Tanden vertellen een ander verhaal…

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salmanino

Tanden vertellen een ander verhaal…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:26

Ik zit met een probleem waar ik niet zo op stond te wachten… en waarvan ik niet weet wat te doen. Maar het voelt alsof ik er wel wat mee moet doen.

Ik heb nu net een maand een nieuw paard die uit Ierland is gekomen. Hartstikke leuk en lief beest en klinisch en röntgenologisch gezond!
Van de week naar de smid geweest en vanmorgen naar de tandarts.
Wat blijkt… waar mij is verteld dat het paard 10 jaar was, zeggen de tanden 15 jaar….

Hierover zit ik met m’n handen in het haar.
Dit paard is precies wat ik zocht kwa karakter, betrouwbaarheid en ervaring.
Dat hij 15 blijkt vind ik wel even schrikken, maar te accepteren.

Maar ik wil dit nog verder laten checken en terug stappen naar de handelaar. Alleen hoe moet ik dit aanpakken en wat te verwachten?
Terugbrengen wil ik niet doen. Heb hiervoor al een wissel gedaan en twee keer alles laten keuren. Ik heb echt geen zin en energie om alles weer opnieuw te doen als ik verder een heel fijn paard heb. Maar ik voel me een oor aangenaaid…

Paspoort zegt trouwens geboortedatum van 12/04/2016

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:42

Ik vraag me af of je echt nauwkeurig de leeftijd van een paard kan schatten aan de hand van de tanden. Ik weet dat je er best een indicatie aan kunt geven, maar volgens mij is het geen exacte wetenschap en kun je nooit met zekerheid zeggen dat een paard zus of zo oud is . Aan de andere kant is het paspoort een paard uit het buitenland ook niet altijd betrouwbaar en fraudegevoelig. Ik denk wel dat je meer bewijs moet hebben voor je terug kunt naar de verkoper.
Persoonlijk zou ik beginnen met het paspoort. Klopt het chipnummer met dit paard bijv? kun je op chipnummer gegevens vinden over dit paard en klopt dat zo'n beetje. Staat de fokker vermeld en kun je daar contact mee opnemen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:49

Als een paard eenmaal een bepaalde leeftijd heeft bereikt, kun je niet meer nauwkeurig de leeftijd aan de hand van het gebit bepalen (bij honden en katten idem).
Ik heb zelf een Haflinger gehad die op een gegeven moment ook het gebit van een veel ouder dier had. Echter had ik deze met 5 jaar gekocht van mensen die hem als veulen gekocht hadden, dus ben heel zeker dat zijn leeftijd in het paspoort correct is.

pateeke

Re: Tanden vertellen een ander verhaal…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:02

Het is inderdaad rond die leeftijd moeilijk om nauwkeurig de leeftijd te bepalen. Je kan wel zien dat het paard geen 3 en geen 25 is zeg maar, maar een paar jaar verschil kan er dan wel naast geschat worden obv de tanden.
Verder… als je hem niet wil terugbrengen en je hebt er verder een fijn paard aan dat voldoet aan jouw wensen, wat wil je dan wel bereiken met daar een zaak van te maken? Hoe groot is dan de kans dat je je slag thuishaalt? En weegt dat resultaat op tegen alle energie en eventueel geld dat je erin steekt daar een zaak van te maken?
Het kan zijn dat dat voor jou opweegt en dan denk ik dat je er ook een zaak van moet maken, maar als het antwoord nee is, zou ik het laten voor wat het is en mijn energie in het paard steken en genieten van een fijne tijd samen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:41

Lastig. Het is blijkbaar niet opgevallen tijdens de keuring. Tanden zeggen inderdaad niet alles. Klopt de chip wel? Het is natuurlijk een paard uit de handel.
Maar anderzijds: Een vijfjarige kan ook vanalles overkomen. Als je verder blij met hem bent, is ook veel waard.
Wat zijn je plannen met hem?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:56

Tanden is helaas geen hard bewijs dat het dier een andere geboortedatum heeft dan op het paspoort aangegeven staat.
Dus als je een deel van je aankoop bedrag terug wilt, alleen op basis daarvan dan wordt dat lastig denk ik. Dan moet je echt meer onderzoek gaan doen naar de echte geboortedatum van het paard op een andere manier.

Of je zucht 3x heel hard en scheldt in een kussen en elke keer als je denkt posverdikkies dat geld dan denk je ook EN wat heb ik een fijn paard. Want uiteindelijk is dat wel “wat de gek ervoor geeft”.
Ik heb mijn eerste paard ook te duur gekocht voor wat er toen stond, maar wat heb ik er een wereldpaard aan. Ze is elke cent meer dan waard geweest en ik had het voor geen goud willen missen. Niet voor die paar centen minder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:35

Sosha schreef:
Als een paard eenmaal een bepaalde leeftijd heeft bereikt, kun je niet meer nauwkeurig de leeftijd aan de hand van het gebit bepalen (bij honden en katten idem).
Ik heb zelf een Haflinger gehad die op een gegeven moment ook het gebit van een veel ouder dier had. Echter had ik deze met 5 jaar gekocht van mensen die hem als veulen gekocht hadden, dus ben heel zeker dat zijn leeftijd in het paspoort correct is.

Klopt, na hun 8e zijn ze 'aftands' en dan wordt leeftijd schatten moeilijker en is het eigenlijk alleen nog te zien aan de slijtage van het gebit.

Maar heeft de DA niet in de mond gekeken bij de klinische keuring dan?

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op Vandaag, 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

Is de tandarts ook dieren arts ? Veel mensen willen graag verstand hebben van paarden maar hebben dat eigenlijk niet zo is mijn ervaring.
En dan nog…..vervelend maar gelukkig heb je een leuk paard gevonden dat valt echt niet mee .

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Het paard is precies wat je zocht kwa karakter, betrouwbaarheid en ervaring en de leeftijd is te accepteren. Daar zou ik het bij laten en lekker genieten van je paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:04

Wat maken die (eventueel) 5 jaar nou uit als je er verder een super fijn paard aan hebt?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Lieser schreef:
Het paard is precies wat je zocht kwa karakter, betrouwbaarheid en ervaring en de leeftijd is te accepteren. Daar zou ik het bij laten en lekker genieten van je paard.

Dit idd!

Geniet van je paard. Of hij nu 10, 15 of iets ertussen is, maakt het zoveel uit dan?

Ook naar de handelaar toe, was denk je te bereiken? Qua waarde zal het amper tot niets schelen en brengt alleen een hoop gedoe met zich mee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Dit is wel iets wat bij geïmporteerde paarden vaak voor komt. Dus heb eindig niet gevraagd bij de keuring? Of was je zelf hier niet van op de hoogte?

Als het paarden zo perfect aansluit bij de wensen, zou ik het lekker laten. Een zakelijke verkoper moet in principe eerst een vervangend ‘product’ aanbieden voordat je financieel gecompenseerd moet worden, dus denk niet dat het nuttig is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Als het paspoort inderdaad dat van jouw paard is, dan maakt de rest toch niet meer uit.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Ik vind dat er hier wel heel makkelijk word gedaan. Als het echt zo is dan betekent dat dat het paspoort niet klopt en ik zou ook gaan twijfelen aan het stamboek en of die goede keuring dan daadwerkelijk van dit paard is? Voor hetzelfde geld is het een afgekeurde volbloed ipv het gezonde jonge Irish sporthorse wat er verkocht is (ik vul evene wat dingen in waardoor het paard een stuk minder waard zou zijn).
Het leeftijdsverschil is wel een moeilijke om te bewijzen maar zou de tandarts niet zomaar hebben gezegd als hij twijfelde. Ik zou de verkoper bellen, zeggen dat het paspoort niet klopt en aan de reactie kan je denk ik een hoop aflezen.

Ben wel benieuwd naar een foto van het dier en welk stamboek het paspoort is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:09

Niet elk paard staat in een stamboek, het gaat hier om een geïmporteerd paard uit Ierland, dus Iers paspoort. Neem aan dat de verkoper uit eigen opdracht gekeurd heeft voor aankoop?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

tengeltje11 schreef:
Lieser schreef:

Dit idd!

Geniet van je paard. Of hij nu 10, 15 of iets ertussen is, maakt het zoveel uit dan?

Ook naar de handelaar toe, was denk je te bereiken? Qua waarde zal het amper tot niets schelen en brengt alleen een hoop gedoe met zich mee.

Precies dit.
Hoe lastig kan een mens het zichzelf maken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Captain schreef:
Wat maken die (eventueel) 5 jaar nou uit als je er verder een super fijn paard aan hebt?

Dat TS met 'de handen in het haar zit' vind ik ook wel wat overdreven maar ik snap best dat ze baalt dat het paard 5 jaar ouder is. Je koopt niet voor niets een paard van 10 jaar en niet van 15.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Maar je weet dus niet of dat wel klopt, want vanaf 10 jaar is het verschil niet zo groot. Wellicht is het paard daadwerkelijk wel 10, en heeft hij 'oude' tanden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Captain schreef:
Maar je weet dus niet of dat wel klopt, want vanaf 10 jaar is het verschil niet zo groot. Wellicht is het paard daadwerkelijk wel 10, en heeft hij 'oude' tanden?

Dat.
De tandarts is geweest en nu is er stress om zijn leeftijd?

Tot dat de tandarts er was was het een heel fijn en leuk paard. En was ze overtuigd van zijn leeftijd.
De tanden daar kun je niet precies de leeftijd aan zien hooguit een schatting maar die klopt niet altijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Wat al gezegd is, tanden is een indicatie die naarmate ze ouder worden minder nauwkeurig worden. Ik heb jonge paarden en zelfs daar zit er soms al een verschil van een jaar tussen degenen die snel en langzaam wisselen. Als ze eenmaal klaar zijn met wisselen ga je vaak in grotere stappen onderscheiden, dus van 7 - 10 - 15 - 20 - 25.

Een verschil van 5 jaar klinkt heel veel, maar dat is dus in principe maar 1 ontwikkelingsfase verder. Heeft jouw paard een wat snelle ontwikkeling gehad en bijvoorbeeld een gebit wat al wat meer naar voren helde, dan kan hij op basis van tanden dus 5 jaar ouder lijken dan hij is.

Wat ik een goed teken vind, is dat er geen 1 januari als geboortedatum is genoteerd. Als de chips en het papier verder gewoon overeenkomt dan zou ik me niet heel veel zorgen maken. Als er verder nog iets niet klopt, dan kan het bij elkaar opgeteld wel zorgelijk zijn.