verstand tja..weet wel paar dingen, maar of dat 'officieel' onder de NH-regels hoort??
Emiel Voest weet ik die freestyle cursusen geeft, maarja...die zijn best aardig duur. Verder...denk dat je niet eens zozeer iemand nodig hebt die echt die NH kent, maar iemand die kan inspelen op Bonny haar acties. Iemand die durft, respect kan afdwingen en rust uitstraalt.
Maar...en misschien moet het in het andere topic, maargoed...wat doet Bonny als jij wegloopt zodra ze begint te staken. Wil ze dan nog niet mee?? En wat doet ze als je doet alsof je niet om haar komt. Kortom, je loopt straal langs haar heen??
Ze hoort dit niet te doen, maarja, ze doet het wel...daarvoor moet je nu eenmaal een oplossing vinden. Kwaad worden heeft geen zin, rust houden...dat is het belangrijkste. Ze moet weten dat of ze nu koppig is of niet...ze moet gewoon meekomen en jij geeft niet op, maar wordt er ook niet anders om.
Heb zelf nu ook een merrie die begint weg te lopen wanneer ze mij aan ziet komen. Ben er elke keer rustig achteraan gaan lopen en uiteindelijk heb ik haar elke keer nog binnen 10 min te pakken gekregen, zonder ruzie, rennen, vliegen, trappen of wat dan ook. Maar puur om soms via een omweg haar weg toch te kruizen.
Vorige week heb ik dat patroon (na 2 wk) weten te doorbreken...toen kwam ik in het land, liep ze weg, maar kwam toen oa met de digitale camera dus ging eerst fotos maken, dus liep echt rond van: Boeiend..jij interesseert mij heel eventjes niet, je kunt een lief woord krijgen, maar thats it. Nou toen vond madame het toch beetje apart waarom ik niet eerst naar haar kwam...en kwam duidelijkheid halen, daarna stond ze netjes op me te wachten en als ik te ver weg liep hupste ze vrolijk achter me aan.
Zou als ik jou was hier maar eens minimaal een weekendje in steken. Zet haar in het land zoals gewoonlijk en haal haar dan na een tijdje weer op en neem dan alle geduld...vooral niet doen alsof je haar supergraag te pakken wil hebben maar blijf vooral lopen met de gedachte: Doe maar moeite om bij mij te komen, als je maar niet denkt dat ik moeite voor jou ga doen! Ook als Bonny dan bij je wil komen niet proberen te lokken. Ze moet contact met jou zoeken, niet jij met haar!! Is ze bij je dan beloon je haar en kijk je wat ze doet als je weg loopt (zonder haar vast te pakken).....loopt ze achter je aan?? Het uiteindelijke doel moet je voor ogen hebben, dat wanneer jij in het land komt en aangeeft: Ik, JE BAAS, komt je halen, dat zij dan als onderdanige achter je aan huppelt. En met belonen niet meteen het paard om de hals vliegen of uitbundig, een aai over de neus en vriendelijke woorden zijn genoeg...
En probeer ook oefeningen als: Ga met haar wandelen. En ga tijdens het wandelen diverse malen stilstaan. Hierbij eis je van Bonny dat ze achter je blijft (haar schouder naast je) is het uiterste maximum. En uiteraard dat ze stilstaat! Doet ze zit niet, wordt je een keer kwaad en zet je haar in de achteruit tot de plek waar je haar wou hebben stilstaan. Dit herhaal je diverse malen. En mocht ze jou vereiste niet uitvoeren, ga dan stil staan en doe tergelijkertijd je armen wijd...zodat het is OF reageren OF een arm tegen je aan krijgen. Verder is dit ook meteen methode om drammerige paarden dat af te leren. Er zijn wel van die paarden die het liefst je vooruit duwen. Emiel Voest lost dit op door, wanneer het paard achter zich aan loopt om te draaien en zijn armen in de lucht te zwaaien. De paarden daar sprongen eerst een eindje weg van: jij bent eng...maar daarna volgenden ze hem wel weer op de voet, maar!! met voldoende afstand.
Verder ook bochten draaien of rechtuit. Bonny moet tijdens het wandelen voor jou aan de kant gaan. Stapt ze met haar hoofd bijvoorbeeld naast je en jij doet twee passen opzij, dan moet ze voor jou stoppen en niet jou omver beuken.
Nog stapje verder is stilstaan en achteruit lopen en Bonny die met je meeloopt.
Naja zo zijn er diverse dingen te ondernemen. Maar wees duidelijk, consequent, doe het niet de ene keer zus en andere keer zo. En beloon ook wanneer dat op zn plaats is!! Wordt vooral niet kwaad als er ook maar enige twijfel over bestaat dat dat nodig is. En tot slot...sommige mensen vinden wat ik hierboven vertel 'zielig' of 'niet eerlijk tegenover je paard', maar kijk eens naar paarden in een kudde hoe die tegen elkaar praten en met elkaar omgaan...