mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 21:47

hoi allemaal!

Recent heb ik mijn zadel laten repareren, het stukje dubbel leer onderaan mijn dressuurzadel was versleten en is op mijn verzoek vervangen. Helaas valt het resultaat me erg tegen. Ik ben dan ook benieuwd of mijn verwachtingen wellicht onrealistisch hoog zijn of dat het werk naar jullie idee beter kan? Dit is niet gemaakt door een schoenmaker maar door een zadelmaker met eigen atelier.

Tips wie dit beter kan worden op prijs gesteld, het zadel hoeft niet uit elkaar, dit weghalen en een stukje dunner leer op de originele plek terugstikken kan een leerbewerker wellicht ook? graag omgeving midden Nederland.

de beschadiging:
Afbeelding

de reparatie:
Afbeelding

Jokonootje

Re: mening reparatie? en vakkundige leerbewerker gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:51

Of je verwachtingen onrealistisch zijn dat weet ik niet. Maar dit is gewoon slordig gerepareerd.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:58

Da's wel héél slordig...
Vond hij het zelf netjes?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:00

Eerlijk? Een hele bekende zadel/tuig maker hier in de regio heeft een zadel gerepareerd van een stalgenoot die ik later overnam. De reparatie was zo slecht uitgevoerd met een dik lelijk en stug stuk leer dat er een nieuwe scheur in het zweetblad kwam (voor aankoop nog). Heb het hele zadel toen naar een hele goede schoenmaker gebracht en die hebben het werkelijk beter gerepareerd dan die bekende zadel/tuig maker. Dat dit slordig gemaakt is, verbaasd me dus eigenlijk niets. :=

Niet elke schoenmaker of leerbewerker heeft alleen de juiste apparaten om zadels en zulk dik leer onder te bewerken. Het is dus wel even zoeken naar de juiste persoon die dit kan doen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:01

oh wauw, dat is naar mijn mening ook ontzettend slordig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:04

Lijkt mij alsof deze persoon niet de juiste materialen had om dit te doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:06

En ik zie oude stiksels in het reparatie stuk... Dus een hergebruikt stuk, prima he.. maar stik dat dan wel netjes..

Heb je hiervoor betaald? Want dit is echt prutswerk...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 22:10

-ze- stuurt me zojuist de foto door via Whatsapp, en dat ze het helemaal met de hand gestikt heeft. ik heb nog niet gereageerd omdat ik even moest huilen van binnen. ik heb nog niet betaald overigens..

ik ben in haar atelier geweest toen ik het zadel langsbracht vrijdag en ze heeft wel degelijk alle materialen voorhanden..

Weet iemand een goede leerbewerker die dit zal kunnen herstellen?

Ik heb al contact opgenomen met County Mill, maar verwacht eigenlijk dat hier niet perse een zadelmaker aan te pas moet komen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:21

Oei, dit is inderdaad echt niet netjes gemaakt als je het mij vraagt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 22:44

O jeetje, zelfs als ze dit met de hand gestikt heeft, is dit echt super slordig gedaan! Dat ze dit zo durft af te leveren. :x Dan ben je je vak niet waardig, of ze heeft nooit netjes leren handstikken. Maar serieus, ik zou me schamen om zo'n slecht werk aan een klant af te leveren!

Er zijn speciale tools voor, waarmee ze een nette lijn had kunnen maken. Mbv naaitanden of mbv een steekroulette had ze een mooie lijn kunnen maken. Daarbij is het garen wat ze gebruikt heeft is te dun voor de diameter van de gaten die ze geslagen heeft (of ze heeft het garen veel te strak aangetrokken).
Wat je wilt is dat reparatiewerk dezelfde uitstraling heeft als het orgineel: Dezelfde steekafstand, dezelfde diameter, hetzelfde garen of in ieder geval dezelfde dikte.

Ik ben lederen tassenmaker en -ontwerper en dit is niet moeilijk om te doen. Ik heb helaas niet het goede leer op voorraad en woon niet in je buurt.

Een schoenmaker zou dit zeker voor je kunnen doen, alhoewel ik helaas ervaren heb dat schoenmakers tegenwoordig ook zo kunnen lopen prutsen aan een goed product....
Ik verwacht alleen dat een schoenmaker niet zo'n groter stuk leer op voorraad heeft en ik vermoed dat dit niet meer netjes te maken is nu er nieuwe gaten in het leer geslagen zijn ( die altijd zichtbaar zullen blijven, ook al haal je het garen eruit), dus dat je echt een nieuw stuk leer nodig hebt om het weer netjes te maken. Een nieuw stuk leer kan erop geplakt worden en vervolgens kunnen met een els de gaten vanaf de onderkant doorgestoken worden en opnieuw gestikt worden. Het is niet wenselijk dat in de onderkant nieuwe stikgaten komen, omdat hiermee die stiklijn verzwakt gaat worden.

Country Mill lijkt me dan een goede optie. Naar wie je het ook toe gaat brengen: leg vooraf heel duidelijk uit hoe je wilt dat het eruit komt te zien, zodat daar naderhand geen discussie over kan ontstaan. Succes!

Edit: ik kijk nog een keer opnieuw naar je foto's en ben nog meer verbaasd... Het hele stuk, wat nog goed bevestigd zat, had ze gewoon zo kunnen laten. Een kleine stukje garen uithalen, dit afknopen en afbranden en alleen het losse stuk opnieuw naaien was echt genoeg geweest.
Ik geloof niet dat ik hiervoor zou willen betalen. >;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 23:08

Harry van den Bosch in Oldeholtpade is een uitstekende zadelmaker cq leerbewerker.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 00:15

En ook een mindere kwaliteit leer gebruikt voor het stuk. Wat moet je hiervoor betalen?
Zou het idd naar Harrie van den Bosch of Ninon Schutte brengen voor reparatie.
Dit ziet er machinaal gestikt uit met een te dunne draad en andere steeklengte ofzo.
Zou eerder verwacht hebben dat ze het onderste stuk met beetje leerlijm en nieuw stiksel met de hand zouden maken. Meestal is het stiksel door en zijn de gaatjes nog goed/niet doorgescheurd.
Of had je gevraagd om een heel nieuw stukje erop te zetten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 06:10

Oef....dit straalt niet echt kwaliteit of professionalisme uit nee....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:27

Oef wat slordig, zeker niet betalen en anders geld terug gaan halen :o
Ik ben geen zadelmaker, maar maak leren tassen en met de hand gestikt is juist netjes en oersterk. Aan de gaatjes te zien lijkt het ook net of ze met machine gestikt heeft maar de draad niet heeft gepakt en ze er nog een rand opnieuw heeft gestikt?
Heb je ook een foto van de achterkant, dus het stuk waarop het nieuwe deel is gestikt? Want als ze daar niet de originele gaten heeft gebruikt maar er nieuwe tussen heeft gemaakt is dat stuk ook zwakker geworden en heeft ze het echt heel erg verkl**t :o

Afbeelding
Dit is een stukje van een tas uit een oud zadel wat ik met de hand gestikt heb, en ik heb leerbewerken 'maar' als een hobby. Van een professionele zadelmaker mag je echt meer verwachten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 08:24

Ik denk dat ik dit beter had gekund, en ik heb nog nooit een stuk leer aangeraakt :=

Wat naar TS. Ik begrijp dat het zadel nog bij haar is? Dan is helemaal niet betalen geen optie denk ik, al zou ik het wel het meest netjes richting jou vinden als ze het kosteloos mee gaf.

Ik hoop dat je tot een oplossing kunt komen en dat een betere leerbewerker je zadel nog kan redden.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:03

pillow schreef:
Harry van den Bosch in Oldeholtpade is een uitstekende zadelmaker cq leerbewerker.

Harry doet het zelf niet meer, die is met pensioen. Zijn dochter heeft het overgenomen. Ik heb nog steeds mijn geld niet terug van mn teruggebrachte zadel. Of het zadel terug.

Als je dravers hebt, aanrader. Reparatie, geen ervaring mee, zullen ze vast ook prima kunnen. Goede zadelmaker? Nee totaal niet. Er is een 18 inch zadel op mijn pony aangemeten, terwijl hij max 17 inch kan hebben. Volgens haar lag het niet aan het zadel.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 09:11

Ik heb mijn ontevredenheid kenbaar gemaakt (op zeer sugercoated manier) en ze is ZEEEER ontsteld. Ze heeft er zó haar best op gedaan en niemand kan dit beter, dit stiksel is 100x steviger dan vanuit fabriek etc etc..

Ik ben niet zo van de harde confrontaties en feit is dat ze mijn zadel twv €4500 nog heeft. Dus ik heb haar gevraagd het stuk er weer af te halen, zodat ik het elders kan laten repareren.

Ik zoek nog steeds een goed adres! Voorkeur voor een leerbewerker ipv zadelmaker/schoenmaker.
Opsturen is geen probleem voor me, en kan eventueel ook een passend stuk leer inkopen bij de leerhandel.. iemand interesse?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:18

Misschien kun je aangeven dat het niet zozeer de stevigheid is, maar vooral de looks en functionaliteit. Het leer lijkt in verhouding vrij dik over het bovenste vlak waardoor er een rand ontstaat. Ik rij vaak zonder chaps of laarzen en die rand zou gewoon hard in mijn kuit duwen. Ik zou hier waarschijnlijk niet meer mee kunnen rijden. En het zou wellicht zelfs rijlaarzen kunnen beschadigen als het echt stug leer is ook. Deze reparatie methode is wellicht voor andere producten prima, maar zadels worden echt intensief gebruikt en moeten links/rechts goed hetzelfde zijn om netjes in balans te zitten. Als je ene been minder comfortabel gaat liggen met dit dikke stuk leer ga je daar toch naar zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:28

even uit eigen ervaring: ik heb exact deze reparatie afgelopen maand gedaan met mijn schoonvader die tassenmaker van beroep is en examinator op dat gebied.
Dit is een veel moeilijkere reparatie dan het op het eerste oog lijkt. Met name door de paspel op de onderkant van het zadel. Daardoor gaat je naald overal heen.

Eerlijk, dit verdient nou ook weer niet de schoonheidsprijs. Maar het veel mooier krijgen is zeker niet simpel. Vooral het onderste deel langs de rand en de overgang daar naartoe is heeeel moeilijk. En dat zie je hier ook exact terug.
het helpt voor de looks niet echt dat ze gekozen heeft voor een ander stiksel dan het origineel. Maar dat staat het functionele niet in de weg.
Dat je laarzen hier van beschadigen is niet perse aan de orde. Als ze de kanten fatsoenlijk heeft afgerond hoeft dat niet meer of minder waar te zijn dan toen het zadel gloednieuw was.

Ik had er dan ook geen enkele moeite met het eind resultaat bij mij zadel omdat ik zélf duidelijk gezien heb met hoeveel zorg het klusje gedaan werd. daarbij is het een functioneel onderdeel van je zadel waar je been altijd overheen ligt. Maar goed, die afweging is persoonlijk natuurlijk.

Maar ik zou er zeker niet zomaar van uitgaan dat iemand zicht er hier makkelijk vanaf gemaakt heeft en zomaar broddelwerk geleverd heeft.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-03-26 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:34

pol013 schreef:
even uit eigen ervaring: ik heb exact deze reparatie afgelopen maand gedaan met mijn schoonvader die tassenmaker van beroep is en examinator op dat gebied.
Dit is een veel moeilijkere reparatie dan het op het eerste oog lijkt. Met name door de paspel op de onderkant van het zadel. Daardoor gaat je naald overal heen.

Eerlijk, dit verdient nou ook weer niet de schoonheidsprijs. Maar het veel mooier krijgen is zeker niet simpel. Vooral het onderste deel langs de rand en de overgang daar naartoe is heeeel moeilijk.
Ik had er dan ook geen enkele moeite mee omdat ik zélf duidelijk gezien heb met hoeveel zorg het klusje gedaan werd. daarbij is het een functioneel onderdeel van je zadel waar je been altijd overheen ligt. Maar goed, die afweging is persoonlijk natuurlijk.

Maar ik zou er zeker niet zomaar van uitgaan dat iemand zicht er hier makkelijk vanaf gemaakt heeft en zomaar broddelwerk geleverd heeft.

Hier zie je dat er gaten mis gestikt zijn en er een andere naad langs loopt. Ik vind dat persoonlijk wel broddelwerk voor iemand die zich als professional voordoet :o

Afbeelding

Ik geloof direct dat het geen makkelijk klusje is, maar je moet imo ook je eigen vaardigheden kunnen inschatten en er niet aan beginnen als het niet binnen je kunnen is.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 09:35

pol013 schreef:

Eerlijk, dit verdient nou ook weer niet de schoonheidsprijs. Maar het veel mooier krijgen is zeker niet simpel. Vooral het onderste deel langs de rand en de overgang daar naartoe is heeeel moeilijk.
Ik had er dan ook geen enkele moeite mee omdat ik zélf duidelijk gezien heb met hoeveel zorg het klusje gedaan werd. daarbij is het een functioneel onderdeel van je zadel waar je been altijd overheen ligt. Maar goed, die afweging is persoonlijk natuurlijk.

Was het dan niet mogelijk geweest de bestaande stikgaten te gebruiken? Ik heb expliciet gevraagd een dun stuk leer te gebruiken ipv het dikke stugge tuigleer waar ze eerst mee aankwam, zodat het close contact gevoel niet verloren gaat. Ik laat dit liever elke 3 jaar opnieuw repareren dan een stuk leer dat de rest van het zadel overleeft. Ik heb nu eenmaal gekozen voor luxe zacht leer bij aanschaf van het zadel. Ik vind vooral het stikwerk echt lelijk en slordig..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:40

Iemand kan er zijn stinkende best op gedaan hebben, dat staat verder niet ter discussie volgens mij.
Maar het resultaat ziet er toch gewoon niet uit...

Het oogt op deze foto alsof er zomaar een stuk leer bovenop gegooid is dat is vastgenaaid door een stagiar.... zelfs links onderin die nog open liggende gaten erin gemaakt met een ander stiksel dat er boven langs loopt.... links het uiteinde dat er bovenop ligt en al wat omkrult, en wat steekt daar nou nog onder vandaan voor ander stukje leer.... :?

Hoe hard je er ook aan gewerkt hebt, als je even eerlijk kijkt naar het resultaat...daar kan je toch geen trots bij voelen om dat zo af te leveren...?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:40

wendy: mee eens hoor. Maar dat krijg je dus heel makkelijk door die paspel zoals ik omschrijf. je naald springt helemaal uit het lood bij de allerkleinste afwijking. Dat zal daar gebeurt zijn met de gaten die ze eerst gemaakt had.

Ik zeg niet dat je dit perse moet accepteren of er ineens heel blij van moet worden. Maar ik zeg ook dat het niet makkelijk gaat worden het veel beter te maken. Dat zou ik meenemen in je afweging om het zadel naar een ander te brengen/ weer kosten te maken/nieuwe gaten in je leer te laten maken.

@pamara: dat stukje links kun je prima achteraf bijwerken. En had ze beter ook even kunnen doen voor een betere eind look.
Maar er af laten halen zou voor mij niet perse de beste optie zijn nu. dat zou ik heel even heroverwegen.

Misschien is de minst erge optie nu om de afwerking van de randen iets te verbeteren.

TS: jouw vraag om zachter leer voor closecontact gevoel heeft consequenties voor de duurzaamheid van de reparatie. Heb je je dat voldoende gerealiseerd/ heeft ze je daar over geïnformeerd?
Overigens heeft het ook gevolgen voor het uiterlijk van de reparatie. Dit zachtere leer 'kreukt' meer waardoor het wat rommeliger lijkt op de foto.

het zijn overigens geen verwijten aan jou hoor TS. Maar ik zou heeeel even wachten en het even laten bezinken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-03-26 09:46, in het totaal 3 keer bewerkt

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:41

Je zou contact kunnen opnemen met Fugers in Soest. Hij is gestopt met de winkel maar werkt nog wel als zadelmaker. Hij doet ook reparaties.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:45

pol013 schreef:
wendy: mee eens hoor. Maar dat krijg je dus heel makkelijk door die paspel zoals ik omschrijf. je naald springt helemaal uit het lood bij de allerkleinste afwijking. Dat zal daar gebeurt zijn met de gaten die ze eerst gemaakt had.

Ik zeg niet dat je dit perse moet accepteren of er ineens heel blij van moet worden. Maar ik zeg ook dat het niet makkelijk gaat worden het veel beter te maken. Dat zou ik meenemen in je afweging om het zadel naar een ander te brengen/ weer kosten te maken/nieuwe gaten in je leer te laten maken.

@pamara: dat stukje links kun je prima achteraf bijwerken. En had ze beter ook even kunnen doen voor een betere eind look.
Maar er af laten halen zou voor mij niet perse de beste optie zijn nu. dat zou ik heel even heroverwegen.

Ik denk dat je dit sowieso niet machinaal moet willen repareren en gezien de gaatjes naast de gestikte rand lijkt het met machine gedaan. Als je met een awl van onder uit door het zadel de gaten maakt naar het nieuwe stuk dan kun je de originele gaten gebruiken. Daarom ook dat ik me afvroeg hoe de onderkant eruit ziet. Want als er gaten tussen of naast de bestaande gaten zijn gemaakt dan is nu de hele rand verzwakt en behalve dat opgestikte flapje ook het zadel zelf vernaggelt :o