Hoe vind ik een goede paardenoppas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Hoe vind ik een goede paardenoppas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:04

Allereerst, ik wil niet klagen. Wij wonen heerlijk, we hebben ongelooflijk veel mazzel gehad toen de woningmarkt slecht was en we wonen onze droom: landelijk, met de paarden aan huis. Kon niet beter! Nu we steeds verder komen met het huis opknappen, wordt het ook steeds meer ons paleisje.

Lastige is alleen dat we het ook leuk vinden om minstens 1x per jaar even niet het onderhoud te hoeven doen en even niet als eerste aan de paarden te hoeven denken. Daarom gaan we iedere zomer ruim twee weken kamperen op Terschelling. Puur genieten.

Maar hoe blijven we de paarden goed regelen? De honden nemen we mee, maar twee Arabieren en een Welsh in de tent gaat hem niet worden :Y) Eerst pakten onze ouders dat op, maar die worden een dagje ouder. We hebben verzorgsters gehad, maar die zijn inmiddels gaan studeren. Een collega is heeft nog wel eens een weekje op het huis gepast, maar dat is voor langer ook vaak niet gewenst. We zitten ook vast aan de standaard vakantie periodes, omdat ik in het onderwijs werk. Vakantie-ruil sites? Leuk, maar we zoeken iemand die toch ook de paarden eten kan geven en dat is net wat meer werk dan een kat. Let wel, er hoeft niet veel te gebeuren, maar waterbakken vullen, mest weghalen uit de schuilstal en hooi geven is toch wel nodig om de paarden na de vakantie weer op hun voetjes aan te kunnen treffen.
De paarden verplaatsen naar een pension zien we niet zitten, aan huis houden we ze zoals wij denken dat goed voor ze is en mijn 20 jarige ruin kan heel slecht tegen verplaatsingen.

Aangezien hier meerdere paardeneigenaren zitten, hoe doen jullie dit? Briefje ophangen bij de lokale manege? Toch gewoon online adverteren? Profi paardenoppas regelen (maar dat is niet gratis)? Wat zijn jullie tips en trucs?

Siers83

Re: Hoe vind ik een goede paardenoppas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Ik heb sinds kort een meisje ervoor. Zij bood zichzelf aan op de plaatselijke FB. Zij doet dit als bij aan en ik betaal haar er dus ook voor.
We hebben eerst kennis gemaakt, of het van beide kanten klikte

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

ik heb dit jaar via mijn facebook netwerk een nieuwe vakantie-oppas gevonden, die nu al regelmatig langs komt om de gang van zaken en de dieren hier te leren kennen. Maar dit is het eerste jaar dat we daar wel succes mee hebben gehad, het was vaak toch ergens nog een last minute oplossing :=
Ik vind via via wel het fijnste, dan weet je ook een beetje wie je in huis haalt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Was er niet een topic binnen bokt waarin dit aangeboden kon worden? En anders lijkt dat mij ook een handige oplossing.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Princesj schreef:
Was er niet een topic binnen bokt waarin dit aangeboden kon worden? En anders lijkt dat mij ook een handige oplossing.

Er is idd het huizen ruil topic.
Daar hebben wij een topper uit gevonden die al jaren op komt passen. Dus niet ruilen, maar ze had wel in dat topic gereageerd

Via bokt voelde voor mij wel vertrouwd, kennis gemaakt en zo fijn om gerust op vakantie te kunnen *\o/* !

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Ik heb altijd vaste verzorgers gehad, bijrijders of vrienden/vriendinnen.
Door ziekte bij de ene en veeleisende banen bij de anderen ben ik ook op zoek gegaan.
Een mogelijkheid is Trusted House Sitters. Dat ging bij mij helaas op het laatst niet door. Ben toen op de site van huisdieren oppas.nl geraakt. Daar vind je mensen die bij jou in de buurt wonen.
Heb daar een moeder met dochter getroffen die voortreffelijk voor al onze dieren hebben gezorgd tijdens onze wintersport.
En binnenkort gaat de jongedame het alleen oppakken wanneer wij een lang weekend weggaan. Het was even zoeken naar de juiste match, maar ben hier nu heel blij mee.
Er bestaat nog een andere organisatie, maar die vind ik vrij prijzig wanneer je maar 2 weken per jaar oppas nodig hebt.
Dat is paardenoppassevice.nl
Je betaalt dan een intakegesprek, je betaalt per ingehuurde dag aan de organisatie én je betaalt de verzorger.
Ik hoor van gebruikers dat alles wel echt goed geregeld wordt door mensen met verstand van zaken én er wordt vervanging geregeld bij uitval van de hulp.
Dus deze laatste organisatie heeft zeker ook veel voordelen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

mariettek schreef:
Profi paardenoppas regelen (maar dat is niet gratis)?

Ik zou er niet vanuit gaan dat je gratis iets kunnen regelen. Lukt dat wel, dan is het mooi meegenomen, maar maak dat niet het uitgangspunt.

Mijn eerste opties zijn naast ouders, ook nog buren en (paarden)vrienden. De laatste keer dat ik een week weg was, heb ik er voor gezorgd dat er een week weinig onderhoud nodig was, en alleen een vriend gevraagd om 1 per dag wat voer in de bakken te gooien. Achterstallig mestonderhoud van een week viel te overzien. Daar is op zich geen paardenkennis voor nodig. Met camera's hield ik ze ook in de gaten voor de dingen die niet paardenmensen misschien minder opvallen.
Voor langere periodes is iemand met paardenkennis wel gewenst, die moeten wij ook nog regelen, maar we wonen er ook nog niet zo lang.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Vind het ook wel een dingetje….
Vooral ook omdat je iemand toe laat in je prive leven en huis.

Wil daarom ook eigenlijk alleen maar een vrouw alleen een ander idee staat me gewoon tegen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Mijn man en ik hebben een uitgebreide vriendenkring. Wij hebben op een gegeven moment gevraagd wie het leuk vindt om op het huis en de paarden te passen. We kregen veel enthousiaste reacties, en daaruit hebben we meerdere stellen gevraagd die op één of andere manier ervaring of affiniteit hebben met paarden. Deze hebben we allemaal een keer een dag en nacht laten oppassen, om te ervaren hoe veel werk het is. Iedereen bleef enthousiast. Het helpt dat we ook heel mooi wonen, met uitzicht op weide, bos en reetjes. Nu hebben we een pool van drie ingewerkte stellen die we kunnen vragen. Ons huis is ingericht op gasten en we hebben een duidelijk draaiboek met instructies, telefoonnummers en achtervang. Er is altijd een 'welkomspakket' met eten en drinken. We vinden het fijn om de vraag niet bij één iemand neer te leggen, omdat we het te veel werk voor één persoon vinden die het niet gewend is om dagelijks paarden te verzorgen.

Kortom: heb je al gezocht in je vrienden/kennissenkring?

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Ik volg even, weet dat er een facebookgroep voor is maar ik heb het idee dat er veel last minute afmeldingen zijn.
Mijn buurvrouw heeft een oppas via paardenoppasservice.nl, maar dit kost nog best wat.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:22

Gratis hoeft ook zeker niet, maar minstens 1100 euro bovenop gewone vakantiekosten (en wij gaan kamperen) vind ik dan ook wel weer teveel.

Toch veel mensen die via via iets weten te vinden. Hier niet veel paarden kennissen, misschien maakt dat het zo lastig.

Via bokt (een soort bokt vakantie markt) lijkt mij een top idee! Veel paardenliefhebbers en berichten die vaak jaren terug gaan. Ik vind het eerlijk gezegd ook best spannend om 'zomaar' iemand te vragen. Het zijn totaal geen moeilijke paarden, maar wel mijn maatjes. Ik zou het heel naar vinden als iemand halverwege de vakantie plots niet meer kan of zoiets.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:23

OneLiner schreef:
Ik volg even, weet dat er een facebookgroep voor is maar ik heb het idee dat er veel last minute afmeldingen zijn.
Mijn buurvrouw heeft een oppas via paardenoppasservice.nl, maar dit kost nog best wat.

Oef, last minute afzeggen zou echt een heel onhandig scenario zijn :oo

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

mariettek schreef:
OneLiner schreef:

Oef, last minute afzeggen zou echt een heel onhandig scenario zijn :oo

Ja dat is wel heel vervelend en zie dat dus best vaak. Had laatst iemand gesproken die kon dus zelf uiteindelijk niet mee met haar gezin op vakantie omdat de oppas had afgezegd en niemand anders last-minute kon.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Ik breng ze weg naar een vakantieoppas, die ik vond op Facebook (Friesland).

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

OneLiner schreef:

Die oppasservice ken ik als oppasser. Is professioneel opgezet en oppassers moeten zich verplicht extra verzekeren op hun eigen kosten via de service. Voor de paardenhouder een goede zaak immers stel dat er wat in de woning, paard of met de oppasser een calamiteit plaats vindt. De verzekering AVP van jezelf dekt vrijwel nooit betaald werk/ oppas.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

Wij hebben via een Facebook groep een fantastische oppas gevonden. Op die groep zorgen mensen kosteloos voor je paarden in ruil voor vakantie in jouw huis.
De oppas die we nu hebben wil ik het liefst nooit meer kwijt. Ze komt deze zomer voor de derde keer en ze is echt geweldig. Ik kan mijn paarden, katten en huis echt met een gerust hart bij haar achterlaten en zo zelf ook echt ontspannen en genieten op vakantie, heerlijk!
En haar kinderen en zij genieten van vakantie gevoel op ons mooie plekje en vinden het ook lekker om op deze manier vakantie te vieren zonder kosten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Deze zomer gaan wij al oppassen bij een Bokker. Zij had ook een topic aangemaakt.
Dus ik denk dat dit topic openen al een goede keuze is. Wie weet wil er wel iemand oppassen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Welke Facebook groep is dat?
Ik zou me daar graag aanmelden als oppasser, al keertje eerder gedaan bij iemand uit mijn eigen netwerk en is goed bevallen!

Ts: ik weet niet waar je woont, maar ik zou dit kunnen doen voor je als het enigszins in de buurt is (ivm eigen paarden)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Ts, kunnen je ouders niet gewoon bij je in huis en dan iemand dagelijks laten komen die het ,paarden, werk doet!?
Zo doen wij het hier. Ik heb 9 paarden thuis en kippen en 3 hondjes.
Mijn moeder van 81 past dan op het huis en voert de hondjes en kipjes en smorgens rond 9 komt er een vrouwtje de paardjes verzorgen, uit mesten op de wei zetten..dat soort werk.

Ik wil liever ook geen vreemde in mijn huis.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:33

Nico12 schreef:
OneLiner schreef:

Die oppasservice ken ik als oppasser. Is professioneel opgezet en oppassers moeten zich verplicht extra verzekeren op hun eigen kosten via de service. Voor de paardenhouder een goede zaak immers stel dat er wat in de woning, paard of met de oppasser een calamiteit plaats vindt. De verzekering AVP van jezelf dekt vrijwel nooit betaald werk/ oppas.

Goed om te weten, bedankt.
Dit is natuurlijk ook belangrijk, mocht er iets gebeuren.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Dat is inderdaad het enige echte nadeel van zelf paarden houden.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Zo heb ik via mijn vorige pensionstal een meisje leren kennen van inmiddels 14 jaar, dat zelf een pony heeft en dus voldoende ervaring. Daarnaast ook een 17-jarige via de rijvereniging, die regelmatig geholpen heeft.

We hebben ook een pony van iemand anders bij ons gestald staan. Met de eigenaresse heb ik afgesproken dat zij de verzorging tijdens vakanties op zich neemt, zonder verdere verwachtingen gedurende het jaar. Alleen is zij momenteel even uit de running.

Voor dit jaar (de eerste keer dat mijn grote rijpaard er ook bij staat, wat natuurlijk wat meer ervaring vraagt dan alleen de kleinere pony’s) had ik iemand gevonden die normaal op een zorgboerderij werkt. Het plan was dat zij dan ook in ons huis zou verblijven. Uiteindelijk hebben we die vakantie geannuleerd, dus op dit moment heb ik even niemand nodig.

Daarnaast heb ik de pony’s ook een jaar naar een vakantiestalling gebracht. Dat vond ik lastig, omdat ze daar (zeker door de extreme hitte toen) veel op stal stonden. Soms zelfs overdag, terwijl ze dat thuis niet gewend zijn. Ook de kleine, vierkante paddock paste niet bij wat ze gewend zijn. Op een gegeven moment gingen ze zich daardoor vervelen en werden ze vervelend naar elkaar.

De eigenaresse van de 'pension'pony gaf mij uiteindelijk de meeste rust. Als je voor je eigen paard of pony zorgt, voelt dat toch vaak minder zwaar dan wanneer je verantwoordelijk bent voor de dieren van iemand anders.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Ik zou altijd via via doen... Ik vind het namelijk altijd een hele vreemde gedachte om een vreemde zo maar... (maar dat ligt aan mij ;)) Hier altijd makkelijk,want deed de paarden altijd samen met mijn zusje.

Ik heb zelf op verschillende stallen opgepast, bij de één 24/7 bij de ander hoefde ik maar 1x per dag... (ik ben dan zo'n muts die er dus 2x per dag is, want stel je voor dat ;))

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

Wij hebben een hoop meer beesten aan huis, en vorig jaar drie keer op vakantie geweest en een oppas geregeld via https://huizenoppassite.nl/. Drie verschillende oppassen, drie keer echt uitstekende ervaringen.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat een vreemde in mijn huis zit, wij maken wel kennis en het gevoel moet daarbij natuurlijk goed zijn, maar dat is alle keren zo geweest. Plus mijn familie zit dichtbij (lees: rijdt regelmatig langs het erf) en wij hebben een aantal pensionklanten die een oogje in het zeil houden.

Maar voor ons is dit werkelijk de perfecte oplossing want ik wil geen oppas die maar 1 of 2x per dag een beurt doet, ik wil iemand die toezicht houdt zodat die in kan grijpen als er iets gebeurd (een pony uitbreekt of weet ik wat).

Nu wonen wij ook wel in een prachtige toeristische vakantieomgeving waarmee we ook wel wat te bieden hebben, dus wij hebben een gratis oppas, en zij hebben een gratis vakantie in het hoogseizoen op een mooie plek. Wij zoeken trouwens wel bewust een gezin of stel, omdat ik het bij ons teveel vindt om de toko alleen te runnen.

Het is trouwens bij die site ook niet gek om referenties te vragen, dat kan een fijn idee zijn.

Misschien had ik hier anders in gestaan als wij geen pensionklanten hadden, maar er lopen dus een aantal personen die van alle ins en outs weten bij ons, en die wij volledig vertrouwen. Zij hoeven hierdoor echter niks extra te doen als wij weg zijn.
Laatst bijgewerkt door Solistar op Vandaag, 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:16

Trustedhousesitters? Heb er alleen ervaring mee met kattenaar er worden ook wel huizen met paarden aangeboden