus rijden is voor mij heel lastig geworden. Ik zou echt dus zo stabiel mogelijk moeten zitten zowel qua zadel als paard.
Maar laatst hoorde ik dat er wel maneges of stallen zijn waar speciaal hele rustige paarden worden ingezet voor mensen met een l. beperking.
Zou dan wel in Zuid -Holland of Noord- Brabant moeten zijn.
Eerst wil ik weer eens oefenen en kijken hoe het gaat, b.v. op een niet al te groot en heel rustig paard. En daar ook een tijdje in begeleid worden.
Als dat zou lukken, zou ik echt ontzettend happy zijn en zou ik weer een eigen paardje kunnen kopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:45

Ik ken twee maneges waar mensen met een handicap of beperking kunnen rijden. Maar dat is niet echt bij jou in de buurt. Een in Amsterdam en een in Bussum (bij Hilversum)

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:06

Ik zou gewoon even de maneges in de buurt af bellen en vragen of het mogelijk is.. Bij ons op de manege reed altijd een gehandicapt meisje op mijn pony (was toen nog manegepony) omdat ze heel braaf was en erg vlakke gangen heeft!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:09

Op de manege waar ik heb gereden kan het, dat is Berlicum (NB) maar een behoorlijk end rijden vanuit Dordrecht.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:11

De princes maxima manege en den dolder (bij Utrecht) doen het ook,
maar kijk een op paarden.pagina.nl daar staat ook een kopje met paardrijden voor mensen met een handicap.

Ineke2

Re: Waar rijlessen voor mensen met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:15

Manege de Hazelaar zit in Rotterdam. Die geven rijlessen voor gehandicapten en hebben daar ook speciale voorziening voor.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:19

Bedankt voor de reakties tot zover! Ben er blij mee!!

*Miesie...heb ik al gedaan, maar er zijn geen maneges direkt in de buurt die dat doen/geven!

*Ineke 2, kun je mij daar iets meer over vertellen??

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:26

manege het Zeebroek doet dit ook, die zit in berlicum. maar iig alvast veel plezier!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:27

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:30

in Zuid holland vlak waar ik woon. Is een manege alleen voor gehanicapten kinderen. De manege heet : Moedig voorwaarts

het is in Oegstgeest ,ongeveer 100 meter van Leiden af

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:30

natuurlijk ook voor volwassene

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:35

Aniekje, is dat echt voor mensen die behoorlijk gehadicapt zijn of ook voor mensen met een beperking?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:51

Ineke2 schreef:
Zie topic: viewtopic.php?f=89&t=502240&hilit=

Voor enkele foto's van de paarden en ook verhaaltjes van mensen die er gereden hebben of zijn geweest.

een vriendin van mij loopt stage bij de hazelaar.....

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:53

Kan zij mij iets meer vertellen?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:56

ik zal het aan haar vragen als ik haar weer spreek... die manege zit vlakbij schiebroek/overschie en ook niet ver van het bergse bos vandaan. volgens mij is het ook voor gehandicapte mensen, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij doen ze daar ook les geven aan gewone kinderen enzo... dus ik zal het effies vragen !

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:15

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:36

rhijnauwen, hartstikke bedankt!!
Zie dat er ook dichterbij maneges zijn zoals in Zwijndrecht.
Ik krijg weer wat hoop., ga zeker uitzoeken welke manege hier in de buurt wat voor mij kan betekenen!
Wie weet kan ik dan over een tijd samen met mijn dochter (zij heeft een eigen paard) gaan rijden...een nieuwe uitdaging!
Is eriemand bekend met de lessen in Zwijndrecht?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:00

OrissE_GipsY schreef:
ik zal het aan haar vragen als ik haar weer spreek... die manege zit vlakbij schiebroek/overschie en ook niet ver van het bergse bos vandaan. volgens mij is het ook voor gehandicapte mensen, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij doen ze daar ook les geven aan gewone kinderen enzo... dus ik zal het effies vragen !

dat is manege de hazelaar inderdaad voor valide en invalide mensen

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:00

Stephany schreef:
Is er iemand bekend met de lessen in Zwijndrecht?

http://www.rsvdehogedevel.nl/

vast wel iemand die de Hoge Devel kent?

@OrissE_GipsY, kinderen met een beperking zijn ook gewone kinderen hoor!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:44

Er zijn er best veel effe google!! Bij ons rijden er ook 2 gehandicapte met wel een verstandelijke beperking maar met een rustige pony gaat dat heel goed!! evenwicht is voor hun toch ook heel belangrijk omdat te vinden.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:35

rhijnauwen schreef:
Stephany schreef:
Is er iemand bekend met de lessen in Zwijndrecht?

http://www.rsvdehogedevel.nl/

vast wel iemand die de Hoge Devel kent?

@OrissE_GipsY, kinderen met een beperking zijn ook gewone kinderen hoor!

Bedankt voor de site, ik had er net al gekeken, maar er staat jammer genoeg niet specifiek iets voor de speciale lessen...

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:03

Allemaal bedankt tot zover!
ben alweer een stukje wijzer geworden.
Ik vind de informatie van de manege de Hazelaar erg informatief.
Jammer genoeg mis ik dat op de site van de Hoge Devel in Zwijndrecht, er staat eigenlijk bijna niets over de lessen voor mensen met een beperking.
Maar de Hoge devel is wel weer veel dichterbij voor mij, weetiemand iets over de lessen (voor mindevalide mensen) op de Hoge Devel?

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:29

ik ben zelf vrijwilliger op de SPGY ( stichting paardrijden gehandicapten ijsselmuiden) er rijden er heel veel verschillende... lichamelijk en verstandelijk.. mischien voor info: www.spgy.nl maare moet je maar zien... je hebt lessen die worden aangepast aan niveau. ik weet dat er veel manege's zijn die dit doen. ik zal even voor je zoeken

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 15:23

Dank je wel superhaffies!
Ik ben gelukkig niet echt gehandicapt, maar heb wel een lichamelijke beperking vanwege de uitval van een van mijn evenwichtsorganen, dus heel veel dagelijkse dingen zijn moeilijker geworden.
Ik mag b.v. (medisch advies) niet meer met mijn auto op de snelweg rijden, maar hier in Dordrecht zelf lukt het mij wel.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:58

Stephany, ik ken de maneges bij jou in de buurt niet, maar help wel zelf mee op een manege. Bij ons rijden mensen met heel verschillende mogelijkheden en handicaps. Daar worden de groepen dan ook op ingedeeld. In de ene les zitten de leerlingen vooral en worden de pony's heel goed begeleid, in andere groepjes rijden de leerlingen helemaal zelf en wordt er hooguit een beetje geholpen met op- en afstappen. Voor ieder wat wils dus. Sommigen zijn ernstig gehandicapt, bij anderen valt het nauwelijks op.

Ook is er aangepast materiaal, naast gewone zadels hebben we westerndekjes met voltigesingels met handgrepen, en een klittenbandzadel dat stevig is en waar je blokken op kunt bevestigen zodat je niet snel wegglijdt. Ruime keuze dus!
Meestal begin je op zo'n dekje (iets wat alle maneges zouden moeten doen vind ik, en het zit heerlijk) omdat je dan goed de bewegingen aanvoelt en een stevige zit ontwikkelt, maar er wordt ook heel veel op gewone zadels gereden.

Ook de paarden worden aangepast. Er zijn kleine stabiele pony's met vlakke gangen waar je op zit als een huis en die zelden een stap verkeerd zetten (maar het blijven paarden ), en grotere pony's / paarden waar je echt op moet rijden. Natuurlijk begin je niet op zo'n paard, dat komt als je er aan toe bent.

In elk geval is er heel veel mogelijk, op heel verschillende niveau's.

Ik hoop dat dit een beetje een idee geeft hoe het gaat?

Succes met zoeken, en veel plezier!