iemand met verstand van NH omg Steenwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

iemand met verstand van NH omg Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:46

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:19

verstand tja..weet wel paar dingen, maar of dat 'officieel' onder de NH-regels hoort??
Emiel Voest weet ik die freestyle cursusen geeft, maarja...die zijn best aardig duur. Verder...denk dat je niet eens zozeer iemand nodig hebt die echt die NH kent, maar iemand die kan inspelen op Bonny haar acties. Iemand die durft, respect kan afdwingen en rust uitstraalt.

Maar...en misschien moet het in het andere topic, maargoed...wat doet Bonny als jij wegloopt zodra ze begint te staken. Wil ze dan nog niet mee?? En wat doet ze als je doet alsof je niet om haar komt. Kortom, je loopt straal langs haar heen??
Ze hoort dit niet te doen, maarja, ze doet het wel...daarvoor moet je nu eenmaal een oplossing vinden. Kwaad worden heeft geen zin, rust houden...dat is het belangrijkste. Ze moet weten dat of ze nu koppig is of niet...ze moet gewoon meekomen en jij geeft niet op, maar wordt er ook niet anders om.

Heb zelf nu ook een merrie die begint weg te lopen wanneer ze mij aan ziet komen. Ben er elke keer rustig achteraan gaan lopen en uiteindelijk heb ik haar elke keer nog binnen 10 min te pakken gekregen, zonder ruzie, rennen, vliegen, trappen of wat dan ook. Maar puur om soms via een omweg haar weg toch te kruizen.

Vorige week heb ik dat patroon (na 2 wk) weten te doorbreken...toen kwam ik in het land, liep ze weg, maar kwam toen oa met de digitale camera dus ging eerst fotos maken, dus liep echt rond van: Boeiend..jij interesseert mij heel eventjes niet, je kunt een lief woord krijgen, maar thats it. Nou toen vond madame het toch beetje apart waarom ik niet eerst naar haar kwam...en kwam duidelijkheid halen, daarna stond ze netjes op me te wachten en als ik te ver weg liep hupste ze vrolijk achter me aan.

Zou als ik jou was hier maar eens minimaal een weekendje in steken. Zet haar in het land zoals gewoonlijk en haal haar dan na een tijdje weer op en neem dan alle geduld...vooral niet doen alsof je haar supergraag te pakken wil hebben maar blijf vooral lopen met de gedachte: Doe maar moeite om bij mij te komen, als je maar niet denkt dat ik moeite voor jou ga doen! Ook als Bonny dan bij je wil komen niet proberen te lokken. Ze moet contact met jou zoeken, niet jij met haar!! Is ze bij je dan beloon je haar en kijk je wat ze doet als je weg loopt (zonder haar vast te pakken).....loopt ze achter je aan?? Het uiteindelijke doel moet je voor ogen hebben, dat wanneer jij in het land komt en aangeeft: Ik, JE BAAS, komt je halen, dat zij dan als onderdanige achter je aan huppelt. En met belonen niet meteen het paard om de hals vliegen of uitbundig, een aai over de neus en vriendelijke woorden zijn genoeg...

En probeer ook oefeningen als: Ga met haar wandelen. En ga tijdens het wandelen diverse malen stilstaan. Hierbij eis je van Bonny dat ze achter je blijft (haar schouder naast je) is het uiterste maximum. En uiteraard dat ze stilstaat! Doet ze zit niet, wordt je een keer kwaad en zet je haar in de achteruit tot de plek waar je haar wou hebben stilstaan. Dit herhaal je diverse malen. En mocht ze jou vereiste niet uitvoeren, ga dan stil staan en doe tergelijkertijd je armen wijd...zodat het is OF reageren OF een arm tegen je aan krijgen. Verder is dit ook meteen methode om drammerige paarden dat af te leren. Er zijn wel van die paarden die het liefst je vooruit duwen. Emiel Voest lost dit op door, wanneer het paard achter zich aan loopt om te draaien en zijn armen in de lucht te zwaaien. De paarden daar sprongen eerst een eindje weg van: jij bent eng...maar daarna volgenden ze hem wel weer op de voet, maar!! met voldoende afstand.

Verder ook bochten draaien of rechtuit. Bonny moet tijdens het wandelen voor jou aan de kant gaan. Stapt ze met haar hoofd bijvoorbeeld naast je en jij doet twee passen opzij, dan moet ze voor jou stoppen en niet jou omver beuken.
Nog stapje verder is stilstaan en achteruit lopen en Bonny die met je meeloopt.

Naja zo zijn er diverse dingen te ondernemen. Maar wees duidelijk, consequent, doe het niet de ene keer zus en andere keer zo. En beloon ook wanneer dat op zn plaats is!! Wordt vooral niet kwaad als er ook maar enige twijfel over bestaat dat dat nodig is. En tot slot...sommige mensen vinden wat ik hierboven vertel 'zielig' of 'niet eerlijk tegenover je paard', maar kijk eens naar paarden in een kudde hoe die tegen elkaar praten en met elkaar omgaan...

Ssusan

Re: iemand met verstand van NH omg Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:20

Bedankt voor je reactie!! Je bent er wel even voor gaan zitten! Ik zal zo goed mogelijk proberen te reageren..!

Je hebt gelijk, het hoeft niet perse NH te zijn, maar belangrijk voor mij was iemand die er meer verstand van heeft dan mij. Ik kan wel een beetje wat gaan proberen, maar dat kan ook een verkeerd effect hebben. Vandaar op zoek naar iemand die me kan helpen en weet hoe je dit aanpakken.

Als ik weg loop wanneer ze gaat staken, blijft ze een beetje staan kijken en gaat weer verder met wat ze aan het doen was (grazen meestal). Als ik gewoon haar voorbij loop, komt ze me wel achter na. Maar als er dan nog niks gebeurt, ik doe verder niks op haar uit, dan gaat ze ook weer gewoon lopen grazen en na een tijdje loopt ze ook gewoon weer weg.

Het is niet zo dat ze weg loopt voor me, ze komt wel naar me toe juist, maar wanneer ik te dichtbij kom, gaat het fout. Dan gaan de oren in de nek en haar kont naar me toe. Ik weet ook niet goed wat ik hier mee aan moet, ik ga dan ook niet door, ik vertrouw het op een gegeven moment ook niet meer helemaal.. Ik mag haar dus niet aanraken. Het klinkt een beetje tegen gesteld en zo voelt het ook, ze komt wel naar me toe, maar dichterbij dan een meter komt ze niet, en ik kan ook niet dichterbij komen...

Ik heb er zoals je zei een paar dagen in gestoken. Eerst dit weekend haar gewoon op stal laten staan, ik wou geen risico nemen eigenlijk.. We hebben za en zondag lange bosritten gemaakt, dus die heeft haar energie wel kwijt geraakt en frisse lucht wel gehad! Op maandag haar in de longeercirkel gezet. Ongeveer elk uur ben ik bij haar in de cirkel komen staan. Ze kwam wel naar me toe zoals beschreven, maar dus niet dichtbij. Na een paar keer kon ik haar een snoepje geven. Na keer of 2/3 kon ik haar vrij gemakkelijk meenemen, het ging niet van harte, vrolijk is anders zegmaar..! Maar het ging! Vandaag na het rijden weer in de longeercirkel, haar daar uurtje of 2 laten staan. Paar keer wezen kijken en ik kon steeds gemakkelijker en sneller dichterbij komen. Toen ik haar uiteindelijk naar stal wou brengen was ik binnen paar minuten klaar!! Morgen wil haar in de padock doen, als dat beter gaat haar weer in de wei laten. En zien hoe het gaat!

Dat laatste wat je schreef, over dat met je armen zwaaien als ze drammerig is, is misschien ook wel wat voor haar, ze is een beetje lomp zegmaar en kan soms gewoon tegen je aan lopen als ze daar zin in heeft..! Het is belangrijk dat Bonny in de gaten krijgt dat ik de baas ben en als ik het zeg het dan ook zo is. Ik moet duidelijk en consequent zijn zoals jij zegt! Dit merk ik ook met rijden (had vandaag priveles). Als ze eenmaal door heeft dat nee nee is, zal ze beter luisteren en zal alles in het algemeen wel soepeler gaan.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:42

Lees inderdaad ook in jou verhaal dat Bonny zelf eigenlijk beetje van slag is met hoe ze op wie moet reageren en daardoor beetje in protest gaat. Ze wil wel toenadering, maar niet te close. Enorme onzekerheid. En misschien ook wel gedeelte: Ik wil wel komen bij je, maar ik wil niet hard aan het werk moeten. Vind ze bepaalde dingen die ze moet vermoeiend, moeilijk of?? Probeer er beetje achter te komen waar haar grenzen liggen...

haha..ik vertel hier ook maar puur waar mijn ervaringen liggen en hoe ik daar op in speel...
En je hebt helemaal gelijk hoor met hulp zoeken om niet de fout in te gaan, maar wanneer je rust houd en vooral goed kijkt naar Bonny. Wat doet ze, wanneer komt ze en vooral wat doe jij op dat moment of juist niet, en wanneer haakt ze af, wat doe jij dan of wat niet? Enorm filosoferen en analyseren wat het paard als reactie geeft op jou doen en laten (en andersom). En wees ook niet bang om een keer bijvoorbeeld Dorine te vragen of je mag proberen hoe Wembley bijvoorbeeld reageert op bepaalde acties of een ander paard van stal.

En als je echt wil kun je ook altijd keer vragen of je met een stalgenoot van mij hier mee kunt kijken, die doet ook freestyle met zn 2,5 jarige!! Misschien dat die je er ook wel wat over wil vertellen?? Als je dat leuk lijkt wil ik het hem best vragen!

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:27

Misschien is ze inderdaad wat van slag geraakt door het verhuizen. Ze heeft altijd buiten gestaan in de wei. Tot vorig jaar november, toen kwam ze naar de manege als pensionpaard. Vanaf de kerstvakantie heb ik haar verzorgd. Tot het weer mooi weer werd en in de meivakantie is ze weer terug gegaan naar de wei waar ze vandaan kwam. Afgelopen oktober is weer terug gekomen. Wie weet is ze daarom van slag. ''Waarom sta ik ineens weer hier?'' Ze herkent me wel, dat weet ik zeker. Ik maak altijd een bepaald geluidje met mijn mond, en als ze dat hoort, en me niet ziet, gaat ze daar op reageren. En dit deed ze weer vanaf dag 1 dat ze hier weer is. Dus eigenlijk zou ze me wel moeten vertrouwen lijkt me.. Misschien dat dat vertrouwen toch wel een beetje minder is geworden en wanneer ze dat weer terug heeft, ze dan wel weer ontspannen met me mee de wei uitloopt.

Ik denk niet dat ze het uit protest doet tegen het werken. Als ik haar uit de wei haal, volgt daar meestal geen training op. Ik merk ook geen protest met rijden. In de bak is ze braaf, ze is werkwillig en ook ontspannen. Dit gaat juist beter dan ik verwachtte! In het bos is ze ook helemaal ontspannen. Wel kan het vermoeiend voor haar zijn, haar conditie is op zn zachts gezegd beetje achter uit gaan afgelopen zomer..! Maar daar hou ik wel rekening mee natuurlijk.

Haha.. dit is ook maar een beetje filosoferen over wat het mogelijk kan zijn. Ik hoop dat ik je er niet mee verveel! Het helpt wel om er goed over na te denken!! Je brengt me wel op andere ideen, dingen waar ik nog niet 1 2 3 aan had gedacht, nogmaals bedankt he!

Ik merk iig wel dat het steeds ietsje beter gaat, daar ben ik erg blij mee! Met geduld en oefening zal het uiteindelijk wel goed komen denk ik!

Maar het is interessant, wat je stalgenoot doet aan freestyle. Het lijkt me leuk om een keertje met haar/hem daar over te praten!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:15

haha mij verveel je er voorlopig nog niet mee hoor. Vind het wel intressant...zo kan ik ook uren zelf filosoferen over hoe "mn eigen" paarden reageren.
En ook geluidje van je snap ik, had ik ook met vorige (vreselijk dat ik dat trouwens moet zeggen mja) paard...daar kon ik zo'n piepgeluidje maken en dan stond ze gelijk gespitst om zich heen te kijken waar ik was en zodra ze me zag kwam ze op mij af gelopen (of als ze minder zin had begon ze heel snel te eten).

IS er overigens een stituatie geweest van de zomer waar dit alles aan te wijden is??? Of weet je niet? Misschien Ana (zo heet eigenaresse/resje toch?) vragen...
Wie weet heeft ze je wel gemist en neemt ze je dat gedeeltelijk kwalijk...is ze bang weer (terug) verhuist te worden? Who knows...

Zolang het maar beter gaat he
Sterkte dr in ieder geval alvast mee!

En zal het hem eens vragen als ik m tegen kom op stal. Misschien ken je'm ook wel...Andre Koot...woont ook in Tuk!

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:30

haha gelukkig maar!!

echt leuk als ze je herkennen door een klein geluidje te maken, ik vond het heel bijzonder iig! ik heb altijd op manege paarden gereden en daar bouw je niet zo'n band mee op, dus was wel extra bijzonder!

misschien dat er inderdaad iets is gebeurd, maar zo ver is weet wist ana het ook niet.. dus daar houdt het dan ook op voor mij. helaas..!
oja ze zei wel dat ze verder daar geen problemen had. ze ging altijd wel mee, iig werd ze niet boos. heel af en toe liep ze weg, maar niet echt zo boos. ze dacht dat dat kwam omdat ze dan hengstig was..

het geeft allemaal een hoop denkwerk, maar het is daarom heel intressant. dat is ook wel het leuke aan met levende wezens werken, ze hebben hun eigen willetje en gedachtegang!

Andre Koot.. Ik ken hem niet, maar ik ken wel Dion. En ik weet dat zijn moeder, geloof ik, een paard had.. dus moet haast wel familie zijn!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:50

...

Andre is inderdaad vader van en zijn vrouw heeft inderdaad ook Tinker bij ons op stal staan (en hij sinds ong jaar nu dus ook )