Klachten commissie dierenarts

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Klachten commissie dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:19

Hi bokkers,

Ik ben in het voornaamste opzoek naar de juiste route om tegen een specifieke dierenarts een klacht in te dienen die werkzaam is in een kliniek.
Gezien de gehele situatie en dat mijn paard (helaas) nog op de kliniek staat wil ik alvast kijken hoe ik mij kan voorbereiden. Klacht via de kliniek hebben dus geen effect.

Het voornaamste waar ik een klacht over in wil dienen is de (manier van) communicatie die zodanig mis is gelopen dat mijn paard 24 uur zonder water gestaan heeft na een spoed operatie. Want ze had een automatische drinkbak, wat ik duidelijk heb aangegeven dat ze dat niet kent en er ook niet uit drinkt. Mijn boodschap over haar losse achterbenen is wel blijven hangen, maar dat dit enkel bij angst gebeurd niet.

Het water heb ik direct bij de kliniek aangekaart, zowel mondeling als daarna per mail omdat er te weinig actie ondernomen werd op overige (simpele maar cruciale zaken) waarna de betreffende dierenarts mij neer deed zetten als een overbezorgde koekwaus. Ze hadden immers een bedrijf te runnen en ze hadden toch na mijn aandringen een emmer water neergezet? Waar ze niet uit dronk. Dus dorst had ze niet? Dat ze pijn en veel stress had was niet zo en ik moest maar gaan.

In de avond heeft ze (verrassend :roll: ) koliek gekregen, waar ik de volgende loop van de ochtend over gebeld werd. Terwijl toen ik ee overdag was al mijn zorgen aangeduid had dat het niet goed met haar ging. Volgens hem ad en dronk ze goed, wat ze dus niet deed. Dit kreeg ik overgingens iedere dag te horen maar toch stond ze behoorlijk oncomfortabel bij ieder bezoek. Als ze dan op mijn aandringen de camera’s terug keken was het altijd toevallig 1 uur voor mijn bezoek ontstaan.

Kort hierna ging de betreffende da met (kort) verlof en kreeg ik te maken met zijn prettige collega, duidelijke communicatie en geen bagatelliserende praat. Nu is hij helaas weer terug van verlof en hoor ik niks van mijn paard. Ook niet als ik op de kliniek ben, want dan is er geen tijd. Het plan 14 dagen geleden was dat ik haar morgen mag ophalen, hoe laat, of dat doorgaat? Geen idee. Ik krijg geen antwoord omdat ze geen tijd hebben. Ik hoef echt geen belletje als het goed met haar gaat, maar op z’n minst als je er bent en je ziet me kun je een kort verslag geven toch? Of als de tijd te kort is. Ik bel u straks? Ik heb het opgegeven en hoop morgen meer te horen. En ergens hoop ik dat ze te ‘laat’ bellen en ik haar pas in de avond op kan halen en ze dus langer moeten blijven. Maar dat geluk zal ik niet hebben _O-

Afen lang verhaal kort.
Hoe dek ik mij correct in? Waar moet ik wat heen sturen?

Ps. Ik kon haar niet transporten, en ik heb div klinieken gebeld maar deze durfde ivm de eerste toestand waarvoor ze op de kliniek kwam niet de zorg over te nemen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:30

ED --> PW

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:30

billy3105 schreef:
En ergens hoop ik dat ze te ‘laat’ bellen en ik haar pas in de avond op kan halen en ze dus langer moeten blijven. Maar dat geluk zal ik niet hebben _O-

Waarom wil je haar pas 's avonds ophalen als je zoveel klachten hebt over die kliniek?

remi

Re: Klachten commissie dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:03

Je krijgt niet een dagelijkse update? Als dat zo is vind ik het wel heel bizar....dat is toch het minste wat ze kunnen en imo horen te doen.

Je kan melding maken bij het veterinair tuchtcollege https://www.veterinairtuchtcollege.nl/ Je moet wel een lange adem hebben en zoveel mogelijk bewijzen hebben willen ze er een zaak van maken, getuigen zou helemaal mooi zijn anders wordt het jou woord tegen het zijne en daar doen ze niets mee, ze zijn geen getuigen geweest van die gesprekken en dan wordt het een eindeloze discussie over wie wat gezegd heeft, dus vragen of ze de patiëntenkaart + opnameverslagen naar je doorsturen, desnoods nog wat vragen mailen zodat je mailverkeer hebt. Vaak willen ze van het tuchtcollege ook weten of er een poging is gedaan om het onderling op te lossen, hou daar rekening mee.

Heb je een opnameformulier ingevuld en ondertekend? Zo ja vraag daar een kopie van. Vaak wordt daar op ingevuld wat het dier te eten krijgt en of er bijzonderheden zijn.

Het traject om het voor het tuchtcollege te krijgen duurt lang en zonder bewijs ben je nergens, helaas.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:17

Lieser schreef:
billy3105 schreef:
En ergens hoop ik dat ze te ‘laat’ bellen en ik haar pas in de avond op kan halen en ze dus langer moeten blijven. Maar dat geluk zal ik niet hebben _O-

Waarom wil je haar pas 's avonds ophalen als je zoveel klachten hebt over die kliniek?

Omdat op deze 14 dagen die paar uur niet meer uitmaken. Het liefste had ik haar daar nooit heen gebracht, mijn onderbuik zat al te twijfelen nog voor we vertrokken. Maar goed mijn eigen da raadde hun écht aan. Zo geschiede. Mijn eigen da is ook geschrokken van de gang van zaken.

remi schreef:
Je krijgt niet een dagelijkse update? Als dat zo is vind ik het wel heel bizar....dat is toch het minste wat ze kunnen en imo horen te doen.

Je kan melding maken bij het veterinair tuchtcollege https://www.veterinairtuchtcollege.nl/ Je moet wel een lange adem hebben en zoveel mogelijk bewijzen hebben willen ze er een zaak van maken, getuigen zou helemaal mooi zijn anders wordt het jou woord tegen het zijne en daar doen ze niets mee, ze zijn geen getuigen geweest van die gesprekken en dan wordt het een eindeloze discussie over wie wat gezegd heeft, dus vragen of ze de patiëntenkaart + opnameverslagen naar je doorsturen, desnoods nog wat vragen mailen zodat je mailverkeer hebt. Vaak willen ze van het tuchtcollege ook weten of er een poging is gedaan om het onderling op te lossen, hou daar rekening mee.

Heb je een opnameformulier ingevuld en ondertekend? Zo ja vraag daar een kopie van. Vaak wordt daar op ingevuld wat het dier te eten krijgt en of er bijzonderheden zijn.

Het traject om het voor het tuchtcollege te krijgen duurt lang en zonder bewijs ben je nergens, helaas.

Bellen, nee, want ze gaat toch goed ? Wat goed is hebben we dus een (duidelijk) verschil in in opvatting. Ik moet zelf leuren om te achterhalen hoe het gaat. En ik ben de beroerdste niet, pak gewoon die telefoon op en ga er achteraan. De hoeveelheid communicatie is gewoon zo verschillend met zijn vervanger (die liet de stal assistente mij bellen hoe het ging) en hoe hij er mee omgaat.

Het opname formulier. Hahaha. Was mijn ‘schuld’ dat het niet ingevuld was, want ik kwam om 17.15 met mijn paard op de kliniek aan en ik moest maar ruiken dat ze die formulieren hadden :')
Heb wel moeten tekenen dat ze niet verantwoordelijk zijn in geval van overlijden en wie de verantwoordelijkheid heeft tot betalen :')
Op haar stal formulier waar de temp en medicatie staat is dan wél weer opgeschreven dat ze losse achterbenen heeft. Die informatie is dan dus wel blijven hangen. Terwijl dat de minst belangrijke in deze zin was. Want ze mept enkel als ze zich bedreigd voelt en bang is.

Ik heb dus gelukkig wel regelmatig mijn zorgen op de mail uitgeschreven in die 14 dagen en ook naar hun gezonden. Ze hebben daar nooit per mail op geantwoord enkel mondeling. En de mondelinge communicatie was niet prettig te noemen op een gegeven moment.

Laten we wel voorop stellen, de reden waarvoor ze kwam hebben ze netjes opgelost, daar kan ik niks over zeggen. Maar de hoeveelheid miscommunicatie om haar heen, en dan vooral in de basis zorg (water, hooi en rust) daar val ik overheen. Ze hebben die koliek opgepakt. Laat, daar niet van. Maar ze hebben het gesignaleerd. Ook weer laat naar mij door gecommuniceerd omdat ik zelf ging bellen van he hoe is het met der?

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:39

Jeetje zeg dat is allemaal wel heel raar gelopen...al kom je midden in de nacht dan zou er imo toch nog een opname formulier ingevuld moeten worden. Met daarop oa de vragen wat eet je paard normaal gesproken, hooi, kuil bix, muesli, wat voor bedding is het paard gewend. dat zijn een paar vragen die mij in elk geval altijd gesteld worden en daar staat dan idd ook op over de verantwoordelijkheid en de financiën.

Heeft ze koliek gekregen door hun lakse verzorging of was dat de reden dat ze daar naar toe gebracht is? ( ik hoef het niet te weten hoor maar als het over communicatie en verzorging gaat denk ik niet dat het tuchtcollege daar iets mee gaat doen)Die gaan vooral over medische missers.

Ik snap jou hoor, ik begrijp niet dat er geen dagelijkse update gegeven is, die ervaring heb ik niet , ik werd als er een paard in de kliniek stond iedere dag na de ochtendcheck ronde gebeld met een update. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat de normale gang van zaken was.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:52

Nee ze is met een enorme draadwonde daarheen gebracht. Er zijn geen behandel opties (of wensen) besproken. Ze lag al op de ok nog voor ik er erg in had. Tuurlijk kan koliek een gevolg zijn van de operatie. Maar het niet aanbieden van water lijkt mij daarin wel een hele grote boosdoener te zijn. Dus imo laksheid. Evenals dat ze vertelde dat ze goed het hooi ad, terwijl ik daar donderdag onaangeraakte plakken zag liggen. maar zaterdag belde ze of ik eigen hooi mee kon nemen want ze ad hun hooi heel slecht. Terwijl ze vrijdag avond het heel goed ad volgens hun? Snap jij het of snap ik het.

Ik ben blij dat je het zo zegt remi dat dit niet de normale gang van zaken is. Ik ga dus ook nooit meer naar deze kliniek. Andere klinieken zijn allemaal met een +15 min rijden aan te rijden qua reistijd (nu zonder file 45 minuten). Het is dus nog even uitzingen en dan kan de zorg terug naar mijn eigen da. Wat ergens wel zonde is, want de vervanger da die ik dus kreeg was wél goed in z’n communicatie/ het laten bellen naar mij. Het is gewoon dag en nacht verschil

Zo ook heb ik tot (de eerste) maandag moeten mededelen dat ze alles mocht eten wat ze wilde. Ook slobber. Maar dat ze dat waarschijnlijk niet ad omdat ze dat thuis ook niet deed. Alleen brok mocht ze niet hebben van mij. Dat bleef ook niet hangen op 1 of andere manier.

Uiteindelijk heeft ze wel slobber leren eten, ze had zoveel honger na die koliek :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Helaas is dit niet een zaak waardig bij het tuchtcollege. Je kan het proberen maar dat gaat hem niet worden.
Die focussen zich op mis complicaties waardoor het dier het op een nippertje heeft gered of zelfs is te komen overlijden.
In jouw geval is het heel poedersuiker, don't get me wrong, maar het tucht college zegt dan inderdaad: kom maar met bewijs dat de koliek door het niet drinken kwam en dat het herstel langer heeft geduurd door de slechte zorgen.

Hoe dat proces verder precies gaat, weet ik niet. Misschien is het een optie alsnog je verhaal daar te leggen zonder er een hele zaak van te maken, zodat er wel een melding ligt over de betreffende praktijk / arts.

Grootste tip: vraag het dossier op voordat je een klacht oid indient. Anders gaan ze teveel aanpassen. Je hebt daar gewoon recht op dus je hoeft niet te verantwoorden waarom.

Vraag meteen een gesprek aan bij degene die hierover gaat, manager of eigenaar. Dat wordt serieuzer opgepakt. Is het een keten?
En let wel: sluit het goed af. Hoe poedersuiker het ook is, als je zo ooit nog nodig hebt..

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Poeh...nou die zouden aan mij een slechte hebben hoor, vooral dat er geen behandelopties of wensen besproken zijn!

Ik zou de gok wagen en het klachtenformulier invullen.

Mijn vertrouwen zou totaal weg zijn als ze ene dag zeggen dat ze het hooi goed eet en vervolgens bellen om je om eigen hooi te vragen omdat ze het niet eet...en dan de lakse communicatie.

Hopelijk mag je haar morgen ophalen!

Punz

Re: Klachten commissie dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Beroerde communicatie is wat anders dan een medische misser.
Zo te zien is hier geen sprake van een medische misser, dus daar kan het tuchtcollege niet zo veel mee.

Wat je zou kunnen doen is een klacht indienen bij de praktijk waar deze man werkt. Als hij daar in loondienst is ( dus het is niet (deels) zijn eigen praktijk) kun je vragen of je zijn manager kunt spreken en hem de situatie rustig voorleggen.

En eerlijk? Dan iets rustiger dan in je openingspost, minder emotioneel maar zakelijker, want dan is de kans het grootst dat er naar je geluisterd wordt. Je zou het er dan met name over kunnen hebben dat je:

1) Je niet gehoord voelt in je zorgen over de verleende basale zorg aan je paard ( eten/drinken) en
2) Dat je als eigenaar onvoldoende op de hoogte bent gehouden van de gezondheidstoestand van je paard

Niet al te veel voorbeelden, geen ellenlang verhaal. Alleen maar: ik ben ontevreden over bovenstaande. Wat kunnen jullie doen om te zorgen dat dit in de toekomst anders gaat? Niets meer en niets minder. En dan maar kijken of ze dit serieus op gaan pakken ( of niet natuurlijk: dat is aan hen)