paardenmassage ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skuye

paardenmassage ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:40

Wie o wie is bekend met paardenmassage, wie heeft dit al eens geprobeerd, al dan niet met " opleiding ".
ben nl zeer benieuwd ivm aanstaande " cursus " die ik ga volgen.
graag hoor ik van julllie voors en zeker niet te vergeten tegens ......
( misschien nog wel belangrijker dan de voors ..... ?!?!? )

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:42

oh en vooral niet te vergeten, is paardenmassage bij westernrassen " anders " dan bij engelse rassen, ivm andere spierbelasting ( weet niet zo goed te omschrijven, maar jullie snappen mij vast wel )

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:46

ik wist niet dat paardenmassage bij Quarter's etc anders moet zijn dan bij andere rassen?? Ik heb paardenmassage en aromatherapie gedaan bij Chi en Acupressuur bij paarden bij de Paardenmaat. Daarnaast dus voor mensen een en ander op (meridiaan) massagegebied gevolgd.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:47

ik heb hier ook al eerder naar gevraagt bij medich
zal ff de link opzoeken dan kan je daar wat reacties lezen Lachen

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:48

en hoe beviel/bevalt dit jou ?
zijn er bij de dieren die je behandelt merkbare verschillen ?

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:50

ik zie dat je ook reiki doet, ook bij dieren ??
ben mij de laatste tijd nogal aan het verdiepen in " zwevende " dingen ( zoals dat in de volksmond nogal genoemd word ) en om het maar even een naampje te geven

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:50

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:53

thanx, maar wil graag ervaringen horen, en eventueel niet opgeschreven tips zijn ook van harte welkom !!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:23

Bij ons op stal komt er 1 keer per maand een masseuse om ongeveer de helft van de paarden te behandelen. Met sommige is ze maar 20 minuten bezig. Met anderen wel een uur. Maar je ziet de paarden tijdens de massage ontspannen en anders reageren. Dus ik ben er zeker wel een voorstander van.
Ook ik heb veel interesse om een opleiding ervoor te gaan volgen.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:26

denk ook eens aan de feldenkrais methode niet geheel zweverig,maar ideaal om paarden weer in het "frame" te krijgen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:27

Wat houdt die methode in? Kun je me daar wat meer over vertellen?

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:44

tellington jones ofwel touhts is daar van afgeleid type feldenkrais bij google of een andere zoekachine en je vind veel info

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:58

Ik heb een cursus massage/strechting en accupresuur bij paarden gedaan bij <A target=_top href="http://www.equireva.nl/cursus.html">Equireva
Ik vond het heel erg intressant, heb een aantal practische dingen opgestoken en mijn paarden hebben er zeker baat bij. Het enige verschil wat ik ondervonden heb (als je al een verschil wilt kunnen noemen) is dat de huid over de dikke borst en bilspieren bij Quarterachtige wat strakker gespannen staat dan bij doorsnee paarden.
Mijn paarden genieten van een massagesessie en ontspannen hier zo bij dat ze in slaap vallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:52

kijk eens bij www.horsepartner.nl dat is de site van strangertje en haar bijrijdster/vriendin Inge doet aan paardenmassage en ik heb op onze bokt vakantie een demo gezien dat ze stranger masseerde en die vondt het heerlijk!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:58

Whiz, ik heb je gepb-t!

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:01

Ik heb laatst ook het boek TTouch en TTeam van Linda Tellington-Stones gekocht en het helpt echt!!!! Hierin staan verschillende `soorten´ wan masseren beschreven. Ik moet er wel bijzeggen dat ik het soms best ingewikkeld vind.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:24

ik heb geleerd dat je niet alleen masseert om blessures te verhelpen, ook masseer je op een bepaalde manier en met behulp van etherische olien (die het paard zelf uitkiest!!!) om het paard mentaal te ondersteunen! Dus het komt niet alleen op kracht en kennis van de anatomie van het paard aan, je kunt al een heleboel doen zonder dat te weten. Ik geef altijd aan de eigenaar de rest van het flesje olie wat ik aangemaakt heb en geef dan aan wat die kan doen en dat werkt altijd super. de baas en het paard vinden het meestal heerlijk!! (je moet er alleen wel de tijd voor nemen...effe snel huphup masseren, daar stinken de paardjes echt niet in!!)

majorca88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:48

Dat staat inderdaad ook in het boek dat ik daarnet al noemde. Het is belangrijk de tijd te nemen en kijken wat je paard wel en niet fijn vind. In mijn ogen zijn dit soort dingen echt de moeite waard.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:03

ik heb ook een cursus paardenmassage gedaan, bij deze cursus ging het wel om waar de spieren zaten, dit is toch bij ieder paardenras hetzelfde.
een spring, dressuur en quarter kunnen echt last hebben van dezelfde klachten dacht ik zo.

bij de cursus leerde je waar de spieren zaten en op welke manier je masseren kunt.
leuk om te doen , of ik het nu zoveel gebruik.. af en toe

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 20:48

Josefien schreef:
ik heb geleerd dat je niet alleen masseert om blessures te verhelpen, ook masseer je op een bepaalde manier en met behulp van etherische olien (die het paard zelf uitkiest!!!) om het paard mentaal te ondersteunen!

Hierin ben ik wel geintereseerd, kun je meer vertellen, hoe je bijvoorbeeld het paard de geur laat kiezen ?
En om nou niet meteen een drogist van zijn hele voorraad olieen aftehelpen, zijn er geurtjes die vaker gebruikt worden of is het echt elk paard heeft een ander luchtje, en hoe kom je daar achter als je dus geen olieen apotheek hebt ?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:46

Ja, dat is wat lastig, ik heb natuurlijk vrijwel alle etherische olien inmiddels..Je laat een paard niet meer dan 2 of 3 geurtjes ruiken, dan is zijn neus "vol". Je moet dat doen door het flesje heel goed te omsluiten met je hand, want sommige paarden vinden het zo lekker dat ze zo dat flesje uit je hand eten!!Dus dopje er af en goed vasthouden. Een paard wat het niet aantrekkelijk vindt, wendt meteen het hoofd af. Ik pak ook wel eens een massage olie voor vastzittende schouders/arm/rug (van Chi) dus kant en klaar, of de Citrus Funolie van Chi (ook een kant en klare massage-olie).

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:34

Dit is leuk....
Iemand tips voor leuke leerzame boeken hierover??
Pb hierover zijn zeer welkom!!!!

nienke0018

Re: paardenmassage ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:07

hey toevallig dat ik het vandaag probeerde bij een van de manege paarden, en die was erg blij met ontspannen beentjes.
Van boeken heb ik weinig over dat soort dingen, maar zal er vast wel eentje hebben liggen.
Het enige wat ik kan vertellen is gewoon met je vingers kleine bewegingen maken, maar wel voorzichtig bij de benen aangezien je daar wat sneller op het bot zit bij enkelen paarden.
Maar bij schouderbladen bijv. vinden ze het erg fijn als je van die grote ronde bewegingen maakt met je handpalm(een soort massageborstel effect)
Ook is het altijd rustgevende knijpen in de manen erg geliefd bij de meeste paarden en voorzichtige kleine rondjes maken met je vingers op het hoofd vinden sommige ook fijn ondanks dat ze het niet fijn vinden als je aan hun hoofd zit.
Want op dat manege paard heb ik dat ook geprobeerd, meestal als je te lang aan z'n hoofd zit begint ze het vervelend te vinden maar zelfs nu vond ze alles prima.

Conclusie: experimenteer een beetje met wat je paard fijn vind, maar pas op bij de wat gevoelige plekjes zoals het hoofd en bepaalde stukken van het been.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:11

Heb je hier een opleiding voor nodig? Ik hoor vaker dat mensene en opleiding er voor doen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:42

Ik heb ook 2 keer een cursusdag gevolgt bij Equireva in Lheebroek . De cursus omvatte paardenmassage en stretching technieken . Ook kwam een stuk anatomie en fysiologie aan bod , erg leerzaam en leuk . Ik gebruik de stretching vaak als een soort warming up , en na het rijden vaak massage als ontspanning . Ik ben er erg blij mee dat ik de cursus heb gedaan , tis toch altijd leuk om bij te leren ??